بررسی اولیه اکسپریا 5 سونی

سونی اکسپریا 5 به‌عنوان جانشین سری اکسپریا Z کامپکت عرضه می‌شود. هندست‌های سری کامپکت سونی ضمن بهره‌مندی از مشخصه‌های یک دستگاه پرچم‌دار از ابعاد جمع‌وجورتری نسبت به نمونه‌های عادی برخوردار هستند. با این‌حال گوشی‌های کامپکت برای کلیه کاربران جذاب نیستند و سونی اکسپریا 5 در پاسخ به نیازهای این طیف تولید شده است. در ادامه به بررسی این هندست از جوانب مختلف می‌پردازیم:

طراحی

سونی و طرفداران این برند به الگوی طراحی مستطیلی‌شکل علاقه دارند. اکنون شاهد به‌کارگیری مجدد زبان طراحی اسمارت‌فون سونی اکسپریا 1 هستیم. سونی اکسپریا 5 با وجود وزن 164 گرمی و ابعاد 158x68x8.2 میلی‌متری خود از پرچم‌دار اکسپریا 1 سبک‌تر و باریک‌تر است. کار کردن با گوشی با استفاده از یک دست امکان‌پذیر خواهد بود.

گوشی دارای ظاهری زیبا و قابی باکیفیت است و دکمه‌ها نیز عملکرد مناسبی دارند. سونی اکسپریا 5 همانند بسیاری از پرچمداران بازار فاقد جک صوتی هدفون است. پنل پشتی گوشی دارای ساختار شیشه‌ای بوده و از رنگ‌بندی آبی، مشکی، خاکستری و قرمز بهره می‌گیرد. دکمه پاور در سمت راست بدنه گوشی قرار دارد و با حسگر اثرانگشت یکپارچه شده است. عملکرد اسکنر اثرانگشت تعبیه شده روی قسمت جانبی گوشی کماکان با حالت ایده‌آل فاصله دارد. شکل این حسگر، باریک و کشیده بوده و پهنای آن حدودا 2 میلی‌متر است. بهره‌مندی دستگاه از گواهی IP68، مقاومت آن در مقابل آب‌خوردگی را تضمین می‌کند. در مجموع به‌نظر می‌رسد که اکسپریا 5 از توانایی رقابت با هندست ممتاز اکسپریا 1 برخوردار است.

نمایشگر

سونی اکسپریا 5 از یک پنل اولد 6.1 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس (1080×2520 پیکسل) و نسبت ابعاد 21:9 بهره می‌گیرد. این نمایشگر از پروفایل‌های رنگی مختلف شامل گرم (Warm)، متوسط (Medium)، سرد (Cool) و سفارشی (Custom) پشتیبانی می‌کند. نمایش رنگ‌ها در 2 پروفایل گرم و متوسط متمایل به رنگ سبز است؛ در حالی‌که پروفایل سرد، رنگ‌ها را متمایل به آبی نمایش می‌دهد. چگالی پیکسلی نمایشگر معادل 449 پیکسل‌ بر اینچ است؛ بدین‌ترتیب تصاویر با وضوح بسیار بالا نمایش داده می‌شوند. روشنایی صفحه‌نمایش تا حداکثر 636 نیت افزایش پیدا می‌کند؛ اما به‌دلیل خاصیت انعکاسی روکش نمایشگر، مشاهده محتوای آن در زیر نور خورشید چندان آسان نخواهد بود. حداقل میزان روشنایی نمایشگر نیز معادل 2 نیت است؛ لذا تماشای محتوای نمایشگر در محیط‌های تاریک برای چشم آزاردهنده نیست.

مشخصات داخلی و سیستم‌عامل

سونی تائید کرده که اسمارت‌فون اکسپریا 5 با سیستم‌عامل اندروید 9 پای روانه بازار می‌شود. با این‌حال می‌توان اطمینان داشت که در آینده این هندست به‌روزرسانی اندروید 10 را دریافت خواهد کرد. توان پردازشی گوشی از طریق تراشه اسنپ‌دراگون 855 و 6 گیگابایت رم تامین می‌شود. با وجود این پیکره‌بندی، کلیه اپلیکیشن‌ها به شکلی سریع و بی‌وقفه اجرا می‌شوند. اکسپریا 5 به‌صورت استاندارد دارای 128 گیگابایت حافظه‌داخلی است؛ با این‌حال به لطف درگاه کارت میکرو اس‌دی امکان ارتقاء فضای ذخیره‌سازی تا سقف 512 گیگابایت وجود دارد.

اکسپریا 5 از کنترلر DualShock 4 کنسول پلی‌استیشن سونی پشتیبانی می‌کند. بدین‌ترتیب کاربران می‌توانند کنترلر پلی‌استیشن را به‌صورت بی‌سیم به هندست خود متصل نموده و اعمال مختلف روی نمایشگر را به شکلی مناسب‌تر کنترل نمایند.

دوربین و باتری

سونی در اسمارت‌فون اکسپریا 5 از پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه مشابه با اکسپریا 1 بهره گرفته است. حسگر اصلی از یک لنز عریض 26 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.6 استفاده می‌کند. حسگر فوق‌عریض از لنز 16 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 و میدان دید 130 درجه‌ای برخوردار است. نهایتا دوربین سوم نیز مجهز به یک لنز تله‌فوتو 52 میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.4 و زوم اپتیکال 2 برابری جهت ثبت تصاویر پرتره است.

سونی برای ارتقاء کارآیی متوسط دوربین که در هندست‌های گذشته کمپانی رویت شده بود؛ تمام تلاش خود را به‌کار بسته است. تصاویر ثبت شده توسط دوربین از رنگ‌های طبیعی، سطح جزئیات بالا و طیف دینامیکی چشم‌نوازی برخوردار هستند. با این‌حال هنگام زوم کردن روی تصاویر برخی مشکلات نویزی نمایان می‌شوند. کار کردن با نرم‌افزار دوربین کماکان با پیچیدگی‌هایی همراه است.

عملکرد حالت بوکه با حالت ایده‌آل فاصله دارد و فرآیند لبه‌یابی دارای مشکلاتی است. امروزه هندست‌های ساخت اکثر کمپانی‌ها مجهز به حالت A-game برای تصاویر پرتره هستند؛ به گونه‌ای که حتی هندست میان‌رده موتورولا وان زوم نیز در زمینه ایزوله‌سازی سوژه بدون حذف جزئیات اطراف آن عملکرد کاملا مناسبی از خود نشان می‌دهد. با این‌حال اکسپریا 5 در این حوزه چندان کارآمد نیست.

ضبط ویدیویی با نرخ 60 فریم‌برثانیه صرفا در استاندارد 1080p امکان‌پذیر بوده و ضبط ویدیوهای 4K  با چنین سرعتی مقدور نیست. با این‌حال قابلیت ضبط ویدیویی HDR به کاربران امکان می‌دهد تا بدون حذف جزئیات تصاویر در سایه‌ها و روشنایی‌ها، صحنه‌هایی با طیف دینامیکی واقعا مناسب را ثبت نمایند. با آغاز فرآیند ضبط ویدیو، تغییر وضعیت به دوربین فوق‌عریض مقدور نخواهد بود. در صورت تمایل به ضبط یک کلیپ ویدیویی با لنز 120 درجه‌ای ابتدا بایستی به حالت Ultra-wide تغییر وضعیت داده و سپس فرآیند فیلم‌برداری را آغاز کرد.

سونی هنوز در خصوص مدت شارژدهی باتری اکسپریا 5 هیچ‌گونه توضیحی ارائه نکرده؛ اما ظاهرا ظرفیت باتری معادل 3140 میلی‌آمپرساعت است.

امکانات اضافی

سونی معمولا ترجیح می‌دهد که گوشی‌های خود را با امکانات و افزونه‌های متعدد عرضه نکند؛ اما اکسپریا 5 تا حدودی سنت‌شکنی کرده است. این هندست به‌صورت پیش‌فرض با اپلیکیشن‌هایی نظیر آسفالت 9، سونی آلبوم، گوگل فوتوز، آمازون پرایم ویدیو و نت‌فلیکس عرضه می‌شود. البته کاربران در صورت تمایل می‌توانند این اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنند.

عملکرد اسپیکرهای استریو گوشی کاملا ایده‌آل نیست. این بلندگوها با وجود اعوجاجات صوتی محدود و پخش دقیق جزئیات، فاقد باس هستند. با این‌حال به‌کارگیری نرم‌افزار دالبی آتموس بر روی گوشی به کاربران امکان می‌دهد تا با اعمال تنظیمات صوتی ویژه از کیفیت صدای فوق‌العاده هنگام استفاده از هدفون یا اسپیکرهای بلوتوث بهره‌مند شوند.

جمع‌بندی

سونی اکسپریا 5 احتمالا نزدیک‌ترین رقیب سامسونگ گلکسی S10 محسوب می‌شود. این هندست به نوبه خود از طراحی ظریف، زیبا و دوربینی کارآمد برخوردار است. بعلاوه قیمت‌گذاری 800 دلاری آن در مقایسه با پرچم‌دار سامسونگی حدودا 100 دلار ارزان‌تر است. هندست سونی در برخی بازارها به‌همراه هدفون‌های بی‌سیم WF-1000XM3  با ارزش 230 دلار عرضه می‌شود؛ موضوعی که اکسپریا 5 را به یک گزینه فوق‌العاده ارزشمند تبدیل می‌کند. از سوی دیگر آی‌فون 11 با برچسب قیمتی حدودا 700 دلاری یک رقیب قدرتمند برای سونی اکسپریا 5 به‌شمار می‌آید.

2 در مورد “بررسی اولیه اکسپریا 5 سونی”

  1. حیف ک برند های قدیمی تو بازار نیستن دگ اچ ای سی یا سونی واقعا با کیفیت بودن ولی صد حیف ک نیاز بازار رو درک نکردن

  2. عاشقتم سونی همین 1 تا همین 1 هفته پیش سونی xداشتم سه سال باهاش کار کردم از سرناچاری فروختم یه هواوی y92019 گرفتم اما هیچی سونی نمیشه مطمعنا اگه سونی برگرده به خاورمیانه باز سونی میخرم اونجاییکه با سونی کار کردن میدونن سونی یه چیز دیگست

    1
    10

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH