سامسونگ و هواوی چگونه بازار چیپست موبایلی را تکان دادند؟

گزارش اخیر وب‌سایت IHS Markit نشان می‌دهد که تغییر بزرگی در بازار چیپست موبایلی در حال اتفاق افتادن است. با وجود سازندگانی مانند سامسونگ و هواوی که استفاده از تراشه‌های خانگی خود را افزایش داده‌اند، سهم کوالکام از بازار چیپست‌های موبایلی کاهش یافته است. سامسونگ و هواوی عرضه چیپ‌های خودشان را در طول سه ماهه سوم 2019 تا ۳۰ درصد افزایش داده‌اند.

گزارش مذکور می‌گوید که ۸۰.۴ درصد از هندست‌های میان‌رده سامسونگ در طول این بازه زمانی مجهز به تراشه اگزینوس شرکت بوده‌اند. در سه ماهه سوم 2018، ۶۴.۲ درصد از میان‌رده‌های سامسونگ از چیپست اگزینوس استفاده می‌کردند. همچنین تعداد هندست‌های هواوی که مجهز به تراشه کایرین واحد های‌سیلیکون این شرکت بوده‌اند از ۶۸.۷ درصد سه ماهه سوم 2018 به ۷۴.۶ درصد سه ماهه سوم 2019 رسیده است. هواوی همیشه چیپست‌های کایرین خود را در داخل مدل‌های پرچمدارش به کار می‌برد، اما ظاهرا شرکت استفاده از این تراشه‌ها را گسترده‌تر کرده است. ضمنا باید یادآور شویم که سامسونگ چیپست اگزینوس را خودش تولید می‌کند، اما تراشه‌های کایرین هواوی توسط TSMC ساخته می‌شوند.

ممنوعیت دسترسی به زنجیره تامین آمریکا هواوی را مجبور به استفاده از چیپ‌های کایرین خودش کرده است

همزمان با افزایش استفاده هواوی و سامسونگ از تراشه‌های خانگی‌شان، کوالکام بیشترین تاثیر منفی را از این اتفاق متحمل شده است. برای مثال، در طول سه ماهه سوم 2019، درصد چیپ‌های به‌کار رفته کوالکام بر روی گوشی‌های هواوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از ۲۴ درصد به ۸.۶ درصد کاهش یافته است. هواوی میزان استفاده از پردازنده‌های مدیاتک را هم از ۷.۳ درصد به ۱۶.۷ درصد افزایش داده است.

در واقع باید بگوییم که هواوی به‌خاطر ممنوعیت دسترسی به زنجیره تامین آمریکا بوده که به استفاده بیشتر از چیپست‌های کایرین و تراشه‌های مدیاتک بر روی گوشی‌های خود روی آورده است. این شرکت چینی در اواسط ماه مه سال گذشته به دلایل امنیتی در لیست تحریم وزارت بازرگانی آمریکا قرار گرفت. در نتیجه این اقدام، شرکت قادر به خرید چیپست از کمپانی کوالکام که دفتر مرکزی‌اش در سان دیگو کالیفرنیا قرار داشت، نبود. Micron Technology، شرکتی که چیپ‌های حافظه هواوی را تامین می‌کند، گفته است که مجوزی را برای سال 2020 دریافت کرده که به او اجازه بارگیری چیپ‌های DRAM را به هواوی (بزرگترین مشتری Micron) خواهد داد.

سامسونگ هم به‌نوبه خود در حال رقم زدن نوع دیگری از تغییر در بازار چیست‌های موبایلی است که با گوشی‌های پرچمدار امسال شرکت یعنی سری گلکسی S20 اتفاق خواهد افتاد. سامسونگ به‌طور سنتی، قدرتمندترین چیپست اگزینوس خود را، در اکثر بازارها به‌جز آمریکا، ژاپن، چین و آمریکای لاتین، بر روی سری گلکسی S استفاده می‌کرد. دستگاه‌هایی که در این کشورها عرضه می‌شدند معمولا مجهز به جدیدترین تراشه اسنپ‌دراگون کوالکام بودند. اما امسال، همه مدل‌های S20 دارای اسنپ‌دراگون 865 خواهند بود؛ به‌جز دستگاه‌های عرضه شده در اروپا که اگزینوس 990 را در داخل خود خواهند داشت.

کوالکام با در اختیار داشتن یک سهم ۳۱ درصدی از بازار چیپست موبایل همچنان پیشتاز است. مدیاتک با ۲۱ درصد سهم، در جایگاه دوم قرار دارد. اگزینوس سامسونگ و کایرین هواوی هم با داشتن سهم ۱۶ و ۱۴ درصدی از بازار چیپست دنیا در رده‌های بعدی جای گرفته‌اند.

درباره کوالکام باید بگوییم که این شرکت در ابتدا قرار بود چیپست پرچمدار جدید خود یعنی اسنپ‌دراگون 865 را با استفاده از پروسه ۷ نانومتری EUV برای سامسونگ بسازد. اما ظاهرا TSMC این چیپ را با استفاده از فناوری ۷ نانومتری N7P خواهد ساخت. این همان فناوری‌ است که توسط TSMC در ساخت چیپست A13 بایونیک اپل استفاده شده بود. از اواسط امسال، TSMC شروع به عرضه چیپ‌های ۵ نانومتری خواهد کرد. تراشه‌های ۵ نانومتری دارای ترانزیستورهای بیشتری بر روی خود بوده و در نتیجه قدرتمندتر و کارآمدتر از چیپ‌های فعلی هستند. دو تا از تراشه‌های مهمی که با استفاده از پروسه ۵ نانومتری ساخته خواهند شد، یکی A14 بایونیک اپل و دیگری کایرین 1020 هواوی هستند. ما این پردازنده‌ها را به‌ترتیب در داخل مدل‌های آیفون 2020 و سری هواوی میت 40 خواهیم دید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH