دمای بدن انسان در طول یک قرن گذشته کاهش یافته است!

یک تحقیق جدید توسط تیمی از دانشمندان دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد که دمای میانگین بدن انسان در طول یک قرن اخیر کاهش یافته است. محققان در مطالعه خود به این نتیجه رسیده‌اند که دمای میانگین بدن زنان و مردان در قرن 21 میلادی نسبت به قرن 19 میلادی به‌ترتیب ۰.۰۳ و ۰.۶ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است.

این ایده که دمای میانگین بدن انسان حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است، اولین بار توسط یک پزشک آلمانی به نام August Wunderlich در سال 1851 ارایه شد. از آن زمان تا به حال، این دما به‌عنوان معیاری برای سنجش سلامتی افراد پذیرفته شده است.

با این‌حال، مطالعات اخیر نشان می‌دادند که این واقعیت تثبیت‌شده، چندان هم درست نیست و دمای بدن انسان در طول سال‌ها سردتر شده است. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع ، تیمی از دانشگاه استنفورد به سرپرستی پروفسور Julie Parsonnet تصمیم گرفت تا اندازه‌گیری‌های مدرن دمای بدن انسان را با سوابق تاریخی آن مقایسه کند.

آن‌ها برای این منظور به بررسی سه بانک‌داده مجزا از سه دوره تاریخی مختلف پرداختند. یکی از آن‌ها، سوابق پزشکی کهنه‌سربازان آمریکایی در فاصله بین سال‌های 1862 تا 1930 بود. دومی مربوط به داده‌های جمع‌آوری‌شده در پیمایش سلامت و تغذیه ملی آمریکا بین سال‌هال 1971 تا 1975 می‌شد و سومی هم مربوط به اطلاعات بیماران بزرگسالی می‌شد که در فاصله بین سال‌های 2007 تا 2017 به مرکز سلامتی استفورد مراجعه کرده بودند. تیم تحقیق، در مجموع، دمای بدن ۶۷۷۴۲۳ نفر را مورد بررسی قرار دادند و از درست بودن اعداد ثبت‌شده اطمینان حاصل کردند.

آن‌ها درنهایت متوجه شدند که دمای میانگین بدن مردانی که در قرن 21 میلادی به دنیا آمده‌اند، ۰.۶ درجه سانتی‌گراد کمتر از دمای میانگین مردانی است که در قرن 19 متولد شده‌اند. همچنین دمای میانگین بدن زنان قرن جدید، یک کاهش ۰.۰۳ درجه‌ای نسبت به دمای بدن زنان متولدشده در دهه 1890 میلادی داشته است. این بدین معناست که دمای بدن انسان‌ها در طول یک قرن به‌طور متوسط ۰.۰۳ درجه سانتی‌گراد کاهش یافته است. با این‌حال، از آنجاییکه فاکتورهای زیادی وجود دارند که دمای بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند، تیم تحقیق می‌گوید که این موضوع الزاما به معنای بازنگری تعریف ما از دمای میانگین بدن انسان نیست.

اما اینکه چرا این کاهش اتفاق افتاده است، محققین می‌گویند که محتمل‌ترین علت آن، کاهش نرخ متابولیسم بدن انسان به‌خاطر عوامل محیطی بوده است. به گفته آن‌ها، پیشرفت‌های صورت‌گرفته در سلامت عمومی در طول ۲۰۰ سال گذشته، باعث کاهش نرخ متابولیسم بدن انسان‌ها شده است. ضمن اینکه، زندگی انسان‌‌های مدرن در محیط‌های راحت‌تر و پایدارتر باعث شده تا بدن آن‌ها برای گرم ماندن مجبور به انجام کارهای سخت نباشد و همین امر دمای میانگین بدن ما را کاهش داده است.

Parsonnet می‌گوید: ما از نظر فیزیولوژیکی متفاوت از انسان‌های گذشته هستیم. محیطی که ما در آن زندگی می‌کنیم از جمله دمای خانه‌هایمان، تماس ما با میکروارگانیسم‌ها و غذاهایی که به آن‌ها دسترسی داریم تغییر کرده است. همه این‌ها بدین معنی است که ما به هیچ‌وجه مثل انسان‌های گذشته نیستیم و از نظر فیزیولوژیکی کاملا تغییر کرده‌ایم.

این مطالعه در مجله eLife چاپ شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH