دستگاه تنفس مصنوعی تسلا

احتمال تولید دستگاه تنفس مصنوعی توسط شرکت تسلا جهت مقابله با ویروس کرونا

ایلان ماسک (Elon Musk) به دلیل جذابیت‌های توییتر همیشه در این پلتفرم اجتماعی فعال است، اما گفت‌و‌گوی اخیر وی در توییتر چیزی فراتر از جذابیت بوده است. درحالی‌که مدیر اجرایی و بنیان‌گذار تسلا و اسپیس ایکس اخیرا به دلیل تصمیم به ادامه فعالیت کارخانه‌ تسلا در فریمانت کالیفرنیا علی‌رغم شیوع ویروس کرونا، مورد سرزنشی گسترده قرار گرفته، یکی از کاربران در توییتر از وی پرسیده که آیا امکان دارد از ظرفیت تولیدی این کارخانه جهت تولید دستگاه تنفس مصنوعی استفاده شود؟ افرادی که به بیماری COVID-19 مبتلا شده‌اند، باید طی مدت زمان طولانی از یک دستگاه تنفس مصنوعی استفاده کنند تا بتوانند دوره نقاهت خود را با موفقیت پشت سر بگذارند. برآوردهای صورت‌گرفته در ایالا‌متحده حاکی از آن هستند که در صورت که تمامی افراد به‌شدت مبتلا به این بیماری، نیاز داشته باشند تا از دستگاه‌های تنفس مصنوعی به‌صورت همزمان استفاده کنند، دولت ایالات‌متحده نخواهد توانست که تعداد دستگاه‌های موردنیاز را فراهم آورد.

ماسک در جواب توییت کاربر موردنظر نوشت: اگر کمبودی پیش آید، شرکت ما به تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی خواهد پرداخت.” جالب است که سردبیر وب‌سایت FiveThirtyEight یعنی نیت سیلور (Nate Silver) نوشته که این کمبود در حال حاضر وجود دارد. درنهایت اینکه ماسک نیز اظهار کرده: “تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی سخت نیست، اما نمی‌توان این دستگاه‌ها را به سرعت به تولید رساند. کدام بیمارستان‌ها در حال حاضر از کمبود دستگاه‌های مورداشاره شما رنج می‌برند؟” سایر کاربران نیز شروع کرده و به مشکلات کشور ایتالیا اشاره می‌کردند؛ جایی که در آنجا پزشکان دقیقا چنین کمبودی را گزارش داده‌اند.

درحالی‌که ایلان ماسک پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که حداقل نباید برخی از توییت‌ها را جدی گرفت، اما در عین حال نیز در برخی از موارد کمک‌های شایانی را انجام داده است. از این موارد می‌توان کمک مالی به سیستم تصفیه آب و همچنین تأمین مالی جهت خرید لپ‌تاپ‌های مدرسه‌های فلینت ایالت میشیگان را مورد اشاره قرار داد.

اخیرا تغییراتی در کارخانه فریمانت شرکت تسلا رخ داده و طی آن، تعداد کارگران مشغول به کار به 2500 نفر کاهش یافته که از این طریق می‌توان شدت تجمعات افراد و در نتیجه شیوع ویروس کرونا را کاهش داد. شاید نتوان این اقدام را واکنشی در برابر بیانیه‌ها و اقدامات پیشین متوجه این شرکت دانست، اما در هر صورت خوشبختانه این رویه می‌تواند برای افراد نیازمند، مفید واقع شود. تسلا تنها شرکت خودروسازی نیست که ظرفیت و توانایی تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی را دارا است. خبرگزاری رویترز گزارش داده که شرکت‌های فورد و جنرال موتورز نیز گفت‌و‌گوهایی را با دولت فدرال ترتیب داده و طی آن آمادگی خود را جهت تولید تجهیزات پزشکی موردنیاز، اعلام داشته‌اند. این موضوع می‌تواند تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی را نیز در بر گیرد.

در حال حاضر آخرین توییت ایلان ماسک به این نکته اشاره دارد که وحشت می‌تواند صدمات بیشتری را از خود این ویروس به جامعه بشری وارد کند. ماسک در توییت خود نوشت: “تسلا ماشین‌هایی مجهز به سیستم hvac (گرمایشی، تهویه و تهویه مطبوع) پیچیده را به تولید می‌رساند. اسپیس ایکس نیز فضاپیماهایی مجهز به سیستم‌های پشتیبانی از حیات را تولید می‌کند. تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی سخت نیست، اما نمی‌توان این دستگاه‌ها را به سرعت به تولید رساند. کدام بیمارستان‌ها در حال حاضر از کمبود دستگاه‌های مورداشاره شما رنج می‌برند؟”

نیت سیلور نیز در توییتر خود نوشت: “این خبر بسیار خوبی است. دقیقا نمی‌دانم که کدام بیمارستان‌ها بیشترین نیاز را دارند، اما فکر می‌کنم که بیمارستان‌های شهرهای نیویورک و سیاتل در وضعیت حادی قرار داشته باشند. اگر بیمارستان شما از کمبود دستگاه‌های تنفس مصنوعی رنج می‌برد و یا اینکه می‌توانید لیستی را از بیمارستان‌ها و نیازمندی آن‌ها تهیه کنید، پس من و ایلان ماسک را در جریان قرار دهید.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH