نگاهی به تاریخچه سری Nova از محصولات هواوی

شرکت هواوی در طول سالیان فعالیت خود مدل‌ها و سری‌های مختلفی را به کاربران معرفی کرده است که هر یک از آن‌ها به تدریج هویت خود را یافته‌اند و حتی برخی از آن‌ها مانند سری آنر به عنوان یک برند مستقل زیر نظر هواوی به کار خود ادامه می‌دهند. با این وجود یکی از سری‌هایی که در میان محصولات این شرکت خودنمایی می‌کند را باید سری Nova دانست.

نام این سری یک کلمه مربوط به ستاره‌شناسی و علوم نجوم است. اگر نخواهیم مبحث را پیچیده کنیم باید بگوییم که کلمه Nova به رفتار خاصی از ستاره گفته می‌شود. در حقیقت وقتی که یک ستاره به صورت ناگهانی افزایش چشمگیری در زمینه نور داشته باشد و بعد به شرایط عادی خود بازگردد، پدیده Nova شکل گرفته است. دانشمندان در ابتدا فکر می‌کردند که این امر به عنوان تولد یک ستاره است ولی در حقیقت مشخص شد که پدیده Nova در زمان مرگ یک ستاره اتفاق می‌افتد. پدیده Nova به اندازه‌ای زیبا و شگفت‌انگیز است که ستاره‌شناسان فراوانی را محو خود کرده و به نوعی نمادی از شگفتی در آسمان‌ها و قدرت‌هایی فراتر از محیط پیرامون ما محسوب می‌شود.

این سری از محصولات همیشه شانه به شانه پرچم‌داران هواوی در حرکت بوده و نوآوری‌های خاص خود در طراحی، کیفیت و عملکرد را به همراه داشته‌اند ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید تاریخچه این سری از چه زمانی آغاز شده است. در این مقاله با هم مسیری که سری Nova طی کرده را مرور می‌کنیم و می‌بینیم که چگونه این سری در مدت زمانی نسبتا کوتاه خودش را به عنوان یک عضو بسیار مهم خانواده هواوی مطرح کرد.

2016، آغازی بر یک تاریخچه طلایی

در سال 2016 هواوی یک نام بسیار خوب و شناخته شده محسوب می‌شد ولی محصولات این شرکت تازه داشتند رنگ و حال حرفه‌ای و مدرن را به خود می‌گرفتند؛ به همین دلیل نیز در ماه سپتامبر سال 2016 و در نمایشگاه IFA در شهر برلین شاهد معرفی یک محصول جدید از شرکت هواوی بودیم که به سادگی هواوی Nova  نام داشت. در حقیقت دو نسخه از این تلفن همراه هوشمند برای عرضه به بازار معرفی شده بود که هواوی Nova و Nova  پلاس نام داشتند.

در آخرین ماه‌های سال بود که این دو محصول روانه بازار شدند. در ماه اکتبر سال 2016 خانواده Nova رسما پای به بازار مصرف گذاشتند. مدل اولیه این سری یک نمایشگر 5 اینچی داشت که با رزولوشنی در رده فول اچ‌دی، پردازنده قدرتمند کوالکام اسنپ دراگون 625 به همراه 3 گیگابایت رم و 32 گیگابایت حافظه داخلی، دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی و دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی عرضه شده بود. این امکانات برای آن دوران فیچرهایی نسبتا خوب بودند که البته با پرچم‌داران کمی فاصله داشتند ولی بازهم کیفیت و قیمتی مناسب را در اختیار کاربر قرار می‌دادند. از سوی دیگر مدل پلاس، 5.5 اینچی بود و از نظر امکانات، علاوه بر نمایشگر بزرگ‌تر، دوربین اصلی 16 مگاپیکسلی، باتری قوی‌تر و تفاوت‌هایی در طراحی ظاهری را ارایه کرده بود.

نکته جالبی که این محصولات داشتند این بود که در سال 2016 با درگاه ارتباطی یواس‌بی نوع C عرضه شده بودند که در آن زمان نمادی از  پیشرو بودن محسوب می‌شد و هنوز در سال 2020 نیز محصولاتی هستند که به این فناوری نرسیده و با مدل‌های قدیمی‌تر این درگاه یعنی میکرو یواس‌بی عرضه می‌شوند. در هر صورت این دو محصول توانستند راه را برای این سری هموار کنند.

2017، سال پختگی

مسلما موفقیت هواوی در جلب توجه مشتریان با سری نوا به یک نوبت عرضه محدود نشد و در سال 2017 نیز سه محصول دیگر از خانواده Nova روانه بازار مصرف شدند. این بار به جای دو مدل استاندارد Nova و Nova  پلاس، شاهد عضو جدیدی با پسوند S نیز بودیم و نسل دوم خانواده Nova با نام‌های هواوی Nova 2، هواوی Nova 2s و هواوی Nova 2 پلاس در سال 2017 روانه بازار مصرف شدند.

در اواسط سال 2017 بود که دو مدل هواوی Nova 2 و هواوی Nova 2 پلاس چشم به جهان گشودند. این دو مدل از نظر نمایشگر دقیقا مانند نسل نخست عمل کرده ولی پردازنده‌های اسنپ‌دراگون با پردازنده‌های ساخت هواوی یعنی محصولات شرکت «های‌سیلیکون» کایرین 659 جایگزین شده بودند. به جای اندروید 6 شاهد حضور اندروید 7 بودیم و هر دو مدل رم 4 گیگابایتی داشتند. مدل اصلی تنها با حافظه 64 گیگابایتی عرضه می‌شد ولی مدل پلاس با دو گزینه حافظه 64 و 128 گیگابایت عرضه شده بود. از سوی دیگر بزرگ‌‌ترین جهش این محصولات، مهاجرت به دنیای دوربین‌های دوگانه بود. هر دو محصول دوربین دوگانه 12+8 مگاپیکسلی داشتند و یک دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی نیز برای تکمیل این ترکیب دلنشین به کاربران عرضه شده بود. البته باتری مدل اصلی نسبت به نسل قبل اندکی ضعیف‌تر شده بود ولی امکانات استانداردی مانند حسگر اثر انگشت بر روی این دو مدل وجود داشتند.

با این وجود در ماه دسامبر سال 2017 و در فاصله انتقال از پاییز به زمستان، یک جهش چشمگیر در این سری رخ داد و با عرضه شدن هواوی Nova 2s، این سری یک گام دیگر به سوی نیرومندتر شدن برداشت. این محصول با پردازنده کایرین 960، اندروید 8، نمایشگر 6 اینچی با کیفیتی فراتر از فول اچ‌دی، دوبین اصلی 16+20 مگاپیکسل، دوربین سلفی دوگانه 20+2 مگاپیکسل و حتی گزینه رم 6 گیگابایتی، یک گام بزرگ در مسیر این سری بود، گامی که آینده این سری را بیشتر به سوی پرچمداران سوق داد.

2018، عصر تبلور هواوی Nova با نسل 3 و 4

در سال 2018 دیگر همه نام سری هواوی Nova را می‌شناختند و به همین دلیل نیز این شرکت علاوه بر عرضه نسل سوم این خانواده و افزودن اعضای جدید به نسل سوم، نسل چهارم را نیز در همین سال کلید زد. در حقیقت این‌بار شاهد محصولاتی مانند Nova 3e ،Nova 3i، هواوی Nova 3 ساده و در نهایت هواوی Nova 4 در این سال بودیم.

نخستین مدل عرضه شده در این سال مدل Nova 3e بود که از نظر ظاهری عملا شباهت زیادی به پرسر و صداترین محصول آن دوران یعنی آی‌فون X داشت. این تلفن همراه آغازگر راه شیار بالای نمایشگر برای این سری بود و دوربین دوگانه قوی‌تر از قبل، نمایشگر 5.84 اینچی کشیده با پوشش تقریبی کل بخش جلویی بدنه، بهبود رزولوشن، گزینه‌های مختلف رم و حافظه داخلی و طراحی ظاهری مدرن و زیبا را به همراه آورده بود که کاربران این سری بیش از پیش حس و حال حرفه‌ای بودن را داشته باشند.

با این وجود اندکی بعد دو مدل هواوی Nova 3i و هواوی Nova 3 به بازار عرضه شدند که هر دو نمایشگر 6.3 اینچی داشته و با دوربین اصلی دوگانه 16+24 (فقط برای مدل Nova 3) و دوربین سلفی نیرومند 24+2 مگاپیکسلی خود بازهم در این زمینه پیشرفت کردند. این دو گوشی از نظر تنوع در زمینه رم و حافظه داخلی نیز جذاب بودند و حافظه‌های داخلی بین 64 تا 128 گیگابایتی را به همراه گزینه‌های رم 4 و 6 گیگابایتی به کاربران ارایه می‌کردند. از سوی دیگر وجود پردازنده کایرین 710 به نمادی از میان‌رده‌های نیرومند هواوی بدل شده بود که بر روی هر دو محصول جا خوش کرده بود.

هوآوی P Smart Plus

در پایان سال 2018 و وقتی که همه خودشان را برای شروع سال جدید آماده می‌کردند، هواوی مدل Nova 4 را روانه بازار کرد. این محصول عملا بار دیگر جهشی را در این سری نشان داده بود که البته این بار همه منتظر آن بودند. نمایشگر 6.4 اینچی با رزولوشن بسیار بالا این بار بدون شیار نمایشگر عرضه شده بود و دوربین سلفی تنها یک حفره بسیار کوچک در بالای نمایشگر بود که طراحی شگفت آوری را به این محصول بخشیده بود. پردازنده دستگاه به کایرین 970 ارتقا یافته بود و رم دستگاه در دو رده 6 و 8 گیگابایتی در کنار حافظه داخلی 128 گیگابایتی قابل دسترسی بود. باتری به 3750 میلی‌آمپر ساعت ارتقا یافته بود و از همه مهم‌تر، دوربین اصلی برای نخستین بار یک دوربین سه‌گانه بود. دوربین 48+16+2 مگاپیکسلی این محصول به همراه یک دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی عملا این مدل را به یک گزینه عالی برای دوستداران عکاسی بدل ساخته بود و قابلیت‌هایی مانند شارژ سریع نیز Nova 4 را به آینده‌ رهنمون کرده بودند.

2019، عصر گسترش خانواده هواوی Nova

در سال 2019 دیگر انگشتان دو دست برای شمردن تعداد اعضای این خانواده کافی نبودند. محصولات سری نوا در سه نسل چهارم و پنجم و ششم در این سال قابل دسترسی بودند و فناوری‌های جدیدی مانند دوربین چهارگانه، پردازنده‌های قدرتمند و حتی اتصال به شبکه‌های نسل بالاتر را برای این سری به یک استاندارد بدل کرده بودند.

امکاناتی مانند تشخیص چهره، هوش مصنوعی، حسگر اثر انگشت در کناره برخی مدل‌ها، نمایشگرهای تمام صفحه و موارد دیگری از این دست توانستند تا سال 2019 را به بهترین سال خانواده Nova تبدیل کنند. تحریم‌های آمریکا در این سال برای هواوی دردسرهای فراوانی ایجاد کرد ولی خانواده Nova به خوبی نشان داد که چطور می‌توان به دور از فشار، پیشرفت را ادامه داد.

اگر بخواهیم به تک تک محصولات هواوی در این سال نگاه داشته باشیم، به مطلب بسیار زیادی نیاز داریم ولی باید در مجموع گفت که این سری در سال 2019 عملا اثبات کرد که خانواده Nova دیگر محصولات میان‌رده ساده نیستند بلکه خانواده‌ای خاص هستند که در کنار پرچمداران هواوی حضوری مستمر و نیرومند دارند. پسوندهایی مانند Z ،SE ،T و پرو به تعدد این خانواده کمک فراوانی کردند و جالب است بدانید که چهار محصول سری Nova در سال 2019 در سه ماه پایانی سال عرضه شدند که این امر نشان دهنده ادامه روند رو به رشد این خانواده دارد.

2020، راهی که ادامه دارد

در سال 2020 تنها محصول خانواده نوا که به بازار عرضه شده است، هواوی Nova 7i است. این محصول نمایشگر ال‌سی‌دی 6.4 اینچی، اندروید 10، پردازنده کایرین 810، رم 8 گیگابایت، حافظه 128 گیگابایتی به همراه باتری 4200 میلی آمپرساعتی را به همراه یک دوربین چهارگانه بسیار نیرومند عرضه کرده است.

در حقیقت با توجه به محصولات عرضه شده در پایان سال 2019، این مدل یک پیشرفت محسوب نمی‌شود ولی تجربه کار با سری Nova نشان داده که در ماه‌های آینده شاهد عرضه محصولاتی جدید از این سری خواهیم بود که مسلما بار دیگر استانداردهای این خانواده را به سطحی فراتر از انتظارات فعلی بالا خواهد برد.

سری نُوا از محصولات هواوی را بایستی اسمارت‌فون‌های میان رده در قامت پرچم‌داران دانست که سازنده تلاش می‌کند تا با ارایه امکاناتی عالی در کنار قیمت‌گذاری مناسب، توجه خریداران را به این ستاره‌های همیشه درخشان در بین گوشی‌های بازار جلب کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH