تراشه جدید کایرین 990 با یک مشخصه کلیدی و ساختاری مشابه تراشه A13 اپل معرفی شد

طی پاییز گذشته، کمپانی هواوی از نخستین تراشه موبایلی 7 نانومتری دنیا با نام کایرین 980 رونمایی کرد؛ اما علیرغم این موضوع ظاهرا امسال سامسونگ از هواوی سبقت گرفت و نخستین پردازنده 7 نانومتری نسل دوم موسوم به اگزینوس 9825 را معرفی نمود. همچنین سامسونگ برای نخستین بار از یک تراشه یکپارچه 5G با نام اگزینوس 980 رونمایی کرد. این نخستین باری است که شاهد عرضه یک تراشه میان‌رده مجهز به مودم 5G هستیم. تا پیش از این کلیه گوشی‌های 5G همراه با یک مودم 5G اضافی تولید شده توسط کمپانی‌های کوالکام، سامسونگ یا هواوی و به‌صورت مجزا عرضه می‌شدند. این پدیده، ظرفیت رم و باتری دستگاه را به‌ شکلی مضاعف تحت‌تاثیر قرار می‌داد.

با این‌حال هواوی اخیرا از تراشه کایرین 990 رونمایی کرد. این محصول نخستین پردازنده موبایلی پیشرفته همراه با یک مودم 5G کارآمد در قالب یک تراشه سیستمی واقعا یکپارچه به‌شمار می‌رود و به‌زودی در گوشی‌هایی نظیر میت 30 پرو به‌کار گرفته خواهد شد. این در حالیست که سامسونگ هنوز به موجودیت احتمالی هندست‌های مجهز به تراشه اگزینوس 980 هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است.

کایرین 990

هسته‌های پردازشی و تراشه مودم 5G به‌کارگیری شده در تراشه کایرین 990 با استفاده از کارآمدترین فرآیند موجود در عصر کنونی یعنی لیتوگرافی 7 نانومتری EUV نسل دوم تولید می‌شوند. تراشه اگزینوس 9825 نیز با استفاده از فرآیندی کاملا مشابه تولید می‌شود. در ادامه، جدول مقایسه مشخصات مربوط به این 2 تراشه در کنار پردازنده اسنپ‌دراگون 855 پلاس به نمایش گذاشته شده است:

نخستین تکنیک کاهش نویز 2 دامنه‌ای جهان برای ویدیوها را مشاهده نمایید. ما با استفاده از تراشه 5G کایرین 990 بر روی ویدیوهای موبایلی شما کار می‌کنیم. بدین‌ترتیب می‌توانید از مشخصه کاهش نویز بی‌نظیر در ویدیوهایی با کیفیت DSLR لذت ببرید. – هواوی موبایل؛ 6 سپتامبر 2019

تراشه 5G کایرین 990 با قابلیت‌های واقعیت‌افزوده

اکنون بایستی مشخصا تاکید کرد که تراشه پیشرفته کایرین 990 همانند تراشه A13 شرکت اپل در آی‌فون 11 از طریق فرآیند +7nm مشابه و توسط کمپانی TSMC تولید خواهد شد. تا این لحظه در خصوص به‌کارگیری یک مودم 5G یکپارچه در تراشه A13 اخبار چندانی منتشر نشده است؛ اما توجه برخی کارشناسان دقیقا به قابلیت‌های 5G تراشه‌ها معطوف شده است.

متاسفانه امواج قابل پشتیبانی توسط تراشه کایرین 990، باندهای امواج میلی‌متری فرکانس بالا که اکنون اپراتورهای ورایزن، T-Mobile و شبکه‌های مخابراتی ایالات‌متحده عموما از آن‌ها برای اتصال 5G استفاده می‌کنند را شامل نخواهند شد. با این‌حال در سال 2020 کلیه اپراتورهای بزرگ ایالات‌متحده، راه‌اندازی گسترده شبکه‌های 5G باند پایین خود را آغاز خواهند کرد. با توجه به رویکرد ستیزه‌جویانه مقامات کاخ سفید نسبت به محصولات هواوی، بی‌تردید این کمپانی چینی از شانس چندانی برای عرضه گوشی‌های خود از طریق اپراتورهای مخابراتی آمریکا برخوردار نخواهد بود. اما می‌توان اطمینان داشت که کاربران نهایتا از یک تراشه 5G واقعی برای گوشی‌های پیشرفته بهره‌مند خواهند شد.

هواوی مایل است بر این نکته تاکید کند که مودم 5G این شرکت از بیش‌ترین میزان بهره‌وری انرژی و سازگاری سیگنالی تا به امروز برخوردار است. با توجه به پیشتازی این کمپانی در حوزه تحقیقات 5G پیش‌بینی می‌شود که این اظهارات به واقعیت نزدیک باشند.

یکی از ویژگی‌های مورد اشاره برای تراشه کایرین 990 5G این است که مدل مذکور از مودم X50 ساخت کوالکام پیشی گرفته و برای برقراری اتصال 4G در گوشی فعلی شما، سازگاری بیش‌تری از خود نشان خواهد داد. هواوی به منظور افزایش کارآیی تراشه خود نسبت به مودم X50 از یک گیرنده تطبیقی مبتنی بر تکنیک یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. جهت مشاهده ویدیوی تبلیغاتی هواوی برای تراشه جدید خود کافیست این‌جا کلیک کنید.

عرضه این تراشه، یک گام بزرگ روبه‌ جلو برای گوشی‌های 5G فعلی به‌شمار می‌رود. این هندست‌ها به منظور برقراری اتصال کوتاه‌مدت به شبکه 5G، ناچارا از باتری‌هایی با ظرفیت بیش از 4000 میلی‌آمپرساعت بهره می‌گیرند. دسترسی به تراشه فوق، یقینا امری مطلوب خواهد بود؛ اما متاسفانه میت 30 پرو یا هندست تاشوی میت X در ایالات‌متحده عرضه نمی‌شوند و تست کارآیی تراشه کایرین 990 در این کشور مقدور نخواهد بود. البته با عرضه این هندست‌ها در روز 19 سپتامبر، جزئیات بیش‌تری روشن خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH