Razer Blade 2019

بررسی اولیه لپ‌تاپ گیمینگ Razer Blade 2019؛ مجموعه‌ای از خواسته‌های یک گیمر

معرفی

لپ‌تاپ جدید برند ریزر با نام Razer Blade 2019 در نمایشگاه CES 2019 معرفی شده بود. این نوت‌بوک در سه مدل مختلف به بازار عرضه شده است. اولین مدل این نوت‌بوک به کارت گرافیک RTX 2060 شرکت انویدیا و یک صفحه‌نمایش 1080p با نرخ رفرش 144 هرتز مجهز شده و از یک حافظه 512 گیگابایتی SSD استفاده می‌کند. دومین مدل آن هم از کارت گرافیک GTX 1060 به همراه حافظه داخلی 128 گیگابایت از نوع SSD بهره می‌گیرد. نرخ رفرش نمایشگر این مدل به 60 هرتز کاهش یافته است. دو مدل دیگر نسل جدید Razer Blade از کارت گرافیک GTX 1060 Max-Q ،RTX 2070 Max-Q و RTX 2080 Max-Q برای کارهای گرافیکی کمک می‌گیرند. ظرفیت حافظه داخلی در مدل‌های مختلف نوت‌بوک‌های ریزر متنوع بوده و طیف وسیعی از کاربران را با مصارف کم یا زیاد پوشش می‌دهند. مدل مورد بررسی ما از کارت گرافیک 2080 Max-Q استفاده می‌کند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا این نوت‌بوک قدرتمند را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی

نوت‌بوک جدید شرکت ریزر از همان آلومینیوم مشکی رنگ مورد استفاده در مدل 2018 برای بدنه استفاده می‌کند. لوگوی این برند نیز در مرکز بدنه قرار گرفته است. ضخامت نوت‌بوک 17.8 میلی‌متر بوده و وزن آن هم نسبت به مدل‌های قبلی با کمی افزایش به 2.10 کیلوگرم رسیده است.

یک دوربین مکالمه در بالای صفحه‌نمایش قرار دارد که وضوح 720p را در اختیار شما قرار می‌دهد. استفاده از این دوربین برای مکالمه‌های تصویری روزانه هیچ مشکلی برای شما به وجود نمی‌آورد، اما برای مکالمه در هنگام اجرای بازی‌های ویدیویی آنلاین رضایت‌بخش نیست.

خوشبختانه، صفحه‌کلید Razer Blade 2019 همانند مدل‌های قبلی، راحتی بیشتری را برای ما به ارمغان می‌آورد. کلیدهای موجود در کیبورد این لپ‌تاپ از نوع جزیره‌ای هستند و بازخورد بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهند. همانند اکثر نوت‌بوک‌های جدید، از نورپردازی صفحه‌کلید برای این مدل استفاده شده است. البته، طراحی کلید‌های صفحه‌کلید این نوت‌بوک یکی از نقاط ضعف آن به حساب می‌آید که در مدل‌های قبلی نیز وجود داشت؛ کلید جهت‌نمای بالا بین دو کلید Shift و علامت سوال قرار گرفته است که مشکلات خاص خود را به همراه دارد.

همین مسئله باعث می‌شود تا انگشتان کاربر به صورت تصادفی در هنگام تایپ کردن دائما با کلید جهت‌نمای بالا برخورد کند. مشکل فوق در بررسی‌های ما نیز چندین بار باعث آزار ما شد. شاید ریزر نتواند یا نخواهد که طراحی صفحه‌کلید لپ‌تاپ خود را تغییر دهد، اما حداقل می‌توانست کلید جهت‌نمای بالا را کمی کوچک‌تر از سایر کلید‌ها طراحی کند.

دوربین وب‌کم Razer Blade 2019 با قابلیت Windows Hello مایکروسافت یکپارچه شده و می‌توان از آن برای تشخیص چهره استفاده کرد. هرچند، نمی‌توان این دستگاه را به عنوان یکی از سریع‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در تشخیص چهره معرفی کرد، اما عملکرد آن نسبت به سایر مدل‌ها کمی بهتر است.

صفحه‌نمایش

Razer Blade 2019 از همان نمایشگر‌ مدل‌های قبلی استفاده می‌کند. البته، این مورد را نمی‌توان یک نقطه ضعف به حساب آورد. مدل مورد بررسی ما دارای یک صفحه‌نمایش 4K است. عملکرد آن، حتی در هنگام استفاده از رزولوشن 1080p ما را شگفت‌زده کرد تا ما از آن راضی باشیم.

بخشی اعظمی از عملکرد عالی این نمایشگر را باید مدیون نرخ رفرش 144 هرتز آن بدانیم. هم‌چنین، یکپارچه‌ بودن این پنل با کارت گرافیک شرکت انویدیا باعث می‌شود که نورپردازی بهتر و متنوعی را در هنگام تماشای تصاویر شاهد باشیم.

طیف رنگی 100 درصد sRGB نیز طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها را به نمایش در می‌آورد تا دقت و شادابی رنگ‌ها بیشتر شوند. کالیبره کردن پنل نمایشگر در خط تولید ریزر نیز باعث بهتر شدن کیفیت پنل صفحه‌نمایش شده است.

عملکرد

نتایج به دست آمده از بنچمارک‌های مختلف توسط این لپ‌تاپ را در ادامه مشاهده می‌کنید. براساس این نتایج، عملکرد Razer Blade 2019 نسبت به مدل قبلی بسیار بهتر بوده است. نرخ فریم در هنگام اجرای حالت Ultra در بازی Total War: Warhammer II که به عنوان یک بنچمارک در نظر گرفته می‌شود، با افزایش 22 درصدی نسبت به مدل قبلی بهبود یافته است. به علاوه، این بهبود عملکرد در نتایج 3DMark Time Spy با افزایش 45 درصدی روبه‌رو شده است که ما را شگفت‌زده کرد.

نمی‌توان انتظار داشت که عملکرد پردازنده این دستگاه نسبت به مدل قبلی بهتر شده باشد، چرا که این نوت‌بوک از همان پردازنده اینتل موجود در مدل قبلی بهره می‌گیرد. البته، این مسئله را هم نمی‌توان به عنوان یک نقطه ضعف در عملکرد آن مطرح کرد، زیرا پردازنده هشت هسته‌ای اینتل در Razer Blade 2019 برای اجرای کارهایی مانند کدگذاری ویدیو یا سایر کارهای فشرده بسیار مناسب است. به هرحال، اگر این پردازنده برای شما مناسب نباشد، می‌توانید آن را به پردازنده نسل نهم اینتل ارتقا دهید.

همانطور که در بالا اشاره کردیم، هماهنگی کارت گرافیک انویدیا با سایر سخت‌افزار‌های موجود در این دستگاه باعث شد که ما در هنگام اجرای جدیدترین بازی‌های سنگین با هیچ مشکلی مواجه نشده و تجربه روانی در هنگام اجرای آن‌ها داشته باشیم. این عملکرد را باید مدیون تکنیک رهگیری پرتو شرکت انویدیا بدانیم که از فناوری نورپردازی پویا پشتیبانی می‌کند. به عنوان نمونه، ما در هنگام اجرای دو بازی Battlefield 5 و Metro Exodus در حالت الترا با هیچ گونه لگ و یا کندی روبه‌رو نشدیم.

Razer Blade 2019

به عنوان نتیجه‌گیری این بخش می‌توان گفت که لپ‌تاپ جدید ریزر در این سطح از قدرت به راحتی می‌تواند برای انجام کارهای خلاقانه حرفه‌ای و یا اجرای بازی‌های سنگین مورد استفاده قرار بگیرد.

عمر باتری

عمر بالای باتری لپ‌تاپ جدید ریزر را می‌توان به عنوان نقطه قوت آن معرفی کرد. هرچند، Razer Blade 2019 از همان باتری 80 واتی موجود در مدل 2018 استفاده می‌کند. اما، در نظر داشته باشید که این دستگاه با توجه به این که در لیست لپ‌تاپ‌های گیمینگ قرار می‌گیرد، عملکرد خارق‌العاده‌ای را  در بخش باتری از خود به نمایش می‌گذارد. این باتری در نتایج تست‌های عمر باتری PCMark با کسب 87 درصد از امتیاز‌های لازم، عملکرد بسیار خوبی داشت.

Razer Blade 2019

هم‌چنین، این‌ دستگاه توانست با اجرای یک ویدیوی فول اچ‌دی، رضایت 98 درصدی تست‌ها را برای خود به ارمغان بیاورد. به عنوان یک مقایسه، عملکرد باتری این نوت‌بوک نسبت به سایر نوت‌بوک‌های گیمینگ نازک و سبک بهتر بوده است.

Razer Blade 2019

نباید انتظار داشت که در هنگام اجرای بازی‌ها به نتایجی مشابه نتایج تست‌های ما برسید، اما به هرحال، شما یک لپ‌تاپ گیمینگ خریداری کرده‌اید و تمامی نیازهای معمول و غیرمعمول شما را به اندازه کافی در هنگام مسافرت برطرف می‌کند. این نیاز‌ها نیز می‌توانند در حد کارهای معمولی بوده و یا با اجرای بازی‌ها و سرگرمی‌های مختلف در یک رده قرار گرفته باشند.

نرم‌افزار و قابلیت‌ها

یکی از نقاط قوت موجود در نرم‌افزار نوت‌بوک جدید ریزر، نبود نرم‌افزار‌های از پیش نصب‌شده و یا نرم‌افزارهای شخص ثالث است. البته، به طور معمول، اپلیکیشن Synapse شرکت ریزر به منظور شخصی‌سازی نورپردازی RGB صفحه‌کلید دستگاه برروی لپ‌تاپ نصب شده است.

Razer Blade 2019

با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید مجموعه‌ای از رنگ‌بندی‌های مختلف را به صورت اختصاصی برای هر کلید کیبورد انتخاب کرده و پروفایل‌های روشنایی برای چند بازی مختلف تعریف کنید. اضافه بر این، نرم‌افزار ریزر به شما اجازه می‌دهد که تنظیمات خاصی را برای اجرای بازی‌ها (حالت Gaming) برروی کارت گرافیک و اجرای نرم‌افزار‌ها (حالت Creator) برروی CPU اعمال کنید. هم‌چنین، می‌توانید به صورت مستقیم سیستم فن خنک‌کننده را هم کنترل کنید.

Razer Blade 2019

نتیجه‌گیری

Razer Blade 2019 را می‌توان یکی از پیشرفته‌ترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار معرفی کرد که عملکرد گرافیکی بسیار خوبی دارد. طول عمر زیاد باتری آن نیز یکی دیگر از مزایای آن به شمار می‌رود.

Razer Blade 2019

شرکت ریزر از این لپ‌تاپ برای استفاده از قابلیت Windows Hello مایکروسافت بهره گرفت تا این قابلیت پس از مدت‌ها گوشه‌گیری، دوباره وارد میدان شود. هرچند، این قابلیت در ابتدای راه خود قرار دارد و ما نمی‌خواهیم از آن به عنوان یک نقطه قوت یاد کنیم، اما حداقل می‌توان از این قابلیت برای تبلیغات استفاده کرد. شاید بسیاری از کاربران معمولی به همین خاطر از این دستگاه استقبال کنند، اما شاید شما به عنوان یک کاربر حرفه‌ای در این بازه قیمتی به دنبال قابلیت‌های بیشتری باشید که شما را به خرید لپ‌تاپ جدید ریزر ترغیب کنند.

نکات مثبت:

  • عملکرد بسیار عالی در اجرای بازی‌ها
  • عمر بالای باتری
  • ادغام قابلیت Windows Hello با دوربین مکالمه

نکات منفی:

  • قیمت بسیار گران
  • طراحی بد صفحه‌کلید و عدم تناسخ برخی از کلید‌ها

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH