دستیار هوشمند سیری اپل شما را برای ویروس کرونا غربالگری می‌کند

اپل به‌تازگی دستیار هوشمند سیری را به‌روزرسانی کرده و حالا شما می‌توانید با انجام یک غربالگری سریع بفهمید که آیا در رابطه با ویروس کرونا لازم است با دکترتان تماس بگیرید یا نه. آپدیت جدید ظاهرا روز یکشنبه منتشر شده و کاربران اپل از اواخر دیروز متوجه آن شده‌اند. برای شروع، تنها کاری که باید انجام دهید این است که به سیری بگویید، “?Hey Siri, do I have coronavirus”. شما با پرسیدن این سوال، از سیری خواهید خواست که شما را غربالگری کند.

کاربران iOS در آمریکا می‌توانند به‌طور مجازی توسط سیری برای ویروس کرونا غربالگری شوند

در قابلیت جدید اگر به سیری بگویید که می‌خواهید غربالگری شوید، از شما خواهد پرسید که آیا سرفه خشک، تب یا نفس‌های کوتاه دارید؟ شما می‌توانید جواب دهید “بله”، “خیر” یا “مطمئن نیستم”. اگر جوابتان نه باشد، از شما پرسیده خواهد شد که آیا تاکنون در تماس نزدیک با کسی که جواب تست‌اش مثبت شده، بوده‌اید؟ شما این‌بار هم سه گزینه “بله”، “خیر” یا “مطمئن نیستم” را خواهید داشت. سیری بسته به پاسخ شما، ممکن است بهتان بگوید که ریسک کمتری برای ابتلا به بیماری کووید۱۹ دارید ولی بهتر است نسبت به علایمی مانند تب، سرفه خشک یا نفس‌های کوتاه گوش‌به‌زنگ باشید.

سیری همچنین به شما یادآوری خواهد کرد که دست‌هایتان را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و از تماس نزدیک با افراد بیرون خانه اجتناب کنید. همچنین به شما گوشزد خواهد کرد که ممکن است هیچ احساس بیماری نداشته باشید، اما ویروس را با خودتان حمل کنید و به دیگران انتقال دهید. اگر پاسخ‌های شما به‌گونه‌ای باشد که دستیار اپل احساس هشدار بکند، از شما خواهد پرسید که آیا علایم‌تان شدید است؟ اگر پاسخ‌تان مثبت باشد، سیری آماده خواهد بود که با اورژانس تماس بگیرد. اما اگر پاسخ‌تان منفی باشد، به شما خواهد گفت که در خانه بمانید، از تماس نزدیک با دیگران بپرهیزید و در صورتی که علایم‌تان شدیدتر شد با دکتر تماس بگیرید. سیری در پایان غربالگری لینک وب‌سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC.gov) را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

اخیرا گوگل نیز در رابطه با ویروس کرونا قابلیت جدیدی را به گوگل مپس اضافه کرده است و هر بار که شما بخواهید با استفاده از آن دنبال مطب دکتر یا بیمارستانی بگردید، یادآوری‌هایی را به شما نشان خواهد داد. به این‌صورت که در پایین صفحه، باکسی ظاهر خواهد شد و به شما خواهد گفت که اگر فکر می‌کنید بیماری کرونا دارید، قبل از مراجعه به بیمارستان، با دکترتان تماس بگیرید. گوگل سرچ هم به‌هنگام جستجوی ویروس کرونا، تب‌های خاصی را به شما نشان خواهد داد که شامل جدیدترین و به‌روزترین اخبار و اطلاعات مرتبط با این بیماری از منابع معتبر هستند. این‌روزها همه شبکه‌های اجتماعی تلاش می‌کنند تا از انتشار اخبار جعلی در پلت‌فرم‌هایشان جلوگیری کنند. این موضوع از آن جهت مهم است که پیشنهاد درمان‌های اشتباه می‌تواند آسیب‌های جدی به افراد وارد کند و انتشار اطلاعات غلط ممکن است باعث ترس و وحشت مردم شود.

تست غربالگری سیری در حال‌حاضر فقط در آمریکا قابل دسترس است و هنوز معلوم نیست آیا اپل برنامه‌ای برای ارایه آن در سایر کشورها دارد یا نه. به گفته اپل پاسخ‌هایی که سیری به شما می‌دهد، از طریق وزارت بهداشت و خدمات انسانی آمریکا و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) صورت می‌گیرد.

در حالیکه دولت ترامپ در یکی دو سال گذشته، غول‌های تکنولوژی آمریکا را به‌خاطر احتمال نقض قانون آنتی‌تراست مورد تحقیق و بازرسی قرار داده است، حالا دست به دامن همین شرکت‌ها شده تا به او در خارج شدن از این بحران کمک کنند. شدت شیوع ویروس کرونا در چین ظاهرا در حال کم شدن است، اما بقیه کشورهای دنیا به‌شدت درگیر آن شده‌اند. این موضوع را می‌توان از تصمیم اپل برای باز کردن مجدد همه ۴۲ فروشگاه‌اش در چین و بستن فروشگاهای دیگرش در سایر کشورها فهمید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH