استفاده از پرینت سه بعدی برای ساخت قطعات یدکی هواپیماها

نیروی هوایی آمریکا که هواپیماهای آن پروازهای طولانی مدت دارند، به‌تازه‌گی با استفاده از فناوری پرینت سه بعدی، زمان و هزینه ساخت قطعات یدکی موردنیاز خود را کاهش داده است. پایگاه هوایی Travis که در کالیفرنیا واقع است با پرینت کاورهای کاسه توالت فرنگی، زمان ساخت این قطعات را از یک سال به کمتر از دو روز کاهش داده است. پرینت سه بعدی به نیروی هوایی آمریکا اجازه داده است تا هواپیماهای قدیمی خود را برای مدت زمان طولانی در سرویس نگه دارد و بدین‌ترتیب در هزینه‌های خرید هواپیماهای جدید و جایگزینی قطعات یدکی قدیمی‌تر صرفه‌جویی کند.

به گفته وب‌سایت UPI، واحد 60th Maintenance Squadron نیروی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی Travis، اولین واحدی است که تاییدیه پرینت ”قطعات غیرسازه‌ای“ را دریافت کرده است.  قطعات غیرسازه‌ای، قطعاتی هستند که تحت تنش‌های ناشی از پرواز قرار ندارند و شکسته‌شدن احتمالی آنها، جان خدمه پرواز یا ایمنی خود هواپیما را به خطر نمی‌اندازد. کاور کاسه توالت یکی از آنهاست.

پرینت سه بعدی

واحد مذکور نیروی هوایی آمریکا، مجهز به یک پرینتر سه بعدی صنعتی Stratasys F900 است که قادر به پرینت قطعات پلاستیکی با ابعاد ۳۶ در ۲۴ در ۳۶ اینچ است. قطعات موردنظر، با استفاده از رزین خاصی به نام Ultem 9085 ساخته می‌شوند که به گفته سایت UPI از پلاستیک معمولی محکم‌تر است.

در سال ۲۰۱۸ گزارشی منتشر شد مبنی بر اینکه عمر متوسط هواپیماهای نیروی هوایی آمریکا تقریبا ۲۸ سال است. این مدت زمان، به اندازه‌ای طولانی هست که در طی آن، تولید یک هواپیما متوقف شود یا خطوط مونتاژ آن بسته شود و یا حتی اینکه سازندگان قطعات یدکی آن، کار خود را تعطیل کنند. در برخی موارد، این‌گونه هواپیماها، به قبرستان هواپیماها در پایگاه هوایی Davis Monthan فرستاده می‌شوند.

52 C-5M Super Galaxiey
52 C-5M Super Galaxiey

برای مثال، با آنکه خط مونتاژ آخرین هواپیمای لاکهید C-5 Galaxy در سال ۱۹۸۹ بسته شده، اما نیروی هوایی آمریکا همچنان از هواپیماهای 52 C-5M Super Galaxiey استفاده می‌کند و فعلا برنامه‌ای برای بازنشستگی زودهنگام آنها ندارد. بنابراین استفاده از قطعات پرینت شده در این نوع هواپیماهای قدیمی بسیار می‌تواند سودمند باشد. قطعاتی که در هر بار، فقط یکی دوتا از آنها سفارش داده می‌شود معمولا می‌توانند بسیار گران قیمت باشند؛ ضمن اینکه برای ساخت آنها باید مدت زمان طولانی منتظر ماند. یکی از خلبانان به وب‌سایت UPI گفته است که درخواست ساخت کاور کاسه توالت می‌تواند تا یک سال طول بکشد. اما حالا واحد 60th Maintenance Squadron قادر است تا در هر ۷۳ ساعت دو تا کاور کاسه توالت پرینت کند.

نیروی هوایی آمریکا در حال حرکت به سمت تکنولوژی‌های ساخت افزایشی (additive manufacturing) است. پرینت سه بعدی این پتانسل را دارد که خطوط تامین را کوتاه‌تر کند و هزینه‌ها را کاهش دهد؛ اما باید فاکتورهای مهم کارآیی و ایمنی آنها نیز در نظر گرفته شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH