دانشمندان موفق به ساخت یک برگ مصنوعی برای تولید سوخت ترکیبی پاک شدند!

ما در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های قابل‌توجهی در رابطه با انرژی‌ پایدار بوده‌ایم، اما هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن باقی مانده است. با این‌حال، خبرهای دلگرم‌کننده‌ای درباره توسعه یک برگ مصنوعی شنیده می‌شود که می‌تواند منجر به تولید سوخت ترکیبی واقعا پاک گردد.

قدم بسیار مهم در دستیابی به این تکنولوژی، تولید پایدار گاز ترکیبی (syngas)، که متشکل از هیدروژن و مونواکسید کربن است، خواهد بود. این گاز، در حال‌حاضر به‌طور گسترده‌ای در تولید سوخت‌ها، داروها و سوخت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. گاز ترکیبی را به چند روش می‌توان تولید کرد، اما آن را معمولا از ترکیب محصولات باقی‌مانده از مواد زغال‌سنگی یا نفتی بدست می‌آورند.

سوخت پاک

برگ مصنوعی جدید، در آب غوطه‌ور است و انرژی خود را از نور خورشید می‌گیرد؛ هرچند که در روزهای ابری هم می‌تواند کار کند. این برگ قادر به تولید گاز ترکیبی پایدار، بدون انتشار هیچ دی‌اکسیدکربنی در هوا است.

Erwin Reinser، یکی از شیمیدان‌های دانشگاه کمبریج لندن، می‌گوید که: شاید شما تابه‌حال چیزی از گاز ترکیبی نشنیده باشید، اما ما هر روز محصولاتی را مصرف می‌کنیم که با استفاده از آن تولید شده‌اند.

توانایی تولید پایدار گاز ترکیبی، یک گام اساسی در نزدیکی به چرخه کربن جهانی و برقراری یک صنعت شیمیایی و سوخت قابل‌دوام خواهد بود.

برگ مصنوعی جدید، به تقلید از فرایند فتوسنتز موجود در گیاهان، نور، آب و دی‌اکسید کربن ورودی را با یک کاتالیست کبالت به نام perovskite ترکیب می‌کند و در طرف دیگر، به شما هیدروژن و مونواکسید کربن تحویل می‌دهد که بعدا می‌توان از آنها در تولید گاز ترکیبی استفاده کرد.

Virgil Andrei، شیمیدان دیگری از دانشگاه کمبریج می‌گوید که: شما محدود به استفاده از این تکنولوژی، فقط در کشورهای گرم یا تنها در طول ماه‌های تابستان نخواهید بود. شما می‌توانید از طلوع تا غروب آفتاب و در هر نقطه دنیا از آن استفاده کنید.

البته این موضوع، برای آن بخش‌هایی از دنیا که تابش مدوام نورخورشید یا تامین ثابت جریان برق را به‌طور تضمین‌شده ندارند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حالیکه توسعه منابع تجدیدپذیر تولید برق، مانند باد و انرژی خورشیدی، در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است، اما تقاضای انرژی دنیا، بسیار فراتر از برق تولیدشده است و وسایل نقلیه سنگین، کشتی‌ها و هواپیماهای مسافربری، همگی به سوخت‌های پاک‌تر نیاز دارند؛ و این همان جایی است که برگ مصنوعی می‌تواند بسیار موثر واقع شود.

اعضای تیم تحقیق، درباره تکنولوژی جدید می‌گویند که آنها از بابت کاتالیست‌ها و ترکیب مواد مختلف مطمئن هستند. لذا این موضوع می‌تواند حکایت از یک آینده خوب برای ما داشته باشد. ضمن اینکه، گاز ترکیبی هم ممکن است دیگر به‌عنوان یک مرحله میانی مورد نیاز نباشد و بتوان سوخت پاک بدون کربن را مستقیما تولید کرد.

Reisner گفته که: ما می‌خواهیم به جای اینکه ابتدا گاز ترکیبی را تولید و سپس آن را به سوخت مایع تبدیل کنیم، این سوخت مایع را تنها در یک مرحله، از دی‌اکسید کربن و آب بسازیم.

نتایج مطالعه حاضر، در مجله Nature Materials چاپ شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH