تراشه جدید A13 بایونیک اپل مدت شارژدهی باتری آی‌فون‌های جدید را چند ساعت افزایش خواهد داد

کمپانی اپل از تراشه مورد استفاده در آی‌فون‌های جدید سال 2019 خود موسوم به A13 بیونیک رونمایی کرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت؛ کمپانی بدون‌اتلاف وقت اعلام کرد که تراشه A13، قدرتمندترین نیمه‌هادی به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون تا به امروز محسوب می‌شود. موضوعی که طی 3 سال گذشته هر ساله به آن اشاره شده است. اما چنان‌چه نگران شارژدهی باتری آی‌فون‌های آینده هستید؛ در این‌صورت به نکات مطرح شده در ادامه توجه نمایید.

اپل ضمن برگزاری مراسم اعلام کرد که A13 بیونیک، سریع‌ترین CPU به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون تا به امروز محسوب می‌شود. بعلاوه غول کوپرتینویی مدعی شد که این تراشه از سریع‌ترین GPU اسمارت‌فونی نیز بهره می‌گیرد. در ابتدای امر، کمپانی صرفا نمودارهایی مبهم و بدون برچسب را جهت مقایسه نمایش داد.

اما در ادامه مراسم، اپل به برخی جزئیات اشاره کرد. بر اساس اعلام کمپانی، A13 بیونیک با بهره‌وری انرژی حداکثر 40 درصدی دارای بیش‌ترین میزان بهره‌وری انرژی در میان تراشه‌های تولید شده تا به امروز است. این موضوع به افزایش حداکثر 4 ساعته شارژدهی باتری برای گوشی جدید آی‌فون 11 پرو و ارتقاء حداکثر 5 ساعته طول عمر باتری برای آی‌فون 11 پرو مکس کمک می‌کند. این تراشه مجهز به صدها گیت ولتاژ و هزاران گیت ساعت است که قادر به قطع جریان ارسالی به بخش‌های مختلف تراشه در زمان عدم استفاده از آن‌ها خواهند بود.

این افزایش بهره‌وری با وجود به‌کارگیری 8.5 میلیارد ترانزیستور درون تراشه و ارتقاء تقریبا 20 درصدی عملکرد کلی آن تحقق یافته است. اپل می‌گوید که اکنون این تراشه با وجود موتور عصبی 8 هسته‌ای که قادر به انجام ضرب ماتریسی با سرعت 6 برابر بالاتر و اجرای 1 تریلیون عملیات محاسباتی در هر ثانیه است؛ بیش‌ترین کارآیی ممکن را در زمینه یادگیری ماشینی ارائه می‌دهد.

اپل خاطرنشان می‌کند که استفاده از تکنیک یادگیری ماشینی به پردازش تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های آی‌فون 11 کمک می‌کند. بعلاوه سرعت بالای تراشه امکان ضبط ویدیوهای 4K با مشخصه HDR و نرخ 60 فریم‌برثانیه را فراهم خواهد کرد.

A13 بیونیک همانند تراشه‌های نسل قبلی A12 بیونیک و A11 بیونیک از 2 هسته پردازشی با کارآیی بالا و 4 هسته پردازشی با بهره‌وری بالا بهره می‌گیرد. پیش‌تر اپل با معرفی تراشه A12 بیونیک از پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای رونمایی کرد؛ در حالی‌که تراشه A11 از یک نمونه 3 هسته‌ای برخوردار بود. در تراشه A13 نیز کماکان شاهد به‌کارگیری یک GPU با 4 هسته پردازشی هستیم.

به منظور مقایسه بهتر این تراشه‌ها بهتر است توصیفات اپل پیرامون تراشه‌های نسل‌های گذشته را مرور نماییم:

تراشه A12 بیونیک (به‌کارگیری شده در مدل‌های 2018 آی‌فون XS و آی‌فون XS مکس)

تراشه A12 بیونیک طراحی شده توسط اپل، هوشمندترین و قدرتمندترین تراشه موجود در یک اسمارت‌فون محسوب می‌شود. این محصول نخستین تراشه 7 نانومتری به‌کارگیری شده در یک اسمارت‌فون است که در قالب یک طراحی با بهره‌وری انرژی بالاتر، بهترین عملکرد ممکن را ارائه خواهد داد. A12 بیونیک دارای 6 هسته پردازشی با معماری فیوژن است که 2 عدد از آن‌ها با کارآیی بالای خود تا 15 درصد سریع‌تر عمل می‌کنند. 4 هسته دیگر با بهره‌وری بالا نیز از حداکثر 50 درصد بهره‌وری بیش‌تر برخوردار هستند. پردازنده گرافیکی 4 هسته‌ای نیز حداکثر 50 درصد سریع‌تر بوده و از پردازنده سیگنال تصویری (ISP) قدرتمند طراحی شده توسط اپل و انکدر ویدیویی میزبانی می‌کند. کنترلر حافظه سریع قادر به پشتیبانی از حافظه‌هایی تا سقف 512 گیگابایت خواهد بود. کلیه مشخصات فوق امکان دستیابی به تجاربی جدید در زمینه گیمینگ، عکاسی، ویرایش ویدیو و اپلیکیشن‌های ویدیویی قدرتمند را فراهم می‌کنند. با وجود کلیه امکانات قدرتمند فوق، شارژدهی باتری آی‌فون XS در مقایسه با آی‌فون X حدودا 30 دقیقه بیش‌تر است. همچنین طول عمر باتری آی‌فون XS مکس با هر نوبت شارژ حدودا 1.5 ساعت بیش‌تر از آی‌فون X خواهد بود.

موتور عصبی نسل آینده برای اهداف یادگیری ماشینی پیشرفته در کلیه حوزه‌ها از عکاسی گرفته تا واقعیت‌افزوده تولید شده است. طراحی 8 هسته‌ای جدید به این پردازنده امکان می‌دهد تا حداکثر 5 تریلیون عملیات محاسباتی را در هر ثانیه اجرا نماید. این رقم در تراشه A11 بیونیک برابر با 600 میلیارد بود. این مشخصه، قابلیت‌های جدیدی نظیر تشخیص سریع‌تر صحنه‌ها برای ARKit و برخی امکانات جدید که از یادگیری ماشینی آنی استفاده می‌کنند را ارائه خواهد داد. این موتور عصبی برای نخستین بار مجهز به مشخصه Core ML است؛ موضوعی که به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا جهت استفاده از قابلیت‌های این موتور یادگیری ماشینی کارآمد، اپلیکیشن‌هایی را تولید نمایند. Core ML به‌کارگیری شده در موتور عصبی تراشه A12 در مقایسه با تراشه A11 حداکثر 9 برابر سریع‌تر است؛ در حالی‌که میزان مصرف انرژی آن یک‌دهم خواهد بود.

تراشه A11 بیونیک (مورد استفاده در مدل‌های 2017 آی‌فون 8 و آی‌فون X)

A11 بیونیک قدرتمندترین و هوشمندترین تراشه مورد استفاده در یک اسمارت‌فون تا به امروز است. این تراشه مجهز به پردازنده مرکزی 6 هسته‌ای است که عملکرد 2 هسته کارآمد آن 25 درصد سریع‌تر بوده و 4 هسته با بهره‌وری بالا نیز در مقایسه با تراشه A10 فیوژن 70 درصد سریع‌تر هستند. این مجموعه بهترین کارآیی و بهره‌وری انرژی را ارائه خواهد داد. کنترلر کارآمد و جدید نسل دوم قادر به کنترل هم‌زمان هر 6 هسته بوده و در اعمال پردازشی چند رشته‌ای تا 70 درصد کارآیی بهتر از خود نشان خواهد داد. این تراشه در کنار توان پردازشی بالاتر موجب افزایش 2 ساعته مدت شارژدهی باتری در مقایسه با آ‌ی‌فون 7 خواهد شد. بعلاوه تراشه A11 از GPU طراحی شده توسط اپل با 3 هسته پردازشی بهره می‌گیرد که عملکرد گرافیکی آن در مقایسه با نسل گذشته تا 30 درصد سریع‌تر است. تمامی این مشخصات امکان دستیابی به قابلیت‌های یادگیری ماشینی جدید و باورنکردنی، اپلیکیشن‌های واقعیت‌افزوده و بازی‌های خیره‌کننده سه‌بعدی را فراهم خواهند کرد.

موتور عصبی جدید تراشه A11 دارای طراحی 2 هسته‌ای بوده و حین پردازش آنی می‌تواند حداکثر 600 میلیارد عملیات محاسباتی را در هر ثانیه اجرا نماید. موتور عصبی تراشه A11 بیونیک برای الگوریتم‌های یادگیری ماشینی ویژه و فعال‌سازی مشخصه‌های فیس آی‌دی، انیموجی و سایر امکانات طراحی شده است.

تراشه A10 فیوژن (مورد استفاده در آی‌فون 7 سال 2016)

تراشه جدید A10 فیوژن اپل به‌صورت سفارشی طراحی شده و مجهز به معماری جدیدی است که امکان تحقق نوآوری‌های چشمگیر را فراهم نموده و آن‌را به قدرتمندترین تراشه اسمارت‌فونی تا به امروز مبدل خواهد کرد. بعلاوه این تراشه، مدت زمان میان شارژهای متوالی گوشی را افزایش داده و به تولید آی‌فونی با طولانی‌ترین مدت شارژدهی باتری کمک خواهد کرد. اکنون CPU تراشه A10 فیوژن مجهز به 4 هسته پردازشی است که در آن 2 هسته با کارآیی بالا و 2 هسته با بهره‌وری انرژی بالا به شکل بی‌نظیری با یکدیگر یکپارچه شده‌اند. 2 هسته کارآمد با سرعتی حداکثر 2 برابر پردازنده آی‌فون 6 فعالیت می‌کنند و توان مصرفی 2 هسته دیگر نیز تنها یک‌پنجم انرژی موردنیاز هسته‌های کارآمد است. عملکرد گرافیکی نیز ارتقاء یافته و در مقایسه با آی‌فون 6 تا 3 برابر سریع‌تر و مصرف انرژی آن نیز 50 درصد کم‌تر است. این مشخصه امکان دسترسی به سطح جدیدی از تجربه گیمینگ و اپلیکیشن‌های حرفه‌ای را فراهم خواهد کرد.

اکنون احتمالا از خود می‌پرسید که آیا آی‌فون‌های جدید پیشین در مقایسه با مدل‌های نسل قبلی خود سریع‌تر هستند؟ در پاسخ بایستی گفت: بلی؛ اما این اختلاف سرعت چندان چشمگیر نیست و این پدیده احتمالا امروز نیز صادق خواهد بود. البته این موضوع بدان معنا نیست که A13 بیونیک، سریع‌ترین تراشه اپل تا به امروز نخواهد بود. مشاهده تلاش کمپانی برای ادامه عرضه پردازنده‌های قدرتمندتر جهت اجرای اعمال محاسباتی امری فوق‌العاده است؛ خصوصا اگر شایعات مطرح شده پیرامون عرضه کامپیوترهای مک آینده اپل به‌همراه پردازنده‌های مبتنی بر ARM واقعیت داشته باشند.

در حال حاضر تنها یک ویدیوی تبلیغاتی کوتاه از بازی سه‌بعدی Pascal’s Wager منتشر شده است. این ویدیو، قدرت فوق‌العاده تراشه جدید را اثبات می‌کند. برای مشاهده تریلر اولیه این بازی کافیست این‌جا کلیک کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH