سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به چه معنا است و چه کاربردی دارد؟

در این یادداشت به مبحث بهینه سازی موتورهای جستجو و سئو خواهیم پرداخت. مقدماتی که به شما کمک می کنند تا محتوایی بهینه تولید کنید. محتوایی که از چشم موتورهای جستجو دور نماند.

در ابتدا با تعریف مفهوم سئو شروع می کنیم

سئو به فرآیندی گفته می شود که مقصود از آن بهینگی وبسایت شما به نحوی است که جذابیت بیشتری برای کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو، وارد سایت ها می شوند، ایجاد کند.

سئو یک قسمت بسیار مهم از ساختار متدولوژی بازاریابی جاذبه ای محسوب می شود. سئو به جذب مخاطبانی که از طریق موتورهای جستجو به دنبال محتوای مورد نیاز خود و البته مربوط به کسب و کار شما هستند، کمک شایانی می کند. در واقع پای کاربران جدیدی به وبسایت شما باز می شود که می توانند به طور بالقوه مشتری شما تلقی شوند.

خوب است که برای درک بهتر سئو به این فکر کنید که اصولا امروزه مردم چگونه و از کجا اطلاعات مورد نیاز خود را پیدا می کنند؟ خود شما چطور این کار را می کنید؟ بگذارید با یک مثال مسئله را بیشتر توضیح دهیم. اگر امروز مردم بخواهند درباره الزامات و شرایط ساخت یک خانه برای خود تحقیق کنند، چه می کنند؟

پر واضح است که جستجو در اینترنت یکی از گزینه های اصلی آنها خواهد بود.

اما چگونه در اینترنت جستجو می کنند؟

بله! با ابزاری مانند گوگل که یک موتور جستجو است. آنها در نوار جستجوی گوگل تایپ می کنند: «چگونه یک خانه برای خود بسازیم؟» یا «ابزار و وسایل لازم برای ساخت یک خانه ».

خب البته می توان از کلمات متفاوتی هم استفاده کرد ولی به هر حال روند کار به این شکل است. از اینها که بگذریم ماجرای اصلی زمانی شروع می شود که موتور جستجو (مثلا گوگل) در ازای جستجوی شما تعداد زیادی «نتایج جستجو» را نشان می دهد. دقیقا چه اتفاقی می افتد؟

برای این که موضوع و ابعاد کار برایتان روشن شود باید بدانید که روزانه 3.3 بیلیون جستجو در گوگل انجام می شود!

این ها همه جستجوی کسانی است که به نوعی دچار مشکلی شده اند یا سوالی برایشان پیش آمده است و آن را در گوگل مطرح می کنند و برای آن به دنبال جواب یا راه حلی هستند. در نتیجه آنچه برای موتورهای جستجو و کیفیت عملکرد آنها مهم است، آن است که نتایج معتبر، مطمئن، مفید و مرتبطی را برای کاربران به نمایش بگذارند.

اما چه سازوکاری برای انجام مطلوب چنین کاری پیش بینی شده، آیا هوش انسانی در میان است؟

اصولا می توان پردازش چنین حجم عظیمی از اطلاعات را به هوش انسانی سپرد؟

قطعا نه! در واقع ربات هایی نرم افزاری در کار هستند که بر اساس یکسری از الگوریتم های هوشمند عمل می کنند. ربات هایی که در دنیای نرم افزار و هوش مصنوعی تحت عنوان خزنده(crawler) و عنکبوت (spider) شناخته می شوند. آنها بین صفحات وبسایت ها می خزند و ویژگی های مختلف وبسایت ها را ثبت و فهرست می کنند و نهایتا محتوای مورد نظر را استخراج و جمع آوری می کنند.

این عنکبوت ها سعی می کنند که با توجه به مکانیسم خود تشخیص دهند که محتوای هر وبسایتی به چه چیزی مرتبط است و موضوع سئو، آن است که به چرایی داشتن ساختار قوی، بهینه و استاندارد برای وبسایت ها بپردازد. ساختاری که کمک می کند تا وبسایت شما در دید و تیر رس موتورهای جستجو قرار بگیرد و در جستجو های مرتبط در صفحه «نتایج جستجو» به نمایش کاربران گذاشته شود.

یک نکته اساسی آن است که موتورهای جستجو درک و هوشی از خود ندارند! عملکرد برنامه ریزی شده و رباتیک آنها اقتضا می کند که به زبان آنها صحبت کنید و سئو، بررسی و تحلیل و آموزش این «زبان» است.

از داده ای که کاربران وارد موتورهای جستجو می کنند، فهرستی از نتایج مفید و مرتبط به عنوان خروجی تولید می شوند. نتایجی که به شکلی پاسخ سوال فرد جستجوگر را بدهد و درد او را دوا کند. اما مسئله مهم در اینجا اولویت گذاری و رتبه بندی این نتایج است که اساس و نقطه عطف سئو به آن مربوط است.

موتورهای جستجو نتایج را بر اساس شاخص هایی همچون محبوبیت و اعتبار وبسایت ها رتبه بندی می کنند. مثلا هر چه قدر بازدیدکنندگان سایت شما بیشتر باشند شما در رتبه بالاتری قرار می گیرید و بهتر نمایش داده می شوید. این همان رنکینگی است که در صفحه نتایج موتورهای جستجو دیده می شود. برای مثال در موتور جستجوی گوگل چنین ساختاری برقرار است: معمولا 4 نتیجه نخست که در صفحه اول و به طور متمایز مشخص می شوند و در سمت چپ آنها کلمه (Ad) قرار می گیرد، مربوط به تبلیغات پولی گوگل هستند که به وسیله سیستم گوگل ادز پدید آمده اند. البته در انتهای هر صفحه نیز چنین وضعیتی مشاهده می شود. چنین نتایج با تبلیغ و پرداخت پول در صدر صفحات نمایش قرار می گیرند و سازوکار آنها متفاوت از مباحث سئو و مسائل مرتبط به آن است که اکنون به آن می پردازیم.

البته باید گفت که فاکتورها و عوامل زیادی مورد بررسی ربات های خزنده موتورهای جستجو، برای بررسی و درک صفحات وب قرار می گیرند از جمله کلمات کلیدی، تگ های H، تیترها و عناوین صفحات، چگالی کلمات، متن جایگزین برای عکس ها و بسیاری موارد دیگر که می توانید آنها را در آژانس دیجیتال مارکتینگ راتین مطالعه کنید.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

1 در مورد “سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو به چه معنا است و چه کاربردی دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH