دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی خود را در این 7 مورد جست‌و‌جو کنید!

امروزه گوشی‌های هوشمند اصلی‌ترین ابزار مردم سرتاسر جهان جهت اتصال به اینترنت هستند. در این مقاله قصد داریم تا به دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی بپردازیم، پیشنهاد می‌دهیم که در ادامه با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، گوشی‌های هوشمند ابزار اصلی اتصال مردم به فضای آنلاین بوده و بنابراین سرعت بالای اینترنت این دستگاه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اما همان‌طور که می‌دانید، گاهی اوقات شرایط باب میل ما پیش‌ نمی‌رود. مسائل بسیاری می‌توانند موجب پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی بشوند. در زیر دلایل اصلی این موضوع و شیوه رفع آن‌ها را برای شما آورده‌ایم.

مکان نامناسب روتر وای‌فای

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

یکی از دلایل اصلی پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی هوشمند شما مربوط به مکان نامناسب روتر وای‌فای است. برد یک موج وای‌فای به 230 فوت می‌رسد و هر چه این مسافت افزایش یابد، طبیعتا سرعت سیگنال موردنظر نیز کاهش خواهد یافت. همچنین اجسام فیزیکی همانند دیوارها، کف خانه‌ها و درب‌ها نیز می‌توانند مسیر این امواج را مسدود کنند.

بنابراین اگر فاصله زیادی با روتر وای‌فای خانه خود دارید، مثلا در دورترین اتاق خانه و یا در بیرون از منزل حضور دارید، آنگاه طبیعی است که سرعت اینترنت گوشی شما پایین‌تر از میزان مورد انتظار باشد.

راه‌حلی سریعی جهت بررسی این موضوع وجود دارد؛ آیکون وای‌فای قرار داده شده در نوار وضعیت گوشی شما می‌تواند به‌سادگی قدرت سیگنال‌های وای‌فای را به شما نمایش دهد.

  • اگر این آیکون به‌‌صورت کامل پر شده است، آنگاه سیگنال‌های دریافتی نیز قوی بوده و بنابراین پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی شما، دلیل دیگری دارد.
  • اگر هم این آیکون خالی باشد، پس سیگنال‌های دریافتی شما ضعیف بوده و این موضوع بر سرعت اینترنت دستگاه موردنظر تأثیر خواهد گذاشت. با نزدیک شدن به روتر وای‌فای، سرعت اینترنت شما نیز باید افزایش یابد.

اگر با نزدیک شدن به روتر، سرعت اینترنت شما نیز افزایش یابد، پس می‌توان نتیجه گرفت که مشکل از مکان نامناسب روتر خانه شما است. سعی کنید مکان روتر خود را تغییر داده تا پوشش امواج بهتری را به دست آورید. در هر صورت اگر با نزدیک شدن به روتر وای‌فای همچنان مشکل شما پابرجا بود، آنگاه باید ریشه این قضیه را در جایی دیگر دنبال کنید.

تراکم بالای امواج وای‌فای

مسئله دیگری که منجر به کندی سرعت اینترنت گوشی شما می‌شود، تراکم بالای امواج وای‌فای است. روترها سیگنال‌های خود را در کانال مشخصی پخش می‌کنند، اما اگر همسایه شما نیز امواج روتر خود را بر روی کانال روتر شما تنظیم کرده باشد، آنگاه سیگنال‌ها با یکدیگر تداخل پیدا کرده و در نتیجه کیفیت اینترنت هر دو طرف کاهش می‌یابد.

جهت رفع این مشکل می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی استفاده کنید که بهترین کانال را برای روتر شما پیدا می‌کنند. در سیستم‌عامل اندروید می‌توانید از Wi-Fi Analyzer و در گوشی‌های آیفون نیز می‌توانید از AirPort Utility بهره جویید.

نویز وای‌فای

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

گاهی اوقات سایر دستگاه‌های خانه شما نیز می‌توانند نویزهایی را به سیگنال‌های وای‌فای وارد کنند. امواج دستگاه‌هایی همانند مایکروویو، زنگ‌های درب و تلفن‌های بی‌سیم می‌توانند با امواج 2.4GHz روتر وای‌فای خانگی شما تداخل پیدا کنند.

اکثر روترهای امروزی می‌توانند بر روی هر دو طیف 2.4GHz و 5GHz به فعالیت بپردازند. دومی کمتر مستعد تداخل است. اگر مودم خانگی شما از امواج 5GHz پشتیبانی می‌کند، آنگاه می‌توانید با مراجعه به تنظیمات آن، نوع امواج را به 5GHz تغییر دهید.

البته پیش از انجام این کار، ابتدا باید مطمئن شوید که تمامی دستگاه‌های متصله از فرکانس 5GHz پشتیبانی می‌کنند، در غیر این صورت نمی‌توانید آن‌ها را به روتر خود متصل کنید. اگر مودم شما از دو یا سه باند سیگنال پشتیبانی نکند، آنگاه نمی‌توانید بین دو موج 2.4GHz و 5GHz جابجا شوید. در غیر این صورت باید یکی از این فرکانس‌ها را برگزینید.

اگر از امواج 2.4GHz استفاده می‌کنید، آنگاه بهتر است مطمئن شوید که هیچ‌ دستگاه مستعد تداخلی در اطراف روتر شما قرار ندارد. اگر در آشپزخانه مشغول کار با مایکروویو باشید، آنگاه احتمالا کیفیت اینترنت شما نیز با مشکلاتی مواجه خواهد شد.

شاید به یک شبکه ضعیف متصل شده باشید

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

یکی از دلایل شایع پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی هوشمند شما می‌تواند مربوط به اتصال به یک شبکه ضعیف (کم سرعت) باشد. اگر در خانه شما سایر دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها به شبکه وای‌فای متصل شوند، آنگاه سرعت اینترنت شما نیز کاهش خواهد یافت. تماشای آنلاین فیلم‌ها، دانلود کردن بازی‌های ویدیویی با به‌روزرسانی سیستم‌عامل می‌تواند باعث اشغال پهنای‌باند و در نتیجه، کندی سرعت اینترنت شما بشود.

یکی از راه‌حل‌های پیش‌روی شما استفاده همزمان از دو نوع اینترنت است. مثلا در گوشی‌های مدرن می‌توان به‌صورت همزمان از اینترنت سیم‌کارت و اینترنت وای‌فای جهت مقاصد خاصی بهره برد.

در شبکه‌های وای‌فای عمومی معمولا سرعت اینترنت با شبکه خانگی شما بسیار متفاوت است، در هر صورت نباید انتظار داشته باشید که یک اینترنت رایگان، بالاترین سرعت ممکن را به شما ارائه دهد. به‌هرحال حتی گاهی اوقات اگر سطح انتظارات خود را نیز پایین بیاورید، بازهم شاید کیفیت شبکه وای‌فای عمومی کمتر از حد انتظار شما ظاهر شود.

در مکان‌هایی که چند شبکه وای‌فای رایگان وجود دارند، گوشی شما به‌صورت خودکار به یکی از آن‌ها متصل خواهد شد. حتی اگر شما از مکان خود جابجا شده و به یک شبکه وای‌فای بهتر نیز نزدیک شوید، بازهم گوشی هوشمند شما به همان وای‌فای اولیه متصل خواهد ماند. این موضوع بدین معنا است که حتی اگر رستوران محل غذاخوری شما از یک شبکه وای‌فای عالی بهره ببرد، بازهم این احتمال وجود دارد که گوشی شما به یک شبکه دیگر متصل شده باشد.

یکی از راه‌حل‌های عالی جهت رفع این مشکل این است که شبکه‌های وای‌فای را در گوشی خود اولویت‌بندی کنید. این موضوع باعث می‌شود تا هنگامی‌که در محدوده شبکه‌های موردنظر قرار گرفتید، به ترتیب اولویت به آن‌ها متصل شده و طبیعتا در ابتدا از شبکه‌های قوی استفاده کنید.

شاید از یک VPN ضعیف استفاده می‌کنید

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

اگر در تعجبید که چرا سرعت اینترنت گوشی شما به‌صورت ناگهانی کاهش یافته، شاید بهتر باشد که دلیل آن را در گوشی خود جست‌و‌جو کنید. یکی از این دلایل می‌تواند استفاده از VPN باشد؛ چیزی که در فضای آنلاین می‌تواند تا حدودی امنیت و حریم خصوصی بیشتر را برای شما به ارمغان بیاورد.

اما آیا می‌دانستید که تمامی VPN‌ها از یک سرعت بهره نبرده و برخی سریع و برخی دیگر کند هستند؟ معمولا VPN‌های رایگان سرعت چندانی ندارند. اگر از VPN استفاده کرده و می‌بینید که سرعت اینترنت شما کاهش یافته، بهتر است که به‌صورت موقت آن را غیرفعال کرده و نتیجه را مشاهده کنید.

اکثر VPN‌های پولی، نسخه اندروید و iOS دارند. معمولا سرویس‌های پولی در مقایسه با گزینه‌های رایگان، از سرعت، امنیت و حریم خصوصی بهتری بهره می‌برند.

پوشش 4G ضعیف

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی

در گوشی‌های هوشمند همیشه پایین آمدن سرعت اینترنت به شبکه وای‌فای مربوط نمی‌شود. معمولا کاربران هنگامی‌که از اینترنت 4G سیم‌کارت خود بهره می‌برند، انتظار دارند که به اینترنتی سریع‌تر از شبکه وای‌فای خانگی خود دسترسی داشته باشند، اما همیشه این‌گونه نیست.

مسائل بسیاری وجود دارند که می‌توانند سیگنال اینترنت سیم‌کارت گوشی هوشمند شما را تحت تأثیر قرار دهند. معمولا این موضوع در مکان‌های شلوغ همانند رویدادهای ورزشی و کنسرت‌ها بیشتر نمایان می‌شود. در این‌گونه مکان‌ها، ده‌ها هزار نفر سعی دارند تا به‌صورت همزمان به یک برج مخابراتی در آن نزدیکی‌ها متصل شوند.

همچنین موارد دیگری نیز می‌توانند بر کیفیت اینترنت سیم‌کارت تأثیرگذار باشند. مثلا فاصله شما از نزدیک‌ترین برج مخابراتی، حضور یا عدم حضور در محیط‌های بسته، حتی آب‌و‌هوا نیز می‌تواند بر کیفیت امواج برج‌های مخابراتی تأثیرگذار باشد. برخی از این مشکلات باعث می‌شوند تا شما به سرعت 3G بازگردید و برخی دیگر نیز به کلی اتصال اینترنت شما را از بین می‌برند.

علاوه بر این‌‌ها، برخی از اپراتورهای کوچک شاید محدودیت پهنای‌باند داشته باشند و بنابراین شما نتوانید به سرعت‌های بالا دست یابید. در این زمینه می‌توانید با اپراتور سیم‌کارت خود مشورت کنید، اگر نتیجه نگرفتید، شاید بهتر باشد که ارائه‌دهنده خدمات سیم‌کارت خود را تغییر دهید.

شاید سرعت گوشی شما پایین است

دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشیدر نهایت اینکه شاید کندی سرعت اینترنت، نشانی از سرعت پایین گوشی هوشمند شما باشد. می‌بینید که اتصال وای‌فای شما عالی است، پوشش اینترنت سیم‌کارت نیز مناسب بوده و همچنین شبکه مورد استفاده شما نیز از سرعت بالایی برخوردار است، اما گوشی شما نمی‌تواند عملیات را به‌درستی و با سرعتی بالا انجام دهد.

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های شما، هرکدام نیازمندی‌های خود را دارند. بنابراین امکان دارد که حتی در صورت بالا بودن سرعت اینترنت، همچنان تجربه شما از کیفیت پایینی برخوردار باشد. سخت‌افزار گوشی شما شاید نتواند به‌سرعت یک صفحه اینترنتی را رندر کرده و یا اینکه توانایی انجام به موقع پردازش‌های گرافیکی یک بازی آنلاین را نداشته باشد.

کاربران معمولا این مشکل را در گوشی‌های قدیمی و پایین-رده اندرویدی مشاهده می‌کنند. این موضوع حتی می‌تواند گاهی اوقات در دستگاه‌های پرچم‌دار نیز رخ دهد. اگر اپلیکیشن‌های بسیاری در پس‌‎زمینه مشغول دانلود و ‌هنگام‌سازی باشند، آنگاه تقریبا پهنای‌باند شما نیز به‌صورت کامل اشغال خواهد شد. شما می‌توانید با نصب یک مدیر دانلود (دانلود منیجر)، دانلودهای خود را مدیریت کرده و آن‌ها را زمان‌بندی کنید.

لازم به ذکر است که اپلیکیشن‌های قدیمی و یا آن‌هایی که به‌صورت بهینه‌ طراحی نشده‌اند نیز می‌توانند سرعت گوشی شما را در حالت کلی کاهش دهند. می‌توانید اپلیکیشن‌های خود را به‌روز کرده، آن‌هایی را که نیاز ندارد، حذف کنید و همچنین برنامه‌هایی را که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، کنترل نمایید. شاید هم وقت آن فرا رسیده که یک گوشی هوشمند جدید خریداری کنید.

1 در مورد “دلایل پایین آمدن سرعت اینترنت گوشی خود را در این 7 مورد جست‌و‌جو کنید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH