بازار اسمارتفون در سیطره سامسونگ؛ هواوی و اپل در رتبه‌های بعدی قرار دارند

براساس جدیدترین گزارش موسسه گارتنر، بازار اسمارتفون در طول سه ماهه دوم امسال همچنان کم‌رونق بوده است. بنا به آمار این موسسه، در این بازه زمانی حدود ۳۶۷.۹ میلیون دستگاه به فروش رفته که ۱.۷ درصد کمتر از ۳۷۴.۳ میلیون دستگاه سه ماهه دوم سال گذشته است. Anshul Gupta، تحلیلگر ارشد این موسسه می‌گوید که مدل‌های بالارده در مقایسه با هندست‌های میان‌رده و پایین‌رده افت شدیدتری را تجربه کرده‌اند. به گفته او، شرکت‌ها برای ارتقای دستگاه‌های خود از نمایشگرهای بدون حاشیه، ست‌آپ‌ دوربین‌های چندگانه در جلو و پشت گوشی و همچنین باتری‌های بزرگتر استفاده نموده‌اند.

سامسونگ با فروش ۷۵.۱۱ میلیون دستگاه همچنان در رتبه نخست لیست پرفروش‌های سه ماهه دوم امسال قرار دارد. سهم بازار این شرکت از ۱۹.۳ درصد در سال گذشته به ۲۰.۴ درصد رسیده است. هواوی با بارگیری ۵۸.۰۶ میلیون دستگاه گوشی هوشمند توانسته است ۱۵.۸ درصد از سهم بازار را در اختیار بگیرد. این شرکت چینی امیدوار بود که تا شروع سه ماه چهارم امسال، خود را به جایگاه نخست برساند، اما با اعمال تحریم‌های آمریکا این امر تاحدودی دور از دسترس قرار گرفته است. با این‌وجود، هواوی توانست فروش هندست‌های خود را در سه ماهه دوم امسال حدود ۱۶.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش دهد.

کاهش ۱۳.۸ درصدی فروش آیفون اپل در سه ماهه دوم امسال

آمار گارتنر نشان می‌دهد که اپل در طول سه ماهه دوم امسال حدود ۳۸.۵۲ میلیون دستگاه گوشی آیفون فروخته است که ۱۳.۹ درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته (تعداد ۴۴.۷۲ میلیون دستگاه) است. البته شرکت اپل این اطلاعات را در گزارش مالی سه ماهه دوم امسال خود نیاوره بود. همچنین در این بازه زمانی، سود حاصل از فروش آیفون‌ها ۱۲ درصد کاهش داشته و برای اولین بار از سال ۲۰۱۲، کل سود فروش آیفون به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. براساس گزارش گارتنر، آیفون در سه ماهه دوم سال جاری، ۱۰.۵ درصد از کل فروش اسمارتفون‌ها را در اختیار داشته است.

بازار اسمارتفون

به نظر می‌رسد اگر اپل همچنان با فروش آیفون‌های خود مشکل داشته باشد، به‌زودی قافیه را به شیائومی خواهد باخت. شیائومی در فاصله زمانی بین آوریل تا ژوئن امسال حدود ۳۳.۱۹ میلیون دستگاه اسمارتفون فروخته است که معادل ۹ درصد سهم بازار می‌شود. شرکت اوپو هم با فروش ۲۸.۱۱ میلیون دستگاه و سهم ۷.۶ درصدی در جایگاه پنجم قرار دارد.

Anshul Gupta می‌گوید که تقاضای زیاد برای اسمارتفون‌های سری A سامسونگ و همچنین بازطراحی همه گوشی‌های میان‌رده و پایین‌رده این شرکت به عملکرد مثبت آن در این سه ماهه کمک کرده است. اما با توجه به کاهش تقاضا برای پرچمدار گلکسی S10 سامسونگ در طول این بازه زمانی به نظر می‌رسد که ادامه رشد فعلی برای این شرکت کره‌ای اندکی با مشکل مواجه خواهد شد. به گفته او، ارتقاهای خیلی محدود گوشی‌های آیفون در این سال‌ها، مانع از رغبت مشتریان به جایگزینی اسمارتفون‌هایشان شده است.

باید خاطرنشان کنیم که بازار اسمارتفون‌ در همه جای دنیا دچار رکود است. گارتنر می‌گوید که از پنج بازار بزرگ دنیا، فقط بازار چین و برزیل شاهد رشد سالانه بوده‌اند. چین با فروش ۱۰۱ میلیون دستگاه در سه ماهه دوم امسال رتبه نخست را در این میان دارد. رشد ۰.۵ درصدی فروش اسمارتفون‌ها در این کشور، ناشی از قیمت‌ پایین دستگاه‌ها بوده که البته دلیل آن هم تلاش شرکت‌ها برای خلاصی از گوشی‌های 4G LTE خودشان بوده است تا بتوانند آنها را با مدل‌های 5G جایگزین کنند. در بزریل هم، در همین بازه زمانی، حدود ۱۰.۸ میلیون اسمارتفون به فروش رفته است که رشد ۱.۸ درصدی را نسبت به مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. در هند، دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند، حدود ۳۵.۷ میلیون هندست فروخته شده که ۲.۳ درصد کم‌تر از مدت مشابه سال پیش است.

گارتنر می‌گوید که در ادامه سال نیز همچنان با فروش پایین اسمارتفون‌ها مواجه خواهیم بود و تا پایان امسال حدود ۱.۵ میلیارد هندست به فروش خواهد رسید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH