حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس چگونه کار می‌کند؟

مایکروسافت مدتی پیش، مشخصات کلیدی کنسول بازی نسل نهمی خود را رونمایی کرد. حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس یکی از این مشخصات کلیدی و جالب بود. یک کارت توسعه یک ترابایتی وظیفه تأمین ظرفیت حافظه جداشدنی این کنسول را بر عهده دارد. ایکس‌باکس سری ایکس از یک حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی اختصاصی بهره برده و قرار است که این حافظه یک ترابایتی با همکاری شرکت Seagate تولید شود.

حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس از رابط PCI Express 4.0 استفاده خواهد کرد

حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکساین حافظه در پشت این کنسول نصب شده و می‌توان آن را راهی سریع جهت افزایش حافظه داخلی یک ترابایتی NVME SSD این کنسول دانست. مایکروسافت از رابط PCI Express 4.0 برای حافظه داخلی NVME SSD و حافظه خارجی SSD کنسول خود استفاده می‌کند. این موضوع نشان دهنده سرعت مدنظر جهت اجرای بازی‌های آینده است. این قضیه همچنین بدین معنا است که بازی‌های بهینه‌شده برای ایکس‌باکس سری ایکس باید بر روی حافظه داخلی SSD و یا این حافظه‌ جداشدنی اختصاصی اجرا شوند. 

سخنگوی مایکروسافت اظهار می‌کرد: “شما همچنان می‌توانید از درگاه USB 3.1 و هارددرایوهای خود بر روی ایکس‌باکس سری ایکس نیز استفاده کرده و در نتیحه بازی‌های ایکس‌باکس وان، 360 و کنسول اولیه ایکس باکس را از این طریق به‌صورت مستقیم به اجرا درآورید. بازی‌هایی که برای ایکس‌باکس سری ایکس و معماری Velocity بهینه شده‌اند، باید از طریق حافظه داخلی SSD و یا حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی اختصاصی این کنسول اجرا شوند.”

در نتیجه اگر شما قصد ارتقای حافظه ذخیره‌سازی کنسول آینده مایکروسافت را داشته باشید، باید این کارت‌های توسعه اختصاصی را خریداری کرده تا بدین شیوه بتوانید عنوان‌های جدید را اجرا کنید. مایکروسافت تا به حال اطلاعاتی را در رابطه با قیمت این حافظه‌ها منتشر نکرده است. در حال حاضر حافظه‌های USB خارجی در انواع مختلفی تولید شده و اغلب قیمت بسیار کمتری نسبت به درایوهای NVME SSD معادل دارند.

آیا Seagate تنها شریک مایکروسافت در این زمینه خواهد بود؟

حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس

 

شرکت Seagate تنها شریک مایکروسافت در تولید حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس است. یکی از سخنگویان مایکروسافت به وب‌سایت The Verge اعلام کرده: “در تاریخ عرضه، حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی شرکت Seagate تنها گزینه‌ در دسترس خواهد بود. در آینده اطلاعات بیشتری را به اشتراک خواهیم گذاشت.” هنوز دقیقا مشخص نیست که آیا مایکروسافت این کارت‌های حافظه را تحت برند خود تولید خواهد کرد یا خیر؟ همچنین هنوز نمی‌دانیم که چه تعدادی از تولیدکنندگان شخص ثالث قادر به تولید این حافظه‌‎ها خواهند بود. حضور تولیدکنندگان بیشتر به معنای پایین آمدن قیمت مصرف‌کننده است، بنابراین جای تعجب خواهد بود که اگر پس از عرضه این کنسول، همچنان شرکت Seagate تنها فعال این عرصه باشد.

این حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی و همچنین حافظه داخلی NVME SSD به این معنا هستند که زمان بارگذاری بازی‌های ایکس‌باکس سری ایکس کاهشی قابل‌توجه را تجربه خواهد کرد. مایکروسافت در این زمینه، بهبودی 40 ثانیه‌ای را نسبت به ایکس‌باکس وان ایکس به نمایش گذاشته است (با مقایسه زمان بارگذاری یک بازی در دو کنسول). این بهبود نشان دهنده این است که کاربران کنسول جدید مایکروسافت می‌توانند در هنگام آماده‌به‌کار و حتی پس از راه‌اندازی مجدد، چندین بازی را ادامه دهند.

ایکس‌باکس سری ایکس داده‌های ذخیره‌شده بازی‌ها را از حافظه رم به حافظه SSD منتقل می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود تا کاربران به‌سرعت بتوانند بازی‌ها را ادامه دهند. مایکروسافت دقیقا بیان نکرده که حالت Quick Resume می‌تواند بر چه تعدادی از بازی‌ها اعمال شود، اما حداقل از سه بازی پشتیبانی خواهد کرد. ازآنجایی‌که میزان استفاده بازی‌ها از رم با یکدیگر متفاوت است، پس تعداد بازی‌های قابل اجرا در حالت Quick Resume نیز به میزان حافظه مورداستفاده این ویژگی بستگی خواهد داشت.

سخن پایانی

هنوز اطلاعات زیادی در رابطه با این حافظه‌های جداشدنی در دسترس نیست، اما واضح است که استفاده از همین حافظه جداشدنی اختصاصی، تنها راه ارتقای حافظه جهت اجرای بازی‌های نسل نهمی خواهد بود. 

1 در مورد “حافظه ذخیره‌سازی جداشدنی ایکس‌باکس سری ایکس چگونه کار می‌کند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH