رندر iPhone XR 2019

اپل ظاهرا آیفون‌های ساخت هند خود را به کشورهای دیگر صادر می‌کند

اپل چند سال پیش برای اینکه از اعمال یک تعرفه ۱۰۰ دلاری بر روی مدل‌های آیفون وارداتی به هند جلوگیری کند، تصمیم به تولید آیفون‌های قدیمی‌تر در این کشور گرفت. در حالیکه هند دومین بازار بزرگ اسمارتفون دنیاست، اما یک کشور در حال توسعه بوده و ۱۰۰ دلار برای یک مشتری هندی که به‌دنبال خرید گوشی است، می‌تواند رقم بزرگی باشد. دقیقا به همین خاطر است که محصولات ارایه شده توسط شیائومی و همچنین هندست‌های ارزان قیمت گلکسی A سامسونگ، در این کشور فروش خوبی دارند.

اما موضوع این بود که اپل تا همین اواخر فقط مدل‌های قدیمی‌تر آیفون را در هند می‌ساخت؛ بطوریکه شرکت در ماه مه امسال شروع به تبلیغ آیفون 6s به عنوان یک دستگاه شگفت‌انگیز با قیمت معادل ۳۶۵ دلار در این کشور کرده بود. به خاطر داشته باشید که آیفون 6s، دستگاهی است که چهارسال از زمان معرفی آن می‌گذرد و حالا دارد در اینجا تبلیغ می‌شود. اما ظاهرا اپل از ماه گذشته شروع به تولید آیفون XR سال 2018 در هند کرده است.

در حالیکه این گوشی‌ها صرفا برای بازار داخلی این کشورها ساخته می‌شوند، اما صحبت‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اپل برای جلوگیری از اعمال تعرفه‌های آمریکا بر روی واردات چینی ( که از تاریخ 15 دسامبر آغاز خواهد شد) تصمیم دارد تا تولید برخی از هندست‌های خود را از چین خارج کند. با این‌حال، این کار نیاز به توسعه زنجیره تامین اپل و کارخانه‌های تولید در هند خواهد داشت.

وزیر فناوری هند می‌گوید اپل آیفون‌های ساخته شده در هند را صادر خواهد کرد

اپل اوایل امسال گفته بود که به‌دنبال جابه‌جایی حدود ۳۰ درصد از تولیدات خود به بیرون از چین است. در حالیکه هند ممکن است به عنوان یکی از جایگزین‌های آن در نظر گرفته شود، اما کشور ویتنام هم از این شانس برخوردار است.

تولید آیفون در هند توسط اپل، در راستای کمپین Narendra Modi، نخست وزیر این کشور، قرار دارد که تاکید بر ساخت محصولات خارجی در هند داشته است.  این کمپین، پنج سال پیش، با تشویق سازندگان به تولید دستگا‌های خود در داخل کشور هند آغاز شده بود. این کشور همچنین در ماه سپتامبر امسال نرخ مالیات شرکت‌ها را کاهش داد تا کمپانی‌هایی مثل اپل و شرکای آن یعنی فاکس‌کان و Wistron بتوانند کارخانه‌های خود را به‌راحتی توسعه بدهند.

در همین راستا، حالا رویترز امروز گزارش داده است که یک شرکت فنلاندی به نام Salcomp تصمیم دارد تا حدود ۲۸۰ میلیون دلار برای بازسازی کارخانه‌ای که قبلا در هند اختصاص به تولید هندست‌های نوکیا داشته است، سرمایه‌گذاری کند. این کارخانه قرار است از ماه مارس سال آینده برای ساخت شارژر موبایل و برخی قطعات اسمارتفون مورد استفاده قرار بگیرد. Ravi Shankar Prasad، وزیر فناوری هند، در این‌باره گفته است که این کارخانه حدود ۱۰۰۰۰ شغل برای هندی‌ها ایجاد خواهد کرد. Salcomp، تامین‌کننده شارژر برای اپل است.

Prasad، همچنین در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌های هند، با نمایش دادن یک آیفون XR ساخته شده در داخل این کشور، گفته که اپل شروع به صادرات گوشی‌های ساخت هند خواهد کرد. به گفته این وزیر، اپل برای این منظور کارخانه‌های خود را در کشور توسعه خواهد داد. او همچنین خاطرنشان کرده که صادرات گوشی و قطعات از هند، تا پایان سال مالی امسال در ماه مارس 2020، به رقمی حدود ۱.۶ میلیارد دلار در هر بخش خواهد رسید.

البته بازار هند، ریسک‌هایی نیز برای اپل به همراه خواهد داشت؛ برای اینکه این بازار بسیار به قیمت‌ها حساس است و از طرفی هم مشتریان هندی اغلب دمدمی هستند و به برندها وفاداری کمتری دارند. برای مثال، در طول سه ماهه اول امسال، بارگیری آیفون در هند نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۲ درصدی به ۲۲۰۰۰۰ دستگاه رسید. به همین‌خاطر، بارگیری‌های ماه آوریل برگشت داده شد و اپل تنها ۲۰۰۰۰۰ آیفون را به این کشور ارسال کرد. اما آیفون در ماه‌های آوریل و مه با رقابت سختی نیز مواجه شد و دلیل آن هم معرفی گوشی وان پلاس 7 به مشریان هندی بود که علاوه بر مشخصات بالاتر، یک قیمت منطقی نیز داشت. موسسه Counterpoint Research در اوایل امسال گفته بود که انتظار می‌رود که امسال بارگیری‌های آیفون اپل در هند به تعداد ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون دستگاه برسد. بد نیست بدانید که این بارگیری‌ها از رقم ۳.۲ میلیون دستگاه در سال 2017 به ۱.۸ میلیون دستگاه در سال 2018 کاهش یافته بود.

اسکرول به بالا
TCH