آمریکا هواپیمای غول‌پیکر خودش را به یک بیمارستان هوایی تبدیل می‌کند!

نیروی هوایی ایالات‌متحده جهت انجام ماموریت‌های ترابری هوایی خود بر روی هواپیمای غول‌پیکر C-5M سوپر گلکسی حساب ویژه‌ای باز کرده است. فضای بارگیری این هواپیما در کنار ظرفیت الکتریکی جدیدا اضافه شده به آن برای حمل نیروهای زخمی، پناهندگان و مجروحان مناطق جنگی و آسیب‌دیدگان ناشی از بلایای طبیعی مفید خواهد بود. برد پیمایشی بالای سوپر گلکسی موجب شده تا این هواپیما در یک پرواز بتواند مسافت میان اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام را طی کرده و افراد نیازمند مراقبت‌های پزشکی را سریعا به قاره آمریکا منتقل نماید.

C-5 گلکسی بزرگ‌ترین هواپیمای موجود در انبار تجهیزات نظامی ارتش آمریکا به‌شمار می‌رود. این غول پرنده توسط نیروی هوایی ایالات‌متحده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. هواپیمای مذکور دارای طولی معادل با 247 فوت بوده و درازای یک بال آن نیز به 222.8 فوت می‌رسد. C-5 به‌آسانی می‌تواند 250 هزار پوند بار یا مسافر را جابه‌جا نماید. مخازن سوخت حفره‌دار این جت به آن امکان می‌دهد تا بدون سوخت‌گیری قادر به پیمایش حداکثر 5500 مایل مسافت باشد. این برد پروازی برای یک سفر بدون توقف از پایگاه هوایی یوکوتا در ژاپن به پایگاه هوایی تراویس در کالیفرنیا یا پرواز از پایگاه هوایی Incirlik در ترکیه به پایگاه هوایی Dover در ایالت دلاور کفایت خواهد کرد.

فضای داخلی هواپیمای C-5M Super Galaxy در جریان تست مفهومی اجرا شده در پایگاه هوایی اسکات – دسامبر 2018

در اواخر دهه 2000، نیروی هوایی تعداد 52 فروند هواپیمای C-5 گلکسی را به استاندارد جدید C-5M سوپر گلکسی ارتقا داد. به‌روزرسانی جدید شامل استفاده از موتورهای جدید و مطمئن‌تر، کابین شیشه‌ای خلبان، کلیه سیستم‌های کنترل پرواز هوایی و سامانه ناوبری GPS است. تمامی این موارد در کنار بهره‌مندی از کابین بار بزرگ با 13.5 فوت ارتفاع، 19 فوت عرض و 143.75 فوت طول موجب شده تا سوپر گلکسی به‌عنوان یک ابزار غول‌پیکر و مفید از دارایی‌های پروازی ایالات‌متحده قلمداد شود.

اکنون بر اساس گزارش نشریه نیروی هوایی، این ارگان قصد دارد تا هواپیمای غول‌پیکر خود را به یک آمبولانس پرنده تبدیل کند. ظرفیت داخلی فوق‌العاده سوپر گلکسی (34 هزار فوت مکعب) در کنار قابلیت این هواپیما برای تامین انرژی دستگاه‌های پزشکی حیاتی موجب شده تا این پرنده به گزینه‌ای جذاب برای حمل‌ونقل هوایی افراد نیازمند مراقبت‌های پزشکی مبدل شود. هواپیمای C5-M نه‌تنها قادر به خارج نمودن مردم از مناطق جنگی یا فاجعه‌زده است؛ بلکه می‌تواند تعداد بیش‌تری از این افراد را در قالب یک پرواز جابه‌جا کند. به منظور مراقبت از مجروحان تا زمان رسیدن به مقصد، تیم مراقبت‌های حیاتی نیروی هوایی نیز داخل هواپیما مستقر خواهند شد.

در حال حاضر هواپیماهای ترابری C-130 و C-17 نیروی هوایی مسئولیت حمل‌ونقل هوایی را بر عهده دارند. مدل C-17 قادر به حمل حداکثر 60 دستگاه کشنده به‌صورت هم‌زمان است. نیروی هوایی تصور می‌کند که هواپیمای C-5M قادر به حمل بیش از 100 دستگاه کشنده به‌طور هم‌زمان خواهد بود. این قابلیت مشخصا در زمان وقوع جنگ مفید است.

C-5M در کنار نقش‌آفرینی به‌عنوان یک هواپیمای ترابری می‌تواند نیروهای اورژانس، کادر پزشکی و لوازم امدادرسانی بحران را جابه‌جا نماید. یک هواپیمای C-5M قادر به حمل حداکثر 281 هزار پوند موادغذایی، آب، تجهیزات تصفیه آب، تجهیزات امداد و نجات، چادر و لوازم کمک‌های اولیه و تخلیه آن‌ها در فرودگاه جهت کمک‌رسانی به نیازمندان خواهد بود. در پرواز برگشت به سمت خانه نیز این غول پرنده قادر به انتقال موارد پزشکی جدی خواهد بود.

C-5M با برخی چالش‌ها در زمینه پزشکی هوایی دست‌به‌گریبان است. پرواز کردن یا فرود آمدن یک هواپیمای غول‌پیکر بر روی باندهای کوچک‌تر و بهینه‌سازی نشده خصوصا در فرودگاه‌های ویران شده بر اثر بلایای طبیعی همواره امکان‌پذیر نیست. البته کلیه هواپیماها هنگام وقوع فجایع بزرگ با مشکلاتی مواجه می‌شوند. نیروی هوایی چندین گروه واکنش سریع شامل مهندسان عمران را در قالب تیمی موسوم به RED HORSE سازمان‌دهی کرده است. این تیم در مواقع اضطراری دست‌به‌کار شده و برای بازگشایی سریع فرودگاه‌ها و پایگاه‌های هوایی تلاش خواهند کرد.

در حال حاضر هواپیمای C-5M برای نقش‌آفرینی در حوزه ترابری پزشکی مورد ارزیابی قرار گرفته است. طرح مفهومی این هواپیما در جریان مانور Mobility Guardian مورد ارزیابی قرار گرفت. در صورت دریافت تائیدیه‌های لازم توسط هواپیما، نیروی هوایی از توانایی بی‌نظیر در زمینه جستجوی مهاجران و نقل و انتقال ایمن آن‌ها بهره‌مند خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها هواپیمای C-5M تا سال 2040 در خدمت نیروی هوایی ایالات‌متحده خواهد بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH