سرفیس پرو و آیپد پرو

مقایسه سرفیس پرو 6 مایکروسافت و آیپد پرو اپل؛ تقابل حرفه‌ای‌ها در غرب وحشی

ما در جدیدترین مقاله خود به سراغ دو تبلت قدرتمند سرفیس پرو 6 و آیپد پرو رفته‌ایم تا مقایسه‌ای بین آن‌ها انجام دهیم. به نظر می‌رسد که اپل با معرفی آیپد‌های جدید خود قصد تبدیل آن‌ها به یک لپ‌تاپ را دارد. این شرکت در رویداد WWDC 2019 سیستم‌عامل iPadOS را معرفی کرد که یک سیستم‌عامل اختصاصی برای تبلت‌های این شرکت به حساب می‌آید. این سیستم‌عامل برخی از محدودیت‌های موجود در iOS را نداشته و باعث می‌شود که کاربر در هنگام کار با یک آیپد احساس کند که با یک نوت‌بوک مواجه شده است.

اپل در پاییز سال 2019 سیستم‌عامل iPadOS را به عنوان یک بروزرسانی نرم‌افزاری رایگان برای دو تبلت آیپد ایر 2 و آیپد مینی که در اوایل سال 2019 به بازار عرضه شده بودند، منتشر کرد. یکی از قابلیت‌های جدید و جالب در این سیستم‌عامل، پشتیبانی آن از ماوس بی‌سیم بود تا تبلت‌های اپل شباهت‌هایی به لپ‌تاپ‌ها داشته باشند.

سرفیس پرو و آیپد پرو

البته، این موضوع بدان معنا نیست که رقابت اپل و مایکروسافت در بخش تبلت‌ها پایان یافته است، چرا که تبلت سرفیس پرو 6 مایکروسافت نیز تونایی‌های زیادی را از خود به نمایش می‌گذارد. هرچند، این دو محصول در برخی از موارد نسبت به یکدیگر یکسان عمل می‌کنند، اما در هر حال، مواردی هم وجود دارند که شما را به سوی یکی از این دو تبلت سوق می‌دهند. ما این دو محصول آمریکایی را مورد بررسی قرار داده و تفاوت‌ آن‌ها را ذکر کرده‌ایم تا انتخاب یک تبلت برای شما آسان‌تر باشد.

سیستم‌عامل؛ آغاز (و احتمالا پایان) بحث

آیپد پرو از یک سیستم‌عامل جدید استفاده کرده که آن را به یک نوت‌بوک مک تبدیل می‌کند. اما قابلیت انعطاف‌پذیری این سیستم‌عامل به اندازه ویندوز 10 اجرا شده بر روی سرفیس پرو نیست. داشتن سیستم‌عامل ویندوز 10 این امکان را به شما می‌دهد که تمامی نرم‌افزار‌های جدید و قدیمی 32 بیتی را حتی بیشتر از iOS اجرا کنید، اما این قابلیت در iPadOS وجود ندارد.

سرفیس پرو و آیپد پرو

تبلت شما با وجود iPadOS به فروشگاه نرم‌افزاری اپ‌استور اپل محدود می‌شود. هرچند این فروشگاه در دسته‌بندی‌های مختلف چندین میلیون اپلیکیشن دارد، اما پیدا کردن نرم‌افزاری که همانند نسخه دسکتاپ خود اجرا شود، کمی سخت خواهد بود. شاید در این میان نتوانید نرم‌افزارهای قدیمی را در اپ‌استور پیدا کنید. حتما با مطالعه این بخش متوجه شدید که سرفیس پرو 6 مایکروسافت در این قسمت برنده شد.

مالتی‌تسکینگ

سیستم‌عامل iOS نمی‌تواند همانند ویندوز 10 موجود در سرفیس پرو 6 چندین جریان کاری را مدیریت کند. شما با استفاده از ویندوز 10 می‌توانید چندین برنامه را برروی صفحه باز گذاشته و به سرعت بین آن‌ها جابه‌جا شوید. بسیاری از افراد برای جابه‌جایی متون، تصاویر و اطلاعات از سیستم‌عامل‌های دسکتاپ کمک می‌گیرند. در نتیجه، مایکروسافت این امکان را به شما می‌دهد تا هر نوعی از دستگاه‌های هوشمند (آیفون، آیپد و تلفن‌های اندرویدی) را به سرفیس پرو متصل کنید، اما اپل دارای محدودیت‌هایی است که شما را در جابه‌جایی اطلاعات با مشکل روبه‌رو می‌کند.

سرفیس پرو و آیپد پرو

البته، این مشکل در iPadOS حل شده و شما می‌توانید با متصل کردن درایو‌های اکسترنال فایل‌های مختلفی، مانند فایل PDF، فیلم، عکس و اسناد را برروی آیپد خود باز کرده و یا آن‌ها را کپی و ذخیره کنید.

لوازم جانبی؛ صفحه‌کلید و قلم

اگر در رابطه با محدودیت‌ها و توضیحاتی که درباره نرم‌افزار این دو تبلت ارایه کردیم، قانع نشدید، شاید لوازم جانبی مانند صفحه‌کلید و قلم شما را قانع کنند. وجود لوازم جانبی در این دو محصول باعث متمایز شدن آن‌ها در بین سایر تبلت‌ها می‌شود. البته، هیچ‌کدام از این لوازم همراه با تبلت‌ها عرضه نمی‌شوند و باید برای تهیه آن‌ها هزینه اضافی پرداخت کنید.

شما برای خرید کیبورد Type Cover مایکروسافت به منظور نصب برروی سرفیس پرو 6 به 129 دلار پول نیاز خواهید داشت. نسخه‌های دیگری از این کیبورد از جنس پارچه آلکانترا هم وجود دارد که قیمت آن به 169 دلار می‌رسد.

سرفیس پرو و آیپد پرو

صفحه‌کلید Smart Keyboard اپل نیز با قیمت 199 دلار برای تبلت 12.9 اینچی آیپد پرو به فروش می‌رسد. هر دو صفحه‌کلید تجربه خوبی را در هنگام تایپ کردن به شما منتقل می‌کنند، اما لولا داخلی سرفیس پرو 6 باعث قرارگیری تبلت در موقعیت‌های مختلف می‌شود. از سویی دیگر، این صفحه‌کلید به یک تاچ‌پد مجهز شده است.

سرفیس پرو و آیپد پرو

در رابطه با نوشتن و نقاشی کردن برروی صفحه‌نمایش این دو تبلت هیچ نقطه ضعفی مشاهده نمی‌شود و عملکرد هردو آن‌ها قابل قبول است. هردو تبلت نسبت‌ به مدل‌های قبلی خود عالی بوده و عملکرد آن‌ها بهبود یافته است. قلم 128 دلاری اپل احساس خوبی را به من منتقل کرد و این احساس در هنگام استفاده از iPadOS بهتر هم شد. این سیستم‌عامل ابزار‌های یادداشت جدیدی را در خود جای داده است تا کاربرد قلم در استفاده روزمره مفید واقع شود.

سرفیس پرو و آیپد پرو

تقابل پورت‌ها و دانگل‌ها

سرفیس پرو 6 از چندین پورت مختلف برای اتصال دستگاه‌ها بهره می‌گیرد. این دستگاه از یک پورت Mini DisplayPort برای اتصال نمایشگر خارجی استفاده می‌کند. یک پورت USB 3.0 نیز برای این تبلت در نظر گرفته شده است. هم‌چنین، شما می‌توانید با استفاده از Surface Connector مایکروسافت تبلت خود را به Surface Dock متصل کرده تا از دو پورت Mini DisplayPort، پورت اترنت، چهار پورت USB 3.0 و یک خروجی صدا بهره‌مند شوید. این تبلت دارای شکاف کارت حافظه microSD نیز است.

سرفیس پرو و آیپد پرو

اما در آن سوی میدان، آیپد پرو فقط از یک پورت USB-C استفاده می‌کند و کاربران برای اتصال آن به نمایشگر‌های خارجی، پورت اترنت، کارت حافظه و یا پورت USB 3.0 به یک آداپتور نیاز خواهند داشت.

سرفیس پرو و آیپد پرو

تبلت سرفیس پرو 6 مایکروسافت در نسخه‌های مختلفی به بازار عرضه شده است که قیمت نسخه پایه آن از 799 دلار آغاز شده و نسخه برتر آن با قیمت 2299 دلار به دست مشتریان می‌رسد. نسخه گران‌تر از پردازنده Core i7 شرکت اینتل به همراه پردازنده گرافیکی یکپارچه UHD Graphics 620 اینتل استفاده می‌کند. مقدار حافظه رم در این نسخه 16 گیگابایت بوده و ظرفیت حافظه SSD آن نیز 1 ترابایت است. مدل مورد بررسی ما به پردازنده Core i5 و حافظه داخلی 256 گیگابایت مجهز شده است که با قیمت 1199 دلار در بازار حضور دارد.

سرفیس پرو و آیپد پرو

آیپد پرو نیز همانند تبلت ردموندی‌ها ار چندین پیکربندی مختلف سخت‌افزاری استفاده می‌کند، اما این تبلت با یک صفحه‌نمایش کوچک 11 اینچی و یک پنل 12.9 اینچی روانه بازار شده است.

عملکرد

شاید در نگاه اول به نظر برسد که عملکرد تبلت مایکروسافت نسبت به رقیب خود بهتر خواهد بود، اما حقیقت این است که تراشه A12X موجود در آیپد پرو برای کارهای سنگین طراحی شده و در انجام کارهایی مانند مدل‌سازی سه‌بعدی و ویرایش ویدیو‌های 4K عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. در ادامه می‌توانید تصویری از مقایسه عملکرد بین این دو تبلت را مشاهده کنید که سرفیس پرو 6 در اکثر موارد ضعیف‌تر از آیپد پرو دیده می‌شود.

سرفیس پرو و آیپد پرو
مدل سرفیس پرو مورد بررسی از پردازنده Core i5 و یک رم 8 گیگابایتی استفاده می‌کند.

در بخش عمر باتری نیز سرفیس پرو 6 ضعیف‌تر از تبلت اپل عمل کرد. آیپد پرو اپل در تست پخش ویدیو پس از 13 ساعت و 16 دقیقه خاموش شد، اما این زمان برای سرفیس پرو به 11 ساعت و 11 دقیقه کاهش یافت.

نتیجه‌گیری

در پایان باید بگوییم که هردو شرکت مایکروسافت و اپل سعی کرده‌اند که با معرفی تبلت‌های خود، قابلیت‌های دسکتاپ را در اختیار کاربران تبلت‌ها قرار دهند. همانطور که مشاهده کردید، سرفیس پرو 6 در برخی از موارد پیروز می‌شد و آیپد پرو نیز در سایر موارد گوی سبقت را از رقیب خود می‌ربود. در نهایت، این شما هستید که یکی از دو تبلت آمریکایی‌ها را انتخاب کرده و آن‌ را خریداری می‌کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH