بررسی اولیه مایکروسافت سرفیس Duo: اسمارت‌فون اندرویدی تاشوی مایکروسافت

طی هفته جاری، کمپانی مایکروسافت با رونمایی از گجت تاشوی سرفیس Duo همگان را شگفت‌زده کرد. از سال‌ها پیش، شایعات فراوانی پیرامون سرفیس‌فون به گوش می‌رسید. اما موضوع شگفت‌انگیزتر این است که هندست مایکروسافت از سیستم‌عامل اندروید گوگل بهره می‌گیرد. این محصول به‌عنوان برادر کوچک‌تر سرفیس نئو طراحی شده است. سرفیس نئو یک دستگاه تاشوی مجهز به نمایشگر دوگانه و سیستم‌عامل ویندوز 10X است و مایکروسافت در جریان رویداد اخیر خود از این گجت نیز رونمایی کرد.

سرفیس Duo دارای 2 نمایشگر 5.6 اینچی است که در وضعیت باز شده به یک پنل 8.3 اینچی تبدیل می‌شوند. بعلاوه ضخامت این دستگاه تنها معادل با 4.8 میلی‌متر است. به لطف وجود یک لولای 360 درجه‌ای، بازگشایی کامل گوشی همانند بسیاری از لپ‌تاپ‌های 2 منظوره امکان‌پذیر است. مایکروسافت تعهد خود در زمینه تولید دستگاه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه را اعلام کرده و معتقد است که این گجت‌ها امکان انجام کارهای بیش‌تری را توسط کاربران فراهم می‌کنند.

با در دست گرفتن سرفیس Duo متوجه خواهید شد که این محصول در مقایسه با تصاویر منتشر شده بسیار کوچک‌تر است. یقینا این گجت نخستین دستگاه سرفیسی با قابلیت قرارگیری درون جیب شلوار محسوب می‌شود. سرفیس Duo از نظر ظاهری، شبیه تبلتی کوچک با امکانات یک گوشی تلفن‌همراه است.

با این‌حال پانوس پانای؛ رئیس واحد محصولات شرکت مایکروسافت نیز در خصوص ماهیت سرفیس Duo مردد بوده و آن‌ را محصولی فراتر از یک اسمارت‌فون یا حتی فبلت می‌داند.

صرف‌نظر از تعریف تبلت یا گوشی، سخت‌افزار به‌کارگیری شده در سرفیس Duo حقیقتا چندان چشمگیر نیست. اقدام مایکروسافت مبنی بر عرضه 2 دستگاه اندرویدی و ویندوزی با نمایشگرهای دوگانه و الگوی طراحی مشابه فوق‌العاده شگفت‌انگیز است. اگرچه استفاده از اندروید در سرفیس Duo احتمالا کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ اما مایکروسافت برای تولید یک گجت جایگزین گوشی با ابعاد جمع‌وجور حقیقتا گزینه دیگری را پیش رو نداشته است. آقای پانای مشخصا از “دسترسی کاربران به هزاران اپلیکیشن‌ مورد تقاضا” به‌عنوان اصلی‌ترین دلیل به‌کارگیری اندروید در سرفیس Duo یاد می‌کند.

در واقع اظهارات وی کاملا صحیح است. تلاش‌های گذشته مایکروسافت در راستای جلب توجه توسعه‌دهندگان و مصرف‌کنندگان به ویندوزفون نهایتا با شکست مواجه شد و این سیستم‌عامل از کسب سهم لازم جهت رقابت در بازار تحت سیطره اندروید و iOS ناتوان بود. به همین دلیل مایکروسافت در کنار سخت‌افزار سرفیس از ورژن کامل سیستم‌عامل اندروید بهره گرفته است. از سوی دیگر طی سالیان اخیر پلتفرم اندروید به‌تدریج در قالب جایگزین ویندوزفون به‌کارگیری شده است.

مایکروسافت در زمینه تولید دستگا‌ه‌های مجهز به نمایشگر دوگانه با گوگل همکاری نموده است و ظاهرا این غول نرم‌افزاری قصد دارد تا نوعی لایه API جدید را بر روی اندروید ایجاد نماید. این پدیده مستلزم نوعی یکپارچگی عمیق بوده و به‌معنای اشتراک‌گذاری کدهای مایکروسافت با اندروید است. چنین وضعیتی بدان معناست که اقدامات آینده مایکروسافت از قبیل تلا‌ش‌های آن در زمینه پروژه کرومیوم احتمالا بر پایه کدهای گوگل بنا خواهند شد. اما آقای پانای دیدگاه متفاوتی دارد. به عقیده وی “مایکروسافت به‌دنبال ارضای نیازمندی‌های کاربران است و اپلیکیشن‌های مطلوب نیز از قالب طراحی خاص خود برخوردار هستند. در این میان، اندروید یکی از گزینه‌های بدیهی برای دستگاه‌های همراه به‌شمار می‌رود؛ اما ویندوز در جایگاهی بالاتر از کلیه پلتفرم‌ها قرار دارد.”

بر اساس اظهارات آقای پانای، مایکروسافت برای مدت 3 سال روی سخت‌افزار سرفیس Duo کار کرده است؛ بنابراین این محصول به منزله پاسخ سریع مایکروسافت به سامسونگ گلکسی فولد یا هواوی میت X نخواهد بود. کمپانی در عوض به‌کارگیری پلاستیک تاشونده از 2 نمایشگر شیشه‌ای مجزا بهره گرفته است. به گفته آقای پانای، سخت‌افزار سرفیس Duo از زمان معرفی تا موعد عرضه این گجت به بازار دست‌خوش تغییر نخواهد شد. با این‌حال اکنون گجت مذکور مجهز به پردازنده اسنپ‌دراگون 855 است و در سال آینده این تراشه احتمالا با جدیدترین چیپست کوالکام جایگزین خواهد شد. بخش خارجی دستگاه فاقد هرگونه حسگر دوربین است؛ بنابراین احتمالا شاهد به‌کارگیری یک دوربین در بخش فوقانی نمایشگر و عکس‌برداری با آن از طریق بالا آوردن صفحه‌نمایش گوشی خواهیم بود.

با این‌حال سرفیس Duo با بهره‌گیری از سیستم‌عامل اندروید دارای امکاناتی است که اسمارت‌فون‌های اندرویدی معمول از آن‌ها بی‌بهره هستند. مایکروسافت به مواردی از کشیدن و رها کردن محتوا میان اپلیکیشن‌ها و نمایشگرهای سرفیس Duo اشاره کرد. بعلاوه به گفته پانوس پانای، کمپانی به منظور اجرای بازی بر روی یک نمایشگر و نمایش کنترلر بر روی پنل دیگر از پروژه xCloud استفاده می‌کند.

توجیه مایکروسافت برای معرفی دستگاه‌های سرفیس Duo و سرفیس نئو، 1 سال پیش از عرضه آ‌ن‌ها این است که کمپانی نیازمند پشتیبانی توسعه‌دهندگان از طراحی جاه‌طلبانه نمایشگر دوگانه است. فرآیند تولید اپلیکیشن‌های سازگار با این نمایشگرها وقت‌گیر بوده و احتمالا تا اواخر سال 2020 و موعد زمانی عرضه گجت‌های فوق زمان خواهد برد. از مدت‌ها پیش، تولید اسمارت‌فونی با قابلیت تبدیل شدن به یک تبلت، لپ‌تاپ یا حتی کامپیوتر شخصی کامل همراه با داک به‌عنوان یکی از رویاهای جامعه علمی مطرح بوده است. تولید چنین دستگاهی طی یک دهه آینده کاملا محتمل است.

مایکروسافت طی سالیان متمادی، اندازه‌های مختلف صفحه‌نمایش را مورد بررسی قرار داده و به پشتوانه تحقیقات متعدد صورت گرفته تصمیم به تولید سرفیس Duo گرفته است. به گفته آقای پانای، این گجت از بزرگ‌ترین نمایشگر قابل‌استفاده در دنیای موبایل برخوردار است و بر اساس نقشه‌راه مایکروسافت، تولید هندستی با نمایشگر بزرگ‌تر در دستور کار کمپانی قرار ندارد.

پانوس پانای در پاسخ به پرسشی پیرامون قیمت‌گذاری و زمان عرضه سرفیس Duo خاطرنشان کرد که مایکروسافت احتمالا به منظور بررسی بازخوردهای توسعه‌دهندگان یک چارچوب زمانی چندماهه را لحاظ خواهد کرد. با این‌حال وی به جزئیات قیمت‌گذاری محصول ابدا اشاره نکرد و صرفا مدعی شد که عرضه سرفیس Duo برای مردم بسیار مسرت‌بخش خواهد بود. این اظهارات بدان معناست که سرفیس Duo در ازای مبلغ پرداختی برای خریداری آن، یک گجت ارزشمند به‌شمار می‌رود.

اکنون مایکروسافت یقینا برای موفقیت دستگاه‌های 2 نمایشگره خود و تبدیل شدن آن‌ها به رده جدیدی از گجت‌های هوشمند، نیازمند جلب حمایت مصرف‌کنندگان و توسعه‌دهندگان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH