ویروس کرونا می‌تواند نسل میمون‌های بزرگ را منقرض کند!

ویروس کرونا حال به تمام نقاط دنیا سفر کرده و اکنون جان بیش از ۲۳۵۰۰ نفر را گرفته است. اما متخصصان هشدار می‌دهند که این ویروس ممکن است تهدیدی برای میمون‌های بزرگ هم باشد.

میمون‌های بزرگ نزدیک‌ترین خویشاوندان ما هستند و گونه‌هایی که این گروه را تشکیل می‌دهند (شامل گوریل‌ها، شامپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها) در معرض خطر قرار دارند. هرچند ما زبان یا جامعه یکسانی با این حیوانات نداریم، اما حدود ۹۸ درصد از DNA ما با شامپانزه‌ها مشترک است. به نظر می‌رسد که ما یک شباهت دیگری نیز با هم داریم: احتمال ابتلا به یک بیماری تنفسی مشترک.

متخصصان انجمن Great Ape Health Consortium در یادداشتی که در تاریخ 24 مارس در مجله Nature چاپ شده، نوشته‌اند که: در حال حاضر اثبات شده است که حتی انتقال پاتوژن‌های خفیف انسان به میمون‌ها، می‌تواند منجر به بیماری متوسط تا حاد در آن‌ها شود.

با این‌حال هنوز معلوم نیست که آیا ویروس کرونا (با نام علمی SARS-CoV-2)، میمون‌های بزرگ را هم به‌اندازه انسان‌ها تحت تاثیر قرار خواهد داد یا نه. متخصصان در یادداشت خود نوشتند: ما به عنوان متخصصان پیشرو در زمینه محافظت و سلامت این حیوانات، از دولت‌ها، پژوهشگران، کارشناسان توریسم و آژانس‌های مالی درخواست می‌کنیم که ریسک انتشار ویروس جدید در بین این میمون‌هایِ در معرض خطر را کاهش دهند.

آن‌ها همچنین گفته‌اند که توریسم میمون‌های بزرگ باید معلق شود و تحقیقات میدانی باید کاهش یابد. اما این کار باید در عین ارزیابی ریسک‌ها انجام گیرد؛ برای مثال، شکار غیرقانونی آن‌ها ممکن است توسط افرادی افزایش یابد.

به گزارش واشنگتن پست، برخی کشورها مانند گابن و رواندا هم اکنون این نوع توریسم را متوقف کرده‌اند و لغو پروازها و بستن مرزها باعث شده تا میزان مسافرت‌ها به این مناطق کاهش یابد.

نمایندگان اتحادیه بین‌المللی برای محافظت از طبیعت (International Union for Conservation of Nature) نیز در بیانیه‌ای نوشتند: هرچند در حال حاضر دقیقا مشخص نیست که آیا میمون‌های بزرگ مستعد آلودگی به ویروس کرونا هستند یا نه، اما شدیدا توصیه می‌شود که دیدن این میمون‌ها توسط انسان‌ها به حداقل برسد.

به توصیه این اتحادیه، کارکنان محافظت از میمون‌های بزرگ که نمی‌توانند خود را به‌طور کامل از این حیوانات ایزوله کنند، لازم است که ۷ متر از آن‌ها فاصله داشته باشد، اما فاصله ۱۰ متر به‌شدت توصیه می‌شود. همچنین به هیچ عنوان نباید فردی که بیمار است یا در ۱۴ روز اخیر در تماس با یک فرد بیمار بوده، اجازه دیدن میمون‌ها را داشته باشد.

متخصصان در یادداشت خود نوشته‌اند: مردم می‌توانند ریسک انتقال ویروس کرونای جدید به میمون‌های بزرگ را با عمل به توصیه‌هایی اتحادیه بین‌المللی برای محافظت از طبیعت در کتاب Best-Practice Guidelines for Health Monitoring and Disease Control in Great Ape Populations کاهش دهند.

برخی از این توصیه‌ها شامل پوشیدن لباس تمیز و ضدعفونی کردن کفش‌ها قبل از نزدیک شدن به حیوانات می‌شود. همچنین زدن ماسک صورت توسط کسی که به ۱۰ متری آن‌ها نزدیک می‌شود می‌تواند انتقال ویروس را به میزان زیادی کاهش داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH