بانک ایران زمین

آموزش فعال سازی رمز دوم پویا یا یکبار مصرف بانک ایران زمین

رمز دوم پویا یا همان رمز دوم یکبار مصرف موضوعی است که از ابتدای دی ماه سال جاری برای تمامی مشتریان نظام بانکی کشور اجباری خواهد شد و بانک ایران زمین نیز از این قاعده مستثنی نیست. عدم آشنایی بسیاری از مشتریان با سازوکار فعال سازی رمز دوم پویا و استفاده از آن باعث شده تا بازخوردهای مناسبی از سوی کاربران و مشتریان نظام بانکی دریافت نشود که در همین راستا به بررسی نحوه فعال سازی رمز دوم پویا در بانک ایران زمین و استفاده از آن می‌پردازیم.

بانک ایران زمین از جمله بانک‌های پرمشتری کشور است که از ارتقا فعالیت‌های مؤسسه مالی و اعتباری مولی الموحدین تشکیل شده و یکی از دلایل پرمشتری بودن این بانک، وظیفه‌ایست که بانک مرکزی در قابل تعاونی بهمن ایثار به این بانک داده و زمینه ساز افزایش مشتریانش را ایجاد کرد. از سوی دیگر این بانک فعالیت‌های اقتصادی ویژه‌ای در زمینه‌های مختلف داشته و خواه و ناخواه گذر بسیاری از مردم به این بانک خصوصی می‌خورد.

بانک ایران زمین

فعال سازی رمز دوم در بانک ایران زمین هزینه دارد؟

همان‌طور که در مقالات قبلی به آن اشاره شد، هزینه فعال سازی رمز دوم پویا یا رمز دوم یکبار مصرف در بانک ایران زمین رایگان بوده و شعب این بانک حق دریافت هیچ‌گونه هزینه اضافی را ندارند. بدیهی است در صورت تخلف از این قاعده، می‌بایست مراتب را به بانک مرکزی اطلاع دهید که قطعا با این موضوع برخورد خواهد شد.

اعتبار 60 ثانیه‌ای رمز دوم یکبار مصرف از دیگر نکاتی است که باید در مورد این طرح بدانید چرا که پس از گذشت این زمان، عملا شما بایستی اقدام به دریافت رمز دوم جدیدی نمایید. البته گفتنی است که محدود بودن استفاده از رمز دوم پویا باعث می‌شود تا دسترسی سودجویان به حساب بانکی شما کاهش پیدا کند و ایمنی بیشتری برای حساب بانکی‌تان حاصل شود.

بانک ایران زمین

نکته بسیار مهم در فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP)

به هیچ اپلیکیشن رمز دوم ساز و… اعتنا نکنید و به طور کلی بدانید که هیچ روشی غیر از روش‌های اعلامی برای دریافت رمز دوم وجود ندارد. در صورتی که به هر دلیلی اطلاعات بانکی‌تان لو رفت، کافی است سریعا یک رمز جدید از اپلیکیشن یا سامانه پیامکی دریافت کنید و از خالی شدن حسابتان جلوگیری نمایید.

اگر شماره تلفن همراهتان در سیستم بانک ایران زمین درست و بدون مشکل است، شما نیازی به مراجعه حضوری به شعب این بانک نخواهید داشت ولی در غیر این‌صورت و یا نیاز به تغییر شماره تلفن همراه، باید به شعب بانک ایران زمین مراجعه کرده و شماره تلفن همراه درست و مدنظرتان را به این بانک اعلام کنید تا تمامی اطلاعات رد و بدل شده بین شما و بانک با ایمنی کاملی انجام گردد.

طبیعتا برای فعال سازی رمز دوم نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی وجود نداشته و فعال کردن رمز دوم یکبار مصرف از طریق خودپردازهای بانکی و دستگاه‌های غیرنقدی این بانک امکان پذیر است. بانک ایران زمین از جمله نهادهای مالی است که قبل از این نیز اقدام به استفاده از نظام های بانکداری نوین استفاده می‌کرده و جزو پیشروان این موضوع محسوب می‌شود.

نکات مهمی که بایستی در بحث رمز دوم یکبار مصرف (OTP) به آن توجه کنید:

1- برای فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف (OTP) اجباری به استفاده از اپلیکیشن نیست. حتی اگر مشکلی با اپلیکیشن ندارید و استفاده از پیامک را می‌پسندید، امکان این انتخاب را خواهید داشت.

2- در صورتی که به شعبه بانک ایران زمین مراجعه کردید و کارمند بانک شما را مجبور به نصب اپلیکیشن کرد، امکان شکایت خواهید داشت چرا که نظام بانکی موظف به فعال‌سازی نسخه پیامکی برای همه مشتریان در صورت نیاز خواهد بود.

3- برای فعال‌سازی رمز دوم پویا به هیچ فرد حقیقی و حقوقی اعتماد نکنید. فعال‌سازی این رمز نه نیاز به واسطه دارد و نه نیاز به دانش فنی عجیبی! حتی اگر اطلاعات کافی ندارید، به شعبه بانک مراجعه کنید. کارمندان بانک موظف به راهنمایی و فعال‌سازی این رمز برای شما هستند.

4- هزینه استفاده از رمز دوم پویا روی قبض موبایل شما نیز لحاظ نخواهد شد و به شایعات موجود در این زمینه توجه نکنید.

بانک ایران زمین

نحوه فعال سازی غیرحضوری برنامه رمزساز ایران زمین به شرح زیر است:

1- اپلیکیشن رمزساز را از سایت بانک ایران زمین دریافت نمایید.

2- به اینترنت بانک خود وارد شوید و گزینه فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف را انتخاب نمایید.

3- شماره کارت مدنظرتان را انتخاب کرده و گزینه افزودن را بزنید و سپس گزینه بازگشت را انتخاب نمایید.

4- در این مرحله بایستی گزینه فعال سازی اپلیکیشن رمزساز را انتخاب نمایید.

5- بارکد نمایش داده شده در اپلیکیشن اسکن کنید.

6- کد 4 رقمی ارسال شده به تلنف همراهتان را در اپلیکیشن وارد کنید.

7- اپلیکیشن رمزساز و رمز دوم یکبار مصرف کارتتان فعال شده و از این به بعد برای تراکنش‌هایی که نیاز به رمز دوم دارند، بایستی از این اپلیکیشن استفاده نمایید.

بانک ایران زمین

مراجعه حضوری مشتری به یکی از شعب بانک ایران زمین برای فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف و اپ رمزساز

  • مشتری می‌بایست به یکی از شعب بانک ایران زمین مراجعه و درخواست خود را مبنی بر فعال شدن اپلیکیشن ارائه دهد.
  • مشتری شماره کارت‌هایی را که مایل است رمز یکبارمصرف برای آنها دریافت نماید باید به کاربر شعبه اعلام نماید
  • در شعبه یک بارکد دوبعدی پرینت گرفته می‌شود و جهت اسکن از طریق نرم افزار در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. پس از اسکن بارکد، می‌بایست رمز برنامه را وارد نمایید.
  • در صورتی که پیشتر رمزی برای برنامه رمزساز انتخاب کرده‌اید، همان رمز را وارد نمایید؛ در غیر این صورت هر رمز 6 رقمی که مایلید به عنوان رمز اپلیکیشن در نظر بگیرید وارد نمایید. دقت نمایید هر رمزی که به عنوان رمز اپ رمزساز ثبت می‌کنید باید به خاطر بسپارید و در هنگام ورود به اپ هر کجا از شما رمز برنامه  درخواست شد این رمز را وارد نمایید.
  • هم‌زمان پیامکی شامل کد چهاررقمی جهت فعال سازی نیز برای مشتری ارسال می‌گردد که بایستی در اپلیکیشن وارد کنید.

نکته مهم: در صورت ورود رمز یکبارمصرف به صورت اشتباه به بیش از سه بار، کارت شما مسدود می‌گردد. برای خروج از مسدودی می‌توانید رمز دوم کارت‌تان را از ATM سرمایه مجددا دریافت نمایید و با رمز دریافت شده تراکنش‌های کارتی غیرحضوری خود را انجام دهید. اما کارت شما در اپ رمزساز نیز مسدود گردیده است که برای خروج از مسدودی اپلیکیشن رمزساز و استفاده مجدد از رمز یکبار مصرف تولید شده توسط اپلیکیشن باید به یکی از شعب بانک ایران زمین مراجعه نمایید.

بانک ایران زمین

نحوه استفاده از سامانه پیامکی ایران زمین

برای استفاده از نسخه پیامکی این بانک می توانید از سامانه هریم ایران زمین که البته در کلیه بانکها به صورت هماهنگ اجرا می شود، استفاده کنید. این سامانه پیامکی برای آن دسته از افرادی است که به هر دلیل امکان استفاده از تلفن هوشمند نداشته و مایل به دریافت پیامکی رمز دوم یکبار مصرف هستند.

گفتنی است که هزینه ارسال پیامک‌ها در این طرح نیز رایگان بوده و بانک حق دریافت یا کسر هزینه از حساب مشتری را ندارد. بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای صراحتا به این موضوع اشاره داشته و هزینه پیامک ارسالی جزو هزینه‌های بانک محسوب خواهد شد.

نکته اول: در هر دقیقه یک رمز برای استفاده مشتری تولید می‌گردد که تنها یکبار و در زمان تولید قابل استفاده خواهد بود.

نکته دوم: در صورتی که تعداد دفعات اشتباه در ورود به اینترنت بانک بیش از حد مجاز باشد، نام کاربری شما به مدت 24 ساعت مسدود خواهد شد.

بانک ایران زمین

برای فعال شدن رمز دوم یکبارمصرف کارت، دو روش وجود دارد. یک روش آنکه مشتری می‌تواند بدون مراجعه به شعبه و تنها با ورود به اینترنت بانک ایران زمین نسبت به فعال سازی اپلیکیشن اقدام نماید و روش دوم اینکه مشتری می‌تواند حضورا به شعبه مراجعه و اقدامات فعال سازی توسط کاربر شعبه برای ایشان انجام پذیرد.

با استفاده از هر دو روش گفته شده در بالا می‌توانید اقدام به دریافت رمز دوم یکبار مصرف نمایید و تفاوتی در هیچ کدام از روش‌ها در نوع رمز دریافتی ندارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH