بچه‌هایی که شیر خالص مصرف می‌کنند، ریسک ابتلا به چاقی کمتری دارند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد بچه‌هایی که شیر خالص می‌نوشند، در مقایسه با کودکانی که شیر کم‌چرب مصرف می‌کنند، ۴۰ درصد احتمال ابتلا به اضافه‌وزن یا چاقی کمتری دارند.

این تحقیق که به‌تازگی در مجله The American Journal of Clinical Nutrition چاپ شده، ۲۸ مطالعه از هفت کشور مختلف را که رابطه بین مصرف شیر گاو و ریسک اضافه‌وزن یا چاقی در کودکان را بررسی کرده‌اند، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است. هیچ‌کدام از این مطالعات که در مجموع شامل تقریبا ۲۱۰۰۰ بچه یک تا ۱۸ ساله می‌شدند، نشان نداده بودند که بچه‌هایی که شیر کم‌چرب مصرف می‌کنند ریسک کمتری برای چاق شدن دارند. ۱۸ مورد از ۲۸ مطالعه مذکور نشان می‌دادند که بچه‌هایی که شیر خالص می‌نوشند، احتمال کمتری برای ابتلا به اضافه‌وزن یا چاقی دارند.

این یافته‌ها، به‌طور جدی توصیه‌های مراکز بین‌المللی و کانادایی را که می‌گویند بهتر است کودکان برای کاهش خطر چاقی، از سن دو سالگی، به جای شیر خالص شیر کم‌چرب مصرف کنند، به چالش می‌کشد.

دکتر Jonathon Maguire، سرپرست گروه تحقیق می‌گوید: اکثر بچه‌ها در کانادا و آمریکا هر روز شیر مصرف می‌کنند و این موضوع عامل مهمی در چاقی بسیاری از آن‌هاست. با این‌حال ما متوجه شدیم که بچه‌هایی که توصیه‌های فعلی برای استفاده از شیرهای کم‌چرب را اجرا می‌کنند، لاغرتر از آن‌هایی که شیر خالص مصرف می‌کنند، نیستند.

دکتر Maguire امیدوار است که بتواند رابط علت و معلولی بین مصرف شیر خالص و خطر کمتر چاقی را با انجام یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی پیدا بکند.

او می‌گوید: همه مطالعاتی که ما بررسی کردیم، مطالعات مشاهده‌ای بودند، به این معنی که ما نمی‌توانیم از تاثیر مستقیم مصرف شیر خالص بر کاهش ریسک ابتلا به اضافه‌وزن یا چاقی اطمینان حاصل کنیم. شاید شیر خالص رابطه‌ای با سایر فاکتورهایی که خطر چاقی یا اضافه‌وزن را کاهش می‌دهند، داشته باشد. یک آزمایش کنترل‌شده تصادفی به ما کمک خواهد کرد تا رابطه علت و معلولی بین آن‌ دو را بیابیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH