آیا اسمارتفون ال‌جی G9 ThinQ می‌تواند ناجی ال‌جی باشد؟

همه ما مدت‌هاست که منتظر یک گوشی شگفت‌انگیز از شرکت ال‌جی هستیم. البته این بدین معنی نیست که شرکت در طول چند سال گذشته اسمارتفون‌های خوبی را معرفی نکرده است، چرا کرده؛ اما هیچ‌کدام از آن‌ها هندستی نبوده که بتواند یک اثر واقعا طولانی‌مدت از خود بر جای بگذارد.

شرکت بعد از معرفی گوشی ال‌جی G5، که هرچند بلندپروازانه بود اما خالی از عیب هم نبود، از ابداعات و نوآوری‌های ریسک‌دار در پرچمداران سری G خود فاصله گرفت. البته این کار الزاما تصمیم بدی نبود، اما موضوع این است که گوشی‌های سری G در حال‌حاضر در یک بحران هویتی به سر می‌برند.

حالا سوال اینجاست که آیا ال‌جی تصمیم دارد که ما را با گوشی G9 ThinQ شگفت‌زده کند یا اینکه باز هم شاهد یک دستگاه خوب، با چند حقه تروتمیز، خواهیم بود که بعد از مدتی از یادها خواهد رفت و هیچ اثر طولانی‌مدتی از خود بر جای نخواهد گذاشت؟ البته خیلی زود است که بتوان در این‌باره اظهارنظر کرد، اما ما در اینجا قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چه انتظاری از این هندست داریم و می‌خواهیم چه چیزهایی را در آن ببینیم. پس با ما همراه باشید.

قیمت و تاریخ عرضه ال‌جی G9 ThinQ

همه ما ال‌جی را برای معرفی کردن گوشی‌های جدیدش در رویداد MWC، که هرساله در ماه فوریه در شهر بارسلونا برگزار می‌گردد، می‌شناسیم. ال‌جی G8 ThinQ در تاریخ 24 فوریه 2019 رونمایی شد و عرضه آن هم از ماه مارس شروع شد. بنابراین ممکن است چنین برنامه زمانی‌ هم برای G9 ThinQ در سال 2020 در نظر گرفته شده باشد.

در رابطه با قیمت دستگاه هم باید بگوییم که ما احتمالا شاهد افزایش زیادی نسبت به G8 ThinQ نخواهیم بود. بد نیست بدانید که گوشی LG G6 با قیمت خرده‌فروشی ۶۵۰ دلار عرضه شد، در حالیکه G7 ThinQ با قیمت ۷۵۰ دلار در اختیار مشتریان قرار گرفت. G8 ThinQ هم اوایل امسال با قیمت ۸۵۰ دلار به فروش رسید؛ هرچند که تابه‌حال تخفیف‌های زیادی شامل این هندست شده و قیمتش تا حد قابل‌قبولی پایین آمده است.

اما در مورد G9 ThinQ باید گفت که شاید کار عاقلانه برای ال‌جی این باشد که قیمت آن به اندازه ۱۰۰ دلار نسبت به مدل قبلی‌اش افزایش ندهد؛ هرچند که ما از دیدن پرچمدار بعدی سری G با قیمت پایه ۸۹۹ دلار شگفت‌زده نخواهیم شد.

دوربین بهتر و همه‌کاره‌تر

با بررسی پتنت‌های سال گذشته ال‌جی، به موردی برخواهیم خورد که بسیار متفاوت از بقیه بود. پتنتی که درباره یک گوشی با ۱۶ دوربین در پشت بود. بله درست متوجه شدید ۱۶ دوربین. البته گرچه ما شک داریم که LG G9 این تعداد لنز را در پشت خود داشته باشد، اما می‌توان احتمال سه، چهار یا حتی تعداد بیشتری دوربین را برای آن داد.

موج جدید دستگاه‌های چند دوربینه ثابت کرده است که دوربین‌ها می‌توانند بدون آنکه حجم گوشی را افزایش دهند، بسیار همه‌کاره باشند. اپتیک‌ها و سنسورها به‌اندازه کافی کوچک هستند که به مهندسین اجازه دهند تا دوربین‌های مختلفی با فاصله کانونی‌ متفاوت را در کنار هم قرار دهند. ضمن اینکه، نرم‌افزار دستگاه‌ها هم روزبه‌روز در حال بهتر شدن هستند و امکان استفاده همزمان از همه دوربین‌ها و بهبودهای بیشتر در کیفیت تصاویر را فراهم ساخته‌اند. بنابراین، جای شگفتی نیست که ال‌جی با ایده یک ست‌آپ دوربین همه‌کاره‌تر کلنجار برود؛ چنانچه در مورد ال‌جی V40 و همچنین نسخه کره جنوبی G8 ThinQ، که هر دو دارای یک ست‌آپ دوربین سه‌گانه در پشت خود هستند، شاهد بودیم.

یکی از قابلیت‌های پیشنهادی برای یک ست‌آپ دوربین چندگانه که در پتنت بالا توضیح داده شده است، امکان عکاسی با همه دوربین‌ها در یک لحظه است. این ویژگی به کاربر اجازه می‌دهد تا از بین عکس‌های گرفته‌شده بهترین‌شان را انتخاب کند. ضمن اینکه به ایجاد پانوراماهای پرجزییات هم کمک خواهد کرد

افزایش تعداد دوربین‌ها همچنین تشخیص عمق را که اکثرا در حالت پرتره مورد استفاده قرار می‌گیرد بهبود می‌بخشد و می‌تواند نقشی مهمی در اپلیکیشن‌های  واقعیت افزوده بازی کند.

نمایشگر بهتر با یک ناچ کوچک‌تر

ال‌جی در طول سال‌های گذشته در رابطه با نوآوری‌های مربوط به نمایشگر گوشی‌ها، چندان مطابق ترند بازار عمل نکرده است. پنل‌های اولد پلاستیکی این شرکت به‌اندازه پنل‌های سوپر آمولد سامسونگ، هم از نظر پیک روشنایی و هم از نظر دقت رنگ، عالی نبوده‌اند؛ هرچند که گوشی ال‌جی G8 ThinQ، در هر دو زمینه، نسبت به مدل‌های قبلی خود از بهبودهای بسیار خوبی برخوردار شده بود.

با این‌حال، ال‌جی در رابطه با اندازه نمایشگر سعی کرده تا از ترند بازار پیروی کند و از نسبت‌های تصویر به بدنه بلندتر، حاشیه‌های نازک‌تر و همچنین از یک ناچ بر روی هندست‌های خود استفاده کند. قدم بزرگ بعدی در این رابطه می‌تواند دوربین‌های داخل نمایشگر باشد. البته ما انتظار نداریم که این مورد را بر روی G9 ThinQ ببینیم؛ چراکه تکنولوژی مذکور هنوز در مراحل ابتدایی خود است و ممکن است تا زمان معرفی G9 آماده نشود.

بررسی پتنت‌های ال‌جی در سال گذشته همچنین نشان می‌دهد که شرکت در حال کلنجار رفتن با ایده یک دوربین سلفی هول پانچ است و بنابراین G9 ThinQ ممکن است به جای یک ناچ از یک هول پانچ کوچک‌تر برای دوربین استفاده کند.

البته بهترین سناریو برای اینکه ال‌جی ما را در این مورد شگفت‌زده کند، استفاده از یک دوربین زیر نمایشگر در سمت چپ آن خواهد بود. شرکت ظرفیت بزرگی در تولید نمایشگرهای اولد دارد و بخش تحقیق و توسعه آن توانایی اجرایی کردن ایده‌های مختلفی را خواهد داشت. اما سوال اصلی این خواهد بود که آیا هزینه‌های لازم برای این کار ارزش صرف کردن خواهند داشت یا نه؟

آخرین سنگر جک هدفون؟

به نظر می‌رسد که جک هدفون بتدریج از روی اسمارتفون‌های پرچمدار در حال حذف شدن است. البته گرچه سامسونگ تاحدودی در برابر این تغییر مقاومت کرده، اما شاید نوت 10 پایانی بر آن بوده باشد. ادامه این روند، جک هدفون را در بین گوشی‌های پرچمدار نادر خواهد کرد، اما ال‌جی ممکن است برای مدتی همچنان از آن استفاده کند.

از قضا همان افرادی که یک پرچمدار ال‌جی را به خاطر فناوری Quad DAC عالی و کیفیت صوتی هدفون آن خواهند خرید، همان کسانی هستند که نیاز به یک جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری دارند. بنابراین ما فکر می‌کنیم که G9 ThinQ ممکن است جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری را همچنان بر روی خود حفظ کند.

درباره پوسته اندروید ضعیف ال‌جی

پوسته سفارشی اندروید ال‌جی، یکی از نقاط ضعف شرکت بوده است. با این‌حال مطمئنا شرکت می‌تواند بهبودهایی را، هم از نظر طراحی بصری و هم کارآیی، در آن ایجاد کند. گوشی G8 ThinQ به‌رغم اجرای اندروید 9 پای بر روی خود، خیلی از امکانات اضافه‌ای که سایر پوسته‌های سفارشی و حتی خود اندروید استوک ارایه می‌کنند را ندارد.

ال‌جی به‌تازه‌گی از یک نسخه جدید پوسته اندروید UX خود رونمایی کرد که ظاهرا بسیاری از مشکلات موجود در نسخه‌های قبلی را برطرف کرده است. شرکت همچنین اخیرا در یک تیزر منتشرشده برای معرفی آپدیت بعدی این پوسته، به بازطراحی کامل اینترفیس و ارایه قابلیت‌های جدید فراونی از جمله حالت شب برای کل سیستم اشاره کرده بود.

ویدیوی مذکور منجر به مقایسه‌هایی بین UX ال‌جی و رابط کاربری One UI سامسونگ شد و به همین‌خاطر شرکت بلافاصله آن را از وب‌سایت خود حذف کرد. ما نمی‌دانیم که آیا تصمیم شرکت مبنی بر حذف همه اطلاعات مربوط به ال‌جی UX 9.0، به‌خاطر مشابهت‌های ظاهری آن با One UI بوده، یا صرفا به‌خاطر اینکه اشتباها زودتر از موعود مقرر به اشتراک گذاشته شده بود؟ اما آنچه که ما در ویدیو دیدیم، ما را هم خوشبین و هم نگران می‌کند.

پوسته اندروید ال‌جی مدت‌هاست که نیاز به یک بازنگری اساسی دارد و به عقیده ما در شرایط فعلی کپی‌برداری شرکت از روی رقیب خود لزوما چیز بدی نخواهد بود؛ رقیبی که خودش به‌خاطر رابط کاربری‌اش مورد نقدهای فراوانی در گذشته قرار گرفته و حالا عملکرد بهتری از قبل دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH