نوکیا در حال اصلاح تصمیمات اشتباه خود درباره تجهیزات شبکه 5G است!

سال گذشته زمانی که نوکیا در حال برنامه‌ریزی درباره تجهیزات شبکه 5G خود بود، تصمیمی را اتخاذ کرد که حالا شرکت را در مورد ساخت چیپست‌هایش دچار مشکل کرده است. نوکیا آن موقع تصمیم گرفت که چیپ‌های سری ReefShark خودش را که برای آنتن‌های رادیویی 5G و بزرگ MIMO خود استفاده می‌کرد، براساس پیکره‌بندیِ آرایه دروازه برنامه‌پذیر در محل (FPGA) طراحی کند. این نوع چیپ، می‌توانست در محل توسط مشتری برنامه‌ریزی گردد و به نوکیا این امکان را بدهد که تجهیزات 5G خود را قبل از سایر رقبا وارد بازار کند. اما حالا Rajeev Suri، مدیر اجرایی نوکیا، باید قبول کند که تولید چیپ‌های FPGA هزینه‌های بیشتری در پی داشته‌اند و همین موضوع، سود حاشیه شرکت را کاهش داده است. به گزارش وب‌سایت FierceWireless، نوکیا هفته پیش، بعد از انتشار گزارش سه ماهه سوم مالی خود، پیش‌بینی‌هایش برای سال‌های 2019 و 2020 را پایین آورد.

حالا نوکیا می‌خواهد که به جای FPGA، تولید چیپست‌های سنتی‌اش را برای محصولات 5G خود از سر بگیرد. به همین منظور و برای کمک به توسعه این چیپ‌ها، شرکت تعداد ۳۵۰ کارمند جدید را در فنلاند استخدام کرده است. چنین توسعه‌ای احتمالا دو سال به طول خواهد کشید. Sandro Tavares، مدیر بازاریابی شبکه موبایلی نوکیا، گفته که، شرکت مدتی است که بر روی این چیپ‌ها کار می‌کند و شروع به بارگیری محصولات مجهز به آنها به جای FPGA کرده است.

نوکیا برای ساخت تجهیزات شبکه 5G قراردادهایی با چهار اپراتور بزرگ آمریکا دارد

Tavaras، درباره دلایل تصمیم قبلی نوکیا برای استفاده از چیپ‌های برنامه‌پذیر اینگونه توضیح داده است که: چیپست‌های FPGA می‌توانستند مشخصه‌های بهره‌وری یک تراشه را با قابلیت برنامه‌‌ریزی آن در محل (از طریق فریمور) در یکجا جمع کنند. اما آنها یک جنبه منفی نیز دارند و آن، هزینه‌های زیاد و مصرف انرژی بالای آنهاست.

نوکیا زمانی که به دنبال ادغام با شرکت آلکاتل لوسنت (Alcatel Lucent) و استفاده از FPGA بود، تصور می‌کرد که بهترین روش ممکن برای ورود سریع‌تر به بازار 5G را اتخاذ کرده است. Suri، مدیر اجرایی نوکیا، گفته است که نوکیا نه تنها تراشه‌های سنتی خودش را طراحی می‌کند، بلکه در حال کار با چندین سازنده چیپست از جمله اینتل نیز هست. با این‌حال، به گفته او، همه این اقدامات باعث نخواهند شد که هزینه ساخت محصولات 5G تا سال 2021 کاهش یابد.

یکی از تحلیلگران این حوزه گفته است که مشکلات نوکیا عمیق‌تر از قبل شده و صرفا با کوچ کردن شرکت از چیپ‌های FPGA به نمونه‌های سنتی رفع نخواهند شد. Stefan Pongratz، مدیر ارشد موسسه Dell’Oro Group، می‌گوید که ساخت تجهیزات 5G با سرعتی فراتر از حد انتظار در حال اتفاق افتادن است و رقابت در این حوزه بسیار شدید شده است. به گفته او، نوکیا بعد از ادغامی که با شرکت آلکاتل لوسنت داشته، باید با موضوع تجمیع پلت‌فرم‌های چندگانه نیز دست‌وپنجه نرم کند.

نوکیا برای ساخت تجهیزات شبکه 5G، در حال حاضر قراردادهایی را با چهار اپراتور اصلی آمریکا امضا کرده است و در ماه آگوست امسال، در موضوع تاخیر شرکت مخابراتی اسپرینت برای ارایه سرویس 5G در چهار شهر آمریکا مقصر شناخته شد. البته بروز این مشکلات برای شرکتی مثل نوکیا که مدیریت ثابتی ندارد و در طول چهار سال گذشته، سه بار سرپرست واحد شبکه‌های موبایلی خود را عوض کرده، طبیعی است.

این واحد، در حال‌حاضر، توسط Tommi Uitto مدیریت می‌شود که تابه‌حال هیچ دستاورد خاصی نداشته است؛ جز اینکه همواره مورد تمجید و ستایش مدیر اجرایی شرکت بوده است. Suri می‌گوید که: Tommi و تیمش، برنامه جامعی را برای تضمین برتری نوکیا در حوزه شبکه‌های 5G توسعه داده‌اند و به‌طور پیگیرانه‌ای در حال کار بر روی آن هستند. Tommi یک مدیر قوی است و او پشتیبانی کامل مرا دارد. Suri در هنگام استخدام ۳۵۰ کارمند جدید گفته بود که: ما در حال تکمیل و جابه‌جایی نیروهای خودمان هستیم تا بر روی موضوعاتی که برای توسعه 5G بسیار حیاتی هستند کار کنند. ما افرادی را در فنلاند و سایر نقاط دنیا به کار گرفته‌ایم و در حال متمرکز کردن آنها بر روی محصولات 5G خود هستیم.

اوایل این ماه، صحبت‌هایی وجود داشت مبنی بر اینکه دولت ترامپ خطوط اعتباری عظیمی را برای نوکیا و رقیب او یعنی اریکسون در نظر گرفته است. این کار، برای کمک کردن به آنها برای رقابت با سلطه هواوی بر تجهیزات شبکه دنیاست. همانطور که احتمالا می‌دانید هواوی در داخل آمریکا به عنوان یک تهدید امنیت ملی در نظر گرفته شده است. این شرکت با دسترسی خوبی که به بانک‌های چینی دارد می‌تواند فاینانس‌های بهتری را برای مشتریان خود پیشنهاد کند. دولت ترامپ امیدوار است که با تامین فاینانس‌هایی برای نوکیا و اریکسون، با این مزیت هواوی مقابله کند. با این‌حال، هنوز مشخص نیست که آیا مقامات آمریکایی همچنان به این گزینه فکر می‌کنند یا نه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH