مقایسه سونی اکسپریا زد اولترا با سامسونگ گلکسی نوت3: بزرگ و کوچک!


روز چهارم رقابت‌های جام قهرمانان آی‌تی‌رسان فرا رسیده و نوید یکی از حساس‌ترین بازی‌های مرحله گروهی را به ما می‌دهد. رقابتی که کافیست فقط نام کمپانی سازنده دو رقیب در آن را بشنوید تا حساسیت بالای این مسابقه را متوجه شوید.  دیدار امروز بین نماینده دو شرکت محبوب و باسابقه در حیطه تلفن‌های هوشمند یعنی سامسونگ و سونی است که امروز تیم‌های نوت3 و زد اولترا خود را روانه این میدان حساس کرده‌اند. نوت3 که با پشتوانه‌ای قوی و تجربه‌ای بالا که از پیشینیان خود به ارث برده پای به این رقابت گذاشته و زد اولترا هم که اولین فبلت سونی محسوب می‌شود، با تکیه بر دانش و فناوری متخصصان سونی قصد در ایجاد شگفتی در این رقابت‌ها دارد. هر دو رقیب با ویژگی‌های منحصربفردی پای به میدان گذاشته‌اند و به هیچ وجه نمی‌توان تیم برتر را از ابتدا تعیین کرد، چرا که بازی 90 دقیقه است و در هر دقیقه امکان رخ دادن اتفاقی عجیب و باورنکردنی وجود دارد. بنابراین با ما همراه باشید تا ببینیم دو تیم در میدان چه توانایی‌هایی از خود به نمایش خواهند گذاشت. ابتدا شما را دعوت می‌کنیم تا با تماشای ویدیوهایی از ویژگی‌های این دو فبلت، آشنایی بیشتری با دو تیم امروز پیدا کنید:

اکسپریا زد اولترا:

گلکسی نوت 3:

ده دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

معمولا اولین چیزی که در انتخاب یک گجت جلب توجه می‌کند نوع طراحی و میزان جذابیت ظاهری آن است. این دو رقیب هم از این قاعده مستثنی نیستند و البته در دو قطب کاملا متفاوت از یکدیگر قرار می‌گیرند. البته همواره هم بر این نکته تاکید کرده‌ایم که بحث ظاهر موضوعی سلیقه‌ای است و به همین دلیل هم هست که شرکت‌های مختلف نمونه‌های متفاوتی تولید می‌کنند و هریک سلیقه خاصی را هدف قرار می‌دهند و ما اینجا فقط از جنبه زیبایی شناختی به مقایسه دو تیم خواهیم پرداخت. ابتدا از نماینده پیشکسوت این بخش یعنی سامسونگ شروع می‌کنیم که با سری نوت خود بدعت‌گذار دسته فبلت‌ها بود. طراحی نسل سوم نوت در مقایسه با نسل دوم که خیلی ضعیف عمل کرده بود بهبود چشمگیری داشته و دوباره به طراحی نسل اول نزدیک شده است. انحنای بیش از حد و آزاردهنده قاب گوشی از بین رفته است و این انحناها شیب ملایم‌تری به خود گرفته و همین امر به زیباتر جلوه نمودن ظاهر فبلت در نگاه اول کمک فراوانی کرده است.به جلوی آن که نگاه کنیم اولین چیزی که جلب توجه می‌کند صفحه نمایش غول‌پیکری است که تقریبا اکثر بخش جلویی را دربرگرفته است. در پایین آن سه دکمه معروف سامسونگ، یکی سخت افزازی و دوتای دیگر لمسی قرار دارند و در بالا هم خروجی صدای مکالمه، علامت تجاری سامسونگ، دوربین دوم و سنسورهای متعددی در اطراف آن جای گرفته‌اند.

 به قاب و اطراف فبلت که برسیم در سمت راست دکمه پاور، در سمت چپ دکمه‌های تنظیم صدا، در پایین خروجی USB3 و اسپیکر و البته جایگاه قلم نوت و در بالای گوشی هم جک هدفون و خروجی مادون قرمز قرار دارند. شاید جدیدترین و بیشترین تغییرات این فبلت در بخش پشتی آن اتفاق افتاده باشد. جایی که طرح چرم مصنوعی زیبایی خاصی به گوشی بخشیده است. دوربین و فلش آن در وسط قاب قرار گرفته‌اند و تنها چیز دیگری که به چشم می‌خورد نام سامسونگ است که در پایین دوربین درج شده است. به نظر خیلی‌ها طراحی نوت3 با وجود پیشرفت‌های زیادی که نسبت به نسل قبل داشته، هنوز به پای خیلی از رقبا از جمله نوکیا، سونی و اچ‌تی‌سی نمی‌رسد.

پس از خودنمایی نوت3 در برابر دیدگان تماشاگران، نوبت به زد اولترا می‌رسد تا توانایی‌های خود را به رخ بکشد. با اولین قدمی که زد اولترا در زمین برمی‌دارد همه تماشاگران مات زیبایی و باریکی اندامش می‌شوند. این فبلت که عنوان باریک‌ترین فبلت دنیا را با خود یدک می‌کشد، بی‌اغراق یکی از زیباترین‌های حال حاضر محسوب می‌شود که با طراحی شبیه به اکسپریا Z و البته بهبودهایی در مقایسه با آن، به راحتی هر بیننده‎ای را شیفته خود می‌کند. طراحی مستطیلی شکل و گوشه‌های تیز در این فبلت چهره خاصی به آن بخشیده است. در جلوی گوشی نمایشگر بسیار بزرگی به چشم می‌خورد که حتی برای یک فبلت هم بزرگ به نظر می‌رسد!

 در بالا و پایین نمایشگر حاشیه‌های زیادی دیده می‌شود که تقریبا تنها ایرادی است که می‌توان به طراحی این فبلت گرفت. البته وجود این حاشیه‌ها هم بی‌دلیل نیست که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. در بخش جلویی فقط نام تجاری سونی در بالا به همراه خروجی صدای مکالمه، دوربین دوم و سنسورهای نور و مجاورت دیده می‌شوند و در پایین هم تنها اسپیکر انتقال صدای مکالمه قرار دارد. شلوغ‌ترین بخش این فبلت قاب سمت راست آن است که در آن دکمه زیبای پاور در وسط، دکمه‌های تنظیم صدا در پایین آن، پورت حافظه جانبی و میکروسیم‌کارت در بالای آن و جک هدفون هم در بالاترین بخش آن جای گرفته‌اند و در پایین‌ترین بخش هم یک سوراخ برای قرار دادن بند جای داده شده است. در سمت چپ پورت میکرو USB و محل اتصال به داک شارژر قرار دارد. در بالا تنها یک میکروفون و در پایین هم فقط یک اسپیکر قرار دارد. همچون نوت3، زد اولترا هم در بخش پشتی خود بیشترین جذابیت را دارد. جایی که باز هم شاهد حضور قابی از جنس شیشه هستیم که در مرکز آن نام سونی خودنمایی می‌کند. دوربین بدون فلش این فبلت هم در بخش بالایی و متمایل به چپ قاب پشتی قرار گرفته است. حال نوبت شماست تا با این توضیحات و تفاسیر تصمیم بگیرید که کدام رقیب در جلب توجه شما در نگاه اول موفق‌تر عمل کرده است.

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت

پس از شروع نسبتا متفاوت دو تیم حالا وقت آن است که این دو فبلت را از نظر ابعاد و کیفیت ساخت مقایسه کنیم. فبلت‌ها دستگاه‌هایی بین تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها محسوب می‌شوند و به همین دلیل هم باید از آنها انتظار ابعادی نسبتا بزرگ را داشت و این دو غول قدرتمند هم دقیقا چنین وضعیتی را دارند و حتی زد اولترا کمی از فبلت هم بزرگ‌تر است! ابعاد نماینده سونی که دارای صفحه نمایش 6.44 اینچی است به ترتیب طول، عرض و ضخامت عبارت است از 179.4×92.2×6.5 میلی‌متر که بر خلاف طول و عرض غیرمتعارف این فبلت، از نظر ضخامت بسیار باریک و در حقیقت با 6.5میلیمتر ضخامت باریک‌ترین فبلت جهان محسوب می‌شود. وزن این مدل 212 گرم است که با توجه به ابعاد بزرگی که دارد بسیار مناسب محسوب می‌شود ولی در حالت عادی این وزن کمی بالاست. همچنین گوشه‌های تیز فبلت در بلندمدت دست را خسته می‌کند و کارکردن با یک دست هم کمی دشوار است.

در مقابل کاملا انتظار می‌رود که نوت3 با دارا بودن صفحه نمایش 5.7 اینچی بتواند ابعاد و وزن مناسب‌تری ارایه دهد و کارکردن با آن آسان‌تر باشد. ابعاد این فبلت خوش‌دست عبارتند از 151.2×79.2×8.3 میلی‌متر. حتما با مشاهده این ارقام کاملا متوجه تفاوت فاحش موجود بین دو رقیب هستید. در بخش وزن هم برتری با نوت3 است که با وزن 168گرم کاملا مناسب به نظر می‌رسد. همچنین گوشه‌های گرد فبلت هم در آسان‌تر کردن کار با یک دست تاثیر فراوانی داشته است. البته باز هم به این نکته اشاره می‌کنیم که تفاوت اندازه صفحه نمایش این دو فبلت که حدود 0.7 اینچ است اصلی‌ترین دلیل این اختلاف است و همچنان سونی توانسته با توجه به این موضوع فبلتی با ابعاد و وزنی بسیار مناسب ارایه دهد. در کیفیت ساخت قضیه باز هم متفاوت است و این‌بار زد اولترا بی هیچ چون و چرایی تیم برتر میدان است. استفاده از موادی به مراتب باکیفیت‌تر و مقاوم‌تر در زد اولترا این فبلت را کاملا متمایز می‌کند. بدنه‌ای از جنس شیشه مقاوم که بر اساس ادعای سونی مقاومتی 6برابر بیشتر از گوریلا گلس دارد و به همین خاطر شما هیچ نگرانی نخواهید داشت که مبادا فبلتتان به زمین بیافتد.

درمقابل جنس بدنه نوت3 تماما از پلاستیک است و حتی قاب دور این مدل که طرح فلز دارد و قاب پشتی هم که طرح چرم است همه از جنس پلاستیک است و فقط برای جلب توجه اینگونه طراحی گشته! البته بازهم در مقایسه با نسل قبلی کیفیت ساخت بسیار بالاتری دارد ولی در برابر زد اولترا هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در مقابل ضربات هم می‌توان تا حد مناسبی به این گوشی اعتماد کرد، چرا که پوشش صفحه نمایش آن گوریلاگلس3 است و پلاستیک بکار رفته در بدنه هم به خوبی ضربات را دفع می‌کند.

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر

در دقایق پیش هر تیم در حدتوان خود توانست تا بازی را در اختیار بگیرد و البته حملاتی که روی دروازه‌ها شکل گرفت چندان هم جدی و خطرساز نبود. اما در این لحظه به بخشی از رقابت می‌رسیم که در واقع یکی از ارکان اصلی یک تلفن هوشمند محسوب می‌شود و آن هم صفحه نمایش آن است. در این بخش هردو گوشی با تکیه بر توانایی‌های بالای شرکت‌های سازنده خود وارد رقابت شده‌اند و سعی دارند تا با ارایه زیباترین و جذاب‌ترین رنگ‌ها و تصاویر نظر بینندگان را به خود جلب کنند. نکته دیگر در این دقایق تفاوت بسیار زیاد تکنولوژی‌هایی است که در ساخت صفحه نمایش دو رقیب استفاده شده است. صفحه نمایش زد اولترا از جنس LCD و از نوع TFT است که به همراه تکنولوژی منحصربفرد سونی با نام Triluminos  و همچنین موتور پردازنده تصویر X-Reality نوید کیفیت تصویر بالایی را خواهد داد. در مقابل سامسونگ هم بالاخره توانست تا کیفیت صفحه نمایش 5.7اینچی Super AMOLED خود را به کیفیت فول‌اچ‌دی رسانده و این فبلت را برای رقابت با اکثر فبلت‎‌هایی که همه فول‌اچ‌دی هستند آماده کند. جنس این صفحه نمایش همانطور که از اسمش هم پیداست LED است و برتری‌ها و ضعف‌هایی نسبت به LCDها دارد و هرکدام سلیقه خاصی را جذب می‌کنند. برای مثال تصویر در LCDها بسیار نزدیک به واقعیت است، درحالی که LEDها تمایل زیادی به غلیظ نشان دادن رنگ‌ها دارند. البته این مشکل تا حد بسیار زیادی در نوت3 برطرف شده و خیلی‌ها معتقدند که نوت3 بهترین AMOLED موجود در بازار است که از نظر طبیعی بودن رنگ هم بسیار نزدیک به LCD عمل می‌کند. نمایشگر 6.4 اینچی زد اولترا بی‌شک یکی از بهترین LCDهاییست که تاکنون دیده‌ایم و البته قطعا بهترین صفحه نمایشی است که سونی تاکنون بر روی گجت‌های تولیدیش استفاده کرده است. زاویه دید هردو فبلت بسیار مناسب است و البته برتری جزیی با نوت3 است. در نمایش رنگ سفید زد اولترا برتر از حریف است و نوت3 در نمایش رنگ جبران حمله حریف را خواهد کرد. در مجموع عملکرد دوتیم کاملا رضایت بخش است و اینکه ذائقه شما جه نوع تصویر و غلظت رنگی را می‌پسندد تعیین خواهد کرد که کدام گوشی برتر است. موضوع دیگری که در بخش نمایشگر مطرح است میزان خوانا بودن صفحه و محتویات آن در زیر نور آفتاب است که در این بخش برتری کامل با نوت3 است که می‌توانید به راحتی از آن در زیر نور مستقیم آفتاب استفاده کنید. زد اولترا ممکن است در چنین شرایطی شما را به دردسر بی‌اندازد.

دقیقه 30 تا 40: نرم‌افزار و رابط کاربری

باز هم بخشی دیگر که کاملا به سلیقه کاربر بستگی دارد و تعیین کننده اصلی در تیم برتر میدان است. این دقایق، همان لحظاتی است که  دو تیم باید توانایی‌ها و ویژگی‌های خود دربخش نرم افزار و رابط کاربری را به نمایش بگذارند. ازآنجایی که هردو رقیب از سیستم عامل اندروید سود می‌برند، بنابراین از نظر نرم افزاری و ویژگی‌های پایه بسیار نزدیک به هم هستند و این رابط‌های کاربری یا پوسته‌ها هستند که منجر به ایجاد تفاوت در دو رقیب می‌شوند. کمپانی‌های مختلف سعی می‌کنند تا با استفاده از نرم افزارها و ویژگی‌های انحصاری، قشر خاصی از کاربران را به سمت محصولات خود جذب کنند و به همین علت است که این بخش هم به سلیقه کاربر بستگی دارد. برخی از شرکت‌ها سعی دارند تا با پرزرق و برق کردن رابط خود جذابیت آن را بیشتر کنند که البته بسیاری از برنامه ها و نرم‌افزارها هم کاربرد فراوانی دارند ولی در عوض از سرعت گوشی و میزان کیفیت عملکرد آن می‌کاهند. سامسونگ از این دسته شرکت‌هاست که البته همواره توانسته نرم‌افزارها و ویژگی‌های نوآورانه‌ای ارایه دهد ولی در عوض همواره دستگاه‌های سامسونگ جزو پر لگ‌ترین گوشی‌ها محسوب می‌شوند. البته رم 3گیگابایتی نوت سه به کاهش این لگ‌ها کمک زیادی کرده ولی همچنان خیلی‌ها، حتی طرفداران این برند به رابط کاربری کارتونی سامسونگ علاقه زیادی نشان نمی‌دهند.

در مقابل سونی و رابط کاربری آن کاملا وضعیتی متفاوت دارند. رابط کاربری این گوشی بسیار ساده و البته کلاسیک است که معمولا فقط برنامه‌های ضروری ومورد نیاز کاربر را در خود جای داده و دیگر خبری از برنامه‌های اضافی و بعضا بی‌استفاده نیست. البته رابط کاربری سونی در گوشی‌های این شرکت بسیار کاربردی است ولی به‌نظر می‌رسد این رابط برای گوشی با صفحه نمایش بزرگی همچون زد اولترا خیلی خوب بهینه‌سازی نشده است و آیکون‌ها خیلی کوچک به‌نظر می‌رسند.

 به هرحال اگر طرفدار رابط کاربری شلوغ و پرنرم‌افزار هستید باید به نوت3 روی بیاورید و اگر عاشق رابط‌های کاربری شیک و کلاسیک هستید، قطعا رابط سونی برای شما بهترین گزینه است.

دقیقه 40 تا 50: سخت افزار

در دقایق ابتدایی نیمه دوم دوتیم قصد دارند تا توانایی‌های خود در بخش سخت‌افزار را به نمایش بگذارند و این همان بخشی است که همواره بیشترین توجه را از سمت خریداران و کاربران به خود جلب می‌کند، چرا که این بخش همان بخشی است که وظیفه تامین قدرت همه اجزای دستگاه را بر عهده دارد. ازآنجایی که هردو رقیب دارای صفحه نمایش فول‌اچ‌دی و نرم‌افزار سنگین هستند بنابراین بالابودن قدرت سخت‌افزار یک امر کاملا ضروری است. در این لحظات از چهره هردو تیم می‌توان دریافت که هردو با اعتماد به نفس بالایی پای به نیمه دوم گذاشته‌اند. نیمه دوم توسط زد اولترا آغاز می‌شود و این تیم در اولین حرکت توسط چیپ قدرتمند ساخت شرکت کوالکام با نام Snapdragon 800 به سمت دروازه نوت3 حمله‌ور می‌شود. پردازنده این فبلت چهارهسته‌ای است که هسته‌های آن از نوع Krait 400 بوده و فرکانس هریک هم معادل 2.2گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی استفاده شده در این غول قدرتمند نیز از نوع Adreno 330 است که به هیچ وجه درانجام بازی‌های دارای گرافیک بالا شما را ناامید نخواهد کرد. رم آن هم 2گیگابایت است. از نظر حافظه داخلی، این فبلت تنها دارای یک نمونه 16گیگابایتی است که البته می‌توانید تا 64گیگابایت هم حافظه جانبی به آن بی‌افزایید و از بابت محدود شدن برنامه‌ها و عکس‌ها و موسیقی‌های مورد علاقه‌تان هم دغدغه‌ای نخواهید داشت. بنابراین تا اینجای کار زد اولترا توانسته تا نیمه دوم را در اختیار بگیرد ولی به شما توصیه می‌کنیم که خیلی برای قضاوت عجله نکنید. مطمئنا سامسونگ با تجارب زیادی که در این بخش کسب کرده اجازه نخواهد داد تا رقبا با داشتن ویژگی‌های برتر بر روی دروازه تیمش خیمه بزنند و قطعا روش دفاعی و البته ضدحمله زیادی در دسترس دارد. در این دقایق سامسونگ دقیقا با روش خود سونی وارد عمل می‌شود و چیپ Snapdragon 800 خود را به نمایش می‌گذارد. تعداد هسته‌های این گوشی هم چهار و نوع آنها نیز دقیقا همچون رقیب از نوع Krait 400 و البته با فرکانس 2.3گیگاهرتز و GPU یا همان پردازنده گرافیکی هم Adreno 330 است. شاید بگویید که این دقایق هم با تساوی به پایان می‌رسد ولی در این لحظه است که نوت3 توسط رم 3گیگابایتی خود حمله‌ای سهمگین به سمت دروازه زد اولترا انجام می‌دهد و به خوبی حریف را در زمین خود محبوس می‌کند.

علاوه براین شما در انتخاب نوت3، انتخاب‌های بیشتری برای حافظه داخلی دارید و می‌توانید یکی از نمونه‌های 16،32 یا 64گیگابایتی را انتخاب کنید و علاوه برآن تا 64گیگابایت هم حافظه جانبی به گوشی خود اضافه کنید. البته اگر نگاهی به بنچمارک‌ها بیاندازید خواهید دید که این 1گیگابایت رم اضافه خیلی در بهبود عملکرد تاثیری ندارد و زد اولترا همچنان بسیار نزدیک به نوت3 عمل می‌کند و حتی در برخی تست‌ها برتر عمل می‌کند. در پایان این بخش لازم است که یک نکته مهم را یادآوری کنیم و آن هم اینکه نوت3 در بازار جهانی و داخلی دارای دو نسخه متفاوت با دو سخت‌افزار کاملا متفاوت است و از آنجایی که نسخه مورد بحث در این مقایسه به عنوان نسخه محبوب‌تر و البته مرسوم‌تر شناخته می‌شود، بنابراین ما هم از دخالت دادن آمار و ارغام نمونه دیگر خودداری می‌کنیم.

دقیقه 50 تا 60: دوربین

در این دقایق از نیمه دوم به توانایی دو تیم در داشتن دید مناسب از سرتاسر میدان نگاهی خواهیم داشت تا ببینیم کدامیک توانایی بالاتری در ثبت و ضبط دقیق تصاویر اطراف خود را دارند. ابتدا نگاهی به ارقام و سپس نگاهی به عملکرد دو تیم خواهیم داشت. بر روی کاغذ نوت3 دارای دوربین 13مگاپیکسلی به همراه تک فلش LED و دوربین دوم 2مگاپیکسلی است. در مقابل زد اولترا دارای دوربین 8مگاپیکسلی و در عین ناباوری بدون فلش است و دوربین دوم آن هم 2 مگاپیکسلی است. بر روی کاغذ که به نظر می‌رسد برتری با نوت3 باشد، مگر اینکه در عمل شاهد رخداد یک معجزه باشیم. زمانی که با دوربین نوت3 به عکاسی بپردازید به راحتی می‌توانید حس فوق‌العاده عکاسی با یک دوربین باکیفیت را لمس کنید. طبیعی بودن رنگ‌ها بسیار کم، نویز بسیار پایین و میزان جزییات  تصاویر به نوعی خیره کننده هستند. ویژگی‌های نرم افزاری زیادی هم در رابط کاربری دوربین این گوشی قرار دارند که لذت عکاسی با آن را دوچندان می‌کنند. از این دسته می‌توان به Best face، Drama mode و Sound & shot اشاره کرد. ویژگی HDR هم به ثبت تصاویری با جزییات و دقت بیشتر کمک خواهد کرد. در مجموع می‌توان دوربین عکاسی این فبلت را فوق‌العاده توصیف کرد. در مقابل دوربین 8 مگاپیکسلی ZU هم توانایی‌های خود را دارد که از آن جمله می‌توان به جزییات و دقت رنگ بالای تصاویر ثبت شده اشاره کرد. میزان نویز تصویر در برخی موارد بالاست و البته وجود ویژگی Superior Auto بطور خودکار شرایط محیط را بررسی کرده و بر طبق آن سعی در ارایه بهترین عکس می‌کند. در مجموع می‌توان دوربین این فبلت را در سطح خود مناسب دانست ولی همچنان از برخی از 8مگاپیکسلی‌ها هم ضعیف‌تر عمل می‌کند قطعا در مقابل نوت3 که به عنوان یکی از بهترین 13مگاپیکسلی‌ها شناخته می‌شود دیگر حرفی برای گفتن نخواهد داشت. علاوه براین نبود فلش درکنار دوربین این فبلت عکاسی در محیط‌های کم نور را بیش از پیش به یک معضل تبدیل می‌کند.

 دربخش فیلمبرداری هم اوضاع از همین قرار است و نوت3 با توانایی ضبط تصاویر 4K هم حریف را خیره می‌کند و هم تماشاگران را انگشت به دهان می‌گذارد. کیفیت تصاویر ضبط شده در زد اولترا برابر با 1080p در سرعت 30فریم برثانیه است. فیلمبرداری آن هم شاید برای بسیاری از کاربران راضی کننده نباشد و سونی میتوانست در این بخش خیلی بهتر عمل کند. البته میزان جزییات بازهم بسیار خوب است ولی همچنان مشکلاتی از جمله نویز بالا مشاهده خواهد شد. نوت3 هم علاوه بر کیفیت بالا، توانایی ضبط تصاویر با کیفیت 2160p و با سرعت 30 فریم بر ثانیه و همچنین کیفیت 1080p با سرعت 60فریم برثانیه را داراست. در مجموع می‌توان برتری در این بخش را با قاطعیت به نوت3 واگذار کرد، چرا که هم در بخش عکاسی و هم در بخش فیلمبرداری بیش از یک سروگردن از حریف بالاتر است.

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای

پس از برتری مطلق نوت3 در دقایق گذشته، حال ZU که کمی سردرگم به نظر می‌رسد قصد دارد تا حداقل در دقایق پیش رو بازی را به تعادل بکشد. در این بخش دوتیم به ارایه توانایی‌های خود در بخش چندرسانه‌ای خواهند پرداخت و از آنجایی که هردو تیم دارای صفحه نمایش‌هایی بزرگ و البته با کیفیت هستند، باید انتظار رقابتی جذاب در این بخش را داشت.  در بخش اجرای بازی، دو گوشی با تکیه بر صفحه نمایش بزرگ و البته سخت‌افزار قدرتمند خود به راحتی از پس انجام هر فرمانی برمی‌آیند. با این ابعاد شما احساس خواهید کرد که یک کنسول بازی قدرتمند در دست دارید. در بخش گالری دو گوشی دارای رابط کاربری‌هایی کاملا متفاوت هستند. زد اولترا دارای رابطی ساده و درعین حال کامل است و در مقابل نوت3 دارای رابطی بسیار شلوغ و باز هم کارا است. در بخش ویدیو نوت3 دارای قدرت و ویژگی‌های خاصی از جمله تدوین فیلم است  و ساپورت فرمت‌های مختلف هم بسیار خوب صورت می‌گیرد. در مقابل زد اولترا همچنان فضایی ساده و کارا را ارایه می‌دهد و البته برخی از ویژگی‌های نوت3 را ندارد و ساپورت فرمت‌ها نیز به خوبی نوت3 صورت نمی‌گیرد. البته با وجود نرم‌افزارهای متعددی که در فضای اندروید وجود دارد، از بابت اجرای فرمت‌های مختلف نگرانی وجود ندارد. در بخش صوت و پخش موسیقی، زد اولترا با تکیه بر نرم افزار واکمن و ویژگی‌های منحصربفرد آن به خوبی دوست داران موسیقی را راضی خواهد کرد. کیفیت صدای اسپیکر این گوشی بسیار عالی است ولی میزان بلندی آن کمی پایین است. نوت3 هم پخش موسیقی قدرتمندی دارد و او هم دارای شفافیت بالای صداست و بلندی آن هم گرچه خیلی زیاد نیست ولی باز کمی بلندتر از صدای حریف است. تنها ویژگی که در این بخش موجب تمایز زد اولترا می‌شود، وجود نرم افزار پخش رادیو است که در عین ناباوری در نوت3 حذف شده است. در مجموع این بخش با رقابتی نزدیک همراه بود و زد اولترا توانست پس از دقایقی بازی را به تعادل بکشد.

دقیقه 70 تا 80: باتری

هرچه به لحظات پایانی بازی نزدیک می‌شویم خستگی در چهره دو تیم بیش از پیش نمایان می‌شود و در چنین زمان‌هایی است که نیاز به یک باتری قدرتمند بیشتر از هر زمانی احساس می‌شود. با توجه به ابعاد بزرگ دو فبلت باید انتظار داشت که باتری‌های قدرتمندی در دل آنها قرار داشته باشد. جالب اینجاست که باتری زد اولترا باتوجه به سایز بزرگتر آن از حریف کوچک‌تر است، که البته اصلی‌ترین دلایل آن را می‌توان به باریکی فوق‌العاده این گوشی و البته ویژگی ضدآب آن نسبت داد که منجر به اشغال بخشی از فضای اطراف گوشی می‌شود. باتری هردو رقیب از نوع لیتیوم-یون است و حجم باتری زد اولترا معادل 3050 میلی‌آمپر و حجم باتری نوت3 هم 3200 میلی‌آمپر است. شاید از نظر رقم خیلی تفاوتی در دو فبلت احساس نشود ولی زمانی که نگاهی به ابعاد صفحه نمایش دو رقیب و همچنین نوع نمایشگر آنها بی‌اندازیم به نتیجه خواهیم رسید که عملکرد نوت3 به مراتب بهتر خواهد بود. دلیل آن هم کوچک‌تر بودن نزدیک به 0.7 اینچی صفحه نمایش نوت3 در مقایسه با رقیب و همچنین استفاده از تکنولوژی Super AMOLED در آن که مصرف به مراتب کمتری در مقایسه با TFT بکار رفته در زد اولترا دارد.

 تست‌های مختلف نشان می‌دهند که شما با یک بار شارژ کامل هریک از این فبلت‌ها و استفاده متوسط بصورت یک ساعت مکالمه، یک ساعت تماشای ویدیو و یک ساعت وب‌گردی می‌توانید به مدت 52 ساعت از زد اولترا و به میزان 72ساعت هم از نوت3 شارژ بگیرید که تفاوت بسیار زیاد است. عملکرد زد اولترا در بخش مکالمه بسیار بهتر از نوت3 است ولی در بخش تماشای ویدیو و وب‌گردی به همان دلایل ذکر شده در بالا، برتری مطلق با نوت3 است. بنابراین نوت3 می‌تواند در دقایق پایانی حساب بیشتری بر روی باتری قدرتمند خود باز کند و مثل این دقایق بازی را در اختیار بگیرد.

دقیقه 80 تا 90: سایر امکانات

ده دقیقه پایانی بازی است و دو تیم قطعا آخرین حربه‌های خود برای شکست حریف را بکار می‌گیرند و این تاکتیک‌ها حتما باید خاص باشند تا حریف را به اشتباه بی‌اندازند و موقعیت گل مناسب ایجاد کنند. در این لحظات نوت3 که با اعتماد به نفس بیشتری بازی را دنبال می‌کند اولین حمله را آغاز می‌کند و با قلم جادویی خود سعی می‌کند که زد اولترا را گیج کند. با تکیه بر نرم‌افزارهای خاص این قلم نوت3 به خوبی حریف را به مشکل انداخته است. البته صفحه نمایش زد اولترا هم از نوع فوق حساس یا Super Sensitive است که می‌توانید با قلم یا مداد بر روی آن یادداشت برداری کنید ولی نبود قلم مخصوص و همچنان نرم‌افزارهای اختصاصی کمی منجر به ضعف آن در برابر نوت3 خواهد شد. همین که نوت3 قصد بیشتر کردن فشار خود بر روی دروازه زد اولترا را دارد، ناگهان باران شدیدی در ورزشگاه شروع می‌شود و نوت3 مجبور می‌شود که به کنار زمین پناه ببرد ولی به نظر می‌رسد زد اولترا هیچ ترسی از خیس شدن ندارد و به راحتی به بازی ادامه می‌دهد. دلیل آن هم ویژگی بسیار خوب ضدآب بودن این فبلت است که به کاربر اجازه می‌دهد تا در شرایط بارانی و یا در استخر و دریا هم از گوشی خود استفاده کند، بدون اینکه نگران سوختن گوشی خود باشد. البته این ویژگی را در خیلی دیگر از دستگاه‌های ساخت سونی و حتی شرکت‌های دیگر هم مشاهده می‌شود ولی در این رقابت‌ها تنها در زد اولترا می‌توان شاهد این توانایی بود که این مدل را منحصربفرد کرده است.

وقت اضافه: قیمت

پس از اینکه هرکدام از دقایق بازی با برتری یکی از دو تیم این رقابت به پایان رسید، حال به آخرین و البته تعیین‌کننده ترین لحظات یک رقابت فوتبال نزدیک می‌شویم. دقایقی که به راحتی می‌توانند در تعیین تیم برنده از دید تماشاگران تاثیرگذار باشند، چرا که یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های خرید یک گجت قیمت مناسب آن در برابر دیگر رقباست. دو فبلت رقابت امروز ما دارای قیمت‌هایی کمی متفاوت هستند. در بازار جهانی تفاوت قیمت دو فبلت بیش از 100 یورو است و نوت3 رقمی معادل 460 یورو را نشان می‌دهد و این درحالی است که زد اولترا تنها 360 یورو قیمت دارد. در بازار داخلی هم اوضاع به همین صورت است و نوت3 قیمتی حدود 1800000 دارد و زد اولترا را می‌توان با قیمت 1400000نیز تهیه کرد که این تفاوت قیمت نسبتا زیاد می‌تواند روی تصمیم هر خریداری تاثیرگذار باشد. البته ناگفته نماند که با پرداخت این تفاوت قیمت شما می‌توانید دستگاهی جدیدتر با امکاناتی نسبتا بیشتر را صاحب شوید ولی زد اولترا هم به هیچ وجه فبلت ضعیفی محسوب نمی‌شود و این قیمت‌گذاری مناسب هم می‌تواند در این لحظات پایانی در موفقیت این فبلت تاثیرگذار باشد. در همین لحظه این رقابت با سوت داور به پایان می‌رسد و حال وقت آن است که شما با توجه به برتری‌های هر تیم و البته سلیقه خود تیم برتر را تعیین کنید.

ITResancup-and-aawaat

موقعیت‌های خطرناک نوت3:

  • ابعاد کوچک‌تر و وزن کم‌تر
  • قابلیت حمل آسا‌ن‌تر
  • رابط کاربری دارای نرم‌افزارهای بیشتر
  • 1گیگابایت رم بیشتر
  • تنوع حافظه داخلی بیشتر
  • دوربین قوی‌تر
  • باتری قدرتمندتر
  • قلم S-Pen

موقعیت‌های خطرناک ZU

  • طراحی و ظاهر جذاب‌تر
  • کیفیت ساخت به مراتب بالاتر
  • صفحه نمایش بزرگ‌تر
  • رابط کاربری ساده‌تر و روان‌تر
  • میزان لگ کمتر در حین کارهای سنگین
  • ویژگی‌ضدآب و گردغبار
  • قیمت مناسب‌تر

[divide style=”2″]

حال شما تصمیم بگیرید که در این مبارزه هیجان انگیز، کدام مدل بر دیگری برتری داشته و شما آن را پیروز رقابت می‌دانید؟ حتی اگر در این باره تردید دارید، می‌توانید رای به تساوی فبلت‌ها بدهید!

[polldaddy poll=7822289]

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را می‌توانید از اینجا مشاهده کنید!

131 در مورد “مقایسه سونی اکسپریا زد اولترا با سامسونگ گلکسی نوت3: بزرگ و کوچک!”

  1. سخت ابزار و نرم افزار به کنار ، هر کسی زد الترا رو میبینه عاشقش میشه ،وقتی توی دستت میگیری ابهت داره بخصوص رنگ مشکی چون صحفه نمایشش هم مشکیه
    امتحانش کنید

  2. ببینین دوستان سامسونگ رابط کاربریش اشغاله چون گوشیا با اندروید 4،2 داده بیرون هنوز اپدیت واسش نداده ولی سونی با اندروید 4.2 داده بیرون 4.4 براش داده الانم من دوباره اپش کردم به اندروید خوشگل پنج برید بابا سامسونگ دیگه چی چیه اخه فقط سونی make belive .

  3. من خودم عاشق صفحشو هیبتشو ظرافت یولترا زد شدم اما تو عکس یکم تو ذوقم خورد اما به نسبت پولی که دادم خیلی امکاناتش بهتره اصن هرجا درش میاری کلی عاشقش میشنو از هر ده نفر مدلشو میپرسن باطریشم هروقت به شارز میزنم صد که شدخودش ولتازو قطع میکنه و هیچوقت گوشی داغ نیس وقتی از شارز میکشم اما با توجه به تفاوت قیمته که میشه گفت با این تفاوت قیمت یولترا زد پرچمش بالاست وگرنه ادم سیصد چهارصد اضافه پول بده هنر نکرده که دوربین سیزده داشته باشه گوشیش اگه این نباشه خنده داره اخه

  4. س
    هر دو تاشون خوبن
    ولی ضد اب خداییییش ی چیز دیگست
    فکرشو بکن شما 1800 پول بدید بعد که بارون بیاد حرفی واس گفتن ندارید

    زد اب بودن کم چیزی نیست!!!

    وقتی یکی میگه گوشیت چیه؟
    میگی zu ضد اب

    طرف میخ کوب میشه یهو
    حالا کارایی ب کنار

  5. هیچ کدوم از همدیگه بهتر نیستند هر کدام ویژگی های خاص خودشنو دارن ولی من از z ultra بیش تر خوشم میاد ولی شاید شما نیاد.

  6. تجربه ی 5 سالمو تو گوشی فروشی بهتون میگم نوت 3 امکانات بیش تری داده اما بسیاری از آن ها کاربردی نیستند.تو دوربین که نوت 3 بهتره.اما انصافا تو سخت افزار آلترا با وجود سخت افزار ضعیف تر کار بهتری رو داره تو بدنه وطراحی هم که احتیاجی به گفتن نیست.اما تو قلم نظر شخصی ام رو آلتراست چون نوت3 فقط با قلم خودش کار میکنه واین یه محدودیته.ضد آبی ام که یه امتیاز بالاست.نظر خودم رو آلترا است ولی باور کنین تو زندگیم فقط طرفدار سامسونگ بودم ولی انصافا سونی تو ساخت این گوشی گل کاشت.

  7. تجربه ی 5 سالمو تو گوشی فروشی بهتون میگم نوت 3 امکانات بیش تری داده اما بسیاری از آن ها کاربردی نیستند.تو دوربین که نوت 3 بهتره.اما انصافا تو سخت افزار آلترا با وجود سخت افزار ضعیف تر کار بهتری رو داره تو بدنه وطراحی هم که احتیاجی به گفتن نیست.اما تو قلم نظر شخصی ام رو آلتراست چون موت3 فقط با قلم خودش کار میکنه واین یه محدودیته.نظر خودم رو آلترا است ولی باور کنین تو زندگیم فقط طرفدار سامسونگ بودم.

  8. اصلا نمیشه اینا رو مقایسه کرد چون دوتا گوشی حدود 600 تومن اختلاف قیمت دارن اگه نوت 3 بهتر نباشه که باید بره بمیره البته باید بگم تقریبا برابرن من خودم سامسونگ رو بیشتر قبول دارم ولی اینجا زده رو دست سامسونگ

  9. عرفان هاریکا

    ا وا ؟؟؟؟ چرا دعوا میکنید دو شرکت تولید میکنن و میفروشن و سود میکنن اونوق حرصشونو شما میخورین؟؟؟ همممم ب نظر منکه فبلت اسپایدر جی ال ایکس از هردوشون بهتره… خخخخ

  10. این همه کل کل معنایی نداره اقایی که میگی نوت3 بهتریته ببینم اگه نوت سه و زد اولترا رو توی اب بندازیم کودوم میتونه بعداز بیرون کشیدن یا توی اب بهتر کار کنه هان تاچ سونی علیه ولی ایرداش نداشتن فلش و دوربین پایینه در ضمن یارو زد اولترا میخره باهاش هر ادایی داره در میاره بعد میگه دوام نمیلره مونده به استفاده من خودم سه ساله زد اولترا دارم یبار هنگ نکرده عین ساعت کار میکنه هر گوشی خوبی و بدی داره به هرحال سلیقه ایی ولی الان امایاز کرو سامسونگو چین خریده وهمشو چین یا تایوان میزنه کره ای موجود نیست باور نمیکتی برو از بازاری ها تح قیق عراق ثره از نوت سه اصل ولی ساخت چین

  11. سلام دوستان.
    انشاالله اول شهریور میخوام این غول سونی رو بخرم.
    سخت افزار=هیولا
    مقاومت بدنه= در حد رونی کلمن قوی
    جذابیت= در حد برد پیت
    سرعت = در حد بوگاتی ویرون
    تیکه به سامسونگ= پلاستیکی نیییییسسسسستتتتت
    لایک کنید در حد رونالدو

  12. سلام…منz u دارم..دربرابر سامسونگ خیلی خیلی ضعیف عمل میکنه..تاچش نسبت به سامسونگ ضعیف تره_کیفیت نمایش سامسونگ خیلی بهتره
    دوربینش 8هستش ولی اصلا قابل مقایسه با8سامسونگ نیست.
    و……….

  13. باسلام
    بنده می خوام تازه یک گوشی بخرم. حدود یک ماهه که افتادم رو سر اینترنت و دارم بررسی تخصصی می کنم
    نویسنده متن فوق نمی دونم چه فکری کرده و اینقدر به نفع note 3 سوت می زنه. ولی کاش یه سر می رفت تو سایت androidbenchmark.net و در قسمت passmark و میدید که z ultra رتبه 6 رو در بین گوشی ها تا 24جولای2014 از آن خود کرده در حالی که بین 10 گوشی برتر جهان اسمی از note3 نیست…!!!
    پس تصمیم می گیرم که zu رو بخرم اونم رنگ مشکیش.
    بزن لایکو….

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH