کشف یک منبع بزرگ انتشار گازهای گلخانه‌ای طبیعی در دریای سرخ

این‌روزها آلودگی هوا به یکی از معضلات جامعه بشری تبدیل شده است. حالا براساس یک گزارش جدید، گازهای هیدروکربن انتشاریافته از کف دریای سرخ، در حال آلوده کردن اتمسفر زمین با همان سرعت سوخت‌های فسیلی هستند.

این گازها پس از انتشار از کف دریا، با آلودگی‌های ناشی از کشتیرانی صنعتی ترکیب شده و تبدیل به نوعی آلاینده‌های سمی می‌شوند که برای سلامتی انسان بسیار مضر و خطرناک هستند.

همانطور که می‌دانید، خاورمیانه بیش از نصف منابع نفت و گاز دنیا را در اختیار دارد. این منطقه، با استخراج بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، مقادیر عظیمی از آلاینده‌های گازی را به جو زمین رها می‌کند و سهم بزرگی در آلودگی هوا دارد.

با این‌حال، محققان موسسه ماکس پلانک در جریان سفر خود در سال 2017 به خاورمیانه متوجه شدند که سطوح گازهای اتان و پروپان در جو بالای دریای سرخ، حدود ۴۰ برابر بیشتر از مقادیر پیش‌بینی‌شده است.

تیم تحقیق، منابع احتمالی انتشار این گازها از جمله ترافیک، کشاورزی، سوزاندن زیست‌توده و تولید برق از هیدروکربن‌ها را مورد بررسی قرار دادند. اما آن‌ها به نتایج غیرمنتظره‌ای رسیدند: این دو گاز، پس از فرار از منابع زیرزمینی طبیعی نفت و گاز، از کف دریا نشت کرده‌اند و سپس توسط جریان‌های آب به سطح دریا رسیده‌ و با سایر گازهای گلخانه‌ای و همچنین گاز نیتروز اکساید که توسط کشتی‌های صنعتی انتشار می‌یابد ترکیب شده‌اند.

به گفته پژوهشگران موسسه ماکس پلانک، اجزای تشکیل‌دهنده این گاز ترکیبی، به‌شدت برای سلامتی انسان مضر هستند. Efstratios Boursoukidis، سرپرست گروه تحقیق می‌گوید: ما با دیدن نتایج آزمایش‌ها واقعا شگفت‌زده شدیم. ما تقریبا دو سال بر روی داده‌های جمع‌آوری‌شده کار کردیم و حالا ثابت شده که این گازها از جایی در دو کیلومتری زیر سطح دریا انتشار یافته‌اند.

Efstratios و همکارانش، بعد از بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که مقدار گاز اتان و پروپان نشت‌کرده از کف دریای سرخ، قابل‌مقایسه با میزان گازهای هیدروکربنی است که توسط کشورهایی مانند امارات‌متحده‌عربی یا کویت صادر می‌شود.

براساس یافته‌های مطالعه حاضر، انتشار این گازها منجر به منبع دیگری از گاز متان در جو زمین می‌شود که یک نوع گاز گلخانه‌ای قوی است. این شرایط، با اضافه شدن آلودگی نیتروز اکساید ناشی از عبور کشتی‌های صنعتی از دریای سرخ، تشدید شده است.

Boursoukidis می‌گوید: انتظار می‌رود که در دهه‌های آینده، حجم ترافیک کشتی‌ها در دریای سرخ و کانال سوئز افزایش یابد و به تبع آن، انتشار گاز نیتروز اکساید هم رشد چشمگیری داشته باشد. ما پیش‌بینی می‌کنیم که چنین اتفاقی، نقش این منبع آلاینده را تقویت خواهد کرد و منجر به آلوده‌تر شدن هوای منطقه خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH