پارسه واحد پول خرد جدید ایران + نحوه تبدیل آن به ریال و تومان

پس از کش و قوس‌های فراوان برای حذف 4 صفر از واحد پول کشور و تبدیل تومان به عنوان ابزار اصلی در نقل و انتقالات مالی، حال پارسه به عنوان واحد پول خرد جدید انتخاب شده که هر تومان، معادل 100 پارسه خواهد بود.

طبق لایحه‌ای که دولت برای تایید به مجلس ارسال کرده است، هر 10000 ریال تبدیل به 1 تومان خواهد شد و واژه ریال از ادبیات پولی کشور حذف می‌شود. سوالی که برای بسیاری پیش از این ایجاد شده بود، نحوه استفاده از واحد کم‌تر نسبت به تومان بود که حال با حضور پارسه این مشکل نیز برطرف شده است.

پارسه واحد پول خرد جدید کشور

همان طور که اشاره شد، هر 100 پارسه یک تومان است و در واقع می‌توان هر 100 ریال (یا 10 تومان) کنونی را معادل یک پارسه در واحد پول جدید قلمداد کرد. بدین صورت اگر قیمت دلار را 116500 ریال بدانیم، معادل 11 تومان و 65 پارسه می‌شود؛ یا اگر قیمت سکه را 41575000 ریال بدانیم، معادل 4157 تومان و 50 پارسه می‌شود.

عملکرد پارسه شبیه به سنت در دلار است که در آنجا هر دلار معادل 100 سنت بوده و حال در واحد پول جدید ایران، هر 1 تومان معادل 100 پارسه خواهد شد. البته پیش از این و قبل از افت شدید قیمت ریال، واحدهایی چون قِرون نیز وجود داشت که سال‌هاست دیگر از آن استفاده نمی‌شود و احتمال دارد که با گذشت چندین سال و وجود تورم فعلی، پارسه نیز به بوته فراموشی سپرده شود!

قرار است که دوره گردش موازی و اعتبار همزمان تومان و ریال که در این قانون “دوره ­‌گذار” نامیده می‌­شود، حداکثر دو سال باشد. پس از پایان دوره ­‌گذار، تعهداتی که پیش از این براساس واحد پول ریال ایجاد شده است، تنها با واحد پول تومان قابل ایفا خواهد بود. به طور حتم در طی این مدت مردم با مشکلاتی در نحوه محاسبه و انتقالات روبه‌رو خواهند شد اما این امر خیلی سریع در فرهنگ پولی کشور جا افتاده و دیری نمی‌پاید که ریال تبدیل به خاطره‌ای دور دست همچون قرون و پاپاسی خواهد شد!

38 در مورد “پارسه واحد پول خرد جدید ایران + نحوه تبدیل آن به ریال و تومان”

  1. پیشنهاد من برای واحد اصلی (زَر) Zar
    واحد فرعی (سیم) Sim

    هرچند که به تاثیر منفی اینکار در سفره مردم متوسط و ضعیف مطمئن هستم.
    ببخشید در پیام قبلی بجای َ فتحه ، اشتباها (تشدید. ّ ) گذاشتم.

    1. پارسه رو بزارن رو توالت شور اه چیه اسمایه چرت و پرت
      ایرانم الان قاتی پاتیه زبونا کلا قاتین
      دولت عزیزم بلند شو اون بالا گند نزن
      دلارو برگردون پارسه مارسه و تومان مومان برا بعدا
      گفتم زبونا قتیه راس گفتم یه 7-8-10 تایه زبون خارجی گفتم

  2. واحد پول 100 دلار میشد 1 تومان جالب میشد..اعتبار پولی هم مهمه اگه بیشتر از 4 صفر برداشته شه ارزش دیگر کشورها زیر سوال میره

    2
    10
  3. واقعاً این اهانت آشکار به ایران باستان و تمدن هخامنشی و ابر شهر پارسه است اگر میخواستند باید پول اصلی رو پارسه می‌گذاشتند خورده اش رو دریک یا هر چیز دیگری که اون هم فارسی باشه جالبه پول رسمی کشور مغولی باشه و خرده اش اسم یک شهر و تمدن بی نظیر ایرانی

    3
    16
  4. چه مطالب و نظرات خاصی دارید.اصلن اسم اش بذار دینار باطله کویت بذار ریال افغانستان .چه فرقی به حال مردم داره.فقط اختلاس های بزرگ رو میشه حساب کرد چقدر هستند.وگرنه پارس باشه ریال باشه عربه باشه ترکه باشه.هیچ فرقی نداره.

    5
    5
    1. جانم فدای رهبرم

      برادران کاری به پارسه و… نداشته باشید
      از ماست که بر ماست
      اگر ما همدیگر را امر به معروف کنیم و از روی درستی رای بدیم هیچگاه این اتفاقات نمی افتاد
      وکشور نیز طبق مکتب اسلام ساز امام حسین ع
      به یک کشور بااقتدار در سایه رهبری تبدیل میشود

      21
      4
  5. این اقایون میخوان با این کار هویت پارسی و نابود کنند چون اسمشو رو بی ارزشترین پول دنیا گذاشتن.

    3
    11
  6. باید دید با این واحد پولی جدید چه دردی از گروه های متوسط وپایین جامعه درمان می شود چون درامدها که بعید می دانم تغییر کند لذا درامد نیز با واحد پولی جدید پرداخت می شود!!!!!!

  7. واقعا جای تاسف داره که بجای چسبیدن به اصل موضوع با بی سوادی هرچه تمام،خودمون رو عالم و مورخ میدونیم و میایم در مورد یه اسم اینجوری واکنش نشون میدیم…حالا اصلا هرچی…یعنی اسمش پارسه نباشه همه مسائل اصلی مربوط به سیاست اقتصاد فرهنگ و و و… حل میشه؟
    ای کاش یکم با خرد بیشتری به مسائل نگاه کنیم…
    پارسه…دریک…قرون…پُف

    5
    13
  8. سلام.
    هر که آینه دارد پیش رو خوب و زشت خویش بیند درو
    آنچه امروز ما را شکل داده فرهنگی غلط است که هر ساله باید با تورم شروع شود قانونی که همه اصناف خود را به آن ملزم کرده اند.
    چرا ما به این روش غلط پایبند شده ایم. یک سال همه بیاییم تورم ایجاد نکنیم همه قانع باشیم به قیمت سال قبل به سود متناسب با شرایط قبل. زمین همان رمین آسمان همان و خدا همان خدا چرا این بلا را سذ اقتصاد خود می آوریم. این خود ما هستیم که هر سال ارزش پول را پایین می آوریم. به جای ارتقا کیفیت و درستکاری گران فروشی می کنیم به خیال واهی که این راه است.
    حضرت نوشیروان دادگر بفرمود:
    نمک به قیمت بستان تا ده ویران نگردد
    در ابتدا ظلم اندکی بود هر کس اندکی بر آن افزود تا بدین پایه رسید.
    چونکه آینه بنمود نقش تو را راست.
    خود شکن آینه بشکستن خطاست.
    اقتصاد و بازار ما در دست انسانهای صالح نیست. اگر بود اینطور نمی شد.دست اندرکاران اصلی بازار افراد فرهیخته ای نییتند و صد افسوس که آزادگان تهی دستند.
    اما راه نجات در تنبیه و مجازات گرانفروشان و کم فروشان است .

    16
  9. این کار بی فایده هست و مشکلات زیادی بوجود خواهد آورد.بزارید همین طور ادامه پیدا کنه تا قشنگ بی ارزش شدن پول ملی خودمان رو حس کنیم بلکه بخودمان بیایم و اقتصاد رونق پیدا کنه.

    1
    12
  10. بهتر است به جای تومان مغولی و ریال اسپانیایی از اسامی ایرانی مانند دریک و شکل استفاده کنیم

    3
    23
  11. سللم مگه ایران ازکرد وترک ولر وپارس وبلوچ وعرب وگیلک ومازن تشکیل نشده چرا باید پارسه؟؟؟

    26
    38
    1. سلام.
      دوست عزیز لقب پارس متعلق به آنچه ما امروز فارس می دانیم نیست. پارس لقب مجموع اقوام ایرانی است. مثل اینکه همه ما ایرانی هستیم. ما پارس هستیم ایرانی ممکن است لر یا بلوچ و … باشد.
      و پارس می تواند فارس یا کرد یا عرب باشد.
      قدم پارس. اقوام پارس به این دلیل ما اقوام پارس هستیم . واژه پارس متعلق به نژاد یا طایفه خاصی نیست متعلق به همه اقوام است. مثال: در طایفه بزرگ بلوچ. ما تیره های مختلفی داریم و.. اما همه خود را بلوچ می دانند. حال فکر کنید دو هزار سال دیگر مثلا تیره ریگی یا برآهویی فکر کند بلوچ نیست و بلوچ کسی است که در آن زمان نام گروهی خاص شده باشد. این اتفاقی است که امروز سر پارس آمده . پارس همه ما هستیم.

      7
      34
      1. یک مردم پارسی (آریایی) هستم

        درود بر تو آقا شهریار آفرین به پاسخ درست شما همه ما پارسی پارسه پارسا هستیم زیرا نام کشور ما پارس پرشیا است اما نام پرشیا به اشتباه رضا شاه به iran تغییر شد و این استان پارس و یا فارس بایستی نامش درست بشه یا مرز بندی شهرستان ها هم درست بشه

        2
        12
    2. آقا جان این اسم از گذشته روی ایران بوده و ربطی به فارس و غیر فارس نداره
      از زمان پیامبر هم همین اقوام عزیز حضور داشتن و مردم ایران به مردم سرزمین پارس معروف بودن !
      یعنی خلیج فارسی هم باید اسمشو عوض کنیم ؟!!!!1

      2
      21
  12. خواهش می کنم التماس می کنم اسم خرده ی تومان را هر چه می خواهید بگذارید اما فقط پارسه نگذارید. کدام عقل کدام وجدان کدام فهم ودرک به خود اجازه می دهد نام بزرگ وارزشمند پارس و پارسی را روی خرده پول کم ارزش بگذارد؟ چه دستیه یا کج فهمیه که می خواهد نام پارس و پارسی را اینگونه خُرد کند؟ یعنی ارزش نام بزرگ پارس در نظر آقایان دولتمردان همین اندازه است؟!

    8
    54
  13. موضوع پول اسم یا ……. یک موضوع ملی است نه قومی !!! فردا پس فردا اسم ایران را عوض کنید بزارید کشور (پارسان) تا کی میخواید به این کاراتون ادامه بدید خدا میداند

    12
    28
    1. عزیز اولا که پارسه اسم قومیت نیست اسم اولین پایتخت ایرانه چه ربطی به قومیت داره دوما که با این کار عملا دارن این نام رو تحقیر میکنن

  14. یارو کچل بود فکر کرد فکر کرد سریع رفت اسمشو عوض کرد گذاشت ذولف علی! شاید میفهمید ولی مردم قول نمیخوردند و میگفتند ذولف علی کچل سابق.

    4
    30
  15. پیشنهاد میشود پنج صفر حذف شود . و واحد پول پارسه و اجزای پول پارسیک شود.حدودا هر تومان برابر دلار یا بیشتر میشود و به ارزش قانونی ریال هم نزدیکتر است حدود دو برابر سال ۱۳۵۰ است.هر ۱۰۸ ریال برابر یک گرم طلای خالص است . یا هر ۵۱۳۰ تومان یک ریال قانونی است. اینجوری هر ریال یا پارسیک برابر صد تومان الان است. ارزش پول ایران پر طراز جهانی است. و بهتر میشود فهمید که یک بیستم دنیا دستمزد داریم . و ….

    9
    26
  16. ببین ملت رو چطور سر کار گذاشتن چه فرقی داره( حسن کچل یا کچل حسن ) ببین چقدر بانک ها شون پول بدونه پشت وانه چاپ کرده که میخوان این جوری تراز بانک ها شون رو قایم کنن ای خدا کی میشه این بی دین ها دست از سر این ملت بردارن

    1
    31
    1. اسمش هر مزخرفی می خاد باشه
      مهم اینه که
      بفهمی که چه بلایی از این به بعد
      میخاد سرمون بیاد
      حالا این تازه اولشه
      از این به بعد جنسا
      اونقد گرون میشه
      تورم اونقد زیاد میشه
      دزدی ها خیلی زیاد بشه
      که تصورش هم
      آدمو می ترسونه

      2
      3
  17. بسیار اسم‌ بیربطی به پول است.
    پارسه با شکوهترین پایتخت ایران در تاریخ است و اگر قرار است به تاریخ رجوع کنیم بهتر است “داریک ” استفاده شود
    در ثانی چرا از مردم نظرسنجی نمیشود ؟ . این چه طرز مملکت داری است؟

    11
    77
    1. این سیستم علی اصغریه که البته سالهاست در ایران استفاده میشه ولی اولین بار توسط علی اقا پروین مزین یه اسم‌علی اصغری شد

      8
      8
      1. اصلا اسمه پارسه خیلی سبک سر گرفتنه تاریخ کشورمون هستش.حداقل واحد پول کلونو بذارید پارسه

        6
        21
  18. خیلی خوب شداقاتوبانک هابه خصوص طرف میره پول بریزه به حساب اشتباه میکنه خوب ممنون دستتون دردنکنه

    12
    25
    1. کاش اسم ساده تری استفاده میکردن…اگه به ایرانی بودن باشه که خود تومان هم مغولی هستش‌‌…به نظرم در هر صورت پارسه زیاد جالب نیست…کاش با نظرسنجی انتخاب میشد…

      16
      32

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH