اسمارت‌فون سامسونگ گلکسی‌ نوت 10 پلاس از شارژ فوق سریع 45 واتی پشتیبانی می‌کند

به‌نظر می‌رسد که فناوری شارژ فوق سریع، مشخصه‌ای است که هیچ‌کس سابقه استفاده از آن بر روی گوشی خود را به‌خاطر ندارد. سامسونگ در اسمارت‌فون‌های جدید گلکسی‌نوت 10 و نوت 10 پلاس خود از این فناوری شارژ بهره گرفته است. هر 2 دستگاه جدید با شارژرهای 25 واتی فروخته می‌شوند که در مقایسه با شارژرهای 15 واتی ارایه شده به‌همراه سری گلکسی S10 و نوت 9 پیشرفت قابل‌توجهی را نشان می‌دهند. یک شارژر ویژه و فوق‌العاده قدرتمند با حداکثر توان 45 واتی خود می‌تواند باتری گلکسی‌نوت 10 پلاس را شارژ نماید. به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد که فناوری شارژ فوق سریع، پیشرفت خوشایندی است که کلیه دارندگان هندست‌های نوت 10 و نوت 10 پلاس آن‌ را تحسین خواهند کرد. اما این مشخصه جدید، پیامدهای مثبت فراوانی را به‌همراه دارد و در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت.

شارژ فوق سریع 45 واتی تنها در اسمارت‌فون گلکسی‌ نوت 10 پلاس قابل دسترس است

پیرو شایعات گذشته، تنها پرچم‌دار گلکسی‌نوت 10 پلاس سامسونگ از فناوری شارژ فوق سریع با حداکثر توان 45 وات پشتیبانی خواهد کرد. ظاهرا هندست کوچک‌تر گلکسی‌نوت 10 تنها با حداکثر توان 25 وات شارژ خواهد شد و برگه مشخصات محصول نیز به چنین موضوعی اشاره می‌کند. آیا این اقدام، یک مانور تاکتیکی زیرکانه برای سوق دادن مردم به سمت خریداری مدل گران‌قیمت‌تر نوت 10 پلاس است؟ در پاسخ بایستی خاطرنشان کرد که احتمالا این‌طور نیست. یکی از موارد مهم در زمینه شارژ سریع این است که کاربران نه‌تنها نیازمند دسترسی به یک شارژر مناسب هستند؛ بلکه باتری دستگاه نیز بایستی از توانایی تحمل شدت جریان شارژ برخوردار باشد. با افزایش ظرفیت باتری، شارژ سریع آن به شکلی آسان‌تر و ایمن‌تر امکان‌پذیر خواهد بود. نوت 10 پلاس با یک باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی عرضه می‌شود و این باتری، بزرگ‌ترین نمونه به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون نوت تا به امروز به‌شمار می‌رود. در عین‌حال با افزایش سرعت شارژ باتری، میزان انرژی ذخیره شده در هر واحد از ظرفیت باتری کاهش خواهد یافت. به بیان دیگر در صورت پشتیبانی باتری نوت 10 از شارژ 45 واتی، احتمالا این باتری قادر به نگهداری شارژ 3500 میلی‌آمپرساعتی خود نبود.

شارژ 45 واتی نیازمند آداپتور ویژه‌ای است و لزومی ندارد که این شارژر توسط سامسونگ تولید شده باشد

همان‌طور که پیش‌تر اعلام شد؛ هر 2 مدل گلکسی‌نوت 10 با آداپتورهای دیواری 25 واتی در بسته‌بندی محصول عرضه خواهند شد. چنان‌چه مایل به استفاده از فناوری شارژ سریع 45 واتی بر روی اسمارت‌فون گلکسی‌نوت 10 پلاس خود هستید؛ در این‌صورت ناچارا بایستی یک آداپتور شارژ جدید را خریداری نمایید. اکنون سامسونگ یک شارژر دیواری مناسب را در فهرست وب‌سایت خود قرار داده است. این آداپتور در رنگ‌های مشکی و سفید قابل خریداری خواهد بود. قیمت‌گذاری محصول مشخص نیست؛ اما شایعات از برچسب قیمتی 50 دلاری آن حکایت دارند.

نکته جالب‌توجه این‌که کاربران به منظور دستیابی به قابلیت شارژ حتی سریع‌تر در گوشی گلکسی‌نوت 10 پلاس خود ضرورتا نیازمند آداپتور شارژ ساخت سامسونگ نیستند. هر 2 مدل گلکسی‌نوت 10 از شارژرهای استاندارد USB پشتیبانی می‌کنند. این موضوع بدان معناست که کاربران حتی با استفاده از شارژرهای متفرقه سازگار نیز می‌توانند باتری گجت خود را سریعا شارژ نمایند. به‌عنوان مثال، شرکت انکر یک آداپتور شارژ 60 واتی USB-PD را با قیمت‌گذاری 55 دلاری تولید نموده است. استفاده از این شارژر علیرغم توان بالاتر آن موجب انفجار گوشی نوت 10 یا نوت 10 پلاس نخواهد شد. دستگاه متصل به شارژر تنها به میزان معین شده توسط کمپانی، انرژی دریافت خواهد کرد.

شارژر دیواری 45 واتی رسمی سامسونگ با اتصال USB-PD

مقایسه شارژ 45 واتی با 25 واتی: فناوری 45 واتی تا چه اندازه سریع‌تر است؟

کاملا منطقی است که تصور کنیم سرعت شارژ گلکسی‌ نوت 10 پلاس با استفاده از یک شارژر 45 واتی در مقایسه با آداپتور شارژر 25 واتی پیش‌فرض محصول 80 درصد سریع‌تر خواهد بود. شارژر 45 واتی در مقایسه با نمونه 25 واتی 80 درصد قوی‌تر است. با این‌حال میزان افزایش حقیقی سرعت شارژ به احتمال فراوان کم‌تر از این رقم خواهد بود. دلیل چنین پدیده‌ای این است که نرخ شارژ همواره ثابت باقی نخواهد ماند. باتری گوشی تنها زمانی از حداکثر توان شارژر استفاده می‌کند که شارژ آن تخلیه یا بسیار پایین باشد. با افزایش میزان شارژ باتری و به منظور حفظ ایمنی از نرخ سرعت فرآیند شارژ کاسته خواهد شد. این پدیده تقریبا در خصوص کلیه گوشی‌های مدرن، صادق خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگرچه اسمارت‌فون هواوی P30 پرو با یک شارژر 40 واتی عرضه می‌شود؛ اما در عمل مشاهده می‌کنیم که با نزدیک شدن به مراحل پایانی فرآیند شارژ، نرخ شارژ به کم‌تر از 10 وات تقلیل پیدا می‌کند.

به‌هرحال سامسونگ اعلام کرده که کاربران پس از شارژ 30 دقیقه‌ای گلکسی‌نوت 10 پلاس (نسخه غیر 5G) با استفاده از شارژر 25 واتی پیش‌فرض دستگاه قادر به استفاده از گوشی خود برای 1 روز کامل خواهند بود. همچنین ویدیوی رسمی سامسونگ در خصوص بررسی گلکسی‌نوت 10، هندستی را با شارژ 15 درصدی نمایش می‌دهد. با اتصال دستگاه به شارژر، پیام “56 دقیقه تا شارژ کامل” بر روی لا‌ک‌‌اسکرین گوشی نمایش داده می‌شود. متاسفانه روشن نیست که در این ویدیوی تبلیغاتی از کدام‌یک از شارژرهای 25 یا 45 واتی استفاده شده است. اما صرف‌نظر از عقیده شخصی شما، شارژ 0 تا 100 درصدی باتری ظرف مدت حدودا 1 ساعت از سرعت فوق‌العاده بالای این فرآیند حکایت دارد.

با توجه به ویدیوی تبلیغاتی سامسونگ انتظار می‌رود که باتری گلکسی‌نوت 10 پلاس ظرف مدت حدودا 1 ساعت به‌طور کامل شارژ شود

آیا شارژ فوق سریع 45 واتی به باتری گلکسی‌نوت 10 پلاس آسیب خواهد زد؟

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که باتری‌های لیتیوم یونی دارای طول عمر محدودی هستند. هر چرخه شارژ و دشارژ به‌دلیل ایجاد تاثیرات مخرب میکروسکوپی، بخش کوچکی از ظرفیت باتری را نابود خواهد کرد. پاسخ پرسش فوق، مثبت است. شارژ سریع‌تر باتری موجب از دست رفتن سریع‌تر ظرفیت آن و نهایتا بلااستفاده شدن باتری می‌شود. از سوی دیگر یک باتری می‌تواند جهت دریافت مناسب‌تر شارژ سریع، طراحی شود و سامسونگ نیز بایستی دانش خود را در زمینه طراحی باتری‌ها افزایش دهد. بعلاوه با افزایش ظرفیت باتری، شارژگیری آن با نرخ‌های بالاتر نیز تسهیل خواهد شد. باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی نوت 10 پلاس، بزرگ‌ترین باتری به‌کارگیری شده در یک گوشی نوت تا به امروز محسوب می‌شود. لذا در صورت پشتیبانی گلکسی‌نوت 10 پلاس از قابلیت شارژ سریع 45 واتی، تصور می‌شود که باتری منتخب سامسونگ برای نوت 10 پلاس به‌خوبی از عهده آن برخواهد آمد. اما چنان‌چه می‌خواهید طول عمر باتری گوشی نوت 10 پلاس خود را واقعا افزایش دهید و یا مایل هستید گوشی خود را در طول مدت شب شارژ نمایید؛ در این‌صورت احتمالا به شارژرهای سریع‌تر از نمونه سامسونگی ارایه شده در بسته‌بندی محصول احتیاج نخواهید داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH