شیوع ویروس کرونا باعث کاهش آلودگی هوا شده است!

شیوع ویروس کرونا یا همان بیماری کووید۱۹ شرایط بسیار سختی را در اکثر کشورها به وجود آورده و تاکنون باعث مرگ بیش از ۷ هزار نفر شده است. اقتصاد جهانی نیز به‌شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. اما شیوع این بیماری، یک جنبه مثبت داشته و آن کاهش آلودگی هوا و احتمالا نجات جان هزاران نفر بوده است.

به تازگی مطالعه جدیدی در دانشگاه استنفورد آمریکا انجام شده که به تاثیر ویروس کرونا بر روی کاهش میزان آلودگی هوا و کاهش مرگ‌ومیرهای ناشی از آن در کشور چین پرداخته است.

این شرایط البته همچنان ادامه دارد، اما مسلما برای مدت زمان طولانی دوام نخواهد داشت. مارشال بورک (Marshall Burke) نویسنده اصلی مقاله گفته است که احتمالا در چین تعداد افرادی که در اثر کاهش آلودگی‌ها نجات خواهند یافت بیشتر از تعداد جان‌باختگان ناشی از ویروس کرونا خواهند بود.

بورک می‌گوید: “ما با توجه به آمار و ارقام می‌دانیم که تنفس هوای آلوده باعث مرگ زودرس افراد می‌شود، اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا امکان دارد تعداد زندگی‌هایی که بعد از شیوع ویروس کرونا، به‌خاطر کاهش آلودگی‌ هوا نجات می‌یابند، بیشتر از تعداد مرگ‌ومیرهای ناشی از خود ویروس باشد؟ حتی در محافظه‌کارانه‌ترین حالت، من فکر می‌کنم که جواب این سوال ‘مثبت’ است.”

طبق محاسبات بورک، کاهش آلودگی هوا در این دو ماه اخیر احتمالا جان ۴ هزار کودک زیر ۵ سال و ۷۳ هزار فرد بزرگسال بالای ۷۰ سال را نجات داده است. این اعداد، به‌طرز قابل‌توجهی بیش از مجموع تلفات ناشی از ویروس کرونا هستند.

البته این آمار شاید برایتان کمی تعجب‌آور باشد، اما این‌ها چیزی است که ما از مدت‌ها قبل می‌دانیم. اوایل این ماه، مقاله دیگری نشان داد که آلودگی هوا باعث شده تا امید به زندگی، در مقیاس جهانی، به‌طور متوسط سه سال کاهش یابد.

جوس للیولد (Jos Lelieveld) نویسنده این مقاله از دانشگاه قبرس می‌گوید: “آمار تلفات و میزان کاهش امید به زندگی در اثر آلودگی هوا به اندازه‌ای است که به‌راحتی قابل رقابت با میزان مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مواد دخانی و بسیار بیشتر از سایر علل مرگ‌ومیر است. برای مثال، آمار تلفات آلودگی هوا ۱۹ برابر بیشتر از مالاریا؛ ۱۶ برابر بیش از خشونت؛ ۹ برابر بیشتر از ایدز؛ ۴۵ برابر بیشتر از مصرف الکل و ۶۰ برابر بیشتر از مصرف مواد مخدر است.”

بنابراین، کاملا ثابت شده است که آلودگی هوا باعث مرگ خیلی از افراد در سراسر دنیا می‌شود. البته به این نکته هم باید توجه داشت که مطالعه بورک فقط از داده‌های چین استفاده کرده و کمی زودتر از تاثیر ویروس کرونا بر بقیه کشورهای جهان انجام شده است.

ایتالیا یکی از کشورهایی است که با داشتن بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا بعد از چین، قرنطینه‌های سفت و سختی را به اجرا گذاشته است. حالا داده‌های ماهواره‌های مستقر در بالای شمال این کشور نشان می‌دهند که کاهش چشمگیری در آلودگی هوا، به‌ویژه در میزان گاز دی‌اکسید نیتروژن که به‌طور گسترده از خودروها، کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها منتشر می‌شود، اتفاق افتاده است. تصاویر گرفته شده از تاریخ 1 ژانویه تا 11 مارس 2020 توسط ماهواره Copernicus Sentinel-5P نشان‌دهنده این هستند که دی‌اکسید نیتروژن در این مناطق ایتالیا به میزان قابل‌توجهی کاهش یافته است.

کلاوس زنر (Claus Zehner) مدیر ارشد پروژه ماهواره Copernicus می‌گوید: “کاهش انتشار گاز دی‌اکسید نیتروژن بر روی منطقه Po Valley در شمال ایتالیا کاملا مشهود است. گرچه شاید به‌خاطر پوشش ابر و آب و هوا، تغییرات اندکی در داده‌ها وجود داشته باشد، اما ما مطمئنیم که این موضوع، در نتیجه کاهش ترافیک و فعالیت‌های صنعتی در پی شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است.”

در حال‌حاضر مطالعاتی وجود ندارد که میزان تاثیر واقعی کاهش انتشار گاز دی‌اکسید کربن بر روی سلامت افراد را بررسی کند، اما براساس آنچه که ما از خطرات آلودگی هوا می‌دانیم، اثر مستقیم آن بر روی کاهش مرگ‌ومیرها قطعی است.

بنابراین می‌توانیم بگوییم که شیوع ویروس کرونا که حالا تبدیل به یک بحران سلامت جهانی شده است، فرصت خوبی برای ما فراهم آورده تا ببینیم کدامیک از جنبه‌های زندگی مدرن ما کاملا ضروری بوده‌اند و اگر بخواهیم عادت‌های خود را در مقیاس جهانی تغییر دهیم، امکان چه تغییرات مثبتی وجود دارد.

1 در مورد “شیوع ویروس کرونا باعث کاهش آلودگی هوا شده است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH