بازی‌های AAA

منظور از بازی‌های AAA چیست؟

شاید پیش‌تر نام بازی‌های AAA به گوشتان خورده باشد. این‌ بازی‌ها عناوینی با بودجه‌های کلان هستند که در رسانه‌ها نیز تبلیغات گسترده‌ای برای آن‌ها انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا به ماهیت این‌گونه بازی‌ها پرداخته و همچنین تأثیر آن‌ها بر صنعت بازی‌های ویدیویی را نیز موردبررسی قرار دهیم، پس پیشنهاد می‌کنیم که در ادامه با ما همراه باشید.

همان قضیه فیلم‌های پرمخاطب، اما این‌ بار برای بازی‌ها

به احتمال زیاد پیش‌تر به تماشای فیلم‌های پرمخاطب (بلاک‌باستر) بسیاری پرداخته‌اید (همانند انتقام‌جویان). فیلم‌های پرمخاطب معمولا بودجه‌های کلانی داشته، تیم تولید آن‌ها از هزاران نفر تشکیل شده و همچنین بازیگران و استودیوهای فیلم‌سازی مطرحی نیز در تولید آن‌ها نقش دارند. همچنین انتظار می‌رود که این‌گونه فیلم‌ها درآمدهای میلیارد دلاری نیز داشته باشند. عناوین AAA در صنعت بازی‌های ویدیویی نیز همان نقش فیلم‌های پرمخاطب در صنعت سینما را دارند.

همانند فیلم‌های پرمخاطب، بازی‌های AAA نیز از کادر تولید مجربی بهره‌مند بوده، تحت‌ نظر استودیوهای نام‌آشنا تولید شده و همچنین فرآیند ساخت آن‌ها گاهی اوقات سال‌ها به طول می‌انجامد (همانند بازی‌های شرکت راکستار). بازی‌های AAA تبلیغات گسترده‌ای داشته و همچنین بازه پیش‌فروش آن‌ها نیز طولانی است، بنابراین بازی‌بازان به محض انتشار این عناوین، می‌توانند آن‌ها را تهیه نمایند. مسئولیت انتشار این قبیل بازی‌ها برعهده ناشران مطرح همانند نینتندو، سونی، اکتیویژن و یا الکترونیک آرتس است.

بسیاری از بازی‌های AAA، خود بخشی از یک فرنچایز محبوب هستند. این قضیه شباهت بسیاری به ساخته‌های استودیوهایی همانند دیزنی و یا برادران وارنر دارد. همان‌طور که این استودیوها هرساله فیلم‌های جدیدی را روانه بازارها می‌کنند، ناشران بازی‌های بزرگ نیز هر چند سال یک‌بار و یا حتی به‌صورت سالانه به انتشار بازی‌های جدید اقدام می‌کنند. Call of Duty ،Battlefield ،Mario و FIFA عناوینی بوده که نسخه‌های جدید آن‌ها با تغییرات کمی منتشر شده و به‌صورت مکرر نیز رکوردهای فروش خود را جابجا می‌کنند.

منظور از بازی‌های AAA چیست؟

بازی‌های AAA

حال چگونه باید بازی‌های AAA را تشخیص داد؟ اولین نشانه این است که حتی اگر استودیوهای سازنده این عناوین را نیز نشناسیم، باز می‌توانیم با توجه به قیمت‌های اولیه آن‌ها به این موضوع پی ببریم. امروزه نسخه‌های فیزیکی و دیجیتالی عناوین بزرگ در کشوری همانند ایالات‌متحده، قیمت اولیه 60 دلاری دارند. البته این قضیه با توجه به مناطق و کشورهای مختلف، متفاوت خواهد بود. همچنین لازم به ذکر است که قیمت بازی‌های AAA به دلیل فروش بیشتر و همچنین باندل‌های متنوع، به مرور زمان کاهش می‌یابد. باید اشاره کنیم که قیمت 60 دلاری اکثر عناوین AAA شامل مواردی همچون season pass و یا محتوای قابل‌ دانلود روز عرضه (DLC) نخواهد بود، درحالی‌که افزودن این موارد می‌تواند ارزش خرید یک بازی و همچنین احترام به حقوق مصرف‌کننده را نیز بالاتر ببرد.

مورد بعدی به مقیاس بازی‌ها مربوط است. بدون شک بازی‌های غیر AAA زیادی وجود دارند که ایده‌هایی بلندپروازانه داشته و همچنین قیمت بالایی نیز دارند، اما با این حال، بودجه محدود این‌گونه عناوین همیشه محدودیت‌هایی را برای توسعه آن‌ها ایجاد کرده است. عناوین AAA همچون Red Dead Redemption ،The Witcher و Grand Theft Auto هزاران ساعت محتوا داشته و همچنین به دلیل جهان‌باز بودن، مخاطب را به جست‌و‌جو و کاوش بیشتری ترغیب می‌کنند. معمولا جلوه‌های بصری این عناوین، استانداردهای گرافیکی بازی‌های ویدیویی را جابجا می‌کنند.

یکی دیگر از شاخصه‌های مهم، اندازه تیم سازندگان این بازی‌ها است. اگر هزاران توسعه‌دهنده و همچنین چندین استودیو مشغول کار بر روی یک عنوان باشند، طبیعتا باید انتظار یک بازی پرسروصدا را نیز داشته باشیم. معمولا به دلیل مقیاس و گستردگی این قبیل بازی‌ها، ناشران آن‌ها توسعه برخی از جنبه‌های این عناوین همانند انیمیشن‌های سه‌بعدی، مدل‌سازی، طراحی صدا و اتصالات آنلاین را به شرکت‌های شخص‌ ثالث برون‌سپاری می‌کنند.

منظور از بازی‌های مستقل چیست؟

بازی‌های AAA

 

در روی دیگر سکه، بازی‌های مستقل قرار داشته که اصطلاحا به آن‌ها «indie» نیز گفته می‌شود. این‌گونه عناوین در قیاس با بازی‌های AAA معمولا بودجه کمتر و تیم کوچک‌تری دارند. تقریبا تمامی فرآیند توسعه برخی از بازی‌های مستقل معروف همانند Minecraft و Stardew Valley بر عهده یک نفر بوده است. بازی‌های مستقل نسبت به بازی‌های AAA معمولا خط داستانی کوتاه‌تر، محیطی کوچک‌تر و جلوه‌های بصری ساده‌تر داشته و همچنین قیمت‌ آن‌ها نیز بین 10 الی 40 دلار است. برخی از این عناوین نسخه فیزیکی نداشته و فقط در فضای آنلاین منتشر می‌شوند.

یکی از زیرمجموعه‌های بازی‌های مستقل، عناوین «III» هستند که در مقیاسی بزرگ به تولید رسیده، توسعه آن‌ها هزینه زیادی داشته و در عین حال توسط استودیوهای مستقل نیز به تولید می‌رسند. عناوینی همچون Hellblade: Senua’s Sacrifice ،No Man’s Sky و The Witness همگی عناوینی باکیفیت بوده که توسط استودیوهای بازی‌سازی indie توسعه یافته‌اند.

منظور از بازی‌های +AAA چیست؟

بازی‌های AAA

در چند سال اخیر، خبرگزاری‌های بازی اصطلاحی به نام +AAA را ابداع کرده‌اند. این‌ها عناوینی بوده که بودجه‌های کلان و قیمتی ویژه داشته و در عین حال نیز از طریق تراکنش‌های درون برنامه‌ای به کسب درآمد می‌پردازند. از این شیوه‌های کسب درآمد می‌توان به season pass‌ها، محتوای قابل دانلود و همچنین ریزتراکنش‌ها اشاره کرد.

بازی‌هایی همچون FIFA و Call of Duty طراحی شده‌اند تا علاوه بر فروش نسخه‌های فیزیکی یا دیجیتال، خریدهای درون‌برنامه‌ای را نیز در خود جای دهند. بازی Call of Duty به همراه season pass‌ به فروش می‌رسد، همین قضیه باعث می‌شود تا بازی‌بازان مجبور شوند مراحل و بخش‌های مختلف بازی را که در طول سال منتشر می‌شوند، به‌صورت جداگانه خریداری نمایند.

از طرفی دیگر، FIFA نیز از یک سیستم ریزتراکنش بهره می‌برد که از طریق آن، بازی‌بازان می‌توانند لوت باکس‌ها را باز کرده و در نتیجه از بازیکنان مختلف در تیم خود استفاده نمایند. الکترونیک آرتس اخیرا اعلام کرده که آن‌ها از طریق همین ریزتراکنش‌ها توانسته‌اند که درآمدی بالغ‌بر یک میلیارد دلار را کسب کنند.

آینده صنعت بازی‌های ویدیویی

بازی‌های AAA

ازآنجایی‌که جامعه بازی‌بازان همچنان در حال گسترش است، بنابراین صنعت بازی‌های ویدیویی نیز روندی مشابه را در پیش خواهد گرفت. هرساله فرنچایزهای بزرگ بیشتر و بیشتری عرضه شده و درحالی‌که بسیاری از آن‌ها تجربه‌ای عالی را به ارمغان می‌آورند، اما نگرانی‌هایی نیز در این رابطه وجود دارند. این نگرانی‌ها دو مورد مهم را در بر می‌گیرند؛ یکی از آن‌ها فراگیر شدن خریدهای درون‌برنامه‌ای و دیگری نیز تمایل استودیوها به عرضه بازی‌های مشابه است.

خوشبختانه جامعه استودیوهای بازی‌سازی مستقل نیز در حال پیشرفت است. محبوب‌ترین بازی جهان یعنی Minecraft، توسط یک استودیوی بازی‌سازی مستقل بسیار کوچک توسعه داده شده است. فراگیر شدن دانلود نسخه دیجیتالی بازی‌ها و همچنین ظهور پلتفرم‌هایی همانند استیم و GOG باعث شده تا بازی‌های مستقل و مقرون‌به‌صرفه، راحت‌تر از همیشه در دسترس قرار گیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH