آیا گربه‌ها از سگ‌ها صمیمی‌تر هستند؟!

ما معمولا سگ‌ها را به‌عنوان حیوانات وفادار و بامحبت می‌شناسیم، اما فکر می‌کنیم که گربه‌ها با اینکه حیوانات دوست‌داشتنی هستند اما فقط ما را تحمل می‌کنند و علاقه‌ای به برقراری رابطه صمیمی با ما ندارند. اما شاید نیاز باشد که ما طرز فکرمان را عوض کنیم. براساس یک مطالعه جدید، گربه‌ها می‌توانند به‌اندازه سگ‌ها با انسان‌ها رابطه عاطفی برقرار کنند.

البته نتایج این تحقیق ممکن است باعث تعجب افرادی که با گربه زندگی می‌کنند گردد، اما این یافته‌ها دو چیز مهم را نشان می‌دهند. اول اینکه به نظر می‌رسد ما رابطه‌ای که گربه‌ها می‌توانند با صاحب‌شان برقرار کنند را دست‌کم گرفته‌ایم. به‌علاوه، این مطالعه نشان می‌دهد که برقراری رابطه اجتماعی صمیمی با انسان‌ها فقط در انحصار سگ‌ها نیست.

Kristyn Vitale، دانشمند حیوان‌شناسی از دانشگاه اورگان آمریکا می‌گوید: گربه‌ها هم مثل سگ‌ها، در ارتباط‌‌‌‌شان با انسان‌ها نوعی رفتار اجتماعی از خود نشان می‌دهند. اکثر گربه‌ها، با امنیت‌خاطر با صاحب خود تماس برقرار می‌کنند و از او به‌عنوان منبع امنیت در یک محیط جدید استفاده می‌کنند.

تیم تحقیق، در تست رفتاری خود، به بررسی این موضوع پرداختند که گربه‌ها در یک محیط جدید چگونه به صاحب خود پاسخ می‌دهند. مطالعات قبلی بر روی میمون‌ها و سگ‌ها نشان داده است که هر دوی این گونه‌ها می‌توانند هر دو نوع ارتباط صمیمی و غیرصمیمی را با صاحب خود برقرار کنند.

سگ‌ها در یک ارتباط صمیمی، هنگام قرار گرفتن در یک محیط جدید، خود را به صاحب‌شان می‌چسبانند و سپس آرام گرفته و به کشف محیط اطراف می‌پردازند. از طرف دیگر، سگ‌ها در یک ارتباط غیرصمیمی از طریق چسبیدن بیش‌ازاندازه به صاحب خود یا دوری از او، رفتار استرسی از خود نشان می‌دهند.

Vitale و همکارانش، در مطالعه خود، این دو نوع ارتباط را بر روی ۷۹ بچه‌گربه و ۳۸ گربه بزرگسال تست کردند. این گربه‌ها ابتدا به‌همراه صاحب‌شان در یک اتاق قرار گرفتند و از صاحب گربه خواسته شد تا در داخل یک دایره علامت‌گذاری‌شده بنشیند. اگر گربه به آن دایره وارد می‌شد، فرد می‌توانست با او تعامل کند. بعد از دو دقیقه، صاحب گربه اتاق را ترک کرد و گربه را تنها گذاشت. بعد از دو دقیقه دیگر، دوباره به اتاق برگشت و در داخل دایره نشست.

کل مراحل تست، فیلمبرداری شد و تیم تحقیق، فیلم را برای دسته‌بندی نوع تماس گربه‌ها تحلیل کردند. گربه‌های بزرگسال، فقط یک بار در این تست شرکت کردند، اما بچه‌گربه‌ها دو بار تست شدند؛ یک بار در ابتدا و بار دیگر، دو ماه بعد، یعنی زمانی که ۳۹ تا از بچه‌گربه‌ها تحت آموزش اجتماعی‌شدن قرار گرفتند؛ ۳۱ تای دیگر هم به‌عنوان گروه کنترل عمل کردند.

اما نتیجه آزمایش درباره بچه‌گربه‌ها این‌گونه شد: ۹ تایشان غیرقابل‌دسته‌بندی بودند، اما بقیه آن‌ها؛ ۶۴.۳ درصد در دسته ارتباط صمیمی و ۳۵.۷ درصد در دسته ارتباط غیرصمیمی قرار گرفتند (آموزش تاثیری بر روی نوع تماس نداشت). گربه‌های بزرگسال نیز درصدهای مشابهی را نشان دادند: ۶۵.۸ درصد ارتباط صمیمی و ۳۴.۲ درصد ارتباط غیرصمیمی.

نکته جالب اینکه، این درصدهای ارتباط صمیمی (۶۴.۳ درصد و ۶۵.۸ درصد)، تقریبا نزدیک به درصد تماس صمیمی مشاهده‌شده در نوزادن انسان است. گربه‌ها همچنین درصدهای ارتباط صمیمی بالاتری را در مقایسه با سگ‌های تست‌شده در یک مطالعه در سال 2018 (۵۶ درصد) نشان دادند.

مطالعه جدید نشان می‌دهد که گربه‌ها برخلاف تصور عمومی چندان هم کناره‌گیر نیستند. درواقع، این حیوانات تا زمانی که برخورد تندی با آن‌ها نشود، می‌توانند اجتماعی و خونگرم باشند. آن‌ها اغلب ترجیح می‌دهند که از طریق غذا یا اسباب‌‌بازی‌ها با انسان‌ها تعامل داشته باشند.

مطالعه حاضر همچنین نشان می‌دهد که گربه‌ها، ویژگی‌ها و خصوصیات لازم برای برقراری ارتباط‌های اجتماعی عمیق با انسان‌ها را دارند. مساله اینجاست که آن‌ها ممکن است خودشان را با روش خاص خودشان بیان کنند.

Vitale می‌گوید: به نظر من بسیار مهم است که افراد با گربه‌های خودشان بیرون بروند و با آن‌ها تعامل کنند و ببینند که چه اتفاقی می‌افتد. همه ما زیاد می‌شنویم که گربه‌ها این‌جور هستند و سگ‌ها یک‌جور دیگر. اما باید بدانیم که تفاوت‌های زیادی بین این دو گونه وجود دارد.

این مطالعه در مجله Current Biology چاپ شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH