هر آن چیزی که درباره موشک ذوالفقار سپاه بایستی بدانید

طی سالیان گذشته، تنش در منطقه خاورمیانه به شکلی بی‌سابقه افزایش یافته است؛ موضوعی که ضرورت تقویت بنیه دفاعی کشورمان را به خوبی نمایان می‌کند. قدرت موشکی یکی از مولفه‌های بازدارنده در حوزه فناوری‌های نظامی به‌شمار می‌رود. امروزه ایران در زمینه تولید انواع موشک‌های بالستیکی به خودکفایی رسیده است. این موشک‌ها بردی بین 150 تا 5000 کیلومتر دارند و در 3 طیف کوتاه‌برد، میان‌برد و دوربرد طبقه‌بندی می‌شوند. موشک‌های بالستیکی همانند توپ فوتبال بخش عمده‌ای از مسیر خود را با الگوی منحنی‌شکل طی می‌کنند.

موشک ذوالفقار یکی از موشک‌های بالستیکی تاکتیکی از نوع زمین به زمین و میان‌برد است که ضمن برگزاری مراسم رژه روز 31 شهریور سال 1395 در شهر بندرعباس به معرض نمایش گذاشته شد. این موشک با کلاهک بارانی، سوخت جامد و قابلیت نقطه‌زنی دقیق تولید می‌شود. بعلاوه خاصیت ضد جمینگ موشک ذوالفقار مانع از انحراف مسیر آن توسط سیگنال‌های الکترونیکی خواهد شد. این موشک متعلق به خانواده موشک‌های فاتح بوده و مدل ارتقایافته فاتح 313 به‌شمار می‌رود. طول موتور و پیشرانه، قطر، برد پیمایشی و وزن کلاهک جنگی موشک ذوالفقار در مقایسه با فاتح 313 افزایش یافته است. وزن سبک، قابلیت نقطه‌زنی، برخورداری از لانچر متحرک و رادارگریزی از جمله ویژگی‌های شاخص موشک ذوالفقار محسوب می‌شوند. بر اساس اظهارات فرمانده هوافضای سپاه، برد این موشک حدودا معادل 750 کیلومتر و وزن کلاهک جنگی آن برابر با 450 کیلوگرم است. همچنین دقت هدف‌گیری این موشک معادل 10 متر است.

طراحی دماغه موشک ذوالفقار در مقایسه با موشک فاتح تغییر کرده و از مدل سوزنی به شکل منحنی و محدب در آمده است. بعلاوه طراحی و آرایش بالک‌های کنترلی موشک نیز متحول شده و از حالت مثلثی به ذوزنقه‌ای شکل تغییر یافته است. این بالک‌ها به قسمت انتهایی موشک منتقل شده‌اند.

موتور تک مرحله‌ای موشک ذوالفقار با بهره‌گیری از سوخت جامد می‌تواند کلاهک جنگی را با سرعت بالغ بر 1.5 کیلومتر در ثانیه (حدودا 5 برابر سرعت صوت) به‌سوی هدف شلیک نماید. این موشک با چنین سرعتی به‌عنوان یک سلاح رادارگریز شناخته می‌شود. بعلاوه وزن سبک و ابعاد کوچک موشک ذوالفقار امکان پرتاب آن از طریق لانچرهای 2 فروندی را فراهم می‌کند.

کلاهک جنگی جداشونده موشک ذوالفقار، نقطه برتری آن نسبت به سایر موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد محسوب می‌شود. بدین‌ترتیب با استفاده از کلاهک جنگی سبک‌تر می‌توان به افزایش برد موشک و سرعت گریز آن از سامانه‌های پدافندی دشمن کمک کرد.

موشک ذوالفقار در حملات نیروی هوافضای سپاه به مواضع گروه تروریستی داعش در شامگاه 28 خرداد سال 1396 مورد استفاده قرار گرفت. در این عملیات 3 هدف کلیدی توسط 6 موشک ذوالفقار مورد حمله قرار گرفتند. همچنین در جریان عملیات ضربت محرم در سال 1397، مواضع داعش از فاصله 570 کیلومتری مورد هجوم 4 عدد موشک بالستیک ذوالفقار قرار گرفتند.

تولید موشک ذوالفقار پیام روشنی را به دشمنان منطقه‌ای ایران منتقل می‌کند. این موشک تمامی پایگاه‌های نظامی ایالات‌متحده و باندهای فرودگاهی در کشورهای همسایه را با دقتی بالا تحت پوشش قرار می‌دهد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH