کلیه مواردی که از ورژن جدید سیستم‌عامل ویندوز 10X می‌دانیم

بالاخره کمپانی مایکروسافت از نخستین دستگاه تاشوی خود با نمایشگر دوگانه رونمایی کرد. این گجت، سرفیس نئو نام دارد و با سیستم‌عامل ویندوز 10X روانه بازار می‌شود. این پلتفرم تا حدودی به ویندوز 10 شباهت دارد؛ اما برای دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه بهینه‌سازی شده است.

دیروز مایکروسافت با انتشار یک پست اینترنتی به جزئیات بیش‌تری پیرامون ویندوز 10X اشاره کرد. این سیستم‌عامل تا سال آینده در دسترس عموم قرار نخواهد گرفت؛ اما با این وجود اکنون اطلاعات جالبی پیرامون ویندوز 10X روشن شده است. در وهله نخست بایستی خاطرنشان کرد که ویندوز 10X با ویندوز 10 و ویندوز 10S تفاوت دارد. در حال حاضر مایکروسافت، ویندوز 10 را در اختیار مشتریان معمولی قرار داده و ویندوز 10S را صرفا برای کاربران اجراکننده اپلیکیشن‌های فروشگاهی ارایه نموده است. نکته بعدی این‌که حتی با وجود تشابه اسمی میان سرفیس پرو ایکس و ویندوز 10X، این محصول با سیستم‌عامل ویندوز 10 و نه 10X عرضه خواهد شد. ویندوز 10X برای دستگاه‌های تاشو با نمایشگر منفرد یا دوگانه طراحی شده است.از جنبه سخت‌افزاری نیز در حال حاضر ویندوز 10X بر روی تراشه‌های ساخت شرکت اینتل اجرا خواهد شد. انتظار می‌رود که در آینده مایکروسافت با AMD نیز همکاری نماید؛ اما اکنون ویندوز 10X صرفا بر روی تراشه‌های اینتلی اجرا خواهد شد.

از آن‌جا که ویندوز 10X بر پایه ویندوز 10 طراحی شده است؛ لذا این سیستم‌عامل از اپلیکیشن‌های عمومی پلتفرم ویندوز و برنامه‌های روبه توسعه تحت وب پشتیبانی خواهد کرد. بعلاوه ویندوز 10X قادر به اجرای اپلیکیشن‌های نگارش‌یافته با رابط برنامه‌نویسی Win32 خواهد بود. با این‌حال وب‌سایت ZDNet تایید کرده که مرورگر Edge مبتنی بر کرومیوم نیز بهینه‌سازی شده و بدون‌نیاز به یک کانتینر اجرا خواهد شد. نکته دیگر مورد اشاره وب‌سایت ZDNet این است که مایکروسافت توانسته بارگذاری سیستم کانتینر را به مواقع لزوم موکول کرده و بدین‌ترتیب در مصرف باتری صرفه‌جویی نماید.

متاسفانه ویندوز 10X فاقد کاشی‌های زنده بوده و با هدف تسهیل دسترسی کاربران، تنها از یک فهرست شامل اپلیکیشن‌ها، اسناد و فایل‌ها میزبانی می‌کند. نخستین طیف از دستگاه‌های مجهز به ویندوز 10X در سال 2020 به بازار عرضه خواهند شد. مایکروسافت انتظار دارد که برخی شرکای ثالث نظیر شرکت‌های دل و اچ‌پی نیز دست‌به‌کار شده و دستگاه‌های مخصوص خود را توسعه دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH