TSMC فرآیند توسعه تراشه‌هایی با لیتوگرافی 2 نانومتری را آغاز نموده است

در اوایل ماه جاری اخبار جدیدی پیرامون فناوری CoWos کمپانی TSMC و فعالیت خطوط تولید تراشه‌های 5 نانومتری این شرکت با ظرفیت کامل منتشر شد. همچنین دیروز اعلام شد که کمپانی‌های AMD و انویدیا تمامی ظرفیت مازاد تولیدشان را برای توسعه CPUها و GPUهای نسل آینده خریداری نموده‌اند. بعلاوه شرکت‌های مذکور در زمینه توسعه فرآیند 3 نانومتری نیز به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند. البته متاسفانه در این حوزه کار زیادی انجام نشده است؛ چرا که با شیوع فراگیر بیماری کووید 19 در مقطع کنونی بسیاری از ابزارهای مهم قابل دسترس نبوده یا تهیه آن‌ها بسیار دشوار است. در حال حاضر دستیابی به فرآیند تولید 3 نانومتری نیز کاری بسیار بزرگ به‌شمار می‌رود. اما وبسایت DigiTimes ضمن برگزاری جلسه اخیر سهام‌داران دریافت که کمپانی TSMC قصد دارد تا فرآیند توسعه لیتوگرافی 2 نانومتری را آغاز نماید.

TSMC برای کلیه محصولات خود مشتریان بزرگی را در اختیار دارد و در مسیر توسعه تراشه‌های نسل آینده با سرعت هرچه تمام‌تر به پیش می‌رود

جزئیات اعلام شده در خصوص این فرآیند به اندازه‌ای محدود است که اکنون صرفا می‌دانیم کمپانی TSMC فرآیند توسعه لیتوگرافی 2 نانومتری را آغاز نموده است. با این‌حال می‌توان اطمینان داشت که تراشه‌های 2 نانومتری از سرعت و بهره‌وری بسیار بالاتری در مقایسه با انواع کنونی برخوردار خواهند بود. پیشرفته‌ترین تراشه‌های فعلی بر پایه لیتوگرافی 5 نانومتری EUV طراحی شده و در ساخت آن‌ها از فناوری مشابه با نمونه به‌کارگیری شده توسط سامسونگ استفاده شده است. بر اساس گزارش وبسایت DigiTimes کمپانی TSMC پیش‌‌بینی کرده که 10 درصد درآمدهای این تولیدکننده طی سال جاری از طریق ساخت تراشه‌های 5 نانومتری تامین شود.

در حال حاضر بخش عمده‌ای از درآمدهای کمپانی با تولید تراشه‌های 7 نانومتری تامین می‌شود. در حال حاضر شرکت AMD سفارش تولید تعداد قابل‌توجهی از  پردازنده‌های سری Ryzen 3000 و پردازنده‌های گرافیکی سری Navi را به TSMC ارائه نموده است. مشتریانی نظیر اپل نیز تولید بخشی از تراشه‌های خود را به TSMC محول نموده‌اند. غیبت هواوی در فهرست مشتریان کمپانی تایوانی یک موضوع جالب‌توجه قلمداد می‌شود. به منظور حل این مشکل، غول چینی سفارشات نیمه‌هادی خود را از کمپانی SMIC دریافت می‌کند. بر اساس پیش‌بینی کارشناسان، تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری در سال 2022 آغاز خواهد شد؛ لذا تا آن موقع هنوز زمان زیادی باقی‌مانده است. اما می‌توان امیدوار بود که این انتظار طولانی نهایتا به ارتقاء چشمگیر کارآیی و بهره‌وری تراشه‌ها منجر شود.

به‌طور کلی TSMC برای کلیه محصولات خود مشتریان بزرگی نظیر AMD، انویدیا و اپل را در اختیار دارد. این کمپانی تایوانی دارای چندین خط تولید است که با تمام ظرفیت خود فعالیت می‌کنند. از مهم‌ترین خطوط تولید TSMC می‌توان به خط مونتاژ CoWos و خطوط تولید CPU و GPUهای نسل آینده AMD و انویدیا اشاره کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH