سیستم عامل HarmonyOS تا دو سال آینده قادر به رقابت با iOS اپل خواهد بود

اوایل امسال، وزارت بازرگانی آمریکا براساس این ادعا که هواوی از طریق تجهیزات شبکه خود، اطلاعات مشتریان و کمپانی‌های آمریکایی را جمع‌آوری کرده و به چین ارسال می‌کند، این شرکت چینی را در لیست تحریم خود قرار داد. این اقدام، همه شرکت‌های آمریکایی را از داشتن هرگونه روابط تجاری با هواوی محدود کرد. به تبع آن، هواوی هم دیگر قادر به کار با گوگل نبود و بنابراین همه اسمارتفون‌های آینده شرکت قادر به استفاده از سرویس‌های گوگل نیستند.

چند هفته بعد از اعمال ممنوعیت‌ها، مشخص شد که هواوی از سال 2012 به طور مخفیانه در حال کار بر روی یک سیستم عامل است. در حالیکه گزارش‌هایی در گذشته، گفته بودند که هواوی اولین اسمارتفون خود با سیستم عامل خانگی‌اش را تا آخر امسال معرفی خواهد کرد، اما این موضوع به واقعیت مبدل نشد و شرکت چینی، جدیدترین هندست‌های خود یعنی سری میت 30 را با نسخه اوپن سورس اندروید (AOSP) و بدون پشتیبانی از سرویس گوگل پلی عرضه کرد.

حالا همه ما می‌دانیم که نام سیستم عامل مخفی هواوی، HarmonyOS (در چین به نام HongMeng) بود و شرکت یکی از دستگاه‌های خود یعنی تلویزیون آنر ویژن را با این سیستم روانه بازار کرده است. اما به نظر می‌رسد که این سیستم عامل، در حال‌حاضر برای به‌کارگیری بر روی یک اسمارتفون به هیچ‌وجه آماده نیست.

در ماه سپتامبر، Ren Zhengfei، مدیر اجرایی هواوی، با مجله Fortune مصاحبه کرده بود و ترجمه انگلیسی آن حالا در دسترس قرار گرفته است. او در آنجا با مطرح کردن یک ادعای بزرگ گفته است که سیستم عامل HarmonyOS در عرض ۲ سال آینده، قادر به رقابت با سیستم عامل‌های بزرگی مانند iOS خواهد بود.

او اضافه کرده که: من فکر می‌کنم که این موضوع، کمتر از دو تا سه سال طول خواهد کشید. از آنجاییکه من، بخشی از هیئت مدیره شرکت هستم، لازم است که هنگام صحبت کردن از تاریخ‌ها، کمی محتاط و محافظه‌کار باشم. در غیر اینصورت ممکن است که مجبور شوم فشار زیادی را بر روی کارکنان شرکت بگذارم.

Zhengfei همچنین به این واقعیت اشاره کرده که هواوی به خاطر ممنوعیت استفاده از محصولات گوگل بر روی اسمارتفون‌هایش، پیش‌بینی فروش‌های خود را حدود ۱۰ میلیارد دلار پایین آورده است. حتی با وجود این، شرکت توانسته در نیمه نخست امسال، درآمدی معادل ۵۸.۳ میلیارد دلار کسب کند که ۲۳.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

زمانی که درباره آینده هواوی و گوگل پرسیده شد، او گفت که: ما هنوز امیدواریم که به استفاده از سیستم عامل گوگل ادامه دهیم. ما به همکاری دوستانه با گوگل متعهد هستیم؛ ولی نیاز به این داریم که بخش نرم‌افزار خود را بهبود ببخشیم. ما در معماری نرم‌افزارهای بزرگ تا حدودی ضعیف هستیم.

بنابراین با در نظر گرفتن این صحبت‌ها، به نظر می‌رسد که هواوی درباره سیستم عامل HarmonyOS خیلی مطمئن است. در حالیکه شرکت منابع لازم برای انجام چنین کاری را دارد، اما این مسیر به هیچ‌وجه راحت نخواهد بود و باید منتظر ماند و دید که آینده برای این شرکت چینی چه چیزی رقم خواهد زد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH