بررسی مانیتور یونیوو 24700: سفید و درخشان!

بایستی مانیتور را یکی از اعضای بسیار مهم در کامپیوترهای دسکتاپ دانست که در واقع به عنوان واسط اصلی بین کاربر و کیس بوده و هر آن چیزی که بایستی از طریق قدرت پی‌سی به زیر انگشتان کاربر منتقل شده و آن را در مقابل چشمانش ببیند، از طریق همین آینه جهان نما، رویت خواهد شد!

به‌طور حتم برندهای متنوع و مشهوری در این بازار بزرگ وجود دارند که با نام‌هایی چون سامسونگ، ال‌جی، ایسوس، دل و… در بازار کشورمان آشنایی بیشتری دارید و برندهایی چون ایکس ویژن یا جی پلاس که توسط مادیران و گلدیران در کشورمان تولید و عرضه می‌شوند هم به عنوان کالاهایی رقابتی و با کیفیت توسط خریداران پذیرفته شده‌اند.

در این بین، شرکت بهین تکنولوژی که دارای سابقه‌ای طولانی در صنعت آی‌تی کشورمان است، با ارایه زیر برند یونیوو وارد این مارکت شده که تا پیش از این محصولاتی چون پاور بانک، آل‌این‌وان، مینی پی‌سی و… را ارایه کرده بود و نمایندگی برندهای معتبری چون فوجیتسو و لنوو را هم برعهده داشته است. حال بهین قصد دارد تا با عرضه مانیتور، سبد کالایی خودش را کامل‌تر کرده و به رقابت با بزرگان بازار بپردازد. به همین بهانه قصد داریم تا در ادامه، به بررسی مانیتور یونیوو 24700 بپردازیم، کالایی که با پشتیبانی و گارانتی بهین تکنولوژی عرضه خواهد شد.

طراحی

هنگامی که مانیتور را از جعبه خود خارج می‌سازید، نخستین چیزی که جلب توجه می‌کند دیزاین و به‌خصوص رنگ سفید براق و به‌اصطاح پیانوی آن است. نمایشگر 24 اینچی بر روی یک پایه گرد به سهولت سوار شده و در جلو، صفحه نمایش مشکی رنگ با نواری سفید در امتداد پایه کامل می‌شود. در حالتی که نمایشگر خاموش است، تقریبا حاشیه‌ای در سه طرف دیده نمی‌شود و همین امر، دیزاینی مدرن را به این محصول یونیوو بخشیده است.

ابعاد این محصول بهین تکنولوژی، برابر با ۵۳.۵ در ۴۰.۲ در ۱۹.۸ سانتی‌متر بوده و وزنی معادل ۳.۱ کیلوگرم دارد. منبع برق آن هم با آداپتور ۱۲ ولت ۳ آمپری تغذیه می‌شود که ماکسیمم مصرف آن ۳۰ وات بوده و در حالت استندبای هم ۰.۵ وات در هر ساعت مصرف می‌کند.

هنگامی‌که مانیتور را از پشت می‌نگریم، همچنان رنگ سفید براق و چشم نوازی نظر شما را جلب می‌کند اما هنگامی‌که به تعداد کانکتورها نگاه کنید، احتمالا حدس می‌زنید که با یک کالای اقتصادی طرف خواهید بود. وجود تک درگاه HDMI و VGA تنها راه‌های ارتباطی این نمایشگر را تشکیل می‌دهند و برق مانیتور نیز از طریق کابلی سفید رنگ تامین می‌شود. در سمت راست و چپ پایین حفره‌هایی دیده می‌شود که به‌طور حتم تصور می‌کنید نقش بلندگوهای یونیوو 24700 را بازی می‌کنند اما عدم وجود پورت 3.5 میلی‌متری این شک را در شما به‌وجود می‌آورد که شاید بیشتر تزئینی بوده و یا منافذی جهت جریان بهتر هوا به پشت مانیتور هستند، شکی که با اتصال مانیتور به کامپیوتر تقویت شده و متوجه می‌شوید که خبری از بلندگو برای یونیوو نیست.

لوگوی یونیوو با رنگ خاکستری در میانه دستگاه به چشم می‌خورد و پایه خوش ساخت و مستحکم، به‌خوبی این نمایشگر را در برگرفته است. با استفاده از این پایه، شما می‌توانید نمایشگر را به سمت پایین یا بالا حرکت دهید که این حرکت در حدود ۳۰ درجه به هر طرف خواهد بود و سبب می‌شود تا بسته به ارتفاع میز یا صندلی خودتان، بهترین زاویه تماشا را تنظیم کنید. البته امکان حرکت به طرفین فراهم نیست و برای این کار بایستی مانیتور را صورت دستی حرکت دهید.

هنگامی که نمایشگر روشن می‌شود، حاشیه اطراف همچنان کم است و به اصطلاح Bezzle باریک در نگاه از زاویه مستقیم، یک چهره مدرن‌تر با درصد بالایی از سطح روبه‌رویی را نمایان می‌سازد، امری که سبب می‌شود تا علی‌رغم اندازه نسبتا بزرگ ۲۴ اینچی، یونیوو 24700 حتی در سایز محصولات ۲۲ اینچی دیده شود.

امکانات

کلیدهای مربوط به تنظیمات دستگاه، به‌صورت لمسی و در انتهای سمت راست قرار گرفته‌اند که شامل پاور، اتو، کلید چپ و راست به‌همراه منو می‌شود که برای دسترسی به آن‌ها بایستی انگشت خود را تنها بر روی‌شان بکشید، امری که در نگاه اول جذاب و مدرن است اما برای کارکرد سریع چندان راحت و دلپذیر نخواهند بود و امکان خطای کاربر به‌خصوص در محیط تاریک را بالا می‌برند. شاید به همین خاطر است که اکثر سازندگان سعی دارند تا با استفاده از عملگرهای فیزیکی و کلیدهای چند جهته، بهترین رابط تعاملی را بسازند.

یک لامپ کوچک در سمت چپ کلید پاور قرار دارد که در هنگام روشن بودن مانیتور به رنگ سبز بوده و در صورت خاموش بودن کامپیوتر، نارنجی رنگ می‌شود. هنگامی که به‌صورت پیش فرض کلید سمت راست را فشار دهید، تنظیمات روشنایی باز شده و با فشردن کلید سمت چپ، کنتراست فعال می‌شود. منوی اصلی شامل ۵ بخش است که به تنظیمات نور و روشنایی، کالیبره کردن تصویر، جایگاه OSD، تنظیمات و ریست کردن تقسیم شده است. برای یادگیری حرکت در منوها احتیاج به کمی تمرین دارید و در کل سرعت عمل بالایی وجود ندارد، حتی میانبرهای مهمی چون تغییر مود نمایشگر هم تعبیه نشده و برای آنکه بخواهید بر فرض حالت نمایش را از سینمایی بر روی بازی بگذارید، بایستی به‌سختی در منوها حرکت کرده و احتمالا با چندین بار خطا، به هدف‌تان برسید.

مودهای مورد استفاده فقط بر روی سه حالت پی‌سی، سینما و بازی قرار گرفته و برای تغییرات اضافه‌تر، بایستی به‌صورت تنظیمات دستی اقدام کنید. نکته جالب توجه دیگر به زبان منوی دستگاه باز می‌گردد، جایی که این زبان به‌صورت پیش فرض بر روی انگلیسی قرار داشته و وقتی وارد لیست زبان‌ها می‌شوید، ۱۱ گزینه مختلف جلوی شما قرار می‌گیرد که هیچ کدام فارسی نیست! البته از آنجایی‌که این کالا نمونه اولیه محسوب می‌شود، می‌توان انتظار داشت که در نسخه‌های بعدی شاهد حضور زبان پارسی برای یک برند ایرانی باشیم.

خوشبختانه قابلیتی چون فیلتر کردن نور آبی هم برای نمایشگر مهیا شده تا از خستگی چشم در استفاده‌های طولانی مدت با نمایشگر جلوگیری شود. دمای رنگ را هم می‌توان بر روی ۵۵۰۰، ۶۵۰۰ یا ۹۳۰۰ کلوین تنظیم نمود و یا یک اندازه مورد دلخواه قرار داد. اگر هم تنظیمات را به‌قدری تغییر دادید که به‌نظر می‌رسید از حالت استاندارد خارج شده است، با استفاده از منوی آخر به‌راحتی همگی را ریست نموده و به حالت اولیه برمی‌گردانید.

کیفیت نمایشگر

این بخش را بایستی مهم‌ترین قسمت در کارایی یونیوو 24700 دانست، جایی که این مانیتور ۲۴ اینچی با وضوح تصویر ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسلی خودش، یک نمونه با وضوح تصویر استاندارد را به شما ارایه می‌دهد. نرخ به‌روز رسانی نمایشگر بر روی حداکثر ۶۰ هرتز تنظیم شده که حدی استاندارد برای نمایشگرهای امروزی به حساب می‌آید.

برای بررسی بهتر نمایشگر، آن را به یک سیستم با پردازنده دوال زئون و کارت گرافیک انویدیا GX 750 وصل کردیم. مقدار روشنایی و همچنین نمایش رنگ سفید، بیشتر از آن چیزی بود که انتظار داشتیم و نمایش رنگ مشکی هم در حد قابل قبولی قرار داشت. با توجه به آنکه فناوری نمایشگر از نوع LED از کناره‌هاست، میزان پخش رنگ و نور در نگاه از روبه‌رو حالت همگن و مناسبی دارد اما با عوض کردن زاویه نگاه، سریع‌تر از آن چیزی که انتظارش را داشتیم، رنگ و نور دچار تغییر حالت شد. البته این مورد همیشه یک ایراد نیست و حداقل برای جلوگیری از فضولی اطرافیان، یک نکته مثبت به حساب می‌آید اما سبب خواهد شد تا بهترین زاویه برای مشاهده تصاویر، دقیقا از روبه‌رو باشد. صفحه نمایش هم از نوع مات بوده که یک نکته مثبت محسوب می‌شود و در محیط‌های روشن از انعکاس نور جلوگیری کرده و چهره خودتان را در نمایشگر نخواهید دید!

یونیوو 24700 با آنکه یک مانیتور مخصوص گیم نیست اما در هنگام بازی کردن، عملکرد قابل قبولی داشته و به‌خاطر نور مناسب و واکنش سریع، شما را راضی نگاه خواهد داشت. البته برای یک گیمر سرعت نوسازی ۶۰ هرتز رقم پایینی بوده و معمولا اعداد بالاتر از ۱۲۰ هرتز مطلوب قلمداد می‌شوند.

اگر هم از طرفداران دیدن فیلم و سریال هستید، یونیوو 24700 باز هم شما را نا امید نمی‌کند. نسبت تصویر دستگاه 16 به 9 در نظر گرفته شده که برای مشاهده سریال و برنامه‌های تلویزیونی، حدی استاندارد است و در زمان دیدن فیلم‌های روز هالیوودی، همچون تلویزیون خانگی شاهد نوارهای مشکی رنگی در بالا و پایین هستید و البته به‌خاطر داشته باشید که بایستی از بلندگوهای خارجی بهره بگیرید چرا که این محصول یونیوو فاقد اسپیکر است.

سخن پایانی

به‌نظر می‌رسد که شرکت بهین تکنولوژی با عرضه مانیتور یونیوو 24700، کاربردهای اقتصادی و اداری را هدف قرار گرفته و تلاش کرده تا با یک طراحی مدرن در کنار استفاده از استانداردهای حداقل و البته کافی، تلاش نماید تا محصولی مقرون به‌صرفه و در عین حال زیبا را در رده نمایشگر ۲۴ اینچی عرضه کند.

از آنجایی که محصولات بهین دارای گارانتی معتبر و فعالیتی طولانی مدت در بازار هستند، می‌توان با اطمینان از یونیوو 24700 جهت مصارف عادی و روزمره بهره گرفت و با خیالی آسوده این نمایشگر سفید و زیبا را به کالاهایی که ارزش خرید دارند، در سبد نیازمندی‌های کامپیوتری خود اضافه کرد.

2 در مورد “بررسی مانیتور یونیوو 24700: سفید و درخشان!”

  1. میلاد خوش‌خلقت

    محصولی عادی که بهایی عادی می‌طلبد — در این صورت بهره‌وری از آن به دور از پشیمانی خواهد بود.

    سپاس.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH