آیفون XR

گوشی آیفون XR در سه ماهه دوم امسال بازار اسمارت‌فون آمریکا را قبضه کرد!

گزارش‌ها نشان می‌دهند که گوشی آیفون XR اپل نصف فروش گوشی‌های آیفون در بازار آمریکا را در اختیار  خود داشته است. به نظر می‌رسد که این گوشی ۶.۱ اینچی فراتر از حد انتظارات ظاهر شده است.

زمانی که فروش آیفون XR از میزان پیش‌بینی‌ها کمتر شد، خیلی از تحلیگران با شتابزدگی هندست ارزان‌قیمت سال ۲۰۱۸ اپل را یک شکست برای این شرکت تلقی کردند. اما این هندست با رقم فروش ۷۴۹ میلیون دلار و بالاتر از آن، توانست در برابر پرچمدارهای اندرویدی که در رده قیمتی آن بودند و از قضا مشخصات بهتری هم نسبت به آن داشتند، مقاومت جانانه‌ای از خود نشان بدهد، بطوریکه از زمان عرضه خود در اواخر اکتبر ۲۰۱۸، در رتبه اول چندین «لیست پرفروش‌» قرار داشته است.

آیفون XR توانست از ماه ژانویه امسال، بازار ضعیف ولی مهم آمریکا را در دست بگیرد؛ بطوریکه جایگاه برتر خود را در طول سه ماهه اول آن حفظ نمود و همان موقعیت را تا پایان سه ماهه دوم نیز ادامه داد. اپل در فاصله زمانی بین ماه ژانویه تا ماه مارس سال ۲۰۱۹، به‌رغم موفقیت اولیه خانواده گلکسی S10 سامسونگ، برد دیگری را در رقابت منطقه‌ای خود با این غول کره‌ای رقم زد.

براساس آخرین گزارش موسسه Kantar، گوشی‌های گلکسی S10 و +S10 نتوانستند خللی در جایگاه سه اسمارتفون پرفروش بازار آمریکا در طول سه ماهه دوم امسال، که به‌ترتیب آیفون XR، آیفون ۸ و XS مکس بودند، ایجاد کنند. این موضوع همچنین به‌وضوح نشان می‌دهد که هندست‌های بالارده ۲۰۱۸ اپل در مقایسه با مدل‌های ارزان‌قیمت‌تر آنها، محبوبیت خیلی کمتری داشته‌اند. آمار جدیدی که توسط موسسه Consumer Intelligence Research Partners منتشر شده است نیز این وضعیت جالب و تاحدودی غیرعادی را تایید می‌‌کنند.

سلطه آیفون XR در بازار آمریکا تقریبا بی‌سابقه است

اگرچه شاید آیفون XR موفق نشد به پیش‌بینی‌های خوشبینانه‌ای که در مورد فروش آن انجام شده بود، دست یابد، اما اگر سهم بازار را در نظر بگیریم، به نظر می‌رسد که این گوشی ۶.۱ اینچی فراتر از انتظارات ظاهر شده است. براساس آمار Kantar، حدود ۷.۸ درصد از کل اسمارتفون‌هایی که بین ماه‌های آوریل و ژوئن در آمریکا بارگیری شده‌اند، متعلق به دستگاه‌های آیفون XR بوده است. این در حالی است که براساس آخرین گزارش CIRP، این مدل LCD، در همان بازه زمانی، ۴۸ درصد از کل فروش گوشی‌های آیفون را در آمریکا در اختیار داشته است.

بله درست است، در طول سه ماهه دوم از هر دو نفری که در آمریکا هندست‌های آیفون خریداری کرده‌اند، یک نفر گوشی XR را انتخاب نموده است؛ در حالیکه XS و XS مکس، در مجموع فقط ۱۹ درصد از سهم بازار را در اختیار داشته‌اند. آمار نشان می‌دهد که گوشی‌های سال ۲۰۱۸، در طول سه ماهه دوم امسال، روی‌هم‌رفته ۶۷ درصد از بازار آمریکا را از آنِ خود کرده‌اند، که از سهم ۵۹ درصدی آنها در سه ماهه اول و از سهم ۵۰ درصدی آیفون ۸، ۸ پلاس و X در مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

فروش آیفون XR، به‌تنهایی، از مجموع فروش دو گوشی آیفون X و ۸ پلاس در پایان سه ماهه دوم ۲۰۱۸ بیشتر بوده است. اما نکته جالب توجه در مورد XR این است که این میزان فروش بالا، آخرین بار در مورد یک مدل دیگر آیفون در سال ۲۰۱۵ گزارش شده بود. البته چهار سال پیش، آیفون ۶ رقبای کمتری داشت در حالیکه الان آیفون XR نه‌تنها به‌همراه XS و XS مکس در اختیار مشتریان قرار گرفته بلکه با گوشی‌هایی مانند آیفون ۸، ۸ پلاس، ۷ و ۷ پلاس هم در حال رقابت است.

برخی از سرویس‌های اپل همچنان در حال تقلا کردن هستند

به دلیل اینکه در حال‌حاضر دستگاه‌های سخت‌افزاری مثل سابق نمی‌فروشند، کوپرتینونشین‌ها مدتی است که تمرکز خود را بر روی نرم‌افزار و سرویس‌هایی مانند پلت‌فرم پخش +TV گذاشته‌اند. گزارش CIRP، نکات جالب دیگری دارد و آن اینکه این موسسه تخمین می‌زند نزدیک به نیمی از خریداران آمریکایی آیفون، از سرویس پولی حافظه iCloud اپل نیز استفاده نموده‌اند.

ضریب نفوذ ۴۷ درصدی این سرویس در بین کاربران، با در نظر گرفتن رقبای سرسختی که در حال‌حاضر بر روی iOS وجود دارند، عدد نسبتا قابل‌توجهی است. با وجود این، سایر سرویس‌های اپل ضریب نفوذ کمتری در بین مشتریان دارند. برای نمونه، ضریب نفوذ پلت‌فرم پخش موزیک اپل، ۳۵ درصد است. هرچند این عدد، رشد قابل‌ملاحظه‌ای را نسبت به سه ماهه اول امسال نشان می‌دهد، اما باید توجه داشت که این افزایش، تا حدود بسیار زیادی به‌لطف تغییرات اخیری که در آیتونز صورت گرفته، امکان‌پذیر شده است.

در این بین، با وجود محبوبیت و قیمت‌های پایین سایر اپلیکیشن‌های شخص ثالث، دستیابی گارانتی‌های AppleCare به درصدهای نفوذ دو رقمی تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد. این در حالی است که سرویس‌های دیگر اپل مانند اپل تی‌وی، اپل پادکست و اپل نیوز هم با وجود میزان نفوذ ۱۵ و ۲۹ درصدی، رقابت سختی را در پیش‌رو دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH