شیشه تاشونده

منظور از شیشه تاشونده چیست؟!

سامسونگ گلکسی فولد اولین گوشی تاشونده به‌ همراه یک نمایشگر شیشه‌ای است. دستگاه‌های پیشین همانند گلکسی فولد ناموفق، از یک صفحه‌نمایش پلاستیکی بهره می‌بردند. فناوری شیشه‌های تاشونده نیاز حیاتی تولید گوشی‌ها و تبلت‌های تاشونده بهتر بود.

شیشه تاشونده، تا نمی‌شود، بلکه خم می‌شود

اصطلاح «شیشه تاشونده» تا حدودی نادرست است. نمایشگرهای مجهز به شیشه‌های تاشونده به‌طور کامل تا نمی‌شوند. چنین صفحه‌نمایش‌هایی را نمی‌توان همانند یک تکه کاغذ تا کرد، فقط این شیشه‌ها را می‌توان خم کرد.

هنگامی‌که دستگاهی همانند گلکسی زد فلیپ شرکت سامسونگ بسته می‌شود، شکافی بین دو نیمه نمایشگر به وجود می‌آید. همچنین لبه‌های بلندی نیز در این دستگاه وجود دارند تا در هنگام بسته شدن این گوشی‌ هوشمند، از تماس مستقیم دو نیمه نمایشگر جلوگیری کنند.

به عبارتی دیگر، شیشه‌های تاشونده یک نوع شیشه بسیار نازک بوده که می‌توانند بدون شکستگی، هزاران بار خم و راست شوند. این شیشه‌ها به‌طوری تا نمی‌شوند که یکدیگر را لمس کنند.

شیشه خم‌شونده یک فناوری کاملا جدید نیست

انواع شرکت‌ها مشغول کار بر روی این فناوری هستند. به نظر می‌رسد که شرکت سامسونگ شیشه‌های بسیار نازک خود را از تولیدکننده کره‌ای Doowoo Insys تهیه کرده باشد، اما این غول کره‌ای درباره این فناوری سخن چندانی را به میان نیاورده است.

شرکت Corning که شیشه‌های محکم و ضدضربه Gorilla Glass استفاده شده در گوشی‌های آیفون و سایر گوشی‌های اندرویدی را تولید می‌کند نیز به‌سختی مشغول کار بر روی شیشه‌های خم‌شونده جهت استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی است. Corning تابه‌حال توانسته که نوعی از شیشه‌های خم‌شونده به نام Willow Glass را به تولید برساند.

شیشه‌های خم‌شونده چندان هم جدید نیستند. معاون ارشد فناوری ارتباطات بصری شرکت Corning یعنی کلادیو مازالی (Claudio Mazzali) به مجله Fast Company گفته بود که این شرکت حدود 50 سال است که توانسته شیشه‌ها را خم کند. این شرکت توانسته که الیاف شیشه‌ای انعطاف‌پذیری را جهت استفاده در کابل‌های فیبر نوری تولید کند. این الیاف می‌توانند تا 90 درجه خم شده و در عین حال نیز می‌توانند به‌طور کامل راندمان کاری خود را حفظ کنند.

درحالی‌که شیشه خم‌شونده چیز جدیدی نیست، اما یکی از چالش‌های پیش‌رو، نازک کردن آن است. پولی چو (Polly Chu)؛ مدیر فناوری شرکت Corning به خبرگزاری CNET گفت: “جهت نیل به یک شعاع خمیدگی کوتاه، باید بتوانیم شیشه‌هایی را تولید کنیم که از موارد مشابه امروزی بسیار بسیار باریک‌تر باشند.” هرچه شیشه‌ها نازک‌تر باشند، بیش‌تر می‌توان آن‌ها را خم کرد.

تولید شیشه‌های خم‌شونده قابل‌استفاده بر روی گوشی‌های هوشمند

شیشه تاشونده

تولید شیشه‌های فوق‌ نازک خود به‌تنهایی یک چالش بزرگ است، اما چگونه باید این شیشه‌های بسیار نازک را همانند تولیدات شرکت Corning محکم و ضدضربه تولید کرد و سپس آن‌ها را بر روی تلفن‌های هوشمند قرار داد؟

فراموش کردن ساختار شیشه‌های Gorilla Glass و فناوری‌های مشابه کار آسانی است. این شیشه‌ها بر روی نمایشگر گوشی‌های مدرن قرار گرفته و اگر به‌ آن‌ها ضربه وارد شود، نه‌تنها شکسته نمی‌شوند بلکه خراشیده نیز نخواهند شد. شیشه‌های Gorilla Glass از فلزات معمولی سخت‌تر هستند. هرچند که درک این موضوع تا حدودی دشوار است.

جان باین (John Bayne)؛ مدیر بخش Gorilla Glass شرکت Corning در توضیح این چالش می‌گوید: “در هنگام چاره‌سازی‌های مربوط به شیشه‌ها، حقیقتا باید قوانین فیزیک را به چالش کشید. جهت نازک کردن هر چه بیشتر شیشه‌ها، باید بتوانید شعاع خمیدگی را کاهش داده و درعین‌حال نیز باید مراقب بر زمین افتادن و مقاومت در برابر آسیب‌دیدگی‌ها نیز باشید.”

باین می‌گوید که شرکت Corning به دنبال حفظ خم‌شوندگی شیشه‌ها و در عین حال بهبود مقاومت آن‌ها در برابر ضربات است. وی به خبرگزاری Wired گفت که قرار دادن شیشه‌های فعلی Willow Glass در فرآیند تبادل یونی که منجر به تولید شیشه‌های Gorilla Glass می‌شود، باعث می‌شود تا شیشه‌های Willow Glass کمتر قابل خم‌شوندگی باشند.

شرکت Corning همچنان انتظار دارد که شیشه‌های خم‌شونده طی چند سال آینده تبدیل به جریان اصلی حاکم بر نمایشگرهای دستگاه‌های الکترونیکی شوند. پس با این حساب شرکت‌های Corning و سایرین چگونه می‌توانند بر این چالش‌ها فائق آیند؟ این شرکت‌ها جواب چنین سؤالاتی را رسانه‌ای نمی‌کنند. گذشته از همه این‌ها، این شرکت‌ها نیز رقبایی داشته و باید با آن‌ها به رقابت بپردازند. 

چرا شیشه‌های تاشونده تا به این حد مهم هستند؟

سامسونگ در ویدیوی رونمایی از گلکسی زد فلیپ، می‌گوید که توانسته از نمایشگرهای پلیمری (پلاستیکی) به سمت شیشه‌های فوق نازک تاشونده جهش کند. این فقط یک جهش تکنولوژیکی چشمگیر نیست. شیشه ماده بهتری برای صفحه‌نمایش یک گوشی هوشمند است.

جهت عبور از چالش‌های شیشه‌های خم‌شونده، دستگاه‌های تاشونده مانند سامسونگ گلکسی فولد، موتورولا ریزر و Lenovo ThinkPad X1 Fold از نمایشگرهای پلاستیکی بهره برده که بی‌شباهت به محافظ‌های پلاستیکی صفحه‌نمایش نیستند. احتمالا چنین نمایشگری احساسی همانند یک صفحه‌نمایش شیشه‌ای را به کاربر القا نمی‌کند، اما این کم‌اهمیت‌ترین نگرانی کاربران است. خراشیدن و ضربه زدن به چنین نمایشگرهایی آسان‌تر از نمونه‌های شیشه‌ای است. موتورولا می‌گوید که گوشی هوشمند ریزر این شرکت که نمایشگری پلاستیکی داشته، برآمدگی‌های نرمالی دارد. 

با استفاده از یک نمایشگر شیشه‌ای شما دیگر شاهد برآمدگی‌های نمایشگر گوشی خود نخواهید بود. این صفحه‌نمایش‌ها به‌آسانی نمونه‌های پلاستیکی خراشیده نشده و آسیب نمی‌بینند. به همین دلیل است که گوشی‌های هوشمند، از آیفون گرفته تا دستگاه‌های اندرویدی، همگی از نمایشگرهای لمسی شیشه‌ای بهره می‌برند. شیشه ماده‌ای بسیار مقاوم‌تر بوده و در هنگام استفاده‌های روزمره نیز بهتر دوام می‌آورد. ناخن انگشت شما نمی‌تواند به یک صفحه‌نمایش شیشه‌ای آسیب برساند، اما به‌سادگی می‌تواند منجر به ایجا فرورفتگی بر روی نمایشگرهای پلاستیکی شود. همان‌طور که به‌احتمال‌زیاد دستگاه‌های تاشونده آینده گجت‌ها را رقم می‌زنند، باید گفت که شیشه‌های خم‌شونده نیز آینده دستگاه‌های تاشونده را تشکیل خواهند داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH