اپل قصد دارد تا در آی‌فون‌های آینده خود از قطعات کاملا بازیافتی استفاده کند

یکی از کارخانجات ریخته‌گری اپل در شهر آستین ایالت تگزاس از کارگری استفاده می‌کند که در خصوص ساعات کاری و دستمزد خود هرگز اعتراض نمی‌کند. این کارگر خستگی‌ناپذیر هیچ زمانی را جهت استراحت یا حتی خوردن ناهار صرف نخواهد کرد. بعلاوه وی در خصوص هیچ موضوعی بحث نکرده و حرفی برای گفتن ندارد. چنان‌چه هنوز به هویت این کارگر پی نبرده‌اید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که وی یک روبات است که مسئولیت تخریب مدل‌های قدیمی آی‌فون و استخراج 14 ماده معدنی از آن‌ها جهت به‌کارگیری در آی‌فون‌های آینده را بر عهده دارد. به گفته نشریه رویترز، این روبات Daisy نام دارد و بخشی از برنامه اپل برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده “مداربسته” به‌شمار می‌رود.

Daisy در 4 مرحله و با استفاده از انفجار هوای سرد منجمد در دمای منفی 176 درجه فارنهایت قادر به جداسازی باتری از یک گوشی آی‌فون خواهد بود. همچنین این روبات پیچ‌ها و ماژول‌هایی از جمله موتور لرزشی (که وظیفه تولید حالت ویبره در آی‌فون را بر عهده دارد) را از گوشی جدا می‌کند. Daisy در هر ساعت قادر به کالبدشکافی حداکثر 200 دستگاه آی‌فون است و قطعات جداسازی شده جهت بازیافت به کمپانی‌های استخراج‌کننده مواد معدنی ارسال می‌شوند.

به عقیده برخی کارشناسان، ایده اپل برای تکیه کامل بر مواد معدنی بازیافت شده، عملی نخواهد بود

هدف اپل، تکیه بر بازیافت مواد معدنی جهت تامین نیازمندی‌های تولیدی این شرکت است. بدین‌ترتیب غول کوپرتینویی ملزم به خریداری مواد موردنیاز خود از شرکت‌های عرضه‌کننده مواد معدنی نخواهد بود. این پدیده اگرچه از نظر کارشناسان حوزه محیط‌زیست احتمالا شگفت‌انگیز به‌نظر می‌رسد؛ اما تحلیل‌گران معتقدند که دستیابی به چنین هدفی غیرممکن است. به‌عنوان مثال کایل وینز؛ بنیان‌گذار یک شرکت تعمیرات دستگاه موسوم به iFixit می‌گوید: “این نظریه بر این باور است که اپل قادر به بازگردانی کلیه مواد معدنی پیش‌تر استفاده شده خواهد بود؛ در حالی‌که چنین سناریویی امکان‌پذیر نیست.” آقای وینز ترجیح می‌دهد که اپل به‌جای تلاش برای بازیافت مدل‌های قدیمی آی‌فون بر مقوله تعمیر آن‌ها تمرکز نماید.

اپل به‌دنبال تبدیل شدن به یک تولیدکننده مداربسته است؛ بدین‌ترتیب کمپانی ملزم به خریداری مواد اولیه از صنایع تولید مواد معدنی نخواهد بود.

اما سال گذشته اپل اعلام کرد که روبات Daisy برای مدل‌هایی از آی‌فون که تعمیر آن‌ها بسیار پرهزینه است؛ مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بر اساس آخرین اطلاعات موجود، در سال 2018 اپل تعداد 9 میلیون گوشی آی‌فون را از مشتریان خود بازپس گرفته است. 7.8 میلیون دستگاه از این هندست‌ها توسط اپل تعمیر شدند و 1.2 میلیون عدد از آ‌ن‌ها نیز توسط روبات Daisy تخریب شدند.

باتری‌ها به منظور استخراج کبالت درون آن‌ها جداسازی می‌شوند؛ ماده‌ای که برای تولید باتری‌های جدید مجددا مورد استفاده قرار می‌گیرد. روبات Daisy علاوه بر جدا کردن باتری قادر به جداسازی نمایشگر گوشی، سنسورها، پیچ‌ها، بردهای منطقی و سیم‌پیچ مربوط به فناوری شارژ بی‌سیم است. در نتیجه نهایتا یک قاب آلومینیومی باقی خواهد ماند.

اپل برای تولید دستگاه‌های جدید مجددا از آلومینیوم استفاده می‌کند. همچنین لحیم به‌کارگیری شده جهت قرار دادن قطعات روی برد منطقی آی‌فون نیز از قلع 100 درصد قابل بازیافت تهیه شده است. اپل ترجیح می‌دهد تا آی‌فون‌های قدیمی خود را تعمیر یا بازیافت نماید. غول آمریکایی مایل نیست که برخی مشتریان، گوشی‌های آی‌فون قدیمی را در کشوی میز کار خود به‌صورت بلا استفاده رها کنند.

همان‌طور که کمپانی سال گذشته اعلام کرد؛ “کاربران می‌توانند با دستگاه خود هر کاری انجام دهند؛ اما احتمالا کماکان می‌توانند از امتیازات بیش‌تری بهره‌مند شوند. چنان‌چه گجت شما از ظاهر مناسبی برخوردار است؛ در این‌صورت جهت خریداری یک مدل جدیدتر به شما کمک خواهیم کرد. در غیر این‌صورت دستگاه شما به واحدهای بازیافت ارسال می‌شود. بدین‌ترتیب در مصرف مواد اولیه گران‌بها به میزان بیش‌تری صرفه‌جویی خواهد شد و مواد اولیه زمینی به مقدار کمتری مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت. چنان‌چه گجت شما یک گوشی آی‌فون باشد؛ در این‌صورت هندست مذکور در اختیار روبات کالبدشکافی ما موسوم به Daisy قرار می‌گیرد. این روبات می‌تواند منابع موجود درون آی‌فون را به شیوه‌ای موثر بازیافت نماید.”

مدیران شرکت‌های معدنی که ظاهرا از بازیافت مواد اولیه فروخته شده توسط خود خوشنود نیستند؛ خاطرنشان می‌کنند که برنامه اپل موجب بروز اختلال در این صنعت نخواهد شد؛ چرا که محصولات بیش‌تری نظیر خودروهای برقی به مواد معدنی استخراج شده احتیاج خواهند داشت. اپل اعلام می‌کند که اکنون صنعت معدن می‌تواند آسوده‌خاطر باشد؛ چرا که کمپانی به‌دنبال رقابت با شرکت‌های فروشنده مواد معدنی نیست. لیزا جسکون؛ مدیر واحد محیط‌زیست و سیاست‌های اجتماعی اپل می‌گوید: “ما لزوما با شرکت‌های استخراج‌کننده مواد معدنی رقابت نمی‌کنیم. با وجود این پیشرفت هیچ دلیلی برای نگرانی کمپانی‌های استخراج‌کننده مواد معدنی وجود ندارد.”

سال گذشته خانم جکسون اعلام کرد که دوام آی‌فون‌های تولیدی اپل به گونه‌ای است که پیش از فرا رسیدن زمان بازیافت گوشی، 2 تا 3 کاربر قادر به استفاده از آن خواهند بود.  خانم جکسون با اشاره مجدد به هدف اپل خاطرنشان کرد که “یک گوشی آی‌فون دارای بیش از 100 المان است و ما به‌دنبال یافتن روشی جهت جابه‌جایی معکوس آن‌ها طی یک زنجیره هستیم.” اما برخی تولیدکنندگان حتی قادر به تجسم چنین سناریویی نیستند. تام باتلر؛ رئیس انجمن تجارت بین‌المللی صنعت معدن و فلزات خاطرنشان کرد که “اپل در موقعیتی حسادت‌برانگیز قرار دارد؛ چرا که می‌تواند چنین تفکری داشته باشد. هیچ فرد یا شرکت دیگری قادر به‌دنبال کردن چنین رویکردی نخواهد بود.” با این‌حال اپل به‌دنبال اشتراک‌گذاری فناوری Daisy با سایر کمپانی‌ها از جمله تولیدکنندگان خودروهای برقی است.

اپل پیش‌تر و در سال 2018 از روبات Daisy رونمایی کرد. به گفته اپل در ساخت این روبات از قطعات مورد استفاده در روبات پیشین کمپانی با نام لیام (Liam) بهره برداری شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH