بررسی شایعات مربوط به امکانات جدید، قیمت‌گذاری و زمان عرضه اپل‌ واچ 5

اپل واچ سری 4 بنا بر دلایل متعدد، یکی از بهترین اسمارت‌واچ‌های دنیا به‌شمار می‌رود. با این‌حال طراحی این گجت در مقایسه با اسمارت‌واچ نسل قبلی خود تغییر چشمگیری را تجربه نکرده است. اپل واچ سری 4 با ظاهری براق‌تر و نمایشگری بزرگ‌تر معرفی شد؛ اما صرف‌نظر از این ویژگی‌ها، نمایشگر الکتروکاردیوگرام (ECG) داخلی مسلما بزرگ‌ترین ویژگی شاخص این ساعت محسوب می‌شود. مشخصه نمایشگر ECG، اپل واچ را در صدر عناوین خبری قرار داد و اگرچه در حال حاضر این قابلیت صرفا در ایالات‌متحده قابل دسترس است؛ اما یقینا یکی از آینده‌نگرانه‌ترین امکانات جدیدی است که با معرفی اپل واچ سری 4 از آن رونمایی شد. این مشخصه نه‌تنها برای اپل، بلکه برای کل صنعت گجت‌های پوشیدنی حائز اهمیت است؛ چرا که دستگاه‌های نمایش‌دهنده وضعیت سلامت شخصی، بارها نقش حقیقی خود در نجات جان افراد را اثبات نموده‌اند.

همان‌طور که گفته شد؛ اپل واچ کماکان یک محصول ایده‌آل قلمداد نمی‌شود. این محصول با وجود رونمایی از چندین مشخصه نوآورانه و مفید، کماکان در برخی زمینه‌ها نسبت به رقبای خود عقب‌تر است. ردیابی خواب یکی از این مشخصه‌ها به‌شمار می‌رود و در صورت صحت شایعات اخیر، اکنون مدتی است که اپل بر روی چنین قابلیتی کار می‌کند تا آن‌ را جهت به‌کارگیری در اپل واچ سری 5 آماده نماید. اما این مورد، تنها مشخصه جدید اپل واچ سری 5 نخواهد بود و در ادامه به بررسی اطلاعات مطرح شده پیرامون اسمارت‌واچ سال 2019 اپل می‌پردازیم.

طراحی اپل واچ سری 5

در حالی‌که 3 نسل اولیه اپل واچ از طراحی مجازی مشابهی برخوردار بودند؛ اما اپل واچ سری 4 با بهره‌گیری از نمایشگر بزرگ‌تر و تخت‌تر، این وضعیت را تا حدودی تغییر داد. در واقع چنان‌چه پیش از این یکی از مد‌ل‌های قدیمی‌تر را در اختیار نداشته‌اید و سری 4 اپل واچ را خریداری کرده‌اید؛ در این‌صورت چندان تعجب‌آور نیست که متوجه تغییرات اعمال شده در این سری نشوید.

تصویر جدید نشان می‌دهد که اپل واچ سری 5 در ورژن‌های سرامیکی و تیتانیومی عرضه خواهد شد

با این‌حال طراحی سری 5 نیز تغییرات فوق‌العاده‌ای را تجربه نخواهد کرد. در واقع بر اساس اظهارات مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر معتبر اپل، اپل واچ سری 5 به لحاظ طراحی از شباهت بسیار زیادی با گجت نسل قبلی برخوردار است و در عوض این سری بر مقوله اصلاحات و تغییرات داخلی متمرکز خواهد شد.

با عرضه هر مدل جدید اپل واچ، گروهی از کاربران از خود می‌پرسند که آیا ورژنی از این اسمارت‌واچ با نمایشگر دایروی‌شکل نیز عرضه خواهد شد یا خیر. امسال نیز از این قاعده مستثنی نیست و در پاسخ بایستی اعلام کرد که اپل واچ سری 5 فاقد یک نمایشگر مدور خواهد بود. اپل به طراحی مستطیلی‌شکل اسمارت‌واچ خود کاملا اعتقاد دارد و در آینده نزدیک از این الگو فاصله نخواهد گرفت. این الگوی طراحی با هدف تقابل با طرفداران اسمارت‌واچ‌های دایروی‌شکل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؛ بلکه دلیل چنین تصمیمی این است که رابط کاربری ساعت برای کار روی یک نمایشگر مستطیلی‌شکل طراحی شده است. با این‌حال در خصوص امکان به‌کارگیری الگوی دایروی در زمان‌های آینده نمی‌توان به‌طور قطعی اظهارنظر کرد و استفاده از این سبک طراحی تنها برای سال جاری منتفی خواهد بود.

روشی جدید جهت تعامل با اپل واچ

WatchOS اپل، یک سیستم‌عامل با قابلیت تعامل مستقیم و نسبتا بدون‌دردسر است؛ تا جایی‌که کاربر با استفاده از انگشت خود قادر به پیمایش روی نمایشگر 1.7 اینچی ساعت خواهد بود. اپل واچ سری 5 احتمالا کماکان از تاج دیجیتالی و دکمه بهره خواهد برد. این امکانات به تعامل هرچه بیش‌تر با نمایشگر کوچک ساعت کمک می‌کنند. با این‌حال بر اساس شایعات گسترده، اپل به منظور تکامل و ارتقاء تجربه کاربری در اپل واچ سری 5 بر روی ژست‌های حرکتی کار می‌کند.

انتشار یک پتنت اخیرا ثبت شده توسط اپل نشان داد که غول کوپرتینویی احتمالا روی یک رابط مبتنی بر ژست کار می‌کند. اپل به منظور فراهم نمودن امکان تعامل هرچه آسان‌تر کاربر با رابط ساعت از فناوری تشخیص حرکت در اپل واچ استفاده خواهد کرد. تکان دادن مچ دست به منظور پیمایش در میان پیام‌ها (یا سایر المان‌های موجود روی نمایشگر) یا گره کردن چند ثانیه‌ای مچ جهت پاسخ‌گویی به تماس‌های دریافتی از جمله سناریوهای کاربردی مورد اشاره در سند پتنت به‌شمار می‌روند.

جالب این‌که اسمارت‌واچ‌ها با وجود تعاملات مستقیم محدود میان خود و کاربر، بهترین عملکرد خود را ارایه می‌دهند. ظاهرا اپل این موضوع را درک نموده است و بر اساس گزارشات، گوگل نیز روی یک رابط مبتنی بر ژست برای Wear OS با قابلیت کنترل حرکتی تسهیل شده کار می‌کند و چنین اقدامی منطقی به‌نظر می‌رسد.

قابلیت ردیابی خواب و امکانات جدید در حوزه سلامت

اپل واچ سری 4 با برخورداری از امکاناتی نظیر نمایشگر ECG و قابلیت تشخیص سقوط احتمالا در برخی زمینه‌ها پیشگام بوده است (این گفته حداقل در دنیای اسمارت‌واچ‌ها صحیح است). اما این اسمارت‌واچ در برخی حوزه‌ها نیز عقب‌تر از رقبای خود قرار دارد. اکنون در خصوص مشخصه نظارت بر خواب صحبت می‌کنیم؛ مشخصه‌ای که از سال‌ها پیش حتی در دستگاه‌های ردیاب فعالیت ارزان‌قیمت نیز ارایه شده است و یکی از گسترده‌ترین موارد کاربرد چنین گجت‌هایی به‌شمار می‌رود. اکثر اسمارت‌واچ‌های جدید شامل سامسونگ گلکسی واچ و گلکسی واچ اکتیو برخی اشکال مشخصه ردیاب خواب را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. بنابراین عدم وجود چنین مشخصه‌ای در پرفروش‌ترین سری گجت‌های پوشیدنی جهان تا حدودی عجیب به‌نظر می‌رسد. البته چندین اپلیکیشن متفرقه جهت نظارت بر خواب، برای اپل واچ ارایه شده است؛ اما اکنون وقت آن رسیده که اپل چنین قابلیتی را به watchOS اضافه نماید.

خوش‌بختانه اپل واچ سری 5 احتمالا به‌صورت پیش‌فرض با چنین قابلیتی عرضه خواهد شد. بر اساس گزارش جدید موسسه بلومبرگ، اپل تا سال 2020 آماده پیاده‌سازی مشخصه نمایشگر خواب خواهد بود. بدین‌ترتیب، اپل واچ‌های امسال و مدل‌های سال آینده، نامزدهای احتمالی جهت رونمایی از این قابلیت محسوب می‌شوند. عرضه چنین مشخصه‌ای به‌همراه اپل واچ سری 5 یقینا قابل تحسین است؛ چرا که در تبدیل شدن این ساعت به یک دستگاه فوق‌العاده و همه منظوره جهت نظارت بر وضعیت سلامت شخصی موثر خواهد بود.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه اپل واچ سری 5

ورژن وای‌فای اپل واچ سری 4 (نسخه 40 میلی‌متری) با برچسب قیمتی 399 دلاری عرضه شد؛ در حالی‌که مدل 44 میلی‌متری با مبلغ 429 دلار به فروش رفت. از سوی دیگر ورژن‌های سیم‌کارت‌خور (وای‌فای + سلولار) 40 و 44 میلی‌متری نیز به‌ترتیب با قیمت‌گذاری 499 و 529 دلاری روانه بازار شدند. اپل واچ سری 5 احتمالا با الگوی مشابهی قیمت‌گذاری خواهد شد. با این‌حال در صورت تحقق شایعات متعدد مطرح شده پیرامون پیشرفت‌های سخت‌افزاری دستگاه می‌توان انتظار داشت که مد‌ل‌های امسال با قیمت‌گذاری اندکی بالاتر عرضه شوند.

انتخاب ورژن بزرگ‌تر یا ترکیبات متفاوتی از بندها و مواداولیه موجود، قیمت نهایی دستگاه را افزایش خواهد داد. در واقع اکنون برخی مدل‌های اپل واچ سری 4 با قیمت‌گذاری 1299 دلاری عرضه می‌شوند.

با توجه به زمان عرضه نسل‌های پیشین اپل واچ انتظار می‌رود که سری پنجم اسمارت‌واچ‌های اپل در اواسط ماه سپتامبر معرفی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH