مشخصات ایکس‌باکس سری ایکس

مایکروسافت مشخصات جدیدی را از کنسول ایکس‌باکس سری ایکس منتشر کرد

با توجه به اینکه مایکروسافت مشغول کار بر روی رایانه‌های مجهز به دو نمایشگر و همچنین نسل جدید کنسول‌ ایکس‌باکس خود است، تعطیلات سال جاری میلادی بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. با نزدیک‌تر شدن به این زمان، جزئیات بیشتری از محصولات آینده به دست هواداران و خبرگزاری‌ها می‌رسد. امروز مایکروسافت اطلاعات بیشتری را در رابطه با مشخصات کنسول ایکس‌باکس سری ایکس منتشر کرد.

همان‌طور که می‌دانیم، پردازنده مرکزی (CPU) و پردازنده گرافیکی (GPU) کنسول ایکس‌باکس سری ایکس از معماری‌های Zen2 و RDNA 2 شرکت AMD بهره خواهند برد. پردازنده گرافیکی این کنسول عملکردی 12 ترافلپسی داشته که این مقدار 8 برابر توان پردازشی کنسول پایه ایکس‌باکس وان و 2 برابر توان پردازشی کنسول ایکس‌باکس وان ایکس است. علاوه بر این، برای اولین بار در کنسول‌های مایکروسافت به‌جای هارددیسک (HDD) از حافظه SSD استفاده شده که طبیعتا این موضوع باعث افزایش چشمگیر سرعت این کنسول خواهد شد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، کنسول نسل نهمی مایکروسافت از فناوری رهگیری پرتو (ray tracing) و اگر بخواهیم تخصصی‌تر صحبت کنیم، از DirectX Raytracing سخت‌افزاری پرشتاب بهره می‌برد. این ویژگی به معنای نورپردازی و سایه‌های واقع‌گرایانه‌تر و… خواهد بود. مایکروسافت همچنین وعده داده تا از Variable Rate Shading یا همان (VRS) در کنسول جدید خود استفاده کند. این قابلیت نیز به پردازنده گرافیکی کنسول این امکان را می‌دهد تا اشیا و افکت‌های مشخصی را در بازی اولویت‌بندی کند.

ایکس‌باکس سری ایکس از HDMI 2.1، حالت Auto Low Latency Mode و نرخ نوسازی متغیر (Variable Refresh Rate) پشتیبانی کرده و قرار است که برای اولین‌ بار از نرخ فریم 120 در بازی‌های خود پشتیبانی به عمل آورد. مایکروسافت همچنین اعلام کرده که سعی دارد تا با استفاده از فناوری Dynamic Latency Input، تأخیر کنترلرهای بی‌سیم کنسول خود را بهینه‌سازی کند، هر چند که احتمالا جهت بهره‌گیری از این قابلیت باید کنترلری جدید تهیه کنید.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید کنسول ایکس‌باکس سری ایکس، Quick Resume است. Quick Resume به این معنا بوده که همه‌چیز سریع‌تر بوده و کاربران تأخیر کمتری را شاهد هستند. این قابلیت دقیقا همان کاری را انجام می‌دهد که از اسم آن مشخص است. با استفاده از این ویژگی می‌توانید بازی‌های خود را اجرا کرده و صفحه‌های بارگذاری را به فراموشی بسپارید.

نسل جدید کنسول‌های مایکروسافت همچنین از قابلیت سازگاری با بازی‌های نسل‌های پیشین نیز بهره می‌برد. فیل اسپنسر (Phil Spencer) می‌گوید که ایکس‌باکس سری ایکس از بازی‌های 4 نسل این کنسول پشتیبانی کرده و بدین شیوه کاربران آن می‌توانند در زمان سفر کرده و بازی‌های کنسول‌های قدیمی‌تر این شرکت را نیز به اجرا درآورند. سرپرست بخش ایکس‌باکس امروز اعلام کرد که این قابلیت به این معنا خواهد بود که شما می‌توانید تمامی بازی‌های حال حاضر کنسول ایکس‌باکس وان را به اجرا درآورید. این موضوع بازی‌های کنسول‌های ایکس‌باکس وان، ایکس‌باکس و ایکس‌باکس 360 را که در لیست Backward Compatibility هستند، در بر می‌گیرد. 

همچنین در زمینه سازگاری یک ویژگی جدید دیگر نیز وجود دارد که Smart Delivery نامیده می‌شود. دیگر آن روزها گذشت که شما مجبور بودید بازی Halo 4 را هم برای ایکس‌باکس 360 و هم برای ایکس‌باکس وان خریداری کنید. حداقل برای بازی‌های خود شرکت مایکروسافت و اگر استودیوهای شخص ثالث نیز قبول کنند، کافی است تا بازی موردنظر را یک‌بار خریداری کرده و پس از آن، کنسول شما نسخه متناسب با خود را دانلود خواهد کرد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازی‌های خود مایکروسافت بر روی سرویس Xbox Game Pass نیز در دسترس خواهند بود.

مایکروسافت اعلام کرده که در ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری را از کنسول ایکس‌باکس سری ایکس به اشتراک خواهد گذاشت. مهمترین پرسش حال حاضر هواداران این است که قیمت این کنسول چقدر خواهد بود؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH