بررسی سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2: رقیب واقعی برای اپل واچ

با آنکه سال‌های نسبتا زیادی از ورود ساعت‌های هوشمند به بازار می‌گذرد، اما این گجت‌ها به اندازه تلفن‌های همراه جذابیت نداشتند و البته از سوی دیگر، مانند تبلت‌ها تبدیل به یک دستگاه فراموش شده هم نشده‌اند! در واقع ساعت هوشمند جذاب است اما به همان اندازه خودش! یک کاربر ارتقای زیادی را در این گجت‌ها شاهد نیست و به‌راحتی می‌توان با یک اسمارت واچ تا سه چهار سال بدون نیاز به داشتن یک نمونه جدید، سپری کرد.

در وادی تولید ساعت‌های هوشمند، سازندگان را می‌توان به دو دسته معتبرها و غیر معتبرها (محترمانه فیک سازها) تقسیم بندی کرد. شرکت‌هایی چون سامسونگ، اپل، هواوی و… می‌سازند و ابداع می‌کنند و ده‌ها نام ناآشنا و اکثرا چینی دیگر، تقلید کرده و با کیفیت پایین‌تر، امکانات کم‌تر و قیمت‌های بسیار نازل‌تر، اسمارت واچ‌هایی بسیار شبیه به مشهورها را تولید و روانه بازار می‌کنند.

اکنون به‌نظر می‌رسد تمامی کمپانی‌ها در زمینه تولید یک اسمارت‌واچ فعالیت دارند و در این میان گوگل، پلتفرم موردنیاز اسمارت‌واچ‌های ساخت سایر شرکت‌ها را تولید می‌کند. با این‌حال مدت‌هاست که اپل عنوان برترین تولیدکننده اسمارت‌واچ‌ را در اختیار دارد. سامسونگ با عرضه گلکسی واچ اکتیو 2 قصد دارد اپل را به چالش بکشد. این اسمارت‌واچ جدید و زیبا از قابلیت ردیاب خواب داخلی، ردیاب پیشرفته فعالیت‌ها و یک حسگر ECG جهت تشخیص فیبریلاسیون دهلیزی برخوردار است. البته بایستی خاطرنشان کرد که مشخصه آخر در زمان عرضه گجت فعال نبوده و در آینده قابل دسترس می‌شود.

در زمینه طراحی، ساعت هوشمند سامسونگ با فاصله‌ای چشمگیر برنده میدان خواهد بود. این گجت حقیقتا همان اسمارت‌واچی است که اکثریت کاربران مایل به استفاده از آن هستند. WatchOS 6 اپل دارای قابلیت‌های ویژه‌ای است که سامسونگ هنوز از آن‌ها بی‌بهره است؛ اما گلکسی واچ اکتیو 2 کماکان یکی از معدود اسمارت‌‌واچ‌های اندرویدی بسیار جذاب برای مشتریان به‌شمار می‌آید. سازگاری با سیستم‌عامل iOS یکی از نقاط قوت گلکسی واچ اکتیو 2 محسوب می‌شود؛ لذا در صورت تمایل به رهایی از محدودیت‌های یک پلتفرم خاص، سیستم‌عامل Tizen OS اسمارت‌واچ سامسونگ در مقایسه با Wear OS شرکت گوگل گزینه مناسب‌تری به‌شمار می‌رود.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

گلکسی واچ اکتیو 2 از روز 27 سپتامبر در دسترس مشتریان قرار گرفته است. قیمت‌گذاری مدل 40 میلی‌متری ورژن بلوتوثی این ساعت با بدنه آلومینیومی معادل 279 دلار است و مدل بزرگ‌تر 44 میلی‌متری نیز 299 دلار قیمت دارد. قیمت‌گذاری مدل استیل ضدزنگ از 379 دلار آغاز می‌شود. مشتریان به منظور بهره‌مندی از اتصال مبتنی بر سیم‌کارت ناچارا بایستی مبلغ 429 دلار را پرداخت نمایند. بعلاوه سامسونگ مدل ویژه‌ای از این ساعت تحت عنوان Under Armour را به‌همراه افزونه یکپارچه MapMyRun و با برچسب قیمتی 309 دلاری روانه بازار می‌کند. این ساعت در نسخه 40 میلی‌متری توسط دفتر سامسونگ ایران در اختیار ما قرار گرفته تا برای شما از نزدیک بررسی کنیم.

مشخصات

فهرست مشخصات گلکسی واچ اکتیو 2 به شرح زیر است:

  • شارژدهی باتری: بین ۲۴ تا ۶۰ ساعت؛ بسته به میزان فعالیت و تنظیمات نمایشگر ساعت
  • ابعاد: 40 و 44 میلی‌متری
  • رنگ‌بندی: نقره‌ای، مشکی و صورتی-طلایی به‌صورت ترکیبی
  • سیستم‌عامل: تایزن همراه با رابط کاربری One UI
  • ظرفیت حافظه جهت ذخیره‌سازی فایل‌های موسیقی: 4 گیگابایت (با قابلیت پخش آفلاین از سرویس اسپاتیفای)
  • مقاومت در برابر آب‌خوردگی تا فشار حداکثر 5 اتمسفر (قابلیت استفاده در استخر)
  • برخورداری از GPS داخلی
  • پشتیبانی از اتصال LTE در مدل 429 دلاری
  • نمایشگر ضربان قلب
  • پشتیبانی از سرویس پرداخت همراه موسوم به سامسونگ پی
  • بهره مندی از حسگر ECG که مدتی پس از عرضه محصول فعال خواهد شد

طراحی

گلکسی واچ اکتیو 2 یکی از زیباترین اسمارت‌واچ‌های عرضه شده به بازار تا به امروز محسوب می‌شود. این گجت دقیقا همانند اپل واچ سری 5 در 2 اندازه مختلف 40 و 44 میلی‌متری عرضه شده است، اما نمایشگر دایروی‌شکل محصول سامسونگ (در مقایسه با نمایشگر مربعی‌شکل اپل واچ) از هماهنگی بیش‌تری با ساعت‌های سنتی برخوردار است.

نمای کلی دستگاه بسیار شیک و زیباست و با وجود بندهای چرمی باکیفیت، کاربر بدون کوچک‌ترین نگرانی می‌تواند از گلکسی واچ اکتیو 2 استفاده کرده و در جشن‌ها یا مراسم‌های رسمی شرکت کند. این در حالی‌ست که استفاده از اپل واچ برای حضور در چنین مراسم‌هایی چندان جالب نیست!

سامسونگ ساعت هوشمند خود را با 3 رنگ‌آمیزی متفاوت شامل نقره‌ای، مشکی و صورتی‌طلایی، کیس آلومینیومی و بندهای فلورولاستومر ارایه نموده است. مدل گران‌قیمت‌تر استیل ضد زنگ نیز در رنگ‌های نقره‌ای، مشکی و طلایی همراه با بندهای چرمی روانه بازار می‌شوند. تنها مدل استیل ضد زنگ از قابلیت اتصال LTE برخوردار است. نمونه‌ای که در اختیار ما بود، مدل 40 میلی‌متری ورژن بلوتوثی گلکسی واچ اکتیو 2 با رنگ صورتی-طلایی و بندهای اسپورت به رنگ صورتی متمایل به گل‌بهی بود که طراحی آن رضایت بخش است، البته مخاطب آن شاید بیشتر از همه، بانوان عزیز باشند‍! بندهای ساعت بسیار راحت بوده و کاربران با بستن ساعت هنگام خواب نیز هیچ‌گونه مزاحمتی را تجربه نخواهند کرد. به‌علاوه این بندها در هنگام دویدن کاربر کاملا محکم هستند و باعث بروز حساسیت‌های پوستی نخواهند شد.

گلکسی واچ اکتیو 2 در زمینه طراحی واچ فیس‌ها نیز گزینه‌های سفارشی بیش‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اکنون کاربران تنها بایستی با استفاده از اپلیکیشن گلکسی واچ، عکس‌های موردنظر خود را ثبت نموده و سپس از میان الگوهای واچ فیس با رنگ‌های مکمل یکی را انتخاب کنند. در این میان برخی واچ فیس‌های کاربردی‌ با قابلیت افزودن جلوه‌هایی نظیر ارقام دیجیتالی رنگی احتمالا جذاب‌تر خواهند بود. اما ظاهرا سامسونگ از الگوی اسمارت‌واچ‌های Kate Spade کمپانی Fossil الهام گرفته است. این ساعت‌ها با هدف شخصی‌سازی هرچه بیش‌تر واچ فیس‌ها، امکانات جالب مشابهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

نمایشگر همیشه روشن با تنظیمات اختیاری

نمایشگر همیشه روشن یکی از مشخصه‌های بارز اپل واچ سری 5 به‌شمار می‌رود. با این‌حال به‌کارگیری مشخصه مذکور در ساعت‌های هوشمند سامسونگ موضوع جدیدی نیست. گلکسی واچ اکتیو 2 در صورت تمایل کاربر مجهز به یک نمایشگر همیشه روشن است. بدین‌ترتیب کاربران با تغییر تنظیمات نمایشگر و خاموش نگاه داشتن آن تا زمان حرکت مچ دست می‌توانند مدت شارژدهی باتری ساعت خود را افزایش دهند.

بزرگ‌ترین تغییر اعمال شده در نمایشگر جدید ساعت به اضافه شدن یک حاشیه چرخان دیجیتالی مربوط می‌شود. اسمارت‌واچ‌های قدیمی‌تر سامسونگ به کاربران اجازه می‌دادند تا از طریق چرخاندن فیزیکی حاشیه ساعت به پیمایش در رابط کاربری بپردازند. اما سامسونگ از به‌کارگیری این مشخصه در گلکسی واچ اکتیو صرف‌نظر کرد. دومین نسل گلکسی واچ اکتیو از ابزار پیمایش دیجیتالی برخوردار است. بدین‌ترتیب کاربران با کشیدن انگشتان خود بر روی لبه نمایشگر قادر به پیمایش در میان صفحات، ویجت‌ها، واچ فیس‌ها و تعویض آن‌ها خواهند بود. این روش در مقایسه با پیمایش یا حرکت معمول کمی سریع‌تر است؛ اما بسیار حساس بوده و شما را به مکانی بسیار دورتر از موقعیت موردنظر هدایت می‌کند!

عدم دسترسی به مشخصه ECG در زمان عرضه

سامسونگ با به‌کارگیری حسگر الکتروکاردیوگرام در گلکسی واچ اکتیو 2 مستقیما اپل را هدف قرار داده است. اپلیکیشن ECG مخصوص اپل واچ‌های سری 4 در سال گذشته و کمی پس از عرضه این گجت‌ها منتشر شد. اکنون سامسونگ نیز از این رویکرد تبعیت کرده و گلکسی واچ اکتیو 2 در زمان عرضه از این مشخصه بی‌بهره است. سال گذشته، اپل چندین ماه پس از عرضه چهارمین نسل ساعت‌های هوشمند خود، مشخصه ECG را بر روی آن‌ها فعال کرد و اکنون اپل واچ سری 5 به‌همراه حسگر ECG فعال در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد.

هنوز مشخص نیست که اپلیکیشن ECG سامسونگ چه زمانی آماده عرضه خواهد بود. غول کره‌ای به منظور کسب مجوز ارایه مشخصه ECG بایستی داده‌های خود را به سازمان غذا و دارو ایالات‌متحده (FDA) ارسال نموده و توانایی حسگر خود در زمینه تشخیص دقیق فیبریلاسیون دهلیزی را اثبات نماید. سامسونگ اعلام کرده که در راستای انجام مطالعات با تعدادی از موسسه‌های تحقیقاتی همکاری می‌کند.

عملکرد فوق‌العاده در زمینه تناسب اندام و ردیابی فعالیت‌ها

سامسونگ مشخصه جدید مربی‌گری دویدن را به گلکسی واچ اکتیو 2 اضافه نموده است. این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا به منظور بهبود استقامت یا ارتقاء سرعت دویدن خود از 7 برنامه ورزشی مختلف استفاده کنند. کلیه راهنمایی‌ها به‌صورت صوتی و از طریق اسپیکر ساعت یا هدفون‌های بلوتوثی متصل شده به آن پخش می‌شوند. به‌عنوان مثال هنگام نیاز به کاهش یا افزایش سرعت دویدن، ساعت شروع به لرزش خواهد کرد.

راهنمایی‌های برنامه برای افزایش سرعت دویدن بسیار مفید هستند؛ چرا که هنگام دویدن با سرعتی پایین‌تر از سقف ممکن اعلام می‌شوند. فعالیت 40 دقیقه‌ای شامل 5 دقیقه گرم کردن و خنک کردن بدن است و در صورت افزایش بیش‌ازاندازه سرعت دویدن، اعلان کاهش سرعت پخش می‌شود. البته به منظور اطلاع از میزان کارآیی این برنامه‌ها در بلندمدت بایستی برای مدت بیش‌تری از آن‌ها استفاده کنیم.

از دیگر قابلیت‌های این ساعت هوشمند که بایستی انتظارش را نیز داشت، ضد آب بودن آن و استفاده از استاندارد IP68 است. حد تحمل ساعت در شنا کردن، 5 اتمسفر در نظر گرفته شده که به معنی شنا تا عمق 50 متری است. البته این عدد در شرایط ایده‌آل و آب شیرین اندازه گیری می‌شود و اگر قصد غواصی با گلکسی واچ اکتیو 2 را دارید، توصیه می‌کنیم آن‌قدرها هم در عمق آب غوطه‌ور نشوید و اگر به فکر ساعت‌تان نیستید، به پولی که پرداخته‌اید فکر کنید!

شارژدهی باتری متوسط برای یک اسمار‌ت‌واچ

با یک نوبت شارژ مدل بلوتوثی گلکسی واچ اکتیو 2، این گجت برای مدت حدودا 2.5 روز قابل استفاده خواهد بود. در صورت استفاده از مشخصه‌های ردیاب فعالیت و نمایشگر همیشه روشن این زمان به‌ترتیب به 48 و 24 ساعت تقلیل خواهد یافت. بنابراین شارژدهی باتری در مقایسه با اپل واچ سری 5 اندکی طولانی‌تر است. شارژدهی اسمارت‌واچ اپل در حالت نمایشگر همیشه روشن حدودا برابر با 18 ساعت است. سامسونگ ادعا کرده که ورژن LTE بسته به سایز ساعت خریداری شده توسط شما، با یک نوبت شارژ بین 24 تا 36 ساعت دوام خواهد آورد.

فعالیت دویدن از طریق فعال‌سازی GPS داخلی و با دقتی بالا مورد بررسی قرار گرفت؛ اقدامی که بر میزان مصرف شارژ باتری تاثیر به‌سزایی دارد. به‌دنبال فعالیت 40 دقیقه‌ای در این‌حالت، شارژ باتری از 55 درصد به 30 درصد رسید.

با این‌حال در صورت اهمیت فوق‌العاده طول عمر باتری برای کاربر، وی قادر به کنترل کلیه فاکتورهای فوق خواهد بود. بدیهی است که نمایشگر همیشه روشن و برخی امکانات مرتبط با ردیابی فعالیت‌ها در تخلیه سریع شارژ باتری موثر هستند و بهره‌گیری از آن‌ها نیز چندان ضروری به‌نظر نمی‌رسد.

با این‌حال سرعت شارژ باتری ساعت کمی پایین‌تر از حدانتظار است. اتصال 30 دقیقه‌ای ساعت به شارژر، میزان شارژ آن‌را تنها 39 درصد افزایش می‌دهد و شارژ کامل باتری حدودا 1.5 ساعت زمان خواهد برد. در صورت استفاده از شارژ شبانه، چنین وضعیتی مناسب به‌نظر می‌رسد؛ اما برای شارژ سریع ساعت در اوقات صبح و پیش از آغاز فعالیت چندان ایده‌آل نیست، اگر هم آن را از طریق متصل کردن به درگاه لپ‌تاپ بخواهید شارژ کنید، این زمان تا 2.5 ساعت نیز افزایش خواهد یافت.

عملکرد محدود اما روبه پیشرفت Tizen OS و اپلیکیشن‌های آن

اپ استور سیستم‌عامل تایزن سامسونگ از تنوع گزینه‌ای محدودتر نسبت به اپل واچ برخوردار است؛ با این‌حال سامسونگ بر روی ارتقای کارایی اپلیکیشن‌های خود کار می‌کند. گلکسی واچ اکتیو 2 با پشتیبانی از سرویس توئیتر امکان ارسال مستقیم توئیت، لایک کردن و ری‌توئیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌علاوه کاربران قادر به تماشای کلیپ‌های یوتیوب خواهند بود. متاسفانه هیچ‌کدام از موارد فوق در رده موارد کاربری ایده‌آل برای یک اسمارت‌واچ قرار نمی‌گیرند و البته در کشور ما به‌صورت پیش فرض، کاربردی ندارند! تماشای کلیپ‌های یوتیوب بر روی نمایشگر کوچک ساعت عملا بی‌معناست و نوشتن توئیت یا گردش در شبکه اجتماعی توئیتر با استفاده از یک ابزار پوشیدنی نیز چندان عملی نیست. برخی اپلیکیشن‌ها نظیر نقشه، پیام‌رسان و تناسب‌اندام از جمله موارد ایده‌آل برای اسمارت‌واچ‌ها به‌شمار می‌روند و سامسونگ در واقع بر 2 مقوله نه‌چندان کاربردی تکیه کرده است.

اما Tizen OS دربردارنده برخی اسامی بزرگ و مفید شامل اسپاتیفای است که از قابلیت ذخیره‌سازی آفلاین موسیقی برای مشترکین ویژه پشتیبانی می‌کند (این مشخصه منحصرا در اختیار سامسونگ بوده و Wear OS و اپل واچ از آن بی‌بهره هستند). بعلاوه این سیستم‌عامل از اپلیکیشن‌های سلامت و تناسب‌اندام Strava و Under Armour شامل MapMyRun ،MyFitnessPal و Endomondo بهره می‌گیرد. نسخه ویژه‌ای از گلکسی واچ اکتیو 2 موسوم به Under Armour Edition نیز در آینده‌ای نزدیک و با قیمت‌گذاری 309 دلاری عرضه خواهد شد.

سخن پایانی

سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2 کلیه ساعت‌های مبتنی بر Wear OS را به حاشیه خواهد راند. به‌علاوه این گجت ثابت می‌کند که غول کره‌ای به‌دنبال رقابت و پیشی گرفتن از اپل است. سری گلکسی واچ با برخورداری از شارژدهی طولانی‌تر باتری، امکانات کاربردی و موردتایید موسسه FDA در حوزه سلامت، اپلیکیشن‌های مشهور بیش‌تر و ردیابی خواب با کیفیتی در حد و اندازه دستبند فیت‌بیت در واقع گجت اپلی را به چالش خواهد کشید.

در حال حاضر سامسونگ کماکان پشت سر اپل حرکت می‌کند؛ اما حداقل می‌توان گفت که غول کره‌ای تمام تلاش خود را به‌کار بسته است. بنابراین چنان‌چه به‌دنبال یک اسمارت‌واچ اندرویدی هستید؛ در این‌صورت گلکسی واچ اکتیو 2 یکی از گزینه‌های ارزشمند برای خریدتان محسوب می‌شود.

5 در مورد “بررسی سامسونگ گلکسی واچ اکتیو 2: رقیب واقعی برای اپل واچ”

  1. سلام من گلکسی واچ 46 میل دارم بنظر شما ارزش این را ذارد که بخوام با واچ اکتیو 2 عوضش کنم؟؟

    2
    3
    1. امیرکیوان گوهری

      سلام اگر امکاناتی نظیر حاشیه لمسی، اتصال LTE، نمایشگر بزرگ‌تر، باتری قوی‌تر، بهره‌مندی از اسپیکر و میکروفون براتون مهم است و در عین‌حال با محدودیت بودجه مواجه نیستید؛ در این‌صورت ارتقاء می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

  2. امیرکیوان گوهری

    سلام دوست عزیز. این موضوع کاملا سلیقه ای است. همانطور که در مطلب نیز از کلمه “احتمالا” استفاده شده است. اغلب ساعتهای کلاسیک یا اسپرت دارای طراحی دایروی شکل هستند؛ به همین دلیل الگوی فوق احتمالا با ذهنیت اکثریت کاربران از یک ساعت سازگاری بیشتری خواهد داشت. با اینحال عده ای طراحی مربعی شکل و البته متمایز اپل واچ را ترجیح می دهند. طراحی این محصول با شعار اپل یعنی “متفاوت فکر کن” نیز هماهنگی دارد.

    2
    14
  3. سلام ممنون از مطلب خوبتون البته که این ساعت هوشمند خیلی قوی هستش ولی شاید از نظر ظاهری نشه با اپل واچ مقایسه کردش، چون مربعی بودن ساعت میتونه باعث قشنگ شدنش بشه

    16
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH