آیا امکان ابتلای مجدد انسان به ویروس کرونا وجود دارد؟

دانشمندان در راستای شناسایی رفتار گونه‌ای از کروناویروس موسوم به COVID-19 از زمان ورود آن به بدن تا نحوه شیوع آن در میان مردم تمام تلاش خود را به‌کار بسته‌اند. هنگام معالجه افراد آلوده، بیماران برای مدت زمانی طولانی در قرنطینه سفت و سخت نگهداری شده و عموما پس از چند نوبت جواب منفی برای آزمایشات ترخیص خواهند شد. اما در یک بیانیه جدید از سوی دولت محلی ژاپن اعلام شده که نتیجه آزمایش نخستین فرد مبتلا که پیش‌تر معالجه شده بود، دوباره مثبت شده است.

استفاده از روش غربال‌گری حرارتی در برخی فرودگاه‌ها

بر اساس اظهارات وبسایت NHK این زن در دهه 40 زندگی قرار دارد و مسئولیت راهنمای گردشگران تور اعزامی به ایالت ووهان چین در ماه ژانویه را بر عهده داشته است. تست ویروس COVID-19 برای این فرد در روز 29 ژانویه مثبت اعلام شد و این موضوع در روز 6 فوریه نیز به‌طور قطعی موردتائید قرار گرفت. در هفته‌های بعدی، علائم بیماری در این خانم ظاهر شد و وی مجددا مورد آزمایش قرار گرفت. این‌بار نیز نتیجه تست کرونا مثبت اعلام شد. اکنون گزارشاتی پیرامون احتمال ابتلای مجدد افراد به بیماری COVID-19 مخابره شده است. بدین‌ترتیب حتی افرادی که پیش‌تر بر این بیماری غلبه کرده‌اند نیز کماکان در معرض ابتلای مجدد قرار دارند. اما ایده ابتلای مجدد تا چه اندازه واقع‌بینانه است؟ کارشناسان شبکه یورونیوز به‌دنبال یافتن پاسخ این پرسش هستند.

آیا آن خانم مجددا مبتلا شده بود؟

متخصصان اعلام می‌کنند که هیچ سناریویی واقعا غیرممکن نیست. این در حالیست که محققان کماکان به مطالعات خود جهت درک کلیه ابعاد ویروس کرونا ادامه می‌دهند. با این‌حال متخصصان در خصوص امکان ابتلای مجدد افراد ادعا می‌کنند که به‌طور کلی تحقق سایر سناریوها امری محتمل‌تر است.

کانر بامفورد؛ ویروس‌شناس در انجمن پزشکی تجربی Wellcome-Wolfson مستقر در دانشگاه کوئین شهر بلفاست طی گفتگویی با شبکه یورونیوز اعلام کرد که “ابتلای مجدد این زن امری بعید به‌نظر می‌رسد؛ اما تاکید می‌‌کنم که کماکان موارد مبهم و ناشناخته زیادی بایستی روشن شوند. این دستاوردها یک پیشرفت بالقوه مهم به‌شمار می‌رود؛ اما کماکان موارد زیادی وجود دارند که ما از آن‌ها بی‌خبر هستیم. همچنین این پدیده احتمالا نادر است؛ لذا احتمالا تاثیر چندانی در شیوع بیماری نخواهد داشت.”

در عین‌حال فابین کرائر؛ متخصص اپیدیمیولوژی در شهر اسلو نروژ گفت: “تا زمان روشن شدن درمان کامل زن پیش از ظهور مجدد علائم نمی‌توان پیرامون ابتلای دوباره به ویروس کرونا با قطعیت اظهارنظر کرد. در صورت صحت گزارش مخابره شده از ژاپن مبنی بر مثبت شدن نتایج 2 آزمایش طی 1 ماه کماکان نمی‌توانیم بگوییم که این مورد واقعا بیانگر ابتلای مجدد انسان است و یا به وجود یک عفونت مداوم اشاره دارد.”

آیا این زن دچار عفونت مداوم است؟

در پاسخ به این پرسش بایستی گفت: بله؛ این سناریو امکان‌پذیر است. فیلیپ تیرنو؛ استاد میکروب‌شناسی و آسیب‌شناسی دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در گفتگو با یورونیوز اعلام کرد که “این زن احتمالا ابتدا به یک بیماری شبه سارس مبتلا بوده است؛ این پدیده بدان معناست که نامبرده واقعا به ویروس آلوده نشده و بیماری پیشین در بدن وی باقی‌مانده است. این خانم احتمالا با مشکلات تنفسی خفیف، بدون تحریک سیستم ایمنی بدن مواجه شده است و بعدها در صورت انجام تست ویروس‌شناسی روی بدن وی، نتیجه احتمالا منفی خواهد بود. همچنین در ادامه وی به یک عفونت تنفسی بسیار خفیف‌تر مبتلا شده است.

به بیان ساده‌تر بر اساس اظهارات بارت هاگمانز؛ ویروس‌شناس مرکز پزشکی Erasmus در شهر روتردام یک عفونت خفیف اولیه می‌تواند موجب واکنش محدود سیستم ایمنی بدن شود. این وضعیت به ویروس کرونا اجازه می‌دهد تا برای بار دوم ظهور نماید.

سایر سناریوهای احتمالی

دکتر تیرنو و بامفورد خاطرنشان کردند که بروز خطا حین انجام فرآیند تست امری کاملا محتمل است؛ در واقع آزمایشات کاملا ایده‌آل و بی‌نقص نیستند. بر اساس اظهارات دکتر بامفورد “نگرانی در خصوص ابتلای مجدد افراد به بیماری هنوز یک اولویت قلمداد نمی‌شود. توجه به این موضوع امری ضروری است؛ اما ظاهرا اکنون دلیل خاصی برای نگرانی وجود ندارد. اکثریت قریب به اتفاق بیماران برای نخستین بار مبتلا شده‌اند و دغدغه پزشکان نیز بایستی معطوف به این طیف باشد.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH