پتنت جدید اپل به فناوری جایگزین فیس آی‌دی و تاچ آی‌دی در آی‌فون‌های آینده اشاره دارد

آی‌فون‌های اپل با وجود یک ناچ عریض در بخش فوقانی صفحه‌نمایش به آسانی قابل تشخیص هستند. امسال نیز سری آی‌فون 11 برای سومین سال پیاپی با استفاده از همین الگوی طراحی معرفی شد. دلیل پشت پرده برای عدم امتناع اپل از به‌کارگیری ناچ این است که ناحیه مذکور از کلیه حسگرهای موردنیاز سیستم فیس آی‌دی کمپانی میزبانی می‌کند. با این‌حال اپل دیر یا زود ناچارا بایستی طراحی هندست‌های خود را به‌روزرسانی نموده و یا کلیه حسگرهای موردنیاز را به بخش زیرین نمایشگر دستگاه منتقل کند. بنابراین غول کوپرتینویی احتمالا بایستی به‌دنبال روش دیگری جهت تشخیص هویت ایمن کاربران باشد. به‌نظر می‌رسد که مهندسین شاغل در اپل، حداقل بر روی یک مشخصه جایگزین به‌صورت جدی کار می‌کنند.

پتنت جدیدی که امروز توسط دفتر ثبت اختراعات و نمادهای تجاری ایالات‌متحده (USPTO) منتشر شد؛ توجه وب‌سایت AppleInsider را سریعا به خود جلب کرد. این پتنت نشان‌دهنده قسمتی از بدن انسان است که احتمالا جهت بازگشایی قفل دستگاه‌های اپلی در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. در واقع این عضو همان کف دستان شما خواهد بود.

فناوری موردنظر به دستگاه‌ها امکان خواهد داد تا رگ‌های موجود در کف دست کاربر که همانند اثرانگشتان وی دارای ساختاری منحصربه‌فرد هستند را با دقت شناسایی نماید. تشخیص کف دست به نوبه خود مشخصه جدیدی محسوب نمی‌شود و اکنون سال‌هاست که در حوزه‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این روش در مقایسه با بسیاری از متدهای دیگر ایمن‌تر است. الگوی اثرانگشت به شیوه‌ای نسبتا آسان قابل کپی‌برداری است و حتی کپی‌برداری از چهره نیز در صورت دسترسی به منابع کافی امکان‌پذیر خواهد بود. با این‌حال جعل الگوی رگ‌های خونی موجود در کف دستان کاربر تقریبا غیرممکن است.

پیشرفت‌های اپل احتمالا امکان پیاده‌سازی این فناوری در دستگاه‌های همراه کوچک نظیر اپل‌ واچ را فراهم خواهد کرد.

تصویر فوق نخستین پتنتی نیست که به اپل واچ مجهز به دوربین داخلی اشاره دارد. این پتنت با شناسه 29 شناخته می‌شود

جهت انجام این‌کار، دستگاه نه‌تنها از نور ساطع شده توسط نمایشگر گوشی استفاده خواهد کرد؛ بلکه پرتوهای نوری مادون‌قرمز نیز از بخش زیرین نمایشگر تابیده خواهند شد. در ادامه هر 2 تصویر پردازش شده و با داده‌های اصلی تطبیق داده می‌شوند. این سیستم نیازمند یک پروژکتور نقطه‌ای و دوربین مادون‌قرمز است؛ لذا چالش قرار دادن این تجهیزات در بخش زیرین نمایشگر کماکان به قوت خود باقی خواهد بود.

این فناوری یک متد بدون تماس محسوب می‌شود؛ لذا لازم نیست که کاربر، کف دست خود را بر روی نمایشگر گجت فشار دهد و تنها کافیست دست خود را به آرامی در بالای نمایشگر نگاه دارد.

تصویر فوق نمایانگر الگوی قابل مشاهده توسط دستگاه است

چنان‌چه این فناوری مطابق پیش‌بینی‌ها عمل کند؛ در این‌صورت از امنیت کافی برای جایگزینی سیستم فیس آی‌دی و به‌کارگیری در امورات مختلف از بازگشایی قفل دستگاه گرفته تا تایید تراکنش‌های مالی برخوردار خواهد بود. با این‌حال مشخصه مذکور از نظر قابلیت کاربری احتمالا در رتبه‌ای پایین‌تر از فیس آی‌دی قرار خواهد گرفت. احتمالا استفاده از کف دست صرفا جهت دسترسی به امکانات و سرویس‌های نیازمند امنیت بالاتر ضروری خواهد بود.

در حال حاضر هرگونه اظهارنظر پیرامون زمان و یا حتی امکان پیاده‌سازی سیستم تشخیص کف دست در دستگاه‌های اپلی غیرممکن است؛ چرا که بسیاری از فناوری‌های به ثبت رسیده هرگز در یک محصول تجاری به‌کار گرفته نخواهند شد. احتمالا در آینده اخبار بیش‌تری پیرامون اپل و سیستم تشخیص کف دست منتشر می‌شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH