بررسی اولیه سرفیس پرو 7 مایکروسافت

برند جدید سرفیس پرو 7 مایکروسافت دیگر محصول سرفیسی پرچم‌دار این کمپانی محسوب نمی‌شود؛ موضوعی که حقیقتا شگفت‌آور است. اکنون این عنوان در اختیار محصول نوظهور کمپانی موسوم به سرفیس پرو ایکس با تراشه مبتنی بر معماری ARM قرار دارد.

در حال حاضر شاهد عرضه گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر توسط مایکروسافت هستیم. بعلاوه قدرت دستگاه جدید در مقایسه با نسل قبلی ارتقا یافته است. صرف‌نظر از این موارد، تغییرات چشمگیر چندانی مشاهده نمی‌شود. به‌کارگیری پردازنده 10 نانومتری ساخت اینتل نیز موضوع چندان جدیدی نبوده و احتمالا یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های این محصول به‌شمار می‌رود.

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

مدل جدید سرفیس پرو 7 در روز 22 اکتبر عرضه می‌شود و پیش‌سفارش آن نیز از روز 2 اکتبر آغاز شده است. مطابق روال گذشته، قیمت‌گذاری این دستگاه بدون تایپ‌کاور و قلم سرفیس پن از مبلغ 749 دلار (حدودا 600 پوند) آغاز می‌شود. مشتریان با خریداری مدل پایه از 4 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه SSD بهره‌مند خواهند شد. با این‌حال ارتقا ظرفیت رم به حداکثر 16 گیگابایت و حافظه‌داخلی به 1 ترابایت نیز امکان‌پذیر خواهد بود. قیمت‌گذاری سرفیس پرو 7 در مقایسه با نسل‌های پیشین تغییر نکرده است؛ اما دستیابی به تجربه کاربری ایده‌آل مستلزم پرداخت مبلغی بالغ بر 1000 دلار جهت خریداری ابزارهای‌جانبی است که به‌صورت مجزا فروخته می‌شوند.

طراحی و شکل ظاهری

صرف‌نظر از به‌کارگیری درگاه جدید USB-C به‌نظر می‌رسد که طراحی سرفیس پرو 7 در مقایسه با مدل سال گذشته سرفیس پرو 6 هیچ تغییری نکرده است. ابعاد این دستگاه کماکان معادل 11.5 در 7.9 در 0.33 اینچ (292 در 201 در 8.5 میلی‌متر) و وزن آن برابر با 1.7 پوند (770 گرم) است. بعلاوه سرفیس پرو 7 همانند گذشته با مد‌ل‌های رنگی مشکی مات و نقره‌ای آلومینیومی عرضه می‌شود.

نمایشگر این تبلت کماکان از اندازه قطری 12.3 اینچی، رزولوشن 2736 در 1824 پیکسلی (چگالی 267 پیکسل بر اینچ) و نسبت ابعاد 3:2 برخوردار است. وضوح و روشنایی رنگ‌ها در این نمایشگر دقیقا مشابه نسل قبلی بوده و کاملا جذاب به‌نظر می‌رسد. ظاهرا مایکروسافت با تولید سرفیس پرو ایکس کم‌ و بیش به نقطه اوج بلوغ در طراحی سری سرفیس پرو دست یافته و یا دیگر نسبت به تکرار الگوی طراحی گذشته رغبت چندانی ندارد.

سرفیس پرو 7 نهایتا به درگاه USB-C مجهز شده است. این پورت صرفا از نوع USB 3.1 بوده و از استاندارد تاندربولت 3 پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین کاربران صرفا می‌توانند از قابلیت‌های استاندارد این پورت جدید بهره‌مند شوند اما از توان عملیاتی خام تراشه‌های اینتل که به شکل گسترده توسط اپل مورد استفاده قرار گرفته است؛ محروم خواهند بود.

مایکروسافت به منظور افزایش دقت دریافت صدا هنگام استفاده از دستیار صوتی کورتانا روی دستگاه، عملکرد میکروفون‌های استودیو را ارتقا داده است. اما اصلاحات جزئی از این‌دست به‌ندرت مشهود خواهند بود. با این‌حال در ارزیابی‌های اولیه روشن شد که اکنون دکمه‌های صفحه‌کلید تایپ‌کاور از دامنه حرکتی بیش‌تر و قدرت جهشی بالاتری برخوردار هستند. این موضوع یقینا یک پیشرفت به‌شمار می‌آید؛ اما تنظیم آن حداکثر چند دقیقه زمان خواهد برد.

عملکرد

تا این لحظه مایکروسافت به کارشناسان اجازه نداده تا تست‌های کامل بنچمارک را بر روی سرفیس پرو 7 اجرا نمایند؛ اما این موضوع به‌معنای عدم اطلاع از مشخصات داخلی دستگاه و دستیابی به نگرشی پیرامون عملکرد احتمالی آن نیست. سرفیس پرو 7 به‌همراه پردازنده‌های سری Ice Lake اینتل و در صدر آن‌ها پردازنده 10 نانومتری Core i7-1065G7 و حداکثر 16 گیگابایت رم ارایه خواهد شد. چنین سخت‌افزاری برای یک تبلت بسیار قدرتمند است. در واقع کاربران به‌سادگی می‌توانند این دستگاه را با خود به‌همراه داشته و برخی کارهای سنگین و مهم را به کمک آن انجام دهند.

اما به‌کارگیری یازدهمین نسل از پردازنده‌های گرافیکی Iris اینتل موضوعی قابل‌توجه است. این مشخصه در مدل پایه قابل دسترس نخواهد بود؛ چرا که پردازنده اینتلی Core i3 مورد استفاده در ارزان‌ترین ورژن صرفا از تراشه گرافیکی Intel UHD بهره می‌گیرد. این محصول احتمالا با برخی اصلاحات جدی عرضه می‌شود. این GPU در زمینه اجرای بازی‌هایی نظیر Metro Exodus با حداکثر تنظیمات ناتوان خواهد بود؛ اما کاربران احتمالا می‌توانند برخی بازی‌های معمول را بدون کوچک‌ترین مشکل اجرا نمایند.

پشتیبانی از استاندارد وای‌فای 6 در سطح نیمه‌هادی یکی دیگر از محاسن به‌کارگیری پردازنده‌های Ice Lake در سرفیس پرو 7 به‌شمار می‌رود. تعداد روترهای وای‌فای 6 عرضه شده به بازار تا به این لحظه نسبتا محدود است؛ اما این رقم به‌تدریج افزایش خواهد یافت. بهره‌مندی از آخرین فناوری‌ها بدان معناست که کاربران بابت پشتیبانی سرفیس پرو 7 از استانداردهای شبکه در زمان‌های آینده هیچ‌گونه نگرانی نخواهند داشت.

با این‌حال بزرگ‌ترین مشکل موجود این است که درگاه USB-C صرفا از نوع USB 3.1 بوده و فاقد استاندارد تاندربولت 3 است. درگاه ارتباطی تبلت سرفیس مایکروسافت یقینا قابلیت‌های فراوانی را در اختیار کاربران قرار خواهد داد؛ اما با توجه به این‌که اکثر ابزارهای‌جانبی از درگاه‌های ارتباطی پیشرفته و بسیار سریع استفاده می‌کنند؛ لذا یقینا کاربران ترجیح می‌دادند که مایکروسافت از اتصال تاندربولت 3 بهره‌برداری نماید.

کاهش مدت شارژدهی باتری به‌صورت سالیانه یکی از تحولات بزرگ و نگران‌کننده برای کاربران به‌شمار می‌رود. شارژدهی باتری سرفیس پرو 6 با وجود پردازنده 14 نانومتری اینتل معادل 13 ساعت و 30 دقیقه است. در حالی‌که باتری سرفیس پرو 7 با وجود به‌کارگیری پردازنده 10 نانومتری تنها 10 ساعت و 30 دقیقه دوام خواهد داشت. این در حالیست که سرعت شارژ باتری در مدل جدید بسیار بیش‌تر بوده و ظرف مدت تنها 1 ساعت، شارژ باتری تا 80 درصد افزایش خواهد یافت. با این‌حال دلایل شارژدهی بسیار کم‌تر این باتری روشن نیست.

جمع‌بندی اولیه

به بیان صادقانه، تبلت جدید سرفیس پرو 7 احتمالا چندان وسوسه‌کننده نخواهد بود. حقیقتا این محصول در کلیه جوانب به‌عنوان نسخه ارتقایافته سرفیس پرو 6 با مشخصاتی پیشرفته‌تر قلمداد می‌شود. با عرضه سرفیس پرو 7 یقینا شاهد جهش چشمگیر کارآیی دستگاه خواهیم بود؛ اما مدت شارژدهی باتری به وجهه این محصول آسیب خواهد زد. تبلت جدید با سرعت بالاتری شارژ می‌شود؛ اما شارژ 30 درصدی باتری با وجود دوام کم‌تر عملا بی‌فایده خواهد بود.

سرفیس پرو 7 یک به‌روزرسانی مبهم از مدل فعلی است که اضافه شدن پورت جدید تنها تغییر اعمال شده در طراحی آن محسوب می‌شود؛ اگرچه کارآیی این محصول با جهشی چشمگیر مواجه شده است. با عرضه سرفیس پرو 7 در روز 22 اکتبر یقینا کلیه ابهامات برطرف خواهند شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH