بررسی سرفیس گو 2 شرکت مایکروسافت: محصولی ناشیانه از سری سرفیس!

سرفیس گو 2 یکی از گجت‌های بحث برانگیز سری سرفیس به‌شمار می‌رود. در مقابل، طراحی سرفیس پرو به نقطه بلوغ خود رسیده و این محصول تقریبا در تمامی جنبه‌ها کاملا هدفمند ظاهر می‌شود. مدل‌های سرفیس نئو و سرفیس Duo نیز اهداف بزرگی را در سر دارند. اما در خصوص سرفیس گو 2 وضعیت به چه ترتیب است؟ این گجت با قیمت‌گذاری پایه 400 دلاری اصلی‌ترین رقیب آی‌پد 329 دلاری اپل محسوب می‌شود؛ اگرچه مشتریان برای خریداری صفحه‌کلید Type Cover بایستی 70 دلار دیگر نیز بپردازند. در ادامه به بررسی سرفیس گو 2 از جوانب مختلف می‌پردازیم:

طراحی و نمایشگر

سرفیس گو 2 جدیدترین دستاورد تلاش‌های مایکروسافت برای تولید یک گجت سرفیسی جمع‌وجور است. نخستین نسل این محصول در سال 2018 عرضه شد. طول قطری نمایشگر سرفیس گو 2 معادل 10.5 اینچ است که در مقایسه با پنل 10 اینچی مدل قدیمی‌تر رشد 5 درصدی را نشان می‌دهد. با توجه به برچسب قیمتی 399 دلاری محصول، نمایشگر آن از کیفیتی چشم‌نواز برخوردار است. علیرغم ارتقاء اندازه نمایشگر، وزن دستگاه تنها 0.05 پوند افزایش یافته است. قابلیت حمل‌پذیری سرفیس گو 2 یکی از مشخصه‌های متمایزکننده آن نسبت به سرفیس پرو به‌شمار می‌رود. این ویژگی امکان رقابت سرفیس گو 2 با آی‌پدهای اپل را فراهم می‌کند. مایکروسافت با بهره‌گیری از حواشی جانبی باریک‌تر مانع از افزایش ابعاد سرفیس گو 2 شده است. حاشیه تحتانی نمایشگر امکان اتصال صفحه‌کلید Type Cover و تنظیم زاویه آن‌را فراهم می‌کند.


تعداد و نوع پورت‌ها نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است. سرفیس گو 2 همانند مدل نسل پیشین از 1 درگاه USB-C، یک درگاه اتصال داک Surface Connect، جک صوتی هدفون و درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی بهره می‌گیرد. درگاه USB-C هنگام شارژ داک سرفیس کانکت یا سایر ابزارهای جانبی بسیار مفید واقع خواهد شد.

سرفیس گو 2 مجهز به نمایشگری چشم‌نواز با وضوح، روشنایی، غنای رنگ بالا و رزولوشن 1920×1280 پیکسلی است. به‌کارگیری چنین پنلی در این بازه قیمتی تقریبا بی‌سابقه است. البته آی‌پد 10.2 اینچی اپل با برچسب قیمتی 329 دلاری دارای نمایشگری با رزولوشن 2160×1620 پیکسل، چگالی پیکسلی بالاتر و روشنایی کمی بیش‌تر است. البته برتری حقیقی آی‌پد نسبت به سرفیس گو 2 نه در بخش نمایشگر؛ بلکه در حوزه نرم‌افزار نمایان می‌شود.

نرم‌افزار

سرفیس گو 2 برای نخستین بار با سیستم‌عامل جدیدی تحت‌عنوان “Windows 10 in S Mode” روانه بازار می‌شود. بسیاری از دستگاه‌های ویندوزی با ویرایش‌های بسیار ناکارآمد ویندوز 10 روانه بازار شدند. در این محصولات، کاربران قادر به نصب فایل‌های exe. از طریق اینترنت نیستند.

سرفیس گو 2 مجهز به یک دوربین وبکم 5 مگاپیکسلی با رزولوشن 1080p است. حالت S Mode مانع از دانلود اپلیکیشن‌ها شده و در عوض کاربران را به فروشگاه مایکروسافت استور هدایت می‌کند. با این‌حال خروج از حالت S Mode کار چندان دشواری نیست. با این‌حال هشدارهای مایکروسافت در خصوص عملکرد دستگاه و شارژدهی باتری آن موجب می‌شود تا کاربران از تغییر وضعیت به ورژن عادی ویندوز 10 اجتناب نمایند. صرفنظر از حالت S Mode وضعیت حالت تبلت در ویندوز 10 طی 5 سال گذشته بهبود نیافته است. تجربه نرم‌افزاری دستگاه با فرامین لمسی سازگاری مطلوبی ندارد. اکثر ژست‌های حرکتی فاقد ماهیت شهودی بوده و تعامل به کمک آن‌ها کاری دشوار است.

کارآیی یک سیستم کامپیوتری بر اساس توانایی آن در اجرای نرم‌افزارهای مختلف تعیین می‌شود و متاسفانه سرفیس گو 2 در یک گذار عجیب از ویندوز 10 به ویندوز 10X درگیر شده است. بی‌تردید مایکروسافت نسبت به اصلاح عملکرد حالت تبلت هیچ تمایلی ندارد و با جدیت به‌دنبال جایگزینی آن با ویندوز 10X است.

صفحه‌کلید و تاچ‌پد

اکنون تبلت‌های اپل از مشخصه‌ مکان‌نما، موس و ابزارجانبی کاربردی Magic Keyboard به‌طور کامل پشتیبانی می‌کنند. این موضوع موجب می‌شود تا آی‌پد پرو اپل به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی برای جایگزینی لپ‌تاپ‌ها قلمداد شود. با این‌حال آی‌پد 329 دلاری سال 2019 اصلی‌ترین رقیب سرفیس گو 2 محسوب می‌شود. در صورت پشتیبانی این مدل آی‌پد از Magic Keyboard عرصه رقابت بر گجت مایکروسافت بسیار تنگ می‌شد. اما آی‌پد 329 دلاری به‌همراه یک کیبورد هوشمند بدون قابلیت تاچ‌بار قابل خریداری است.

سرفیس گو 2 مجهز به یک صفحه‌کلید مستحکم اما نه‌چندان ایده‌آل است. به‌عنوان مثال عملکرد تایپ لمسی چندان مطلوب نیست. همچنین فاصله دکمه‌های ردیف QWERTY از سمت چپ کیبورد کمی بیش از اندازه به‌نظر می‌رسد. بدین‌ترتیب دسترسی به دکمه R تا حدودی دشوار خواهد بود. اندازه تاچ‌بار چندان بزرگ نیست؛ اما عملکرد آن قابل‌قبول است. سایر لپ‌تاپ‌های مبتنی بر ویندوز 10 در این بازه قیمتی عموما از تاچ‌بار پلاستیکی بهره می‌گیرند. عملکرد تاچ‌بار پلاستیکی با نمونه تعبیه شده روی افزونه Type Cover به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. اگرچه سرفیس گو 2 به‌همراه ابزارجانبی Type Coverعرضه نمی‌شود؛ اما خریداری آن تنها 70 دلار هزینه خواهد داشت. اما ابزارهای جانبی Smart Keyboard و Magic Keyboard اپل به‌ترتیب با قیمت‌گذاری پایه 160 و 250 دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. همچنین سرفیس گو 2 از قلم 100 دلاری سرفیس پن نیز پشتیبانی می‌کند.

عملکرد و کارآیی

سرفیس گو 2 در 2 مدل مختلف به بازار عرضه می‌شود. هر 2 مدل مجهز به پردازنده 2 هسته‌ای هستند؛ اما مدل گران‌قیمت‌تر از پردازنده Core m3-8100Y شرکت اینتل بهره می‌گیرد. مدل نسل گذشته سرفیس گو صرفا با تراشه‌های پنتیوم گلد اینتل تولید می‌شد. بدین‌ترتیب عملکرد سرفیس گو 2 در بنچمارک‌ها نسبت به مدل نسل قبلی حدودا 50 درصد بهبود یافته است. عملکرد چندبرنامگی روان‌تر بوده و برنامه‌ها با سرعت بالاتری اجرا می‌شوند. اکنون توان پردازشی سرفیس گو 2 فراتر از نیازهای بسیاری از کاربران است. این محصول علیرغم عدم برخورداری از فن به‌صورت کاملا خنک عمل کرده و فاقد هرگونه سروصدای آزاردهنده است.

مدل مجهز به پردازنده Core m3، رم 8 گیگابایتی و 128 گیگابایت حافظه SSD با قیمت‌گذاری 630 دلاری عرضه می‌شود. البته با پرداخت چنین مبلغی می‌توان یک لپ‌تاپ مجهز به پردازنده Core-i5 اینتل یا Ryzen 7 شرکت AMD را خریداری نمود؛ اگرچه این محصولات به اندازه سرفیس گو 2 باریک و زیبا نخواهند بود.

شارژدهی باتری

سرفیس گو 2 در موقعیت‌های مختلف نظیر آشپزخانه یا حین مسافرت کارآیی فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما در این میان میزان شارژدهی باتری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. باتری به‌کارگیری شده در ورژن اولیه سرفیس گو فاقد استقامت کافی بود و با هر نوبت شارژ تنها در حدود 5 ساعت بازدهی داشت. با وجود تراشه قدرتمندتر Core m3 و باتری 27 وات‌ساعتی، شارژدهی سرفیس گو 2 حتی به‌مراتب بدتر است. به گونه‌ای که هنگام وبگردی سبک باتری این محصول تنها 4 ساعت و 13 دقیقه دوام آورد. در صورت استفاده ترکیبی از دستگاه (اجرای برنامه‌ها، پخش موسیقی، تماشای فیلم و …) مدت شارژدهی باتری به حدودا 5 ساعت ارتقاء خواهد یافت. با این‌حال عملکرد باتری دستگاه هنگام پخش ویدیو تا حدودی امیدوارکننده بود. در این‌حالت باتری دستگاه حدودا برای مدت 11 ساعت و 15 دقیقه شارژدهی داشت که حتی در مقایسه با ادعای شارژدهی 10 ساعته اعلام شده توسط مایکروسافت نیز بیش‌تر بود.

لپ‌تاپ‌های اقتصادی غالبا شارژدهی باتری چندان مطلوبی ندارند. اما شارژدهی باتری آی‌پد به‌مراتب بیش‌تر بوده و این محصول در اکثر سناریوها برای مدت 7 تا 8 ساعت قابل استفاده است.

جمع‌بندی

سرفیس گو 2 همانند سایر گجت‌ها دارای نقاط قوت و ضعف منحصربه‌فردی است. نمایشگر باکیفیت، وزن سبک، بهره‌مندی از ورژن کامل ویندوز 10 و توان پردازشی مطلوب مدل مجهز به تراشه Core m3از جمله نقاط قوت این گجت به‌شمار می‌روند. در مقابل قیمت‌گذاری بالا، عملکرد نه‌چندان مطلوب در حالت تبلت و شارژدهی باتری نه‌چندان ایده‌آل عمده‌ترین نقاط ضعف سرفیس گو 2 را تشکیل می‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH