رویداد IFA 2019 به پیشواز لپ‌تاپ‌های ۱۳ اینچی گیمینگ می‌رود!

وقتی مردم عادی لپ‌تاپی را خریداری می‌کنند، انتظار انجام بازی‌های مدرن را بر روی آنها ندارند. این موضوع شامل برخی از محبوب‌ترین لپ‌تاپ‌های روز دنیا مانند دل XPS 13 و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی نیز می‌شود. هرچند لپ‌تاپ‌های گیمینگ زیادی در بازار وجود دارد، اما اکثر آنها اندازه‌های بزرگ ۱۵ اینچی و تجهیزات پیشرفته‌ای دارند که هر کسی قادر به خرید آنها نیست. با این‌حال، در نمایشگاه امسال IFA 2019 شاهد تغییرات بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

پردازنده‌های گرافیکی یکپارچه (آن‌برد) بالاخره قادر به اجرای بازی‌ها هستند

اکثر لپ‌تاپ‌ها مجهز به پردازنده‌های گرافیکی مجزا نیستند، بلکه آنها را به صورت یکپارچه بر روی بورد خود دارند. این موضوع البته چندان خوب نیست. با این‌حال، نسل دهم پردازنده‌های Ice Lake اینتل پیشنهاد جدیدی برای ارایه دارند: پردازنده گرافیکی یکپارچه Iris Plus.

دل XPS13
دل XPS13

پردازنده‌های Ice Lake اینتل در اثر یکپارچه‌سازی با Iris Plus، قدرت گرافیکی خارق‌العاده‌ای را برای سیستم‌‌هایی که فاقد کارت گرافیکی مجزا هستند فراهم آورده است. اینتل ادعا می‌کند که این پردازنده گرافیکی در مقایسه با آخرین نسل پردازنده‌های یکپارچه و آن‌بورد این شرکت، حدود ۱.۸ برابر عملکرد بهتری دارد و کیفیت 1080p را برای اغلب بازی‌ها تضمین می‌کند.

یکی از دستگاه‌هایی که فناوری مذکور را بر روی خود دارد لپ‌تاپ ۲ در ۱ دل XPS 13 است. این لپ‌تاپ با ظاهر صاف و صیقلی خود، بسیار سبک و قابل حمل بوده و در نگاه اول اینجور به نظر می‌رسد که مخصوص کافی‌شاپ‌ها یا استودیوهای طراحی ‌است، اما این دستگاه به لطف پردازنده Iris Plus داخل خود، این امکان را برای کاربران فراهم کرده تا بازی‌هایی مانند Fortnite و Overwatch را بر روی آن بازی کنند.

متاسفانه در حال حاضر تعداد لپ‌تاپ‌های Ice Lake کم است، اما در سال ۲۰۲۰ شاهد تعداد بیشتری از آنها خواهیم بود. در نمایشگاه امسال 2019 IFA، لپ‌تاپ‌های زیادی با پردازنده‌های Comet Lake اینتل که بدون Iris Plus هستند، معرفی خواهد شد؛ اما با این‌حال شاهد پیشرفت‌های مهمی در کار‌ت‌های گرافیکی مجزای این لپ‌تاپ‌ها خواهیم بود.

پردازنده‌های گرافیکی مجزا همه‌جا هستند

با وجود اینکه چیپست MX250 انویدیا قدرت گرافیگی بالایی برای گیمینگ ندارد، اما می‌تواند تمام نیازهای گرافیکی لپ‌تاپ‌های ۱۳ و ۱۴ اینچی را تامین کند. این پردازنده در لپ‌تاپ جدیدا به‌روزرسانی‌ شده لنوو IdeaPad S540 مورد استفاده قرار گرفته است. این لپ‌تاپ با نمایشگر  ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ پیکسلی و پردازنده جدید MX250 خود می‌تواند رقیب جدی‌ای برای لپ‌تاپ‌های دل XPS 13 و مک‌بوک ایر اپل باشد. لپ‌تاپ ایسر Swift 5 هم مجهز به این پردازنده گرافیکی مجزا است.

ریزر blade stealth
ریزر Blade Stealth
خبرهای خوب درباره پردازنده‌های گرافیکی به همین جا ختم نمی‌شود

ما این روزها شاهد اولین عرضه لپ‌تاپ‌های اسلیم ۱۳ اینچی هستیم که از پردازنده‌های گرافیکی بسیار قدرتمند GTX بر روی خود استفاده کرده‌اند. ریزر امسال اولین شرکتی بود که یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی جدید Blade Stealth با پردازنده GTX 1650 معرفی کرد. این پردازنده با ارایه فریم‌ریت‌های ۱۰ تا ۴۰ درصد بالاتر در بعضی از بازی‌ها، بسیار قدرتمندتر از GTX 1050 Ti است که در نسل قبلی لپ‌تاپ‌های پایین‌رده گیمینگ مورد استفاده قرار می‌گرفت. GTX 1650، بیشتر بر روی لپ‌تاپ‌های ۱۵ اینچی مثل XPS 15 به کار گرفته می‌شود، اما اینکه قرار است از آن در داخل یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی مانند ریزر Blade Stealth استفاده شود خبر واقعا هیجان‌انگیزی است.

گفته می‌شود که لپ‌تاپ ۱۳ اینچی ریزر Blade Stealth، در حال حاضر قدرتمندترین لپ‌تاپ ۱۳ اینچی گیمینگ دنیا است. البته این دستگاه در کلاس خود، همیشه در صدر نخواهد بود و به‌زودی رقبای سرسختی را در کنار خودش خواهد دید.

اما سوال اینجاست که آیا ممکن است در آینده نزدیک شاهد یک لپ‌تاپ XPS 13 با یک پردازنده گرافیکی GTX 1650 باشیم؟ یا یک لپ‌تاپ سرفیس با پردازنده MX250؟ به‌هرحال، این مسیر باز است و ممکن است آن روزی که همه لپ‌تاپ‌ها، مجهز به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند گردند، زیاد دور نباشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH