بررسی اولیه موتورولا اج پلاس: بازگشت شکوهمند موتورولا به قلمرو پرچم‌داران

موتورولا اج پلاس در واقع اصیل‌ترین اسمارت‌فون پرچم‌داری است که کمپانی طی سالیان اخیر روانه بازار نموده است. این محصول همراه با مشخصات سخت‌افزاری پیشرفته، نمایشگر چشم‌نواز و قابلیت پشتیبانی از شبکه 5G روانه بازار می‌شود. همچنین اج پلاس گران‌قیمت‌ترین گوشی عرضه شده توسط موتورولا تا به امروز به‌شمار می‌رود؛ پدیده‌ای که به‌معنای رقابت هرچه فشرده‌تر میان موتورولا اج پلاس و سایر پرچم‌داران رقیب خواهد بود.

سال 2020 تا این لحظه به منزله عصری شکوهمند برای موتورولا بوده است. در این سال شاهد عرضه نخستین اسمارت‌فون تاشوی کمپانی با نام موتورولا ریزر بودیم و اکنون نیز از پرچم‌دار موتورولا اج پلاس با امکانات فراوان و مشخصات کاملا پیشرفته رونمایی شده است. این هندست به‌عنوان نمونه پیشرفته‌تر موتورولا اج در واقع نخستین تلاش جدی کمپانی برای ورود به قلمرو اسمارت‌فون‌های پرچم‌دار با قابلیت اتصال 5G محسوب می‌شود. موتورولا اج پلاس نقطه عطف جدیدی برای محصولات کمپانی است و با وجود بهره‌گیری از امکانات بسیار پیشرفته می‌تواند با برترین هندست‌های اپل و سامسونگ و طیف فزاینده‌ای از گوشی‌های 5G رقابت نماید. با این‌حال موتورولا اج پلاس با برخی امکانات شاخص کمپانی از جمله موتو مادها سازگاری ندارد. در واقع این هندست نشان‌دهنده اعمال تغییراتی چشمگیر در زبان طراحی مورد استفاده توسط کمپانی است. این اسمارت‌فون با وجود ویژگی‌های سخت‌افزاری پیشرفته، نمایشگر خیره‌کننده خمیده موسوم به Endless Edge و پشتیبانی از شبکه 5G (در هر 2 طیف موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز) حداقل از جنبه امکانات داخلی کاملا قابل تحسین است. در ادامه به بررسی موتورولا اج پلاس از زوایای مختلف می‌پردازیم:

قیمت‌گذاری و زمان عرضه

بر اساس برنامه زمانی اولیه قرار بود اسمارت‌فون موتورولا اج پلاس طی رویداد MWC 2020 معرفی شود؛ اما به‌دنبال شیوع ویروس کرونا در جهان و تعطیلی کنگره جهانی موبایل، موتورولا عرضه عمومی این هندست را تا روز 22 آوریل به تعویق انداخت. موتورولا اج پلاس با برچسب قیمتی 999 دلاری از روز 14 مه و توسط شرکت مخابراتی ورایزن به‌صورت اختصاصی عرضه خواهد شد. همچنین این هندست با قیمت‌گذاری پایه 1199 یورویی احتمالا در برخی کشورهای اروپایی شامل بریتانیا، ایتالیا و منطقه اسکاندیناوی نیز عرضه می‌شود. این محصول با 2 مدل رنگی خاکستری و صورتی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

طراحی

موتورولا با فاصله گرفتن از الگوی طراحی سری Z خود اقدام به استفاده از مولفه‌های پرچم‌داران برتر در اسمارت‌فون اج پلاس نموده است. در واقع کمپانی به نوعی از سامسونگ الگوبرداری کرده و از یک نمایشگر خمیده مشابه با پرچم‌داران گلکسی S20 و گلکسی نوت 10 بهره گرفته است. همچنین چیدمان دوربین‌های پشتی گوشی مشابه با الگوی مورد استفاده در هواوی P30 پرو به‌نظر می‌رسد. موتورولا اج پلاس به لحاظ بسیاری از مولفه‌های طراحی همانند سایر پرچم‌داران اندرویدی است و این موضوع ابدا مایه تعجب نخواهد بود.

حواشی خمیده نمایشگر 6.7 اینچی گوشی حمل آن‌را تا حدودی تسهیل می‌کند؛ خصوصا این‌که پرچم‌دار جدید موتورولا از ضخامت 9.6 میلی‌متری برخوردار است. ضخامت بسیاری از پرچم‌داران بازار در محدوده 8 میلی‌متری نوسان می‌کند و ضخامت اسمارت‌فون‌های گلکسی S20 و گلکسی S20 اولترا نیز به‌ترتیب معادل با 7.9 و 8.8 میلی‌متر است. در دست گرفتن اج پلاس کار چندان دشواری نیست؛ اما استقرار کلیدهای تنظیم بلندی صدا و دکمه پاور در سمت راست گوشی احتمالا ناخوشایند خواهد بود. وزن گوشی معادل 203 گرم بوده و این دستگاه فاقد گواهی حفاظتی IP است؛ با این‌حال بر اساس ادعای کمپانی، موتورولا اج پلاس از طراحی آب‌گریز بهره گرفته است. به‌کارگیری طراحی خمیده موجب شده تا درگاه‌ کارت حافظه و شیار سیم‌کارت به بخش تحتانی گوشی و سمت چپ درگاه USB-C منتقل شوند. بلندگوی اصلی نیز در سمت راست این درگاه مستقر شده و با وجود اسپیکر تعبیه شده در قسمت گوشی، تجربه صوتی استریو را رقم می‌زند. هر 2 اسپیکر توسط کمپانی صوتی Waves طراحی شده‌اند. همچنین اج پلاس برخلاف اکثر پرچم‌داران فعلی مجهز به جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون است.

نمایشگر

موتورولا اج پلاس از یک نمایشگر اولد 6.7 اینچی با رزولوشن فول اچ‌دی پلاس بهره می‌گیرد. این نمایشگر غول‌پیکر دارای وضوح مطلوبی بوده و طراحی Endless Edge نیز به جذابیت هرچه بیش‌تر آن کمک کرده است. نسبت ابعاد 21:9 نمایشگر موجب شده تا اج پلاس بسیار باریک به‌نظر رسیده و استفاده از آن با 1 دست کار چندان آسانی نباشد. اکنون کاربران این هندست قادر به مشاهده هشدارهای دریافت اعلان‌در لبه‌های جانبی نمایشگر خواهند بود. اگرچه رزولوشن این نمایشگر با رزولوشن +WQHD مورد استفاده در برخی پرچم‌داران نظیر گلکسی S20 قابل رقابت نیست؛ اما پشتیبانی صفحه‌نمایش از استاندارد +HDR10 به ارتقاء جایگاه آن کمک شایان توجهی می‌کند.

نمایشگر موتورولا اج پلاس مجهز به نرخ نوسازی 90 هرتزی است که اگرچه با نمایشگر 120 هرتزی پرچم‌دارانی نظیر گلکسی S20 و وان‌پلاس 8 پرو قابل رقابت نیست؛ اما این اختلاف عملکرد برای اکثریت کاربران ملموس نخواهد بود؛ خصوصا این‌که اکثر اسمارت‌فون‌ها مجهز به نمایشگرهای 60 هرتزی هستند. نمایشگر 90 هرتزی به خلق تجربه پیمایشی روان‌تر حین کار با برنامه‌ها و وبگردی کمک می‌کند. وجود 2 دکمه شانه‌ای مجازی در لبه فوقانی نمایشگر یکی از امکانات منحصربه‌فرد موتورولا اج پلاس به‌شمار می‌رود. چنین مشخصه‌ای پیش‌تر در اسمارت‌فون نوبیا رد مجیک 3 نیز رویت شده است.

دوربین‌ها


موتورولا اج پلاس مجهز به پیکره‌بندی دوربین سه‌گانه در پشت دستگاه است. دوربین اصلی 108مگاپیکسلی گوشی با بهره‌گیری از فناوری ادغام پیکسلی قادر به ثبت تصاویری روشن‌تر و با سطح نویز پایین‌تر خواهد بود. اگرچه در این‌حالت وضوح تصاویر خروجی کاهش خواهد یافت. همچنین این هندست دارای یک دوربین تله‌فوتو 8 مگاپیکسلی با بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری، یک دوربین فوق‌عریض 16 مگاپیکسلی و یک حسگر TOF جهت ایجاد حالت بوکه در تصاویر پرتره است. بسیاری از پرچم‌داران فعلی مجهز به پیکره‌بندی دوربین مشابهی هستند.

دوربین اصلی گوشی قادر به ضبط ویدیوها با رزولوشن 6K UHD است که کمی عجیب به‌نظر می‌رسد (گلکسی S20 از قابلیت ضبط ویدیویی با رزولوشن‌های 4K و 8K برخوردار است). با توجه به استقبال نه‌چندان چشمگیر خانواده‌ها از تلویزیون‌های 4K این موضوع اهمیت چندانی ندارد. اما موضوع جالب‌توجه این‌که کاربران با متوقف نمودن فیلمبرداری قادر به ثبت تصاویر 6K خواهند بود. در این‌حالت کاربران می‌توانند تصاویر 24 مگاپیکسلی را ثبت نمایند.

موتورولا اج پلاس دارای حالت نورپردازی طولانی است که به کاربران امکان می‌دهد تا سرعت شاتر را تا حداکثر 32 ثانیه تغییر دهند. همچنین کیفیت تصاویر ثبت شده در حالت Night Vision نیز تا حدودی بهبود یافته است. نهایتا دوربین سلفی 25 مگاپیکسلی گوشی نیز از تکنیک ادغام پیکسلی پشتیبانی می‌کند.

عملکرد و باتری

موتورولا اج پلاس نه‌تنها به لحاظ سبک طراحی با پرچم‌داران امروزی رقابت می‌کند؛ بلکه از جنبه مشخصات سخت‌افزاری نیز بسیار قدرتمند است. تراشه اسنپ‌دراگون 865، 12 گیگابایت حافظه رم، 256 گیگابایت حافظه‌داخلی با قابلیت ارتقاء از طریق کارت حافظه تا سقف 1 ترابایت، مشخصه‌های برتر این اسمارت‌فون را تشکیل می‌دهند. موتورولا اج پلاس با سیستم‌عامل اندروید 10 و امکانات اختصاصی آن نظیر حالت تاریک روانه بازار می‌شود.

بر اساس ادعای موتورولا، باتری 5000 میلی‌آمپرساعتی اج پلاس تا 2 روز شارژدهی خواهد داشت. البته در صورت اتصال به شبکه 5G، فعال‌سازی سیستم موقعیت‌یاب و تنظیمات 90 هرتزی برای نمایشگر یقینا مدت شارژدهی باتری کاهش خواهد یافت. متاسفانه حداکثر سرعت شارژ موتورولا اج پلاس معادل 15 وات است؛ موضوعی که پیش‌تر در بسیاری از هندست‌های موتورولا نیز رویت شد. کمپانی ادعا می‌کند که افزایش سرعت شارژ باتری مستلزم افزایش ضخامت دستگاه بوده و احتمالا افزایش هزینه تمام شده محصول را به‌دنبال خواهد داشت. با این‌حال پرچم‌دار جدید موتورولا از فناوری‌های شارژ بی‌سیم و شارژ معکوس بی‌سیم پشتیبانی می‌کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH