نگاهی به تاریخچه سری Y هواوی: خانواده دوست داشتنی برای جوانان

شرکت هواوی را باید یکی از نام‌هایی دانست که در انقلاب بزرگ همراه‌های هوشمند حضوری نیرومند داشته است. تقریبا تا پیش از ظهور چند نام چینی قدرتمند در بازار تلفن‌های همراه، محصولات چینی به عنوان دستگاه‌های کپی و بسیار ضعیف شناخته می‌شدند ولی شرکت‌هایی مانند هواوی در آغاز دهه دوم قرن جدید، معادلات را به هم ریخته و توانستند تا نشان بدهند که می‌توان محصولی نیرومند و با کیفیت را با قیمتی مناسب خریداری کرد و حتما نیازی نیست که برند این محصول، سابقه‌ای بسیار طولانی در رده فناوری‌های الکترونیکی داشته باشد.

یکی از سری محصولاتی که در میان خروجی‌های خط تولید هواوی همواره با کیفیت و قیمتی مطلوب همراه بود، خانواده یا سری Y هواوی هستند که همیشه در میان محصولات پرفروش این شرکت قرار داشته‌اند. در طول چند مدت گذشته شاهد جعبه گشایی و بررسی تخصصی هواوی Y9 Prime و Y9S این شرکت در آی‌تی‌رسان بودیم و به همین مناسبت نیز تصمیم گرفتیم تا نگاهی به تاریخچه این سری انداخته و ببینیم که خانواده Y از کجای تاریخ تلفن‌های همراه هوشمند شروع کرده و به دستگاه‌هایی با این سطح قابلیت رسیدند.

سری Y هواوی

2012، آغازی برای سری Y

هواوی در سال 2012 میلادی یک شرکت و نام نوپا در صنابع تلفن‌های همراه هوشمند بود که با عرضه چندین محصول مختف توانست خودش را به عنوان یک برند معتبر معرفی کند ولی هنوز راهی طولانی پیش روی این شرکت قرار داشت. در این میان هواوی شروع به تفکیک رده‌های مختلف محصولات خود و طبقه بندی کردن آن‌ها در قالب خانواده‌های متنوع کرد و یکی از این خانواده‌ها را سری Y نام‌گذاری نمود. این سری در ابتدای کار تنها با نام Y شناخته نمی‌شد بلکه پیشوند Ascend نیز در مقابل این نام قابل مشاهده بود.

در طول سال 2012 میلادی، هواوی با یک استراتژی تهاجمی و بسیار جالب، 5 محصول را با پسوند Ascend Y روانه بازار کرد. این محصولات شامل Huawei Ascend Y ،Huawei Ascend Y100 ،Huawei Ascend Y200 ،Huawei Ascend Y201 و Huawei Ascend Y201 Pro بودند که بدون شک توانستند تا در ریشه گرفتن این سری تاثیر بسزایی داشته باشند.

بر اساس نیاز آن زمان بازار مصرف، این دستگاه‌ها در مقایسه با محصولات امروزی بسیار کوچک بودند و ابعاد نمایشگر آن‌ها بین 2.8 تا 3.5 اینچ بود که مسلما این ابعاد بر اساس دستگاه‌های امروزی عملا غیرقابل باور به نظر می‌رسد ولی این محصولات همگی سبک‌وزن بوده و رزولوشنی در محدوده 240 در 320 تا 320 در 480 پیکسل داشتند.

پردازنده‌های تک هسته‌ای مانند کوالکام اسنپ دراگون S1 و اندروید 2.3 بر روی این محصولات به چشم می‌خوردند و حجم رم 256 تا 512 مگابایتی نیز با این پردازنده‌ها سازگاری داشت. با این وجود این محصولات در زمان خود قدرت بسیار مناسبی داشتند و با توجه به قیمت نسبتا پایین (بین 60 تا 110 یورو) خود، امکاناتی مناسب برای کاربرانی که می‌خواستند تا وارد دنیای تلفن‌های همراه هوشمند شوند، عرضه می‌کرد. فروش این نسل از سری Y چندان درخشان و رکوردشکن نبود ولی شروعی بسیار مناسب برای این خانواده به حساب می‌آمد و این محصولات در سال 2012 به شکل گیری قدرت هواوی کمک شایانی کردند.

2013، ورود به دنیای بزرگ 4 اینچی

در سال 2013 میلادی، هواوی به جای عرضه کردن چندین محصول در خانواده Y تنها به سراغ ارایه چند دستگاه در این رده رفت و همین امر نیز موجب شد تا این شرکت بتواند محصولات با کیفیت‌تری را برای این سری مهیا کند. دو محصول عرضه شده در  اوایل سال 2013 شامل مدل Y3 و مدل Ascend Y210D بودند. مدل 210D رسما دنباله روی مدل‌های سال گذشته بود و با توجه به عرضه در اوایل سال 2013 عملا چیز زیادی برای عرضه بیشتر نسبت به محصولات سال 2012 نداشت ولی سری Y3 که شامل سری 300 بودند، دستگاه‌های این شرکت را یک گام از نظر طراحی و کیفیت به جلو هدایت کردند. برای مثال هواوی Ascend Y300 با نمایشگر 4 اینچی و رزولوشن 480 در 800 پیکسلی خود و استفاده از طراحی مستطیلی شکل به خوبی توانسته بود تا یک دستگاه مدرن را برای کاربران مهیا سازد.

این دستگاه با بهره گرفتن از پردازنده دو هسته‌ای اسنپ‌دراگون S4 پلی و دوربین 5 مگاپیکسلی، جهشی بزرگ را رقم زده بود ولی هنوز با بزرگان بازار اختلاف زیادی داشت و مدل Y320 نیز حرف چندان متفاوتی برای گفتن نداشت ولی در اواخر سال بود که Ascend Y511 با ورود به دنیای 4.5 اینچی، خبر از سالی جدید و پیشرفتی بیشتر برای این سری را داد. البته قدرت سخت‌افزار هنوز محدود بود ولی طراحی بدنه بسیار مدرن‌تر شده و جذابیت ظاهری دستگاه، مخاطبان زیادی را به خودش جذب می‌کرد.

سری Y هواوی

2014، اوج گیری به سبک سری Y

سال سوم، عملکرد سری Y هواوی عملا یک نقطه عطف در این محصولات بود زیرا تعدادی نزدیک به 10 محصول از هواوی با نام سری Y در این سال عرضه شدند. بزرگ‌ترین دیواره‌هایی که در سال 2013 پیش روی این سری قرار داشتند یعنی توان سخت‌افزاری این محصولات، در سال 2014 با یک جهش بزرگ روبرو شد و خانواده Y سرانجام نخستین محصول خود با رم یک گیگابایتی را روانه بازار کرد. در ماه فوریه بود که Ascend Y530 برپایه پردازنده 28 نانومتری اسنپ‌دراگون 200 به بازار عرضه شد و با بهره گرفتن از یک رم 512 مگابایتی، دوربین 5 مگاپیکسلی و رزولوشن نزدیک به HD در قالب یک قیمت 100 یورویی، یک محصول نیرومند و ارزان را برای کاربران مهیا ساخت.

اندکی بعد مدل Ascend Y330 عرضه شد که چیز زیادی برای اضافه کردن به مدل قبلی نداشت و سرانجام در ماه ژوئن سال 2014، Ascend Y600 به عنوان نخستین محصول 5 اینچی سری Y روانه بازار شد. با این حال تنها پیشرفت این مدل نسبت به سایر محصولات عرضه شده پیش از آن در خانواده Y، همین ابعاد نمایشگر بود و کاربران باید برای درک پیشرفت بیشتر، باز هم منتظر می‌ماندند.

در ادامه سال محصولاتی مانند مدل Y300II ،Ascend Y221 و Ascend Y520 بازهم سنت رم 512 مگابایتی را دنبال کردند ولی Ascend Y550 در ماه نوامبر با رم 1 گیگابایتی خود و پردازنده اسنپ‌دراگون 410، یک قدرت نمایی خوب برای این سری بود. این محصول با بهره گرفتن از اندروید کیت کت و دوربین اصلی 5 مگاپیکسلی، اندکی گران‌تر از مدل‌های قبلی بوده و 130 یورو قیمت داشت ولی نشان از آینده‌ای خوب پیش روی این سری دیده می‌شد.

2015، پایانی بر یک دوران

در سال 2015 میلادی سرانجام شاهد عرضه آخرین محصولات سری Ascend Y بودیم. در طول شش ماه نخست این سال 5 محصول از سری Y روانه بازار شدند. این محصولات شامل مدل‌های Ascend Y540 ،Y625 ،Y635 ،Y360 و Y560 بودند که مطابق معمول، تفاوت عمده‌ای با بهترین مدل سری Y در سال قبل نداشتند ولی مدل Y625 برای نخستین بار از یک دوربین 8 مگاپیکسلی بهره‌مند بود و نمایشگرهای 4 تا 5 اینچی این محصولات و رم 1 گیگابایتی آن‌ها (به استثنای مدل Y360 که رم 512 مگابایتی داشت) استانداردی جدید برای این سری تعیین کرده بودند.

در نیمه دوم سال بود که مدل Y6 هواوی با نملایشگر 5 اینچی و رزولوشن 1280 در 720 پیکسلی خود رسما یک محصول مدرن و نیرومند را به کاربران ارائه کرد. دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی، رم 2 گیگابایتی و حافظه داخلی 8 گیگابایتی این مدل به همراه اندروید لالی پاپ (5.1) موجب شده بود که این دستگاه یک پکیج جذاب به نظر برسد و نکته جالب، قیمت مناسبش بود. طراحی ظاهری این دستگاه نیز نخستین عناصر استانداردی که امروز با آن آشنا هستیم را رقم زد.

با این حال سال 2015 هنوز برای سری Y ادامه داشت و مدل Y6 Pro رسما نیرومندترین محصول این سری در تاریخ هواوی را به کاربران عرضه کرد. این دستگاه دوربینی 13 مگاپیکسلی داشت و باتری 4 هزار میلی آمپرساعتی و حافظه داخلی 16 گیگابایتی و رم 2 گیگابایتی آن به همراه یک دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی و پردازنده مدیاتک MT6735P، رسما یک میان‌رده بسیار خوب را برای سری Y آماده کرد.

2016، پایان نام‌های سه رقمی

سری Y هواوی در سال گذشته پیشرفت زیادی داشت ولی از سایر سری‌های این شرکت عقب افتاده بود و به همین دلیل نیز هواوی نیاز به یک جهش بزرگ احساس می‌کرد. به همین دلیل نیز هواوی تصمیم گرفت تا سال 2016 را رسما سال تغییر سری Y قرار داده و به جای عرضه محصولات متعدد در این سال، با عرضه چند محصول محدود به سراغ تحقیق برای سال 2017 و حضوری نیرومندتر برود.

سه محصول Y5II ،Y3II و Y6II Compact در سال 2016 عرضه شد و هیچ‌یک پیشرفتی را نسبت به سال قبل به همراه نیاورند تا شایعاتی پیرامون سری Y شکل بگیرد ولی سال 2017 قرار بود شاهد تغییراتی باشیم.

سری Y هواوی

2017، آغاز عصر جدید

نخستین محصول سری Y در سال 2017، مدل Y5 بود که یک محصول استاندارد ولی نه چندان قوی محسوب می‌شد. این دستگاه رسما چیز خاصی برای ایجاد تفاوت نداشت و مدل Y3 حتی نسبت به مدل‌های سال قبل نیز ضعیف‌تر بود تا دو محصول نخست، اندکی ناامیدکننده باشند ولی حاصل تلاش‌های هواوی در سال 2017 با مدل Y7 Prime به ثمر نشست. این محصول با پردازنده 8 هسته‌ای اسنپ‌دراگون 435، 3 گیگابایت رم، دوریبن اصلی 12 و دوربین دوم 8 مگاپیکسلی، یک نمایشگر 5.5 اینچی اچ‌دی و باتری 4 هزار میلی‌امپر ساعتی خود به همراه یک حافظه داخلی 32 گیگابایتی توانسته بود تا یک گوشی خوب در محدوده قیمت 180 یورو باشد. حسگر اثر انگشت، بدنه آلومینیومی و درگاه سیم‌کارت هیبریدی این مدل همگی خبر از تغییر در سری Y می‌دادند و تقریبا همین مشخصات با اندکی پسرفت در مدل عادی Y7 نیز قابل مشاهده بودند تا همه افراد بتوانند بر اساس بودجه خود، یک محصول مناسب از سری Y را در اختیار داشته باشند.

آخرین محصول سری Y در سال 2017، مدل Y6 بود که تکلیف همه را روشن کرد، سری Y قرار نبود محصولات پرچم‌دار عرضه کند بلکه این سری می‌خواست تا مرزهای بین محصولات ارزان و میان‌رده را به هم نزدیک‌تر کرده و به افراد دارای بودجه محدود نیز امکان انتخاب محصولاتی با توان مناسب بدهد.

2018، فصل رکورد شکنی سری Y

هواوی متوجه شده بود که چه چیزی از سری Y می‌خواهد و هواداران نیز انتظارات خود را با این سری مشخص ساخته بودند، به همین دلیل نیز سال 2018، یک سال خوب برای سری Y بود. شیار بالای نمایشگر تقریبا در تمامی محصولات این سال حضور داشت و برای نخستین بار رم 4 و 6 گیگابایتی برای محصولات سری Y عرضه شدند.

در ماه آوریل بود که زیر گروه Y7 سال 2018 شامل Y7 ،Y7 پرایم و Y7 پرو عرضه شدند. این محصولات همگی نزدیک به 6 اینچ ابعاد نمایشگر را با رزولوشن 1140 در 720 پیکسل عرضه می‌کردند. اندروید 8 و پردازنده اسنپ‌دراگون 430 به همراه 2 تا 3 گیگابایت رم، استاندارد این سری را مشخص کرده و دوربین دوگانه نیز برای دو مدل از سه مدل یاد شده قابل دسترسی بود. در ماه آوریل دیگر محصول سری Y یعنی مدل Y9 سال 2018 نیز روانه بازار شد که یک محصول نسبتا نیرومندتر بود و رم 4 گیگابایتی و دوربین سلفی دوگانه را به این سری معرفی می‌کرد.

در ادامه سال نیز مدل‌های سری Y شامل زیرگروه Y6 و Y5 با امکاناتی تقریبا مشابه با محصولات قبلی عرضه شده از این خانواده در سال 2018 به بازار عرضه شدند ولی نیرومندترین اسمارت‌فون سری Y در این سال، مدل Y9 مدل 2019 بود که برخلاف نام خود در ماه اکتبر سال 2018 عرضه شد. این محصول برای نخستین بار رم 6 گیگابایتی را وارد لیست سری Y کرده و پردازنده خانگی هواوی یعنی کایرین 710 را نیز به عنوان قلب تپنده خود در اختیار داشت تا همگان بتوانند ببیند که قرار است تا در سال 2019، چه محصولاتی را از سری Y انتظار داشته باشند. دیگر محصول جالب هواوی در این سال، مدل Y Max بود که نمایشگری 7.12 اینچی داشته و یک گوشی بسیار خوب و نیرومند در رده کاری خودش به حساب می‌آمد. سال 2018 سرانجام با عرضه محصول ارزان و نسبتا ضعیف‌تری با نام Y5 lite به پایان رسید تا سری Y نشان بدهد که مشتریان دارای بودجه محدود را نیز فراموش نکرده است.

2019، یک دهه فعالیت جذاب

سال 2019 را باید سال پایداری تلفن‌های همراه سری Y دانست. این محصولات در جهان به خوبی شناخته شده‌اند و محصولاتی مانند مدل Y9S ،Y9 Prime، Y6 ،Y7 و Y5 به همراه مدل‌های زیرگروه‌ آن‌ها یعنی محصولات سری پرو، S و پرایم به خوبی توانسته‌اند تا محصولات روز جهان را شکل بدهند که مسلما خوانندگان عزیز آی‌تی‌رسان با پیگیری اخبار این محصولات، به خوبی از وضعیت آن‌ها آگاهی دارند.

با این تفاسیر باید گفت که سال 2019 درخشان‌ترین سال این سری بوده و محصولات این شرکت در این سال به فناوری‌هایی مانند دوربین سه‌گانه، دوربین کشویی، هوش مصنوعی و تشخیص چهره مجهز شده‌اند تا بتوانند به خوبی برای کاربرانی که بودجه محدودتری دارند نیز حس و حال استفاده از فناوری‌های مدرن و به روز پرچمداران را به وجود بیاورند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH