بازار گوشی اروپا در قبضه سامسونگ؛ هواوی و اپل در رده‌های بعدی

وارد شدن به بازار اسمارتفون آمریکا کار خیلی راحتی است، چراکه نه تنها برندها تعهد بالایی دارند، بلکه اکثر دستگاه‌ها نیز توسط اپراتورها خریداری می‌شوند. اما بازار گوشی اروپا به خاطر محبوبیت اسمارتفون‌های آنلاک‌شده و تعهد پایین برندها، همیشه داستان متفاوتی داشته است.

سهم بازار سامسونگ در اروپا در بالاترین سطح خود از سال ۲۰۱۴ قرار دارد

سامسونگ در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹، بالاترین فروش پنج سال گذشته خود را در بازار گوشی اروپا به ثبت رسانده است. میزان بارگیری شرکت با رشد سالانه ۲۰ درصدی، از ۱۵.۳ میلیون به ۱۸.۳ میلیون دستگاه رسیده و سهم بازار آن از ۳۳.۹ درصد به رقم باورنکردنی ۴۰.۶ درصد رشد پیدا کرده است. این افزایش بدین معنی است که سامسونگ نسبت به هر دو شرکت هواوی و اپل، کنترل بیشتری بر بازار دارد.

به گفته وب‌سایت Canalys، سامسونگ از زمان شروع استراتژی جدید خود، توانسته سهم از دست رفته خود را بازپس گیرد. این شرکت کره‌ای به جای اینکه تمرکز خود را بر روی حاشیه سود محصولاتش بگذارد به داشتن سهم بیشتر از بازار اروپا روی آورده و به نظر می‌رسد که سری گلکسی A شرکت، مثال بارز این استراتژی باشد.

بازار گوشی اروپا

جای هیچ انکاری نیست که اسمارتفون‌های پایین‌رده و میان‌رده سامسونگ، نیروی پیش‌برنده آن در آخرین سه ماهه امسال بوده‌اند. این گوشی‌ها در مجموع توانستند ۱۲ میلیون دستگاه بفروشند و سه تا از آنها در بین پنج هندست پرفروش اروپا قرار بگیرند. این هندست‌ها به ترتیب گلکسی A50، گلکسی A40 و A20e با تعداد بارگیری ۳.۲، ۲.۲ و ۱.۹ میلیون دستگاه بوده‌اند. نکته جالب اینکه، این سه اسمارتفون در کنار گلکسی A10، بیشتر از هر سری برندهای دیگر فروخته‌اند.

فروش هر دو شرکت هواوی و اپل به‌شدت کاهش پیدا کرده است

هواوی با سهم ۱۸.۸ درصدی و بارگیری ۸.۵ میلیون دستگاه، با فاصله بسیار زیادی بعد از سامسونگ قرار دارد. این اعداد و ارقام بسیار قابل‌توجه هستند اما نسبت به سال گذشته افت ۱۶ درصدی را نشان می‌دهند. سال پیش این شرکت چینی توانسته بود با فروش ۱۰.۱ میلیون دستگاه در اروپا، ۲۲.۴ درصد از سهم آنجا را در اختیار داشته باشد.

عملکرد ضعیف هواوی را می‌توان به جنگ تجاری بین چین و آمریکا نسبت داد. البته شرایط موجود شاید در سه ماهه سوم کمی بهبود یابد، اما آنطور که از شواهد پیداست و با توجه به اظهارات اخیر ترامپ در رابطه با حضور هواوی در بازار آمریکا، اوضاع ممکن است برای این شرکت دوباره به‌هم بخورد.

بازار گوشی اروپا

اپل هم با فروش ۶.۴ میلیون دستگاه گوشی آیفون در طول سه ماهه دوم امسال توانسته ۱۴.۱ درصد از سهم بازار اروپا را تصاحب کند. آیفون XR هم با فروش ۱.۸ میلیون دستگاه، پنجمین اسمارتفون پرفروش قاره بوده است. با وجود این، تعداد بارگیری و سهم شرکت در بازار اروپا، نسبت به سال گذشته که به ترتیب ۷.۷ میلیون دستگاه و ۱۷ درصد بود، ۱۷ درصد کاهش داشته‌ است.

البته انتظار می‌رود که فروش اپل در سه ماهه سوم از این میزان هم بیشتر کاهش یابد؛ چراکه شرکت خود را برای معرفی سری آیفون ۱۱ در اواخر ماه سپتامبر امسال آماده می‌کند و همین موضوع چرخه فروش سالانه کمپانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شیائومی رشد قابل‌توجهی داشته، اما نوکیا نه

تمرکز شیائومی بر روی بازارهایی که حساسیت بیشتری به قیمت دارند، باعث شده تا میزان فروش محصولات این شرکت چینی در اروپا نسبت به سال گذشته رشد ۴۸ درصدی را تجربه کند. رقم فروش دستگاه‌های شرکت، از ۲.۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۸ به ۴.۳ میلیون دستگاه در سال جاری رسیده است؛ اتفاقی که باعث رشد سهم بازار آن تا ۹.۶ درصد شده است. بنا به گفته وب‌سایت Canalys، در سایه تحریم هواوی، خرده‌فروشان اروپایی بیشتر به سمت شیائومی روی آورده‌اند و تاحدودی آن را جایگزین هواوی کرده‌اند. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری شیائومی بر روی فناوری 5G هم در حال جواب دادن است.

شرکت HMD Global هم با بارگیری ۱.۲ میلیون دستگاه گوشی نوکیا در سه ماهه دوم امسال، توانسته جایگاه پنجم را در بازار گوشی اروپا به خود اختصاص بدهد. سهم بازار این کمپانی فنلاندی، از ۳.۲ درصد در سال گذشته به ۲.۷ درصد در سال جاری رسیده است. با این‌حال، به نظر می‌رسد که با معرفی نوکیا 5.2، نوکیا 6.2 و نوکیا 7.2 در رویداد IFA 2019، اوضاع کمی برای این شرکت بهبود یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH